Zajęcie otwarte Spotkanie z wiosną.doc

(489 KB) Pobierz
SPOTKANIE Z WIOSNĄ

Spotkanie z Wiosną   (zajęcie otwarte dla rodziców – grupa 6-latków)

 

Cele ogólne:

- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny,

- stworzenie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy i myślenia,

- doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole.

 

Cele operacyjne:

- dziecko potrafi wskazać charakterystyczne cechy aktualnej pory roku oraz związane z tymi  

   zmianami zachodzącymi w świecie roślin i zwierząt,

- odczuwa potrzebę ochrony przyrody,

- rozumie rolę zmysłów w poznawaniu przyrody,

- potrafi wyrażać własne doświadczenia za pomocą ruchów ciała, gestów, mimiki i słowa.

 

Środki dydaktyczne:

Wiosenna dekoracja sali; plansza z krzyżówkami; zagadki słowne; 3 koperty z ilustracjami: niebieska z napisem – POGODA: (słońce, chmury, śnieg, parasol, bałwan), zielona z napisem KWIATY: (krokus, tulipan, przebiśnieg, żonkile, bazie, kaktus, palma), czerwona z napisem ZWIERZĘTA: (bocian, żaba, jeż, niedźwiedź, żyrafa, wielbłąd, małpa, świnia); kosz z rekwizytami dla Pani Wiosny: (zielona sukienka, wianuszek wiosenny, jesienny i zimowy, kwiatki, motyle, śnieżynki, jesienne liście, słoneczka); emblematy: (ucho, oko, nos, ręka, usta); plastykowe piłeczki (6 czerwonych, 4 niebieskie); 2 przezroczyste pojemniki; chusta animacyjna; mikrofon; krzesło pięknie ubrane (jako tron dla Pani Wiosny); grube flamastry; kaseta z muzyką.

 

Przebieg zajęcia:

1. Rytmiczny marsz po obwodzie koła przy piosence wiosennej.

 

2. Rozwiązanie „Wiosennej krzyżówki”.

- hasła krzyżówki stanowią rozwiązania zagadek słownych,

- litery znajdujące się w czerwonych polach czytane pionowo, utworzą hasło – WIOSNA.

ZAGDAKI:

1. Używasz jej do gotowania i mycia. Potrzebna jest ludziom i zwierzętom do życia. Jest w stawie

    i rzece, w kałuży też ją spotkasz. Mnóstwo jej w morzu, jeziorze, w dodatku jest mokra.   (woda)

2. Do jej ucha nić się wkłada, kiedy uszyć coś wypada. To zagadka bardzo prosta: ma ją krawiec, 

    jeż i sosna.   (igła)

3. Lata koło nosa. Cała żółta w czarne paski, leci, brzęczy z daleka, każdy od niej ucieka.   (osa)

4. Choć nie mają kół, same pędzą w dół, ale musisz mieć sznurek, by je ciągnąć pod górę.   (sanki)

5. Stonoga ma ich sto. Ty masz dwie, a znak drogowy – jedną.   (noga)

6. Szklanym okiem błyska, zdjęcia piękne robi. Uśmiechnij się szeroko, to i tobie zrobi.   (aparat)

 

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Ćwiczenia oddechowe.

-dzieci poprzez dmuchanie naśladują wiejący wiatr.

 

4. Zabawa – „ Widzę, słyszę, czuję”.

- podział dzieci na 3 zespoły,

- losowanie kopert z ilustracjami: niebieska – POGODA, czerwona – ZWIERZĘTA,

   zielona – KWIATY,

- wyszukiwanie obrazków przedstawiających charakterystyczne cechy wiosny,

- określanie, za pomocą jakich zmysłów możemy odczuwać zwiastuny wiosny (wzrok, słuch, 

    węch, smak, dotyk) – dopasowanie odpowiednich emblematów (ucho, oko, nos, ręka, usta),

- zwrócenie uwagi na konieczność ochrony przyrody.

 

5. Zabawa ruchowa – „Wiosenny deszczyk”:

- dzieci poruszają się w rytm muzyki, pauza – chowają się przed deszczem pod czarodziejskim 

    parasolem (chusta animacyjna – trzymana np. przez rodziców).

 

6. Zabawa integrująca grupę – „Co by było gdyby do przedszkola przyszła Pani Wiosna?”:

- dzieci siadają w  kręgu i tworzą wspólne opowiadanie o wizycie Pani Wiosny w przedszkolu – 

    każde dziecko mówi kolejno jedno zdanie: opowiadanie można zakończyć w dowolnym

    momencie.

 

7. Zabawa – „Wizyta Pani Wiosny”:

- dzieci typują osobę, która będzie odgrywała rolę Pani Wiosny,

- wyszukują w koszu strój oraz rekwizyty dla Pani Wiosny, a następnie pomagają jej w ubiorze,

- powitanie Pani Wiosny – dzieci witają Wiosnę przez wymyślony przez siebie ukłon,

- wywiad z Panią Wiosną – Pani Wiosna udziela odpowiedzi na pytania zadawane przez dzieci 

   (zabawa z wykorzystaniem mikrofonu),

- koncert dla Pani Wiosny – chętne dzieci śpiewają piosenki i recytują wiersze, które poznały

   w przedszkolu.

 

8. Opowieść ruchowa – „Przebudzenie”

- Pani Wiosna budzi do życia przyrodę – rośliny, zwierzęta, ludzi. Dzieci wcielają się w wybrane

   postacie; za pomocą ruchu, gestów i mimiki odzwierciedlają nastrój muzyki,

- taniec z Panią Wiosną – wszystkie dzieci tworzą wspólne koło, poruszają się w rytm muzyki.

 

9. Quiz – „TAK lub NIE”:

- dzieci odpowiadają na pytania o tematyce wiosennej,

- w przypadku odpowiedzi „TAK” – do pojemnika z napisem TAK wrzucamy piłeczkę

   niebieską; w przypadku odpowiedzi „NIE” – do pojemnika z napisem NIE wrzucamy piłeczkę 

   czerwoną,

- na zakończenie quizu porównujemy liczbę piłeczek wrzuconych do pojemników (dzieci głośno 

   przeliczają).

 

10. Wspólny poczęstunek.

 

 

 

 

zielona – KWIATY

                 

 

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

czerwona – ZWIERZĘTA

                 

 

 

 

            

 

        

niebieska – POGODA

          

 

        

 

                 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  

 

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      

 

 

      

 

 

     

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin