Aforyzmy - Novalis.txt

(59 KB) Pobierz
Novalis
AFORYZMY

Kto umie post�powa� zgodnie z zasadami, musi
by� cz�owiekiem godnym szacunku - ale to nie
jego zasady czyni� go takim, lecz tylko to, czym
one s� dla niego - wyrazami jego rzeczywistego
sposobu post�powania - my�lowymi formami je-
go istnienia.
Nawet bez filozofowania mo�na wype�ni� swoje
przeznaczenie, je�li �yje si� zgodnie z tym, co naj-
m�drsi i najlepsi czynili i czego nauczali, i je�li
do�wiadczenie i zdrowy ludzki rozs�dek uczyni
si� swoimi przewodnikami.

BIBLIOTECZKA
AFORYST�W


Novalis
AFORYZMY
Wybra� i prze�o�y�
j�zef Bester
Wst�pem opatrzyli
Barbara Surowska
Sauerland
C Copyright for t h� Polish edition by
Pa�stwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1983
ISBN 83-06-00811-1

Nazwisko Novalisa wi��e si� zazwyczaj z romantykiem obdarzo-
nym wielk� wra�liwo�ci� uczu�, kt�ry po�wi�ci� niejeden pi�kny
wiersz medytacjom nad zjawiskiem �mierci po utracie ub�stwianej
dziewczyny Sophie, zmar�ej w wio�nie �ycia. Zbyt cz�sto zapomina
si�, �e Novalis mia� praktyczny stosunek do �ycia i, co wa�niejsze,
�e by�a to niezwyk�a umys�owo�� filozoficzna. \X wieku dwudzie-
stu trzech lat zaj�� si� studiowaniem I-ichtego, pod kt�rego
wra�eniem pozosta�. W rok p�niej mia� mo�no�� pozna� niemie-
ckiego filozofa osobi�cie w Jenie. Widzia� w nim i podziwia�
odwa�nego g�osiciela prawdy, obro�c� praw cz�owieka i konse-
kwentnego my�liciela. Przez rok zg��bia� intensywnie Podstawy ca�ej
teorii wiedzy, sporz�dzaj�c notatki i komentarze, zapiski te obejmuj�
oko�o 500 stron. Zawieraj� wiele trafnych i bystrych spostrze�e�.
Pod wp�ywem filozofii Fichtego Novalis pozosta� a� do chwili
�mierci w dwudziestym �smym roku �ycia, cho� nadawa� pewnym
jej motywom i kategoriom interpretacje odmienne, g��wnie
poetyckie.
Dopiero po Fichtem zainteresowa� si� Novalis Kantem.
Czyta� jego pisma przez pryzmat filozofa z Jeny. R�wnolegle do
tych lektur czyta� Novalis ponownie francuskie pisma Memster-
huisa, w kt�rych znajdowa� teraz nowe tre�ci. Po �wie�ym
prze�yciu �mierci swej ukochanej, Sophie von Ktthn, inaczej
| rozumia� nauk� Hemsterhuisa o jedno�ci ca�ego uniwcrsum,
dopuszczaj�c pojmowanie tej jedno�ci nie w�adz� rozumu, lecz za
spraw� szczeg�lnego organu moralnego cz�owieka, zwanego
mi�o�ci�. On to ujawnia zwi�zki miedzy egzystencj� zmys�ow�,
ograniczon� czasem, i transcendentaln�. Bliski by� Novalisowi
r�wnie� pogl�d Hemsterhuisa na poezj�, g�osz�cy, �e mo�e ona
wyra�a� to, co poznawalne, dzi�ki owemu organowi moralnemu, i
�e jest �je�ykiem bog�w".
W roku 1797 1-riedrich Schlegel i jego brat August
Wilhelm powzi�li zamiar wydawania w�asnego czasopisma. Auto-
rom pozostawiali mo�liwo�� sygnowania przyczynk�w inicja�ami,
bez obowi�zku podawania nazwisk. Nie sz�o im o to, by
informowa�, kto co napisa�, lecz o podkre�lenie faktu, �e
wykszta�ca si� nowa, wsp�lna filozofia nazywana �symfilozofi�".
Do wsp�pracy zaproszeni zostali jedynie Schleiermacher i von
Hardenberg, kt�ry zdecydowa� si� wyst�pi� pod pseudonimem
Novalis, nie przypuszczaj�c zapewne, �e pod tym nazwiskiem
wejdzie do historii literatury i �e stanie si� ono zarazem symbolem
okre�lonej postawy romantycznej.
Pierwsze dwa numery czasopisma �Athcnaum" ukazuj�
si� w roku 1798. Novalis uzgodni� z Friedrichem Schlcglcm, �e
nade�le zbi�r zapisk�w opatrzonych nazw� V ernrischte RemerkuH-
gtn - p�niej obmy�li� poetycki tytu� Rliithemtaab. Pragn��, by jego
uwagi mia�y sens �literackich ziaren" i by niekt�re przynajmniej
wyda�y kwiat.
Wraz z Frieclrichem Schleglem Novalis rozwija� nowy
rodzaj utworu literackiego, zwany romantycznym fragmentem.
Schlegel znajdowa� dla fragmentu por�wnanie z je�em: powinno to
by� drobne, zwarte w sobie dzie�o, wystawiaj�ce kolce krytyki na
wszystkie strony. Novalis natomiast k�ad� wi�kszy nacisk na form�
dialogow� fragmentu. W li�cie z 2fi XII 1797 r. pisa�, �e fragment
jest �ustawicznym dyskursem z samym sob�", maj�cym na celu
intelektualne pobudzanie czytelnika i zmuszanie go do zastanawia-
nia si� i refleksji nad problemami dialogu. O stopniu trudno�ci
Novalisowych fragment�w �wiadczy nie tylko negatywna reakcja
wielu jego wsp�czesnych, ale tak�e nasze w�asne k�opoty ze
zrozumieniem ich sensu. MimtSto Novalis s�aw� pisarsk� zawdzi�-
cza w�a�nie Fragmentom. Fragmenty nie mia�y �wiadczy� o ogromnej
erudycji autora, lecz o jego �esprit", jego pomys�owo�ci, sile
intelektu. By�y one skierowane przeciwko nudziarstwu uczonych
o�wieceniowych, przeciw p�ytko�ci i bezw�adowi umys�owemu, a
zarazem dawa�y wyraz nastawieniu antysystemowemu. My�lenie
nie znosi - jak twierdz� niemieccy romantycy - �adnego gorsetu,
�adnej hierarchii, \ovalis fragmenty Schlegla nazwa� �echte
revolutionire Affichen", maj�c na my�li r�wnie� fragmenty
w�asnego autorstwa.
Na tre�� zbioru BlHthenstaub sk�adaj� si� refleksje dotycz�ce
stosunku tego, co wewn�trzne, do tego, co zewn�trzne, refleksje
dotycz�ce do�wiadczenia, rozumu, fantazji, roli poety-proroka i
kap�ana, geniuszu, prawdy, �mierci i wielu innych obchodz�cych
cz�owieka problem�w. Znajdujemy tam nader cz�sto cytowane
zdanie: �Nach innen geht der geheimnisvolle Weg", manifestuj�ce
�uwewn�trznienie" my�lenia romantycznego, przy czym pami�ta�
trzeba, �e dla Novalisa droga do wewn�trz to tylko pocz�tek
poznania i dzia�a�, dalej droga prowadzi� musi znowu na zewn�trz.
Novalis jest dialektykiem, jak przekonujemy si� raz po raz.
Dialektycznie ujmuje on r�wnie� proces poznania. Nie
ni� - powiada - poznania bez elementu ca�kowitej obco�ci, ale te�
nie mo�na niczego zrozumie� bez zanurzenia w to inne w�asnego
ja, w�asnych uprzednich do�wiadcze�.
W zbiorze Rlilthenstauh Nova!is wypowiada si� r�wnie� na
temat pos�annictwa poety, dla kt�rego znajduje por�wnanie z
prorokiem. �Der echte Dichter ist irnmer Priester, so wie der echte
Priester immer Dichter geblieben ist." Poezja jest dla niego t� si��,
kt�ra potrafi z��czy� wszystko, przede wszystkim �wiat widzialny i
transcendentalny, dzi�ki niej wkraczamy w og�le w obszar tego
odmiennego �wiata.
W rok po publikacji Bliithctutaub Novalis og�asza drukiem
teksty rozwa�a� politycznych pod tytu�em Wiara i mi�o�� czyli Kr�l i
Kr�lowa. Powsta�y one z okazji obj�cia tronu przez kr�la pruskiego
Fryderyka Wilhelma II i jego ma��onk� Luiz�. N'ovalis rozwija tu
jako pierwszy my�liciel niemiecki typowo romantyczn� koncepcje
pa�stwa. Zwraca si� z jednej strony przeciwko rewolucji francu-
skiej, kt�ra nie rokowa�a, jak mniema�, �adnych dalszych nadziei, z
drugiej za� strony przeciw pa�stwu pruskiemu. Od �mierci
Fryderyka Wilhelma, a �ci�lej od momentu obj�cia rz�d�w przez
Fryderyka Wielkiego, pa�stwo zamieni�o si� w machin� i-nie by�o
ju� w nim prawdziwego �ycia, czytamy w jednym z fragment�w, a
jedynie �ycie jak w jakiej� fabryce. \X nowym, idealnym pa�stwie
powinna panowa� mi�o�� i poezja, a nie czysty interes i przemoc.
Nowe pa�stwo winno stanowi� po��czenie monarchii i republiki.
Wszyscy obywatele winni by� w nim r�wni. Na jego czele musi
stan�� kr�l, wok� kt�rego skupia� si� b�dzie ca�okszta�t �ycia
pa�stwowego. Kr�l dla pa�stwa jest tym, czym s�o�ce dla systemu
planetarnego. Musi to by� oczywi�cie posta� idealna, nie wolno
mu si� kierowa� interesem osobistym, w�asnymi upodoba-
niami. Pomoc doradc�w, tj. uczonych i artyst�w, powinna za-
pewni� mu wszechstronno�� i orientacje we wszystkim, by
stal si� cz�owiekiem najwy�szego autorytetu, monarch� pra-
wdziwym.
W idealnych barwach przedstawia Novalis r�wnie� ma�-
�onk� kr�lewsk�. Urocza, skromna kr�lowa to przyk�ad - twier-
dzi - dla ka�dej kobiety w pa�stwie pruskim. Poeta tak wyide-
alizowa� posta� monarchini, �e potrafi� pisa�: �Wer den
ewigen Frieden jetzt sehen und lieb gewinnen will, der reise
nach Berlin und sehe die K�nigin". (�Kto pragn��by teraz ujrze�
i ukocha� wieczny pok�j, niech pod��a do Berlina zobaczy�
kr�low�.")
Po lekturze pism Fichtego, pod silnym wra�eniem wyk�a-
d�w przyrodoznawczych Abrahama Gottioba Wernera z Akade-
mii G�rniczej we Fryburgu Novalis dochodzi do wniosku, �e
nale�y stworzy� �nowy system my�li naukowej", ogarniaj�cy
wszystkie dziedziny wiedzy. System ten okre�la mianem �Knzv-
klopadik", �wiadomie nawi�zuj�c do Encyklopedii Francuskiej,
kt�rej krytycyzm zapewne podziwia�, ale ta nowa encyklopedia nie
mia�a by� suma poszczeg�lnych dziedzin wiedzy, lecz systemem
uniwersalnym, w kt�rym wszystko by�oby po��czone ze sob� i
gdzie do�wiadczenia i idee z r�nych obszar�w poznania pocho
dz�ce wzajemnie si� wyja�niaj�. Nie b�dzie przepa�ci miedzy nauk�
i sztuk�, miedzy nauk� i etyk�, powstanie ca�o�ciowy pogl�d na
�wiat, organiczna wizja �ycia.
Novalis zaczyna jesieni� 1798 roku penetrowa� energicz-
nie rozmaite dziedziny wiedzy, chemi�, fizyk�, astronomi�, mate-
matyk�, fizjologi�, medycyn�, psychologi�, histori�, historiografi�,
teozofi�, kosmologi�, geografi�, geologi�, pedagogik�, muzyk� i
inne. '/. lektur sporz�dza notatki, kt�re si� rozrosn� do kilkuset
stronic. Pracowa� w ten spos�b dniami i nocami, cz�sto kosztem
snu. Operacja encyklopedyczna stawa�a si� tym trudniejsza, im
wi�cej czyta� i poznawa�. Cz�sto zastanawia� si�, czy w og�le jest
mo�liwy taki system, kt�ry by ogarnia� wszystko, ale gdzie �aden
element nie zdominowa�by innych, laki system powinien by
upodabnia� si� do organizmu, kt�rego wszystkie cz�onki wsp�-
graj� ze sob� i wsp�dzia�aj� w harmonii i zgodno�ci.
Novalisowi nie uda�o si� dalej rozwin�� planu encyklope-
dii. Ostatnie trzy lata �ycia po�wieci� g��wnie pracy nad dzie�em
poetyckim, pisz�c Geistliche Ueder. \{ymnen an die Nacbl i partie
powie�ci pt. llemricbron OfterdinpA, kt�rej cz�� pierwsz� uko�czy�
w roku �mierci (1801). Utw�r ten by�, wedle ustale� najnowszych,
inn� form� dokonania encyklopedii, jako �e powie�� w koncepcji
romantyk�w by�a najlepszym z rodzaj�w literatury, daj�cym
mo�liwo�� ��czenia r�norodno�ci.
Niniejszy wyb�r jest prezentacj� ciekawszych uwag i
spostrze�e� z lx>gatego zbioru...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin