słownik logistyczny.doc

(194 KB) Pobierz
BADANIA RYNKU (market research) - to gromadzenie informacji o z

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

Mały słownczek logistyczny

 

10  PODSTAWOWYCH  CECH  (WŁAŚCIWOŚCI )

- ASPEKTÓW  NOWOCZESNEJ  KONCEPCJI  MARKETINGU :

1. aspekt filozoficzny - świadoma orientacja na rynek i na nabywcę wszelkich działań przedsiębiorstwa; u podstaw całej filozofii i wszystkich przedsięwzięć przedsiębiorstwa znajduje się nie produkt, lecz problemy, życzenia i potrzeby aktualnych i potencjalnych nabywców ( podaż rozwiązań problemowych w tym zakresie dla konkretnego segmentu i przedsięwzięcia rynkowego ).

2. aspekt poznawczy - interdyscyplinarna orientacja marketingu w celu określenia i obserwacji ważnych dla przedsiębiorstwa obszarów otoczenia ( nabywcy, współuczestnicy obrotu towarowego, konkurencja, państwa, itp. ) w celu analizy wzorców ich zachowań.

3. aspekt informacyjny - twórcza ukształtowana funkcja systematycznych badań rynku ( analiza, diagnoza i prognoza rynku ); gromadzenie, identyfikacja, tworzenie i analiza informacji rynkowych( marketingowy system informacji ).

4. aspekt systemowy - marketing a systemy; w znaczeniu podejścia systemowego zarówno wewnątrz sfery marketingowej, jak i w skali całego przedsiębiorstwa i jego interakcji z wynikiem (marketing jako system, identyfikacja jego struktury oraz systemowe kształtowanie zachowań i działań marketingowych)

5. aspekt strategiczny - ustalanie zorientowanych rynkowo długofalowych celów i strategii działania przedsiębiorstwa ; długofalowa koncepcja ( w przyszłościowym i dynamicznym ) przystosowania się przedsiębiorstwa do zmian zachodzących w otoczeniu rynkowym.

6. aspekt czynnościowo-instrumentalny - planowe kształtowanie rynku przez zgodny z celami, zharmonizowany zestaw narzędzi marketingowych ( marketing -mix ).

7. aspekt segmentacyjny - uwzględnienie zasady zróżnicowanego oddziaływania na rynek odpowiednio do stopnia jego niejednorodności ; podział analityczny rynku i selektywne dostosowanie i realizowanie poszczególnych przedsięwzięć (instrumentarium).

8. aspekt organizacyjny - koordynacja wszystkich ukierunkowanych na rynek działań w ramach odpowiednio ukształtowanej struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa ( zinstytucjonalizowanie systemu i przebiegu procesów decyzyjnych i koordynacyjnych ).

9. aspekt strukturalny - integracja funkcji, czynności, instrumentów i decyzji związanych z nadaniem i ukształtowaniem rynku, realizacją celów ekonomicznych przedsiębiorstwa, opartych na rynkowych zasadach postępowania ( marketing jako kategoria strukturalna ).

10. aspekt społeczny - podporządkowanie decyzji marketingowych warunkom panującym w ramach danego społeczeństwa.

Badania rynku (market research) - to gromadzenie informacji o zjawiskach, czynnikach i procesach rynkowych, ich genezie, stanie aktualnym i tendencjach rozwojowych. Uwzględnia się w nich wszystkie elementy rynku, podaż, popyt, cenę.

Controlling - to kierowanie, sterowanie, nadzorowanie. Podstawowa technika nowoczesnego zarządzania w przedsiębiorstwie, polegająca na koordynowaniu procesów planowania, decyzji oraz na zasilaniu tych procesów w informacje. Jest systemem ewidencji księgowej z rozbudowanymi funkcjami wyników przedsiębiorstwa.

Czynności - to działania służące realizacji zadań, obejmuje je proces. Należy zauważyć, że: czynności-proces-zadania logistyczne to pojęcia ze sobą bezpośrednio związane, co jest widoczne zawłaszcza przy interpretacji systemu logistycznego, a relacje między nimi są następujące:
Zadanie - wynika z celów; następuje z reguł, w wyniku kilku procesów. Zadania (funkcje) logistyki w sensie ogólnym: 1) planowanie, 2)sterowanie i wydawanie dyspozycji, 3)realizacja.
Proces - (Blaik) czynności służące realizacji zadań; zintegrowane układy czynności służące realizacji zadań

DYSTRYBUCJA- faza wymiany towarowej (zbyt, sprzedaż, w przedsiębiorstwach produkcyjnych  )

DYSTRYBUCJA FIZYCZNA - zorientowana na  osiąganie zysków działalność obejmująca planowanie, realizację i kontrolę fizycznego przepływu materiałów i fizycznych produktów z miejsca pochodzenia do miejsca zbycia. Cel  - zarządzanie łańcuchem dostaw czyli przepływem wartości od dostawców do ostatecznych użytkowników.

Dystrybucja fizyczna (Blaik) - odnosi się jedynie do materialnej (fizycznej) strony dystrybucji rozumianej jako faza wymiany towarowej (zbyt, sprzedaż w przedsiębiorstwach produkcyjnych).

DYSTRYBUCJI ELEMENTY - najważniejsze czynności, które się na nią składają to: magazynowanie i gospodarowanie zapasami, wybór i korzystanie z kanałów dystrybucji, organizowanie

Efekty logistyczno-marketingowe - (Rutkowaski) z jednej strony zadowolenie klientów przedsiębiorstwa osiągane - obok skoordynowanych działań marketingowych dotyczących produktu, ceny, promocji i dystrybucji - przez oferowaną mu przez logistykę maksymalizację użyteczności czasu i miejsca, natomiast z drugiej strony osiągnięcie przez przedsiębiorstwo akceptowalnego poziomu zysku w długim okresie determinowanego obniżką globalnych kosztów logistycznych osiąganą przy założeniu zachowania określanego poziomu obsługi klienta.

Efektywność - ekonomiczna efektywność dotyczy stosunku między wartością poniesionych nakładów a wartością efektów uzyskanych dzięki tym nakładom. Powyższe wąskie pojęcie efektywności ekonomicznej posiada ścisły związek i sprzężenia z efektywnością techniczno-ekonom., która przedstawia stosunek między ilością poniesionych nakładów zużytych materiałów a ilością produkowanych dóbr (towarów). W szerszym ujęciu pojęcie efektywności oznacza najlepsze rezultaty w produkcji czy dystrybucji towarów i usług po najniższych kosztach. Termin ekonomiczność używany jest w sensie skuteczności osiągania zamierzonych celów. Działanie skuteczne, tj. realizowanie zamierzonych celów, może być osiągnięte przy nadmiernych lub też przy racjonalnych nakładach, wysiłkach.

Efektywność ekonomiczna - (Blaik) miara zrealizowania zasady racjonalnego gospodarowania. Jest to pojęcie stosunkowe odzwierciedlające relacje między całkowitym nakładem a efektami. Efektywność obejmuje produktywność (jako wydajność) zaangażowan6ych czynników wytwórczych oraz ocenę uzyskanego efektu od strony celowości działania.

Fizyczne zaopatrzenie - (Blaik s.45) to faza wymiany towarowej - zbyt, sprzedaż między rynkiem zaopatrzenia (dostawcy) a przedsiębiorstwami produkcyjnymi.

Fizyczny obieg towarów - (Blaik) obejmuje cały ruch okrężny towarów w gospodarce, przedsiębiorstwie, strukturze powiązań pomiędzy przedsiębiorstwami i ma różne wymiary, można go różnie strukturyzować, co wymaga systemowego, zintegrowanego podejścia.

Fizyczny obieg towarów (Blaik) - Pojęcie szersze niż dystrybucja fizyczna; układ fizycznych (realnych) komponentów i czynności zintegrowanego łańcucha logistyki, jego realna struktura wewnątrz przedsiębiorstwa i między przedsiębiorstwami.

Formuła 4C - (Blaik) obejmuje następujace elementy: 1) potrzeby i pragnienia klienta, 2) koszt dla klienta, 3) wygoda zakupu, 4) dostarczenie informacji

Funkcje zarządzania - wg poszczególnych definicji: planowanie i organizacja - L.Poth 1970, planowanie organizowanie controlling - R.Ballon 1973, planowanie sterowanie kontrola - P.Trumann ’76, W.Lück ’84, R.Jünemann ’89, kształtowanie sterowanie kontrola – J.Krulis-Ronde ’77, planowanie realizacje kontrola - CLM, planowanie alokacja controlling - D.Bowersox ’87, planowanie sterowanie realizacja kontrola - H.Pfohl ’85, planowanie kształtowanie realizacja kontrola - Ch.Schulte ’91, kształtowanie planowanie realizacja kontrola - U.Wagner ’93, zarządzanie D.Browersox ’87, S.Kummer-J.Weber ’90, proces, koncepcja system metody - J.P.Guillaume ’93.Funkcje planowania, kontroli i sterowania są eksponowane niemal we wszystkich definicjach logistyki. Natomiast ze zbioru funkcji o charakterze realizacyjnym i wdrożeniowym nie można zauważyć wyraźnych preferencji w przywoływaniu jakiejś funkcji konkretne. Dla niektórych autorów określone funkcje zarządzania wydają się występować w relacji swoistej substytucji. Dotyczy to zwłaszcza relacji między planowaniem a kształtowaniem oraz między organizowaniem a realizacją. Funkcje te często stosowane są zamiennie. Tylko Ch.Schulte i U.Weger w swoich def. Logistyki wymieniają obie te funkcje, tj. planowanie i kształtowanie, ale w kolejności odwrotnej.

Handel - (Blaik) najbardziej rozwinięta forma procesu cyrkulacji i obrotu towarowego, w której pojawia się pieniądz jako pośrednik wymiany. Sfera, w której ma miejsce dokonywanie w sposób zawodowy i wyspecjalizowany czynności pośrednictwa w sferze wymiany towarowej, tj. dokonywanie procesów nabywania dóbr w sferze produkcji w celu dalszej ich sprzedaży różnym nabywcom. W odróżnieniu od handlu inne formy obrotu towarowego, takie jak zbyt i zaopatrzenie materiałowo-techniczne mają charakter działalności jednoramiennej polegającej w pierwszym przypadku na bezpośredniej sprzedaży przez samych producentów, bądź w przypadku drugim na zakupie przez producenta surowców, materiałów do własnych celów produkcyjnych.

Istota logistyki to kreowanie potencjału przyszłych sukcesów, jest to aktywne oddziaływanie na procesy.

Jakość - suma cech wytworu, działań do niego prowadzących, funkcji czy rozwiązań organizacyjnych. Pojęcie jakości wiąże się ze stosowaniem ocen w oparciu o porównania z wzorcem istniejącym obiektywnie lub idealnym, normami jakości, odpowiednią skalą. Dokonywanie pomiaru i ocena jakości posiada znaczenie przy stosowaniu czy dążeniu do systemu produkcji tzw. bezusterkowej.

Jakość towaru - zespół cech towaru decydujących o jego atrakcyjności dla konsumenta, zapewniających zaspokojenie potrzeb konsumentów, a zagwarantowany normami lub innymi przepisami. Cechy fizyczne dotyczą: zawartości pożądanych składników, niezawodności działania, trwałości, niskich kosztów eksploatacji, walorów estetycznych itp. Subiektywne znaczenie mają cechy jakościowe dotyczące np. walorów smakowych napojów lub artykułów żywnościowych.

Kanał dystrybucji - to sposób połączeń i kolejności w jakiej występują agencje i instytucje pośredniczące, przez które przepływa jeden lub więcej strumieni związanych z działalnością rynkową. Do najważniejszych strumieni przepływających w procesie obsługi konsumenta można zaliczyć: negocjacje, fizyczny przepływ towarów i usług, środki aktywizacji sprzedaży, zapłatę za towar, informację rynkową.

Kanały dystrybucji - są systemem służącym do zorganizowanego przepływu produktów od wytwórców do końcowych nabywców. Uczestnikami K.D. są producenci, hurtownicy i detaliści dysponujący środkami materialnymi i finansowymi niezbędnymi do oferowania i sprzedaży produktów na rynku krajowym i na rynkach zagranicznych.

Koncepcja logistyki - (Blaik s.11)to zintegrowany system zarządzania strukturą fizycznego obiegu towarów i jego informacyjnych uwarunkowań w skali przedsiębiorstwa i całego układu rynkowego z punktu widzenia optymalizacji realizowanych celów.

KONCEPCJA MARKETINGOWA - opiera się na trzech podst. założeniach: 1 całe planowanie i bieżąca działalność jednostki organizacyjnej jest nakierowana na konsumenta 2 podstawą działalności jest osiągnięcie podstawowych celów 3 działalność marketingowa firmy jest organizacyjnie zintegrowana i koordynowana

Koncepcja marketingowa - (Kotler) opiera się na założeniu, że klucz do osiągnięcia celów organizacji leży w określeniu potrzeb i wymagań rynków docelowych oraz dostarczeniu pożądanego zadowolenia w sposób bardziej wydajny i skuteczny niż konkurenci.. K. marketingowa opiera się na 4 głównych filarach: rynku docelowym, potrzebach klienta, marketingu skoordynowanym i rentowności. Opiera się ponadto na perspektywie „z zewnątrz do wewnątrz”. Punktem wyjścia jest dobrze zdefiniowany rynek, dalej następuje koncentracja na potrzebach klienta, koordynacja wszystkich działań dotyczących klienta i realizacja zysku poprzez osiągnięcie zadowolenia klienta.

Koncepcja zarządzania - w przedsiębiorstwach krajów wysoko rozwiniętych stosuje się logistykę na coraz większą skalę i traktuje się ją jako nową zintegrowaną funkcję i orientację w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Dlatego też ma miejsce wzrost znaczenia logistyki, rozumianej jako nowoczesna koncepcja zarządzania.

Konkurencyjność - to proces, przy pomocy którego uczestnicy rynku, dążąc do realizacji swych interesów próbują przedstawić korzystniejsze od innych podmiotów działania oferty pod względem ceny, jakości lub innych cech oferowanego produktu wpływającego na decyzję zawarcia transakcji.

Kooperacja - zachowanie samodzielności prawnej i ekonomicznej współpracujących przedsiębiorstw.

Koszty logistyki - (Sarjusz) wyrażone w pieniądzu zużycie pracy żywej, środków i przedmiotów pracy, wydatki finansowe oraz inne ujemne skutki zdarzeń nadzwyczajnych, wywołanych przepływem dóbr materialnych w przedsiębiorstwie i między przedsiębiorstwami oraz utrzymaniem zapasów.

LOGISTYKA - proces zarządzania całym łańcuchem dostaw ( definicja BACK’a wygłoszona na I Kongresie Międzynarodowym, Poznań 1991 rok ).

· logistyka jest koncepcją planowania, sterowania, organizowania i kontrolowania fizycznego obiegu towarów, wymagającą systemowego ujęcia

· przepływy towarowe ( materiały, surowce, produkty finalne ) i informacyjne tworzą system, który może rozciągać się na różne ogniwa, fazy, podsystemy, itp.

· koncepcja logistyki osadzona jest na współzależnych, ścisłych związkach w obrębie funkcjonalnych  i  strukturalnych  aspektów  procesu  fizycznego  obiegu   towarów  ( układy strukturalne, funkcjonalne i strategiczne )

LOGISTYKA A MARKETING   Logistyka stanowi „potencjał” i instrument strategiczny marketingu, który wspomaga w sposób długofalowy przedsięwzięcia i komponenty strategii rynkowej przedsiębiorstwa. Poziom skuteczności i oddziaływania logistyki zależy od stopnia zintegrowania z marketingiem w przedsiębiorstwie. Logistyka i marketing stykają się na wielu poziomach. Sferę tych styków w przedsiębiorstwie stanowi logistyka dystrybucji i logistyka zaopatrzenia, które tworzą wspólnie logistykę marketingową.

LOGISTYKA MARKETINGOWA    to zintegrowana funkcja marketingu, zorientowana na realizację jego celów; funkcja ta obejmuje różnorodne, współzależne komponenty systemu logistycznego, które bezpośrednio wpływają na kształtowanie i realizację celów marketingowych.

Strategie logistyczne mieszczą się w obszarze działania trzech podstawowych komponentów podejmowania decyzji strategicznych, tj. produkt-rynek-proces, w obrębie których można wyróżnić wiele instrumentów i koncepcji marketingowych, które nie tylko przenikają sferę logistyki, ale także wspomagają generowanie podstawowych strategii.

Logistyka charakteryzuje się wieloszczeblową hierarchią. Oznacza to, że w ramach systemu logistycznego można wyodrębnić subsystemy różnego stopnia. Logistyka marketingowa może być więc traktowana, z jednej strony, jako subsystem logistyki przedsiębiorstwa, z drugiej zaś - jako subsystem marketingu. Wynika to z dwóch różnych wariantów usytuowania logistyki w hierarchicznej strukturze systemów. W wariancie I system logistyczny przedsiębiorstwa może być rozpatrywany jako podsystem przedsiębiorstwa czy nawet rynku i gospodarki narodowej. Z drugiej strony przedsiębiorstwo może stanowić element systemu metalogistycznego (łańcucha logistycznego) czy nawet systemu makrologistycznego (wariant II).

 

Logistyka koncepcją zarządzania - jej istoty nie stanowią poszczególne czynności logistyczne, lecz zorientowane na zarządzanie, zintegrowane kształtowanie wszystkich procesów logistycznych. Planowanie, sterowanie oraz organizacja i kontrola procesów logistycznych nabywają dużego znaczenia, gdyż bez tych funkcji nie jest możliwe efektywne i sprawne wdrożenie logistycznego myślenia i działania w praktyce.

Logistyka-mix - w ramach systemowego rozpatrywania oraz kształtowania procesów i celów logistycznych, tendencje do kształtowania pożądanego związku między stosowanymi nakładami a uzyskiwanymi efektami są realizowane w ramach procesu działania systemu, który stanowi funkcjonalną część struktury systemu logistycznego. Polega ona na wzajemnym dostosowaniu oraz tworzeniu pożądanych uwarunkowań i związków między czynnościami logistycznymi (nakładami) a realizowanymi celami (efektami). Proces ten obejmuje działania synchronizujące i harmonizujące ze sobą poszczególne czynności logistyczne - logistyka-mix. Składają się na nią: zapasy  (decyzje dotyczące poziomu serwisu, planowanie zapotrzebowania materiałowego), informacja (wystawianie zamówień, prognozowanie zaopatrzenia), magazynowanie i załadunek (lokalizacja składów i magazynów, podział na jednostki sprzedażne i pakowanie), transport (decyzje dotyczące rodzaju transportu, harmonogramowanie).

Łańcuch dostaw - rozwinięty na podstawie wyników przeprowadzonych badań przyszły model logistyki (dla lat po 2000 r.) mieści w sobie m.in. wykraczający poza przedsiębiorstwo łańcuch dostaw jako podstawowy obiekt zainteresowań w modelu oraz koncepcję międzyinstytucjonalnego rozwiązywania problemów jako sposób analizy i działania logistycznego. Łańcuch dostaw obejmuje wszystkie fazy tworzenia i dostarczania wartości logistycznych - od miejsca pozyskania surowców, poprzez produkcję, do ostatniego nabywcy w celu zaoferowania odpowiednich towarów we właściwym miejscu i czasie, we właściwej ilości i jakości, przy uzasadnionych kosztach, z wykorzystaniem nowoczesnej technologii informacji.

 

 

Łańcuch logistyczny   - przedsiębiorstwa obecnie w coraz większym stopniu koncentrują się, a raczej są zmuszone do koncentrowania się na zarządzaniu procesami w skali całego przedsiębiorstwa i na powiązaniach z innymi przedsiębiorstwami, a nie zarządzanie poszczególnymi czynnościami, sferami działalności (np. zaopatrzenie, produkcja itp.), rodzajami kosztów i miejscami ich powstawania itp. Takim zintegrowanym procesem jest właśnie łańcuch logistyczny, składający się z procesów cząstkowych, np. proces realizacji zamówień, proces obsługi klienta, proces magazynowania i gospodarowania zapasami, proces przygotowania realizacji produktu, proces uzgadniania celów i kształtowania systemów przepływów itp.

Łańcuch wartości - jest narzędziem rozpoznawania sposobów tworzenia większej wartości dla klienta, obejmuje 9 strategicznie istotnych działań, które tworzą wartość i koszt w konkretnym rodzaju działalności gospodarczej. Zbiór ten składa się z 5 działań pierwotnych (dostarczanie surowców do firmy, przetwarzanie ich, przekazywanie ich na rynek w nowej formie, handlowanie nimi oraz świadczenie nowych usług) i 4 wspierających, które przejawiają się  w działaniach pierwotnych (Kotler s. 39, Blaik s.131).

 

POJĘCIA MARKETINGU

1.MARKETING- jest złożonym procesem  wewnątrz  społeczeństwa  w ramach  którego przewiduje się  strukturę popytu , zwiększa się  popyt oraz nabywców  poprzez  wyprodukowanie odpowiednich produktów , popieranie sprzedaży , wymianę i fizyczny  przepływ  towarów .

(  def. Ekspertów  z UNI Ohio - lata 40 )

2.MARKETING- jest procesem planowania i kreowania  dóbr , kształtowania  cen , promocji i dystrybucji  i dóbr i usług . W celu stworzenia wymiany , która  zaspokoi potrzeby indywidualnych  i zorganizowanych nabywców .

( def. Amerykańskiego Stowarzyszenia  Marketingowego-1985 rok )

3.MARKETING- oznacza odpowiednie  planowanie , koordynację  i kontrolę  wszystkich  działań  przedsiębiorstwa  ukierunkowanych  na aktualne i  potencjalne  rynki zbytu .

( def. Mefferta i Schencka  1986 r. )

4.MARKETING-jest świadomie zorientowanym  na rynek procesem  podejmowania decyzji  w przedsiębiorstwie .

( def . Mefferta i Bloosa  1991 r. )

5.MARKETING-jest  rynkową zorientowaną polityką  przedsiębiorstwa   ze wszystkimi  wynikającymi  stąd  konsekwencjami  .

( def . Tietza  1988 r. )

6.MARKETING-jest koncepcją myślenia i działania zorientowaną na kształtowanie popytu i rynku, przenikającą całą politykę i system zarządzania  przedsiębiorstwa

( def. Niedera 1977 r.)

7.MARKETING-jest szczegółową koncepcją planowania i działania, w której wszystkie czynności w przedsiębiorstwie zorientowane są konsekwentnie na aktualne i przyszłe wymogi rynku .

( def. Weissa 1990 r.)

8. MARKETING jest kompleksową i zintegrowaną koncepcją podejścia i działania zorientowanego na uzasadnione z punktu widzenia rynku i nabywcy cele przedsiębiorstwa  w ujęciu dynamicznym.

(Dellmer 1991).

9.MARKETING-jest zintegrowaną koncepcją myślenia i podejmowania decyzji w rynkowo zorientowanym przedsiębiorstwie.

(def. Potha  1988 r. )

10.MARKETING -jest zintegrowaną czynnością zorientowaną na zaspokojenie aktualnych i potencjalnych potrzeb i życzeń nabywców poprzez proces wymiany.

(def. Kotlera i Amstronga  1988 r.)

11.MARKETING- jest zintegrowanym zbiorem instrumentów i działań związanych z badaniem i kształtowaniem rynku, opartych na rynkowych regułach postępowania.

(def. Rutkowskiego i Wrzoska  1992 r.)

12.MARKETING- prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na kierowaniu przepływem dóbr materialnych i usług od producenta do konsumenta lub użytkownika.

( Antoni Kantecki)

13.MARKETING- jest to system aktywności ekonomicznej, która kreuje produkty i usługi, ustala ich cenę, promuje je i sprzedaje dla zaspokojenia nabywców.

(W.J.Stanton)

14.MARKETING-jest aktywnością, która zmierza do osiągnięcia własnych celów instytucji.

(O.C.Ferrell)

 

Marketing-mix to zbiór narzędzi marketingowych, które przedsiębiorstwo stosuje w celu realizacji zamierzonych celów marketingowych na docelowym rynku działania.  Można wyróżnić bardzo wiele narzędzi marketingu-mix, np. 4P Produkt, Cena, Dystrybucja, Promocja.

Metoda - świadomie stosowany, uporządkowany i sprawdzony co do swej skuteczności sposób działania.

 

Obrotu towarowego struktura funkcji w ujęciu szczegółowym: 1) dostosowanie produkcji do istniejącej i potencjalnej pojemności rynku (potrzeb społecznych), 2) czynna, organizatorska rola w planowaniu i inicjowaniu produkcji, 3) kształtowanie potrzeb , preferencji i popytu konsumentów i użytkowników, 4) kształtowanie systemu informacji rynkowej dla nabywców i producentów, 5) aktywna rola w dziedzinie polityki cen, 6) skracanie czasu realizacji masy towarowej i przyspieszenie całego procesu reprodukcji, 7) zmniejszenie nakładów związanych z procesem realizacji towarów, 8) transformacja form wartości, 9) przemieszczanie towarów, 10) magazynowanie i przechowywanie towarów, 11) organizacja procesu zakupu i sprzedaży towarów.

Obrót towarowy - (Blaik) obrót towarowy jest pojęciem szerszym niż handel, gdyż w przeciwieństwie do handlu występuje już wtedy, gdy jednostki gospodarcze wymieniają swoje produkty bezpośrednio między sobą  (wymiana naturalna). Pojęcie obrotu towarowego obejmuje następujące formy wymiany towarowej: 1) wymiana naturalna produktów pracy ludzkiej i usług (prosta wymiana towarowa); 2) cyrkulacja towarowa, czyli wymiana za pośrednictwem pieniądza: a) prosta cyrkulacja towarowa (obrót towarowy między producentami) - zbyt i zaopatrzenie materiałowo-techniczne produkcji, b) rozwinięta cyrkulacja towarowo-pieniężna, czyli handel w ścisłym tego słowa znaczeniu: hurt, detal, skup itp.

Obrót towarowy ujęcie systemowe - (Blaik) sfera więzi ekonomicznych w systemie gospodarczym, akcentująca przede wszystkim występowanie funkcjonalnych zależności między podmiotami gospodarczymi - uczestnikami obrotu towarowego. Istnieją funkcje obrotu towarowego nie  związane bezpośrednio z procesem przemieszczania towarów (przebiegi informacyjne). W świetle ogólnej definicji obrót towarowy to zbiór celowo dobranych elementów, realizujących określone funkcje, a więc charakteryzujących się celowym i zorientowanym działaniem.

Obsługa klienta - zintegrowane zarządzanie działaniami logistycznymi w celu osiągnięcia niezbędnego poziomu zadowolenia klienta przy możliwie najniższych kosztach globalnych. Jest to swoista suma netto wszystkich działań netto. Logistyczna obsługa klienta może także oznaczać dostępność towarów w składzie przedsiębiorstwa, a także minimalizację szkód i strat w czasie dostawy lub reakcję dostawcy na skargi klienta.  Ogólnie obsługa klienta oznacza zdolność systemu logistycznego przedsiębiorstwa do zaspokojenia potrzeb klientów pod względem czasu, niezawodności, komunikacji i wygody.

Optimum - osiągnięcie najlepszego i najkorzystniejszego stanu przedmiotu, posiadania, relacji kosztów działania do jego wyników itp.; korzyść optymalna nie zawsze jest tym samym co korzyść maksymalna.

Optymalizacja - proces poszukiwania najlepszego (optymalnego) rozwiązania problemu, metody postępowania itp.; optymalizację można dokonywać ze względu na jedno wybrane kryterium oceny (o. jednokryterialna) lub określony zbiór kryteriów (o. wielokryterialna).

Organizowanie: 1) proces porządkowania czegoś, łączenia części w harmonijną, funkcjonującą całość; 2) funkcja kierownicza polegająca na koordynowani...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin