Treść - Moduł 4.pdf

(1644 KB) Pobierz
Spis treœci:
Kierownik projektu: Joanna Opoka
Redaktor: Monika Poradecka Metodyk: Monika Poradecka
Grafik: Monika Czarska Informatyk: Michał Goździk, Paweł Jawor, Arkadiusz Kusznierski
242947873.003.png 242947873.004.png 242947873.005.png
MS Access
MS Access
1. Podstawowe pojęcia
1.1. Klucz i jego rodzaje
1.2. Relacje
2. Praca z programem MS Access 2000 PL
2.1. Do czego służy MS Access?
2.2. Uruchamianie programu
2.3. Okno bazy danych
2.4. Pasek narzędzi i pasek menu rozwijanego
2.5. System pomocy w programie Access 2000 PL
2.6. Klawisze skrótów
3. Tabele
3.1. Sposoby tworzenia tabel
3.2. Tworzenie tabel w widoku Arkusza danych
3.3. Tworzenie tabel w widoku Projekt
3.4. Widok Arkusza danych a widok Projekt
3.5. Zapisywanie tabel
3.6. Tworzenie tabel przy użyciu kreatora tabel
3.7. Samodzielne tworzenie klucza
3.8. Tworzenie relacji między tabelami
3.9. Praca z danymi w tabelach
4. Kwerendy, czyli zapytania
4.1. Tworzenie kwerend przy pomocy kreatora
4.2. Tworzenie kwerend w widoku Projekt
4.3. Widok SQL
5. Formularze
5.1. Autoformularz
5.2. Kreator formularzy
5.3. Tworzenie formularza przy pomocy widoku Projekt
6. Raporty
6.1. Tworzenie raportu za pomocą kreatora
6.2. Tworzenie raportu w widoku Projekt
7. Tworzenie projektu bazy danych
Zakończenie
1
 
MS Access
1. Podstawowe pojęcia
Bazą danych nazywamy zbiór wzajemnie powiązanych informacji, dotyczących określonej
dziedziny lub tematyki, zapisany na zewnętrznym nośniku pamięciowym. Informacje te
udostępnione są wielu użytkownikom, którzy mogą korzystać z nich w sposób selektywny,
w dogodnym dla siebie czasie.
System bazy danych składa się z bazy danych i systemu zarządzania bazą danych.
System zarządzania bazą danych to program zarządzający dostępem do danych
przechowywanych w bazie danych.
Obiekt jest to przedmiot, który może zostać wyodrębniony z rzeczywistości i opatrzony
nazwą, o którym można zapamiętać pewne informacje. Informacjami tymi są wartości jego
atrybutów (właściwości) oraz sposób jego powiązania z innymi obiektami. Przykładem
obiektu może być butelka, która posiada takie właściwości jak kolor, pojemność czy
wysokość kaucji, a przy tym powiązana jest przykładowo z obiektem odnoszącym się do jej
producenta.
Pole to pojedynczy, niepodzielny element informacji (np. kolor). Rekordem nazywamy
nieuporządkowany zbiór pól dotyczących danego obiektu (np. nazwa przedmiotu: butelka;
kolor: biały; pojemność: 0,5 litra; wysokość kaucji: 2 zł).
W MS Access również występują obiekty, są nimi:
tabele — służą do gromadzenia danych, które mogą być dalej przetwarzane,
kwerendy — inaczej zapytania, służą do wyszukiwania informacji, które spełniają
określone kryteria,
formularze — umożliwiają szybkie, łatwe i dokładne wprowadzanie danych do tabel,
raporty — są dokumentami przygotowanymi do wydruku,
strony — umożliwiają połączenie (zintegrowanie) bazy z Internetem,
makra — akcje lub zestawy akcji, które mają na celu zautomatyzowanie pracy z bazą,
moduły — zbiory deklaracji i procedur w języku Visual Basic, przechowywane razem,
jako całość.
2
MS Access
Rysunek 1. Obiekty bazy danych MS Access
1.1. Klucz i jego rodzaje
Szybkie znajdowanie i łączenie informacji przechowywanych w odrębnych tabelach możliwe
jest dzięki określeniu w każdej tabeli pola, którego wartość jednoznacznie identyfikuje każdy
zawarty w niej rekord. Unikatowość rekordu tabeli możemy uzyskać dzięki jednemu lub
kombinacji kilku takich pól. Pole takie lub zestaw pól nosi nazwę klucza podstawowego
tabeli .
Klucz podstawowy (główny) jednoznacznie identyfikuje każdy rekord tabeli. Nie może
zawierać wartości pustej ( null ), a ponadto istnieje automatyczne zabezpieczenie
uniemożliwiające powtórne wystąpienie wartości już wykorzystanych. Dzięki tworzonemu
indeksowi możliwe jest szybkie znajdowanie rekordów i tworzenie relacji między tabelami.
Klucz podstawowy może występować w dwóch postaciach jako:
klucz podstawowy jednopolowy (prosty) — obejmuje tylko jedno spośród pól
istniejących w danej tabeli, które zawiera dane unikatowe, np.: numer katalogowy, numer
identyfikacyjny,
2) klucz podstawowy wielopolowy (złożony) — obejmuje kilka spośród pól istniejących
w danej tabeli, powinien być stosowany wtedy, gdy żadne z pojedynczych pól nie
gwarantuje unikatowości wartości w nim zawartych.
Klucz obcy to pole w jednej tabeli, które odwołuje się do pola klucza podstawowego w innej
tabeli.
3
1)
242947873.001.png
MS Access
1.2. Relacje
Relacja jeden do jednego stanowi najprostsze powiązanie między obiektami danych. Jest
to typowy przykład funkcji wzajemnie jednoznacznej, gdzie każdemu elementowi ze zbioru A
przyporządkowany jest dokładnie jeden element (obiekt) ze zbioru B i odwrotnie (rys. 2).
RELACJA JEDEN DO JEDNEGO
A
BIURO
B1
B2
B3
B
SPRZEDAWCA
S1 (KOWALSKI)
S2 (NOWAK)
S3 (GOŁĘBIOWSKI )
Rysunek 2. Relacja jeden do jednego
Relacja jeden do wielu — każdemu elementowi ze zbioru B przyporządkowany jest
dokładnie jeden element ze zbioru A, a każdemu elementowi ze zbioru A przyporządkowany
jest więcej niż jeden element ze zbioru B (rys. 3).
RELACJA JEDEN DO WIELU
A
BIURO
B1
B2
B3
B
SPRZEDAWCA
S1
S2
S3
S4
S5
S6
S7
Rysunek 3. Relacja jeden do wielu
Relacja wiele do wielu jest najbardziej złożonym sposobem łączenia obiektów danych.
Każdy element ze zbioru A jest związany z kilkoma elementami ze zbioru B i odwrotnie
(rys. 4).
4
242947873.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin