acad-cw-03.pdf
(
241 KB
)
Pobierz
CWICZENIE 8
Modyfikacja obiektów
Przesuwanie
Przesuwanie jest operacj
umo
liwiaj
c
zmian
poło
enia wskazanego elementu lub grupy
wpisuj
c nazw
funkcji w wierszu polece
–
przesu
·
wybieraj
c
ikon
z paska narz
dziowego
Zmiana
·
wybieraj
c pozycj
Przesu
z górnego menu rozwijanego
Zmiana
Kopiowanie
Kopiowanie polega na powielaniu wskazanego elementu lub elementów i umieszczeniu go
(lub ich) w innym miejscu na rysunku. Zastosowanie tej operacji pozwala w szybki sposób
umie
ci
podobne do siebie elementy na rysunku. Funkcj
kopiowania wywołasz w jeden z
podanych ni
ej sposobów:
·
wpisuj
c nazw
funkcji w wierszu polece
–
kopiuj
·
wybieraj
c
ikon
z paska narz
dziowego
Zmiana
·
wybieraj
c pozycj
Kopiuj
z górnego menu rozwijanego
Zmiana
Polecenie:
Narysowa
obok siebie okr
g i prostok
t o dowolnych wymiarach. Nast
pnie
przesun
narysowany okr
g tak, aby jego
rodek znalazł si
w jednym z
wierzchołków prostok
ta.
1.
Utwórz prostok
t i okr
g o dowolnych rozmiarach korzystaj
c z poznanych funkcji,
tak jak jest to przedstawione na rysunku powy
ej (pierwszy etap
wiczenia)
3.
Kliknij myszk
na obwodzie okr
gu
4.
Zako
cz zaznaczenie wybierania obiektów prawym przyciskiem myszki
elementów. Wektor przesuni
cia jest charakteryzowany poprzez okre
lenie współrz
dnych
jego pocz
tku i ko
ca. Współrz
dne te mog
by
podane w dowolny sposób, mo
na wi
c
wykorzysta
składni
okre
laj
c
współrz
dne bezwzgl
dne w układzie odniesienia, przyrost
współrz
dnych wzgl
dem innego punktu, a tak
e wskaza
punkt na ekranie wykorzystuj
c
kursor. Funkcj
przesuwania mo
na aktywowa
na jeden z podanych ni
ej sposobów:
·
Rozwi
zanie:
Metoda 1
2.
Wybierz ikon
przesuwania
5.
Okre
l
rodek okr
gu jako punkt wzgl
dem, którego b
dzie on przemieszczany. W
6.
Wska
dowolny naro
nik prostok
ta – wci
nij
Shift
+ prawy przycisk myszki.
Wybierz punkt charakterystyczny
Koniec
i wska
dowolny naro
nik prostok
ta.
Metoda 2
2.
Wska
okr
g do przesuni
cia
Polecenie:
Wykorzystuj
c rysunek z poprzedniego
wiczenia skopiowa
okr
g do
pozostałych naro
ników prostok
ta
Rozwi
zanie:
1.
Zaznacz okr
g.
Metoda 1
2.
Wybierz ikon
kopiowania
tym celu wci
nij klawisz
Shift
+ prawy przycisk myszki i z menu podr
cznego
wybierz
Centrum
. Wska
okr
g.
3.
Wybierz ikon
przesuwania
5.
Wska
dowolny naro
nik prostok
ta
4.
Wska
rodek okr
gu (identycznie jak w Metodzie 1)
3.
Podobnie jak w
wiczeniu poprzednim wska
rodek okr
gu jako punkt wzgl
dem,
2.
Wybierz ikon
kopiowania
3.
Wpisz w wierszu polece
liter
W
(Wiele) i wci
nij
Enter
4.
Wska
podobnie jak w poprzednim
wiczeniu
rodek okr
gu (
Centrum
)
5.
Okre
l pierwszy wierzchołek prostok
ta, do którego kopiowany jest okr
g a nast
pnie
wska
pozostałe dwa wierzchołki (wykorzystaj przy tym punkt charakterystyczny
6.
Zako
cz dalsze kopiowanie obiektu prawym przyciskiem myszki lub wciskaj
c
Enter
Polecenie:
Utworzy
obiekty takie, jak przedstawione na poni
szym rysunku
2.
Wykonaj trójk
t o wierzchołkach w
rodkach boków narysowanego wcze
niej
. Dodatkowo skorzystaj z punktu
charakterystycznego
Symetria
(
Shift
+ prawy klawisz myszki) do odnajdywania
rodków boków
3.
Zaznacz obydwa narysowane trójk
ty i wybierz ikon
kopiowania
którego nast
pi kopiowanie
4.
Wska
naro
nik prostok
ta (
Koniec
)
5.
Powy
sz
czynno
powtórz dla pozostałych dwóch wierzchołków prostok
ta
Metoda 2
Koniec
)
Rozwi
zanie:
1.
Narysuj trójk
t równoboczny wykorzystuj
c polecenie
wielobok
trójk
ta. W tym celu wykorzystaj
polilini
4.
Wpisz z klawiatury liter
w
i wci
nij
Enter
w celu wielokrotnego kopiowania
5.
Wybierz lewy dolny wierzchołek wi
kszego trójk
ta jako punkt bazowy, tj. punkt
wzgl
dem, którego nast
pi kopiowanie zaznaczonych obiektów
6.
Wska
prawy dolny wierzchołek trójk
ta jako miejsce, do którego zostan
skopiowane
obiekty
Obracanie
Operacja ta polega na zmianie poło
enia elementu lub grupy elementów poprzez obrót
wpisuj
c nazw
funkcji w wierszu polece
–
obrót
·
wybieraj
c
ikon
z paska narz
dziowego
Zmiana
·
wybieraj
c pozycj
Obrót
z górnego menu rozwijanego
Zmiana
Polecenie:
Utworzy
strzałk
b
d
c
zło
eniem prostok
ta i trójk
ta, a nast
pnie obróci
j
o 30
°
wzgl
dem
rodka dolnego boku prostok
ta
Rozwi
zanie:
1.
Narysuj prostok
t
2.
Narysuj trójk
t równoboczny
3.
Postaw trójk
t na prostok
cie tak, aby uzyska
strzałk
, w tym celu:
a.
Wska
trójk
t i wybierz ikon
przenoszenia
b.
Wybierz jako punkt przenoszenia
rodek podstawy trójk
ta (
Symetria
)
7.
Powtórz czynno
ci z punktu 5 i 6
wzgl
dem dowolnego punktu. Funkcj
t
mo
na wywoła
·
c.
Wska
rodek górnego boku prostok
ta (
Symetria
)
4.
Zaznacz obydwa obiekty
Polecenie: _rotate
Aktualny k
t dodatni w LUW. ANGDIR=przeciwnie do kierunku wskazówek zegara
ANGBASE=0
znaleziono 2
Okre
l punkt bazowy:
Okre
l k
t obrotu lub [Odniesienie]: 30
Polecenie:
Wykorzysta
strzałk
z poprzedniego
wiczenia i ustawi
j
pod katem 30
osi x
°
do
2.
Wybierz polecenie obrót
3.
Wska
rodek boku stanowi
cego podstaw
strzałki
5.
Wska
dwa punkty tworz
ce o
strzałki. Pierwszy punkt to
rodek podstawy
(
Symetria
), drugi wierzchołek trójk
ta (
Koniec
)
5.
Wybierz ikon
obrót
Symetria
i wska
dolny bok prostok
ta
7.
Wpisz warto
k
ta obrotu równ
30 i wci
nij
Enter
6.
Wska
punkt obrotu – wybierz punkt charakterystyczny
Rozwi
zanie:
1.
Zaznacz obiekty wchodz
ce w skład strzałki
4.
Wpisz z klawiatury:
O
<
Enter
>
(Odniesienie)
Plik z chomika:
slafco
Inne pliki z tego folderu:
acad-cw-10.pdf
(1326 KB)
acad-cw-08.pdf
(1337 KB)
acad-cw-01.pdf
(653 KB)
acad-cw-09.pdf
(593 KB)
acad-cw-03.pdf
(241 KB)
Inne foldery tego chomika:
Nauka gry na pianinie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin