acad-cw-03.pdf

(241 KB) Pobierz
CWICZENIE 8
Modyfikacja obiektów
Przesuwanie
Przesuwanie jest operacj umo liwiaj c zmian poło enia wskazanego elementu lub grupy
wpisuj c nazw funkcji w wierszu polece przesu
·
wybieraj c
ikon z paska narz dziowego Zmiana
·
wybieraj c pozycj Przesu z górnego menu rozwijanego Zmiana
Kopiowanie
Kopiowanie polega na powielaniu wskazanego elementu lub elementów i umieszczeniu go
(lub ich) w innym miejscu na rysunku. Zastosowanie tej operacji pozwala w szybki sposób
umie ci podobne do siebie elementy na rysunku. Funkcj kopiowania wywołasz w jeden z
podanych ni ej sposobów:
·
wpisuj c nazw funkcji w wierszu polece kopiuj
·
wybieraj c
ikon z paska narz dziowego Zmiana
·
wybieraj c pozycj Kopiuj z górnego menu rozwijanego Zmiana
Polecenie: Narysowa obok siebie okr g i prostok t o dowolnych wymiarach. Nast pnie
przesun
narysowany okr g tak, aby jego rodek znalazł si w jednym z
wierzchołków prostok ta.
1. Utwórz prostok t i okr g o dowolnych rozmiarach korzystaj c z poznanych funkcji,
tak jak jest to przedstawione na rysunku powy ej (pierwszy etap wiczenia)
3. Kliknij myszk na obwodzie okr gu
4. Zako cz zaznaczenie wybierania obiektów prawym przyciskiem myszki
elementów. Wektor przesuni cia jest charakteryzowany poprzez okre lenie współrz dnych
jego pocz tku i ko ca. Współrz dne te mog by podane w dowolny sposób, mo na wi c
wykorzysta składni okre laj c współrz dne bezwzgl dne w układzie odniesienia, przyrost
współrz dnych wzgl dem innego punktu, a tak e wskaza punkt na ekranie wykorzystuj c
kursor. Funkcj przesuwania mo na aktywowa na jeden z podanych ni ej sposobów:
·
Rozwi zanie:
Metoda 1
2. Wybierz ikon przesuwania
214938557.016.png 214938557.017.png
5. Okre l rodek okr gu jako punkt wzgl dem, którego b dzie on przemieszczany. W
6. Wska dowolny naro nik prostok ta – wci nij Shift + prawy przycisk myszki.
Wybierz punkt charakterystyczny Koniec i wska dowolny naro nik prostok ta.
Metoda 2
2. Wska okr g do przesuni cia
Polecenie: Wykorzystuj c rysunek z poprzedniego wiczenia skopiowa okr g do
pozostałych naro ników prostok ta
Rozwi zanie:
1. Zaznacz okr g.
Metoda 1
2. Wybierz ikon kopiowania
tym celu wci nij klawisz Shift + prawy przycisk myszki i z menu podr cznego
wybierz Centrum . Wska okr g.
3. Wybierz ikon przesuwania
5. Wska dowolny naro nik prostok ta
4. Wska rodek okr gu (identycznie jak w Metodzie 1)
214938557.018.png 214938557.019.png 214938557.001.png 214938557.002.png
3. Podobnie jak w wiczeniu poprzednim wska rodek okr gu jako punkt wzgl dem,
2. Wybierz ikon kopiowania
3. Wpisz w wierszu polece liter W (Wiele) i wci nij Enter
4. Wska podobnie jak w poprzednim wiczeniu rodek okr gu ( Centrum )
5. Okre l pierwszy wierzchołek prostok ta, do którego kopiowany jest okr g a nast pnie
wska pozostałe dwa wierzchołki (wykorzystaj przy tym punkt charakterystyczny
6. Zako cz dalsze kopiowanie obiektu prawym przyciskiem myszki lub wciskaj c Enter
Polecenie: Utworzy obiekty takie, jak przedstawione na poni szym rysunku
2. Wykonaj trójk t o wierzchołkach w rodkach boków narysowanego wcze niej
. Dodatkowo skorzystaj z punktu
charakterystycznego Symetria ( Shift + prawy klawisz myszki) do odnajdywania
rodków boków
3. Zaznacz obydwa narysowane trójk ty i wybierz ikon kopiowania
którego nast pi kopiowanie
4. Wska naro nik prostok ta ( Koniec )
5. Powy sz czynno powtórz dla pozostałych dwóch wierzchołków prostok ta
Metoda 2
Koniec )
Rozwi zanie:
1. Narysuj trójk t równoboczny wykorzystuj c polecenie wielobok
trójk ta. W tym celu wykorzystaj polilini
4. Wpisz z klawiatury liter w i wci nij Enter w celu wielokrotnego kopiowania
214938557.003.png 214938557.004.png 214938557.005.png
5. Wybierz lewy dolny wierzchołek wi kszego trójk ta jako punkt bazowy, tj. punkt
wzgl dem, którego nast pi kopiowanie zaznaczonych obiektów
6. Wska prawy dolny wierzchołek trójk ta jako miejsce, do którego zostan skopiowane
obiekty
Obracanie
Operacja ta polega na zmianie poło enia elementu lub grupy elementów poprzez obrót
wpisuj c nazw funkcji w wierszu polece obrót
·
wybieraj c
ikon z paska narz dziowego Zmiana
·
wybieraj c pozycj Obrót z górnego menu rozwijanego Zmiana
Polecenie: Utworzy strzałk b d c zło eniem prostok ta i trójk ta, a nast pnie obróci
j o 30
°
wzgl dem rodka dolnego boku prostok ta
Rozwi zanie:
1. Narysuj prostok t
2. Narysuj trójk t równoboczny
3. Postaw trójk t na prostok cie tak, aby uzyska
strzałk , w tym celu:
a. Wska trójk t i wybierz ikon przenoszenia
b. Wybierz jako punkt przenoszenia rodek podstawy trójk ta ( Symetria )
7. Powtórz czynno ci z punktu 5 i 6
wzgl dem dowolnego punktu. Funkcj t mo na wywoła
·
214938557.006.png 214938557.007.png 214938557.008.png 214938557.009.png 214938557.010.png 214938557.011.png
c. Wska rodek górnego boku prostok ta ( Symetria )
4. Zaznacz obydwa obiekty
Polecenie: _rotate
Aktualny k t dodatni w LUW. ANGDIR=przeciwnie do kierunku wskazówek zegara
ANGBASE=0
znaleziono 2
Okre l punkt bazowy:
Okre l k t obrotu lub [Odniesienie]: 30
Polecenie: Wykorzysta strzałk z poprzedniego wiczenia i ustawi j pod katem 30
osi x
°
do
2. Wybierz polecenie obrót
3. Wska rodek boku stanowi cego podstaw strzałki
5. Wska dwa punkty tworz ce o strzałki. Pierwszy punkt to rodek podstawy
( Symetria ), drugi wierzchołek trójk ta ( Koniec )
5. Wybierz ikon obrót
Symetria i wska dolny bok prostok ta
7. Wpisz warto k ta obrotu równ 30 i wci nij Enter
6. Wska punkt obrotu – wybierz punkt charakterystyczny
Rozwi zanie:
1. Zaznacz obiekty wchodz ce w skład strzałki
4. Wpisz z klawiatury: O < Enter > (Odniesienie)
214938557.012.png 214938557.013.png 214938557.014.png 214938557.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin