PROJEKT DO REALIZACJI W SPECJALNYM OŚRODKU
SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM W MIĘDZYRZECZU
„POZNAJEMY POLSKIE LEGENDY”
Lp.
Nazwa elementu
1.
Temat projektu: Poznajemy polskie legendy.
2.
Szczegółowe cele projektu:
- Zaznajomienie z wybranymi legendami, dotyczącymi powstania państwa polskiego, stolic i najbliższych nam miejscowości.
- Poznanie zagadnień z dziejów regionu i Polski, porównanie ich z treścią legend.
- Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych oraz kształcenie umiejętności korzystania ze środków upowszechniania informacji.
- Budzenie zainteresować historią i kulturą własnego kraju i regionu.
- Kształcenie umiejętności współpracy z kolegami i nauczycielami podczas wykonywania zadań.
3.
Źródła informacji:
Legendy w formie pisanej:
- J. Koniusz „Dwie rzeki” w: Wójcik J., Wójcik M. Język polski dla klasy 8; WsiP, Warszawa 1991, s.120
- E. Szymański „Orle gniazdo” w: Pietracha M., K. Język polski. Dziś i wczoraj. Podręcznik 6; WsiP, Warszawa 2003, s.112
- E Karulska „Legenda o Lechu” w: Polak A. Język polski. Zaczarowane strony. Podręcznik 5; WsiP, Warszawa 2003, s.188
- J. Chrząszczewska „Legenda o Wiśle” w: Pietracha M., K. Język polski. Dziś i wczoraj. Podręcznik 6; WsiP, Warszawa 2003, s.117
- M. Kowalewska „Legenda o poznańskich koziołkach” w: Polak A. Język polski. Zaczarowane strony. Podręcznik 5; WsiP, Warszawa 2003, s.188
- M. Orłoń „Lwy z gdańskiego ratusza” w: Brzoza E. [wybór]: Baśnie i legendy polskie.; Nasza Księgarnia, 1977, s.73
- J. Adamczewski „O pierścieniu księżnej Kingi” w: Pietracha M., K. Język polski. Dziś i wczoraj. Podręcznik 6; WsiP, Warszawa 2003, s.124
- W. Chotomski „Legenda o Warsie i Sawie” w: Brzoza E. [wybór]: Baśnie i legendy polskie.; Nasza Księgarnia, 1977, s.115
- M. Orłoń „Bazyliszek” w: Brzoza E. [wybór]: Baśnie i legendy polskie.; Nasza Księgarnia, 1977, s.128
- M. Jaworczakowa „Przerwany hejnał” w: Pietracha M., K. Język polski. Dziś i wczoraj. Podręcznik 6; WsiP, Warszawa 2003, s.142
- M. Orłoń „O wawelskim smoku” w: Brzoza E. [wybór]: Baśnie i legendy polskie.; Nasza Księgarnia, 1977, s.206
Legendy mówione, dotyczące naszego regionu, poznawane w bibliotece miejskiej oraz w muzeum na zamku międzyrzeckim.
4.
Zadania uczniów:
- Zapoznanie się z treścią wybranych legend
- Przygotowanie ilustracji do wybranych legend
- Przygotowanie się do konkursu wiedzy o legendach
- Przygotowanie prezentacji scenek do wybranych legend
5.
Terminy konsultacji: według potrzeb.
6.
Termin prezentacji: koniec stycznia
7.
Sposoby prezentacji projektu:
- Wystawka prac plastycznych
- Konkurs wiedzy o legendach
- Prezentacje scenek do wybranych legend
8.
Czas prezentacji
9.
Kryteria oceny projektu:
- Stopień zapamiętania treści wybranych legend.
- Wyniki konkursu wiedzy o legendach.
- Adekwatność wykonanych rysunków do treści legend.
- Opanowanie tekstów i sposób prezentacji scenek do wybranych legend.
Zadania do realizacji
Termin
Osoby odpowiedzialne
Zapoznanie dzieci z treścią wybranych legend, analiza treści.
Omówienie legend na lekcjach historii, poznanie zagadnień z dziejów Polski i regionu, porównanie ich z treścią legend
Przygotowanie spotkań w bibliotece miejskiej i w muzeum regionalnym
Przygotowanie tekstów legend do wglądu dla wszystkich uczniów oraz dodatkowych informacji do samodzielnego wykorzystania.
Przygotowanie prac plastycznych do wybranych legend.
Przygotowanie konkursu wiedzy o legendach
Przygotowanie scenek do wybranych legend
Listopad, grudzień
Listopad
Październik, listopad
Grudzień, początek stycznia
Styczeń
Nauczyciele języka polskiego.
Nauczyciel historii
Bibliotekarz, nauczyciel historii.
Bibliotekarz
Nauczyciel plastyki.
Nauczyciel języka polskiego i historii.
Wychowawcy klas.
Jakiego zagadnienia będzie dotyczyć?
Obrazy z przeszłości Polski.
Jakie są zasoby środowiska szkolnego?
Biblioteka szkolna zaopatrzona jest w teksty legend oraz inne materiały dotyczące historii Polski i regionu.
Szkoła ma magazyn ubrań, które można wykorzystać przy robieniu strojów do inscenizacji.
Biblioteka posiada ekranizacje niektórych legend.
Co wynika z dokumentów programowych:
- podstawy programowej
- szkolnych programów nauczania
- programu wychowawczego szkoły
Podstawa programowa:
Język polski: DKW – 4014 – 20/00
DKW – 4014 – 18/00
Historia i społeczeństwo: DKW – 4014 – 137/00
DKW – 4014- 5/00
Sztuka: DKW – 4014 – 138/00
DKW – 4014-19/00
Szkolne programy nauczania:
Treści programowe:
- Piękno kraju ojczystego
- Obrazy z przeszłości Polski
- Lektury
Program wychowawczy szkoły:
Dział: Kształtowanie postaw patriotycznych i społecznych.
Zagadnienia tematyczne:
- Symbole narodowe: godło, hymn, flaga.
- Moje miasto – moja mała ojczyzna
Co wynika z diagnozy potrzeb, zainteresowań i możliwości uczniów szkoły?
- Rozwijanie sprawności w czytaniu
- Nasilenie kontaktu z literaturą
- Rozwijanie sprawności komunikowania się z otoczeniem
- Odróżnienie fikcji literackiej od rzeczywistości.
- Wzbogacanie biernego i czynnego słownika uczniów.
- Kształcenie umiejętności uczestnictwa w życiu kulturalnym.
- Kształtowanie wrażliwości ucznia.
...
stepniaczek