Leininger.pdf

(139 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - Leininger
Kultura
Model pielęgniarstwa
transkulturowego
Madelaine M. Leininger
Całokształt materialnego i duchowego dorobku
ludzkości wytworzonego w ogólnym rozwoju
historycznym lub w określonej epoce; poziom
rozwoju społeczeństw, grup, jednostek w danej
epoce historycznej
Co konstytuuje kulturę?
Co konstytuuje kulturę?
Cechy pierwotne
Przeszłość, historia (zapisana lub
przekazywana ustnie)
Dominująca, zorganizowana religia w obrębie
ktorej istnieją charakterystyczne wierzenia i
czynności (rytuały, obrzędy, tabu i
ceremonie)
Zbiór podstawowych wartości, tradycji, które
społeczeństwa wyznają i które usiłują
powielać
4. Uregulowany system społeczny, sieci
komunikacyjne, w tym normy regulujące
postępowanie osobiste, rodzinne, społeczne
5. Artefakty unikatowe dla społeczeństwa, np..
Literatura, dzieła sztuki, malarstwo, taniec,
muzyka, teksty religijne, filozoficzne itd..
Co konstytuuje kulturę?
Model M. Leininger
Cechy drugorzędne
wspólny język lub grupa języków
wspólne fizyczne i geograficzne więzi, w
obrębie których żyją czlonkowie danego
społeczeństwa, skąd mogą wyjść i dokąd czuc
chęć powrotu
relatywnie określony wzór zabudowy i
sposobów mieszkania
wspólny system moralny i prawny
Główny cel
gromadzenie wiedzy, dzięki której będzie możliwe
zapewnienie troskliwości/opieki „kulturowo
zgodnej”
1
299493802.001.png
Naczelne pojęcie modelu
Kultura (wg Leininger)
Human care – troska, troskliwość, opieka,
opiekowanie się.
Wyuczone, dzielone z innymi i przekazywane
wartości, wierzenia, normy i sposób życia
poszczególnych grup, który ukierunkowuje ich
myślenie, podejmowanie decyzji i działanie w
określony sposób
Pojęcie spotykane w filozofii, fenomenologii,
religii, psychologii, sztuce, literaturze, poezji
Wartości, wierzenia osadzone są w :
Światopoglądzie
Języku
Religii (lub innej filozofii)
Czynnikach
społecznych (np. pokrewieństwo)
politycznych, prawnych
ekonomicznych
technologicznych
etnohistorycznych
Kontekście środowiskowym
Różnorodność kulturowa
Uniwersalizm kulturowy
Zmienność i/lub różnice w znaczeniach,
wzorcach, wartościach, sposobie życia lub
symbolach troskliwości w grupie lub pomiędzy
grupami, które zostały wytworzone dla
zachowania dobrostanu, poprawy kondycji i
sposobu życia albo radzenia sobie ze śmiercią
Wspólne, podobne lub dominujące znaczenie
troski, jej wzorców, wartości, sposobu życia,
symboli, które istnieją w różnych kulturach i
odzwierciedlają sposoby pomagania ludziom
2
299493802.002.png 299493802.003.png
Zdrowie
Taki poziom dobrostanu, który jest zdefiniowany
w danej kulturze, wysoko wartościowany i
praktykowany, a równocześnie możliwy do
osiągnięcia przez jednostkę (grupę), w
podejmowanych aktywnościach w sposób
kulturowo satysfakcjonujący
Każda kultura ma swoje własne formy, wzorce,
sposoby ekspresji i troszczenia się o zdrowie;
zdrowie ma charakter zarówno uniwersalny,
jak i zróżnicowany
Człowiek
Środowisko/„kontekst środowiskowy”
Człowiek jest istotą kulturową, powinien być
rozpatrywany w powiązaniu z kulturą i
ujmowany holistycznie. Jednostki kulturowe to
także rodziny, grupy społeczne, instytucje i całe
kultury
Wywiera wpływ na zdrowie i wzorce
opiekowania się
Konieczne jest jego rozumienie i badanie przy
pomocy odpowiednich metod
Pielęgniarstwo
Pielęgniarstwo
Fenomen troskliwości transkulturowej
Rola pielęgniarki – zapewnienie opieki zgodnie
z ludzkimi wartościami sposobem życia
Trzy formy świadczenia pomocy:
zachowanie, utrzymanie dotychczasowych wzorców
zachowań
akomodacja, negocjowanie zmian
zmiana wzorców, przewartościowanie
Rodzaje wiedzy niezbędnej w pielęgnowaniu
Wiedza profesjonalna (etic)
Wiedza uzyskana przez doświadczenie,
nieprofesjonalna (emic)
3
299493802.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin