Treść - Moduł 1.pdf

(454 KB) Pobierz
tresc_1.indd
372756828.012.png 372756828.013.png 372756828.014.png 372756828.015.png 372756828.001.png 372756828.002.png
Pedagogika pracy jako dyscyplina naukowa
1. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy
2. Praca jako podstawowa kategoria pedagogiki pracy
3. Pedagogika pracy w kontekście integracji europejskiej
Bibliografia
1 . Miejsce pedagogiki pracy wśród
nauk pedagogicznych i nauk o pracy
Pedagogika pracy jako nauka związana z działalnością człowieka i jego stosun-
kiem do pracy ma długą historię. Po raz pierwszy przekonanie o wysokiej warto-
ści pracy w aspekcie wychowawczym wyraził w swoich poglądach Tomasz More
(1478–1535), uznawany za twórcę idei wychowania przez pracę, przedstawiciel uto-
pijnegokierunkufilozofii.TomaszMore(Morus),ukazując w dziele Utopia (1516)
obraz idealnie zorganizowanego społeczeństwa, postulował, aby cała młodzież naj-
pierw pracowała w rolnictwie, a dopiero później wybierała inne zawody.
Problemami pracy i jej związkom z wychowaniem (wyrażając nieco mniej rady-
kalne poglądy) zajmowali się znani myśliciele: Jan Amos Komeński, John Locke,
Jean J. Rousseau.
W Polsce problematyka wychowania przez pracę była poruszana przez Andrzeja
Frycza Modrzewskiego. Przyznawał on wychowaniu przez pracę wysokie miejsce
w systemie wartości. W rozprawie O poprawie Rzeczypospolitej czytamy: „Wszyst-
kich tedy przyzwyczaić by trzeba do jakieś pracy”.
Problematyka określana dziś jako pedagogika pracy w XIX w. wyrażała się w opi-
sywanej w literaturze idei pracy organicznej i pracy u podstaw.
W latach międzywojennych wychowanie przez pracę było przedmiotem zaintere-
sowań Władysława Przanowskiego, Wiktora Ambroziewicza, Władysława Spasow-
skiego. Pedagogika pracy, badająca różne aspekty pracy i jej wpływ na człowieka,
pojawiła się w drugiej połowie lat czterdziestych na wykładach Heleny Radlińskiej
na Uniwersytecie Łódzkim (Tadeusiewicz, 1997: 116).
W latach sześćdziesiątych problematyka związana z pracą zaczęła się wyodrębniać
jako dyscyplina pedagogiczna zwana pedagogiką pracy. Twórcą polskiej koncep-
cji pedagogiki pracy jest prof. Tadeusz Nowacki, któremu, jak pisze Tadeusz Wujek
(1995: 56), „przypadła główna rola sprawcza w wyodrębnieniu pedagogiki pracy
jako subdyscypliny pedagogicznej”. Z kolei znany pedagog pracy prof. Stanisław
Kaczor (1995: 39) twierdzi, „że bez rozwoju pedagogiki pracy przyszłość polskiej
oświaty, a także pedagogiki jako nauki nie wydaje się optymistyczna”.
Formalnie w Polsce pedagogika pracy została uznana za dyscyplinę pedagogicz-
ną w 1972 roku. Przedmiotem jej badań jest relacja człowiek–wychowanie–praca.
Problematyka badawcza pedagogiki pracy jest obszerna i wiąże się z zagadnieniami
stanowiącymi przedmiot zainteresowań także innych dyscyplin pedagogicznych.
3
372756828.003.png
Związki pedagogiki pracy z innymi naukami pedagogicznymi ilustruje rysunek 1.
Rysunek 1
Pedagogika pracy
a inne nauki pedagogiczne
Źródło: Wiatrowski, 2000: 38.
Spośród wymienionych przez Zygmunta Wiatrowskiego nauk pedagogicznych naj-
silniej związane są pedagogika pracy i pedagogika społeczna oraz andragogika i teo-
ria kształcenia ustawicznego . Wydaje się, że dla triady człowiek–wychowanie–praca
ważna jest również teoria wychowania oraz pedagogika specjalna, mająca szczegól-
ne znaczenie dla osób z przeciwwskazaniami zawodowymi.
Pedagogika społeczna jest dyscypliną pedagogiczną zajmującą się badaniem warun-
ków środowiskowych, w jakich przebiegają procesy wychowawczo-opiekuńcze
człowieka, od jego urodzenia do końca życia. Związek pedagogiki społecznej z pe-
dagogiką pracy polega na podejmowaniu starań, aby zakład pracy stawał się coraz
bardziej znaczącym środowiskiem wychowawczo-opiekuńczym dla ogółu pracow-
ników i członków ich rodzin. Pedagogika specjalna jest dyscypliną społeczną zaj-
mującą się teorią i praktyką kształcenia i wychowania osób z odchyleniami w sta-
nie zdrowia. Aleksander Hulek twierdzi, że pedagogika pracy stwarza pedagogice
specjalnej szansę dochodzenia do rozwiązań, w których praca człowieka nabiera
znaczenia podstawowego. Będzie to na pewno wychowanie przez pracę, ale także
kształcenie ogólnotechniczne, kształcenie zawodowe, a nawet doskonalenie zawo-
dowe. Można dodać, że w przypadku pedagogiki specjalnej postulowana przez pe-
dagogikę pracy humanizacja warunków pracy wysuwa się na plan pierwszy.
Andragogika , zwana też pedagogiką dorosłych, a dawniej oświatą dorosłych, najczę-
ściej traktowana jest jako nauka o celach, treściach, formach, metodach oraz zasa-
dach i technikach kształcenia, wychowania, uczenia się, samokształcenia i samo-
wychowania ludzi dorosłych. Przedmiotem zainteresowań andragogiki jest czło-
wiek dorosły i jego działania w zakresie kształcenia rekreacji, natomiast pedago-
giki pracy — człowiek pracujący, podwyższający swoje kwalifikacje, dochodzący
do mistrzostwa w zawodzie i do osobowości zawodowej. Tadeusz Nowacki dla wy-
mienionych zadań stosuje nazwę andragogika pracy , która łączy elementy andrago-
giki i pedagogiki pracy.
Teoria kształcenia ustawicznego to:
— zapewnienie możliwości kontynuowania nauki,
— stwarzanie możliwości doskonalenia kwalifikacjilubichzmiany.
Teoria wychowania jest dyscypliną pedagogiczną zajmującą się problematyką celów,
treści, metod i organizacji wychowania umysłowego, moralnego, społecznego, es-
tetycznego i fizycznego, realizowanych przez naukę, pracę, sztukę, sport iwypo-
czynek. Teoria wychowania to wychowanie przez pracę, przez zabawę czy teoria
wychowania zawodowego (Wiatrowski, 2000: 36–40).
Zaprezentowane związki między pedagogiką pracy a bliskimi jej dyscyplinami pe-
dagogicznymi wskazują na interdyscyplinarny charakter pedagogiki pracy. W rela-
cji człowiek–wychowanie–praca praca stanowi główny czynnik wiążący pedagogi-
kę pracy z innymi naukami o pracy.
4
372756828.004.png 372756828.005.png 372756828.006.png 372756828.007.png 372756828.008.png
Relację zachodzącą między wybranymi, podstawowymi naukami o pracy przedsta-
wia rysunek 2.
psychologia pracy
socjologia pracy
filozofiapracy
fizjologiapracy
ergonomia
ekonomia pracy
prawo pracy
prakseologia
Rysunek 2
Pedagogika pracy
a nauki o pracy
medycyna pracy
Badając związki pedagogiki z naukami o pracy, należy zwrócić uwagę na psycholo-
gię, socjologię pracy i ergonomię.
Psychologia pracy obejmuje trzy grupy zagadnień:
1. Miejsce człowieka w procesie pracy.
2. Warunki pracy.
3. Umiejętności współdziałania i kontakty z innymi ludźmi w procesie pracy.
Główne problemy, które podejmuje psychologia pracy, to:
— psychologiczne uwarunkowania funkcjonowania ludzi w środowisku pracy,
— badanie psychologicznych uwarunkowań różnych rodzajów pracy i określenie
wymagań wobec pracownika,
— badanie psychologicznych przyczyn wypadkowości w pracy oraz wypalenie za-
wodowe.
Socjologia pracy zajmuje się pracą jako procesem społecznym, a w szczególności:
— wpływem warunków społecznych na przebieg i wyniki pracy,
— społecznymi skutkami i następstwami pracy,
— opisem i wyjaśnianiem przebiegu stosunków interpersonalnych i organizacyj-
nych w zakładzie pracy,
— kwestią adaptacji zawodowej i społecznej w miejscu pracy,
— istnieniem grup nieformalnych wpływających na przebieg procesu pracy,
— bezrobociem,
— przeciwdziałaniem procesom patologicznym, np. mobbingowi.
Socjologiczna analiza zawodu obejmuje układ charakterystyczny dla wykonywanej
pracy (Parzęcki, Symela, 1995: 42):
człowiek–człowiek
człowiek–technika
człowiek–system znaków.
Ergonomia to nauka o pracy, czyli dyscyplina naukowa zajmująca się dostosowa-
niem pracy do możliwości psychofizycznychczłowieka.Maonanaceluhumanizo-
wanie pracy poprzez taką organizację układu człowiek–maszyna–warunki otocze-
nia, aby wykonywana była przy możliwie niskim koszcie biologicznym i najbardziej
efektywnie, co uzyskuje się m.in. poprzez eliminację źródeł chorób zawodowych.
Ergonomia jest nauką interdyscyplinarną.
Rozwój nauk społecznych wymaga badań w zakresie prawnego zabezpieczenia wa-
runków pracy, funkcjonowania organizmu w warunkach obciążenia pracą, zagro-
żeń i uciążliwości w środowisku pracy.
5
372756828.009.png 372756828.010.png 372756828.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin