tabelka teorie.docx

(18 KB) Pobierz

 

Nightingale

Neuman

Roy

Paplau

Henderson

Orem

Leininger

Osoba

Rozumiana holistycznie, łączy w sobie komponenty fiz., psych. I umysłowe, emocjonalne.

Zawdzięcza zbawienie dobrostanowi fizycznemu, emocjonalnemu, moralnemu.

Wszyscy są sobie równi

Człowiek (rodzina, grupa) – system otwarty pozostający w ciągłej interakcji ze środowiskiem

 

Holistyczny system adaptacyjny

System otwarty, całość składająca się z poszczególnych części będąca więcej niż suma tych części.

Istota bio- psycho- społeczna która pozostaje w ciągłej interakcji ze środowiskiem

Organizm który dąży do zmniejszenia napięcia wyzwolonego poprzez potrzeby.

Rozwijający się system poprzez interakcje z innymi ludźmi i dzięki własnym możliwościom dokonywania zmian

 

Niezależna całość, cechująca się 14 uniwersalnymi potrzebami, które są zaspokajane w indywidualny sposób.

Osobę ludzką cechują relacje pomiędzy ciałem  umysłem

 

- Zintegrowana wewnętrznie jedność, zróżnicowana pod względem strukturalnym i funkcjonalnym

- Istota wyróżniająca się spośród innych istot żywych zdolnością do refleksji, samoświadomością, umiejętnością myślenia abstrakcyjnego, posługiwaniem się symbolem w komunikowaniu i zdolnością do działań celowych

- Człowiek stale dąży do rozwijania swoich potencjalnych możliwości

 

Istota kulturowa, rozpatrywana w powiązaniu z kulturą i ujmowana holistycznie.

To także rodzina, grupy społeczne, instytucje i całe kultury

Środowisko

Tworzą je czynniki otoczenia fiz. i mają wpływ na chorobę i zachorowalność

Choroba-braki w środowisku

Czyste środ.- zdrowie

Styl życia-przewidywanie problemów zdrowotnych

Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz wpływy otaczające człowieka jako system

Środowisko oddziałuje na człowieka poprzez bodźce:

         interpersonalne

         intrapersonalne

         ekstraperonalne

 

„Wszystkie warunki, okoliczności i oddziaływania zewnętrzne, które wpływają na rozwój i zachowania jednostki”

Procesy psychiczne człowieka

-środowisko terapeutyczne: ustruktualizowane (sprzęt, reguła, metody leczenia) nieustruktualizowane(relacje międzyludzkie)

- Ujmowane w odniesieniu do zaspokajania  potrzeb

- Podkreśla znaczenie zdrowego środowiska, rodziny, właściwego komunikowania

 

- Człowiek i środowisko stanowią jedność

- Czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i społeczne wpływają na zdolność człowieka do samoopieki i zapotrzebowanie na opiekę

 

Kontekst środowiskowy

-wywiera wpływ na zdrowie i wzorce opiekowania się troskliwości jednostek i grup społ.

-konieczne jest jego rozumienie i badanie przy pomocy odpowiednich metod

pielęgniarstwo

Służba Bogu poprzez niesienie ulgi człowiekowi

_służenie człowiekowi

-opieka nad zdrowiem aby zapobiegać zachorowaniom

Interwencje pielęgniarskie, działania:

Prewencja-nie dopuścić aby stresor naruszył elastyczne linie obrony(promocja zdrowia)

_wtórna-prewencja chorób

-trzeciorzędowa-odwracanie skutków chorób

Głównym celem pielęgnowania jest promowanie pełnej adaptacji człowieka do środowiska.

- Dyscyplina naukowa - powinna opisywać i wyjaśniać procesy życiowe człowieka (myślenie, wartościowanie, relacje z innymi, odczuwanie)

- Dyscyplina praktyczna - rozpoznanie efektywnych i nieefektywnych reakcji człowieka i podejmowanie interwencji, których celem jest pomoc w adaptacji

 

Proces terapeutyczny w który są zaangażowane 2 osoby, między nimi zachodzi interakcja, mają cel: przywrócenie zdrowia.

Początek gdy jest potrzeb

 

             

Unikatową funkcją pielęgniarki jest asystowanie człowiekowi zdrowemu lub choremu w podejmowaniu tych czynności  znaczących dla zachowania zdrowia lub jego przywracania
(także dla zapewnienia spokojnej śmierci), które podejmowałby sam, gdyby miał potrzebną do tego siłę, wolę i wiedzę. Pomoc ta powinna być świadczona w taki sposób, aby człowiek mógł się bez niej obejść tak szybko, jak to możliwe.

 

- Służba społeczna wyróżniająca się spośród innych służb troszczeniem się

- Sztuka- wymagająca twórczego podejścia, opanowania wiedzy i techniki; obejmuje m.in.. Sztukę komunikowania, dyskutowania, koordynowania, zarządzania itd..

- Unikatowa wiedza i dyscyplina praktyczna

 

Fenomen troskliwości transkulturowej. Rola pielęgniarki: zapewnienie opieki zgodnie z ludzkimi wartościami, sposobem życia. Trzy formy świadczenia pomocy:

-zachowanie, utrzymanie dotychczasowych wzorców zachowań

-akomodacja, negocjowanie zmian

-zmiana wzorców, przewartościowanie.

Rodzaje wiedzy niezbędnej w pielęgnowaniu:

ETIC- wiedza profesjonalna

EMIC- uzyskana przez doświadczenie, nieprofesjonalna

zdrowie

Użytkowanie tych wszystkich sił którymi człowiek dysponuje, nie tylko brak choroby

Wzmacnianie zdrowia można osiągnąć poprzez pogłębianie wiedzy, naukę i wprowadzanie zmian w środowisku

Potrzeba aktywności znaczenie czynników psychospołecznych

Stan optymalnej równowagi i stabilności systemu

Zdrowie - utożsamiane z utrzymaniem zasobów energetycznych struktury podstawowej

Zjawisko entropii- rozproszenie-choroba.

„Stan i proces bycia i stawania się osobą zintegrowaną”

Integracja oznacza osiągnięcie stanu adaptacji, która jest wynikiem procesu adaptacyjnego.

 

Symbol ruchu naprzód

Synonim rozwoju osobowości, oznacza twórcze, produktywne życie zarówno osobiste jak i społeczne.

Umiejętności interpersonalne i optymalny poziom lęku

Zdolność człowieka do niezależnego funkcjonowania w zaspokajaniu podstawowych potrzeb

 

- Stan pełnego dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego

-Stan pełnej integracji strukturalnej i funkcjonalnej, stan pełnego rozwoju człowieka przejawiający się w poczuciu szczęścia, zadowolenia, osiąganiu sukcesów i rozwoju osobowości

 

Taki poziom dobrostanu, który w danej kulturze jest zdefiniowany, wysoko wartościowany i praktykowany a równocześnie możliwy do osiągnięcia przez jednostkę, grupę w podejmowanych aktywnościach w sposób kulturowo satysfakcjonujący.

Każda kultura ma swoje wzorce, formy, sposoby ekspresji i troszczenia się o zdrowie.

Zdrowie ma charakter uniwersalny i zróżnicowany

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin