Romantyzm - charakterystyka epoki.pdf

(402 KB) Pobierz
QPrint
B. Dopart, Wprowadzenie, w: Romantyzm, t. V, cz. 1, red. A. Skoczek, Bochnia-Krakw 2003, s. 7-77.
Romantyzm uchodzi za jeden z najbardziej zagadkowych momentw w historii,
literatury, sztuki i Ňycia umysþowego. Nie bez racji. JuŇ samo pytanie, czym byþ romantyzm,
daje przystħp licznym wĢtpliwoĻciom. NiepewnoĻę co do istoty tego zjawiska rzuca z kolei
cieı na sposb myĻlenia o jego genezie, przebiegu i nastħpstwach. Nie zawsze i nie wszħdzie
romantyzm odrywa siħ wyraŅnie od swych oĻwieceniowych korzeni i odcina od
nieromantycznego tþa; ten rwĢcy prĢd raz po raz znika nam z oczu jak rzeka ginĢca w
podziemnej cieĻni. Pozbawione wglĢdu w prħŇnĢ dynamikħ i organicznĢ jednoĻę
romantyzmu, badania naukowe grzħznĢ w encyklopedycznym rozgardiaszu, Ņrdþowa postaę
zjawiska bywa mylona z formami tradycji romantycznej, a potocznymi przywoþaniami
wyrazu i pojħcia rzĢdzi zastraszajĢca dowolnoĻę. JeŇeli - jak zwykliĻmy sĢdzię - romantyzm
zachowuje wyjĢtkowe znaczenie dla naszej ĻwiadomoĻci i pamiħci narodowej, moŇemy za
baþagan myĻlowy w tym zakresie ponosię nieoczekiwanie wysokie koszty. W tym samym
stopniu: za zwykþy baþagan, za omszaþe stereotypy, za niedowarzone nowatorstwo.
Skoro romantyzm wydaje siħ punktem wyjĻcia do gorĢcej dyskusji, czego potrzeba,
aby powstaþ trafny w zaþoŇeniach i prawomocny jego obraz? NaleŇy trzymaę siħ sprawdzonej
wiedzy, stroniĢc od martwych prawd. Trzeba Ļmiaþo zrywaę z zastarzaþymi bþħdami, ale nie
stajĢc ponad przeszþoĻciĢ z arogancjĢ i niefrasobliwoĻciĢ tzw. czþowieka nowoczesnego.
Zanim oddamy siħ áodnawianiu znaczeı", skĢdinĢd pasjonujĢcej grze dzisiejszej mentalnoĻci
z romantycznym dziedzictwem, pamiħtajmy o twardym jĢdrze historycznych realiw, symboli
i pojħę. Niech nam siħ nie zdaje, Ňe wþadamy naszĢ przeszþoĻciĢ, naszĢ toŇsamoĻciĢ i
pamiħciĢ, jakby to byþa zabawa iluzjami w wirtualnym Ļwiecie.
W niniejszej ksiħdze dochodzi do gþosu przeĻwiadczenie o moŇliwoĻci okreĻlenia
istoty i zbudowania syntezy romantyzmu w oparciu o humanistykħ w peþni nowoczesnĢ, lecz
pozbawionĢ uprzedzeı i zawħŇeı. Chodzi zatem o wykazanie swoistoĻci i jednoĻci tego prĢdu
kulturalnego bez tþumienia jego wewnħtrznego zrŇnicowania; o szkicowanie szerokiego
kontekstu bez baþamutnych spekulacji o pochodzeniu zjawisk kultury; o rwnĢ miarħ dla dziĻ
aktualnych i jakoby przedawnionych treĻci romantycznych; wreszcie o sprawiedliwe
spojrzenie na specyfikħ narodowĢ i na uniwersalne wartoĻci romantyzmu polskiego. I jeszcze
jedno ku przestrodze. PowiadajĢ niektrzy, iŇ romantyzm moŇna jedynie odczuę i przeŇyę.
Trudno przystaę na takĢ opiniħ. Romantyzm moŇna i trzeba zrozumieę, pod warunkiem, Ňe
naukowa racjonalnoĻę nie skupia siħ na powierzchni rzeczy. Racjonalny opis romantycznego
Ļwiata wzruszeı i wyobraŇeı nie moŇe zanadto oddalię siħ od takich doĻwiadczeı jak
marzenie poetyckie, dar uobecniania sobie przeszþoĻci, estetyczna
ekstaza i wspþudziaþ w metafizycznych intuicjach poetw, artystw, myĻlicieli.
W krajach, ktre daþy mu poczĢtek, romantyzm pojawia siħ od lal I797-I79S (Niemcy.
Anglia, wkrtce i Dania), gdzie indziej owocuje Ļwietnie nawet poczĢwszy od lat
dwudziestych XIX wieku, i Polska. Francja. Rosja. Stany Zjednoczone Ameryki Pþnocnej).
Pierwsi likwidatorzy i przeĻmiewcy romantyzmu, jak Heinrich Heine czy Alfred de Musset,
wschodzĢ na harc juŇ w latach trzydziestych. Po WioĻnie Ludw prĢd ten czħĻciej bywa
pastwĢ epigonw, niŇ Ňywotnym anachronizmem, z lat zaĻ piħędziesiĢtych pochodzĢ
arcydzieþa postromantycznczne na miarħ Cypriana Norwida i Charles'a Baudelaire'a. Wielki,
twrczy romantyzm zamknĢþ siħ z grubsza w 1. poþowie stulecia dziewiħtnastego, ale do jego
zrozumienia potrzeba trzykrotnie dþuŇszego ciĢgu czasu. Jeno dzieje zrosþy siħ bowiem z
1
rozwojem trzech innych tendencji kulturalnych, ktre wsplnie wyznaczyþy charakter tzw.
Ļrodkowe) nowoŇytnoĻci.
PoniewaŇ klasycyzm. sentymentalizm, realizm zwykle obserwuje siħ w skali jednego
okresu literackiego (w Polsce odpowiednio oĻwiecenia i pozytywizmu), na ogþ uchodzi
uwagi, Ňe te prĢdy miaþy dþugie trwanie i ze hien czasu wydobyþ z nich szeroka gamħ
moŇliwoĻci. Klasycyzm osiĢgnĢþ apogeum w paıstwie Ludwika XIV. gdzieĻ miħdzy 1660 a
1685 rokiem, pŅniej zaĻ. utraciwszy pierwotne podstawy poznawczo-estetyczne, z
powodzeniem szukaþ nowego gruntu w wieku XVIII i XIX. Sentymentalizm jest wyraŅnie
starszy od PodrŇy sentymentalnej powieĻci Lawrence'a SterneÓa z 1768 r., od ktrej
zaczerpnĢþ swe miano; zresztĢ, idĢc tropami prozy emocjonalnie intensywnej, zabrnħlibyĻmy
gþħboko w wiek XVII. Z kolei dzieje powieĻci mieszczaıskiej, wyznaczajĢcej gþwny tor
europejskiego realizmu, zaczynajĢ siħ nie pŅniej niŇ okoþo r. 1740. Literaturze - od polowy
w. XVIII wyraŅnie juŇ wielonurtowej - odpowiadajĢ prawem subtelnego podobieıstwa lub
wyraŅnej analogii zjawiska z dziedziny sztuki. PrzeobraŇony klasycyzm Alexandra Pope'a,
Andr Chniera, Fryderyka Schillera i Johanna Wolfganga Goethego ma potħŇny muzyczny
kontrapunkt w twrczoĻci Chrisopha Wilibalda Glucka. Josepha Haydna, Wolfganga
Amadeusza Mozarta; ma plastyczne pendant w obrazach i rzeŅbach Jacqgues'a-Louisa
Davida. Antona Rafaela Mengsa. Jacoba Carstensa, Antonia Canovy: przejawia
powinowactwa z architektonicznym neoklasycyzmem palladiaıskim bĢdŅ awangardowym.
Sentymentalizm Edwarda Yunga Jamesa Macphersona, LawrenceÓa SterneÓa, HoraceÓa
Walpole'a, dalej Jana Jakuba Rousseau. Denisa Diderota czy Burzy i Naporu tworzy wielka
wsplnotħ estetyczna z neogotykiem budowli i ogrodw, z malarstwem Jean-BaptisteÓa
Greuze'a, Francisca Goi. Johanna Heinricha Fsslego czy Giambattisty Piranesiego. takŇe z
muzycznym ástylem afektowanymÑ. Wczesny realizm HenryÓego Fieldinga. Samuela
Richardsona. Alain-Rengo LesageÓa moŇna ujmowaę þĢcznie z przedstawieniami malarskimi
Wiliama Hogartha i Jean-BaptisteÓa Chardina oraz. pewnymi tendencjami kultury popularnej.
Trzeba to uwydatnię: romantyzm ksztaþtuje siħ w Ļrodowisku kultury spluralizowanej
wyraŅnie, i od dawna. Procesy przeobraŇeı i zrŇnicowaı literatury i sztuki miaþy w stuleciu
osiemnastym liczne, waŇne przyczyny. W toku francuskiego sporu ánowoŇytnikwÑ ze
ástaroŇytnikamiÑ (ok. 1685-1715) stopniowo kruszy siħ przeĻwiadczenie o jednorodnoĻci i
niezmiennoĻci poezji jako praktyki odniesionej do systemu niepodwaŇalnych reguþ, w
antycznej dawnoĻci znajdujĢcej kryteria perfekcji, zrodzonej z jedynej tradycji staroŇytnoĻci.
Teraz toruje sobie drogħ idea postħpu kultury, reguþy zaczynajĢ ciĢŇyę, a przyszþoĻę zdaje siħ
kusię nieznanĢ peþniĢ piħkna. Wieczyste esencje rzeczy, niewzruszony þad Ļwiata tracĢ
godnoĻę jedynej idei, ktrej warto poĻwiħcaę pracħ poetycko-artystycznĢ; wartoĻci
poznawczej i estetycznej nabywa rzeczywistoĻę aktualna i Ňycie bieŇĢce. Zmartwychwstaje
wyobraŅnia Ļredniowieczna z caþĢ tradycjĢ chrzeĻcijaıstwa, rycerstwa i etnicznych
odrħbnoĻci wewnĢtrzeuropejskich. OŇywa daleka przeszþoĻę kulturowa Pþnocy, prawo
obywatelstwa zyskuje kultura ludu. Oprcz wiedzy filozoficznie prawomocnej warta uwagi
staje siħ ludzka subiektywnoĻę: emocje, ulotne stany wewnħtrzne, postrzeŇenia zmysþowe. Jak
zauwaŇyþ Ian Watt, dokonuje siħ przemiana bez precedensu w zakresie literacko-
artystycznych przedstawieı rzeczywistoĻci: przejĻcie od obrazowania pozazmysþowego
porzĢdku Ļwiata do áportretowania Ňycia w czasieÑ.
Pluralizacja XVIII-wiecznej kultury byþa zwrotnie sprzħŇona z niespjnoĻciĢ
ĻwiatopoglĢdowa europejskiego oĻwiecenia. Ma symboliczna wymowħ fakt. Ňe twrca
najwczeĻniejszego programu filozoficznego epoki. John Locke (List o tolerancji, 1689).
uformowaþ tez pierwszego oĻwieceniowego dysydenta - lorda Shaftesbury'ego. Za tym
ostatnim podaŇy nowatorska angielska estetyka i czħĻę myĻli moralnej, zaĻ na kontynencie
znajdzie on kontynuatorw w osobach m.in. Rousseau i Diderota, Johanna Gottfrieda
Herdera. Johanna Josepha Winckelmanna. Schiilera. Goethego. Wilhelma von Humboldta. W
2
ciĢgu stulecia zostanĢ za kwestionowane wszystkie kluczowe idee. odziedziczone po wieku
XVII i wypracowane przez samych oĻwieconych (by wymienię teorie prawa naturalnego,
koncepcje wszechogarniajĢcej metody poznania, doktrynħ postħpu, racjonalnoĻę jħzyka, role
nauk i sztuk w cywilizacji i wartoĻę cywilizacji samej, jednoĻę natury ludzkiej,
kosmopolityzm), a pojħcia kluczowe dla wieku Ļwiateþ okryty siħ cieniem wieloznacznoĻci.
Wraz z wystĢpieniem Jana Jakuba Rousseau - indywidualnoĻci twrczej ogarniajĢcej
literaturħ, estetykħ i teoriħ kultury, antropologie, pedagogikħ i filozofiħ polityczna - ujawnia
siħ w peþni, na tle Ļrodowiska paryskich encyklopedystw, zaistniaþy podziaþ kultury
intelektualnej oĻwieceniowych elit i gþwny konflikt ĻwiatopoglĢdowy tej fazy nowoŇytnoĻci.
Konflikt organicyzmu z mechanicyzmem. RŇnicowanie siħ literatury i sztuki idzie rwnieŇ
w parze z postħpujĢca modyfikacjĢ i kontrastowaniem doĻwiadczenia spoþecznego jednostek i
grup ludzkich. Powszechna i gþħboka przemianħ Ļrodowiska Ňyciowego przynosi rewolucja
przemysþowo-urbanistyczna. siħgajĢca swymi konsekwencjami nawet tam. gdzie
industrializacja jeszcze siħ nie rozpoczħþa, lecz naznaczyþa juŇ ekonomiczno-socjologiczne
warunki egzystencji. Na masowa skale zmieniajĢ siħ sposoby zarobkowania, nowe sĢ Ņrdþa
bogactwa narodw: ksztaþtujĢ siħ; wielkie skupiska ludnoĻci z odpowiednimi formami Ňycia
miejskiego: traci na znaczeniu gospodarstwo rodzinne i tradycyjna wiħŅ wewnĢtrz
podstawowej komrki spoþecznej pojawiajĢ siħ nie znane wczeĻniej antagonizmy i
przetasowania w strukturze zbiorowoĻci. WkraczajĢ do rzeczywistoĻci potħŇne noĻniki
energii - kopaliny, para, elektrycznoĻę. Maszyny i operacje techniczne zmieniajĢ rzeŅbħ
terenu i Ļrodowisko akustyczne. Stopniowo rozwiewa siħ metafizyczny czar natury,
przechowywany w mitach, w poezji i w sztuce, w gustach i lekach ludu: przyroda staje siħ
wymiernym materiaþem aktywnoĻci cywilizacyjnej ludzi o nowoczesnej umysþowoĻci.
Cielesny kosmos przestaje byę jedynym Ņrdþem piħkna zmysþowego: na wraŇliwoĻę
estetycznĢ zaczynajĢ wywieraę wpþyw twory technologiczne. RoĻnie liczba wynalazkw, a
wraz z tym skala wygd, potrzeb konsumpcyjnych i niebezpieczeıstw cywilizacyjnych.
NiezaleŇnie od Ļrodowiska, z ktrego siħ wywodzĢ, romantycy stajĢ wobec wszelkich
skutkw wyboru miħdzy naturĢ a kulturĢ, naturĢ a cywilizacjĢ, miastem a wsiĢ.
UnikajĢc naiwnych, radykalnych genealogii i analogii miedzy Ļwiatem polityki a
kultura (takich jak koncepcja wywodzĢca caþy romantyzm z rewolucji francuskiej). przyznaę
wypada, iŇ w tej fazie nowoŇytnoĻci zjawiska polityczne trwale i wyraŅnie goszczĢ na
obszarach kreacji i komunikacji symbolicznej. Pod wpþywem XVII-wiecznych dyskusji
polityczno-ustrojowych. za przykþadem angielskiej .Ñchwalebnej rewolucjiÑ narastajĢ
tendencje republikaıskie i demokratyzacyjne zarazem na pþaszczyŅnie filozoficznej. w sferze
ideologicznej i przez realnĢ presjħ emancypacyjnĢ stanu trzeciego. I chociaŇ rzĢdy
republikaıskie okazujĢ siħ jedynie przejĻciowymi eksperymentami dziejowymi - do czasu -
rewolucja mieszczaıska burzy krok po kroku spoþeczne podstawy monarchii stanowej.
WartoĻci takie jak wolnoĻę - rwnoĻę - braterstwo albo wolnoĻę -praworzĢdnoĻę -
przedsiħbiorczoĻę gromadzĢ pod swymi sztandarami nie tylko republikanw bĢdŅ liberaþw, a
przestrzeı swobd i inicjatyw- realnie siħ rozszerza: z drugiej strony po nowe Ļrodki siħga
stara tyrania i nowy absolutyzm ze swa biurokracjĢ i drabinĢ rang. ze swĢ zawodowĢ armiĢ,
aparatem przymusu i kontroli, nierzadko z oĻwieceniowa retoryka. TþumiĢc aspiracje
nowoczesnej indywidualnoĻci, angaŇujĢc siħ w konflikty miedzy grupami spoþecznymi,
zadajĢc gwaþt niepodlegþoĻci i toŇsamoĻci narodowej, silne paıstwo szeroko otwiera wrota
represjom i przemocy. Tak siħ dzieje zwþaszcza w przypadku nowych mocarstw, w ktrych
militarno-biurokratyczna prħŇnoĻę nie idzie za wysoko rozwiniħtĢ cywilizacjĢ. Te rŇne od
starych potħg, od Anglii i Francji, potencje Austrii. Prus i Rosji rozszarpaþy Polskħ. Niewiele
lal po zakoıczeniu wojny amerykaıskiej (l775-1783) Europa stawaþa siħ arena walk o
suwerennoĻę narodowa. Po sprawie polskiej nastħpowaþy sprawy irlandzka,
poþudniowosþowiaıska, niemiecka, wþoska, grecka, belgijska, wħgierska... W okresie Wiosny
3
Ludw walki narodowe poþĢczĢ siħ -nie zawsze wħzþem przymierza - z rewolucjĢ socjalnĢ;
dla wielu romantykw bħdzie to czas ideowej prby.
Okoþo polowy XVIII w. zaznacza siħ mocna cezura w dziejach nowoŇytnych. Procesy
mentalne, kulturalne. spoþeczno-cywilizacyjne czy polityczne, dla ktrych ta data stanowi
punkt wyjĻcia albo punkt zwrotny, zdominujĢ ĻrodkowĢ nowoŇytnoĻę, tj. epokħ rozciĢgajĢcĢ
siħ. przy kilkakrotnej zmianie swego oblicza, aŇ do przeþomu wiekw XIX i XX. W
dziedzinie kultury symbolicznej uwagħ przykuwa w tej epoce przede wszystkim
ĻwiatopoglĢdowa alternatywa mechanicyzmu i organicyzmu oraz dynamiczny splot czterech
tendencji literacko-artystycznych: klasycystyczne, sentymentalne,. realistycznej oraz tej
najpŅniejszej, romantycznej.
s
Termin jest bardzo dawny. We francuszczyŅnie Ļredniowiecznej wyrazy romans,
romant oznaczaþy epikħ; rycerskĢ, peþnĢ cudownych zdarzeı, przygd i amorw, romance zaĻ
stanowiþ okreĻlenie drobnych utworw pieĻniowych. W formie przymiotnikowej nabiera
nowoŇytnego znaczenia estetycznego w poþowie XVII wieku, najpierw notowany we Francji i
w Anglii, z czasem coraz popularniejszy na gruncie angielskim i niemieckim.
W ciĢgu pþtorawiecza - oznajmia Raymond Immerwahr - moŇna wyodrħbnię trzy szerokie dziedziny
zastosowania badanego terminu, Pierwsza z nich obejmuje (...) jakoĻci samej popularnej literatury oraz
zachowania i sposobu myĻlenia ludzi znajdujĢcych siħ pod jej przemoŇnym wpþywem (...): fikcyjnoĻę,
wizyjnoĻę. ekstrawagancja, niepraktycznoĻę. Drugim zakresem, rozwiniħtym na dþugo przed koıcem w. XVII
byþ pejzaŇ, gdzie jakoĻci uwaŇane za romantyczne wkrtce objħþy sobĢ tak rŇne aspekty, jak spokojne piħkno
pastoralne, egzotycznĢ bujnoĻę natury, dzikĢ nieregularnoĻę, wyniosþy majestat i nieokieþznana grozħ. Trzecia
domena pojawia siħ w poþowie w. XVIII. kiedy to tacy pisarze, jak Thomas Warton. biskup Richard Hurd. James
Bleir i dr Samuel Johnson zaczynajĢ posþugiwaę siħ okreĻleniem romantyczny Ç odniesieniu do Ļredniowiecza,
czyli tej epoki historycznej, ktra dala poczĢtek romansom.
(R. Immerwahr. s. 267-2Mi)
Niemiecka recepcja terminu, w ktrej uczestniczyþy osobistoĻci na miarħ Christopha
Martina Wielanda. Herdera czy Schillera. przydaje cechħ romantycznoĻci m.in. wzniosþemu,
lecz niedojrzaþemu marzycielstwu oraz erotyce, wyprawom wyobraŅni w Ļredniowiecze i
krainy egzotyczne, a takŇe þĢczy romantycznoĻę z estetykĢ malowniczoĻci, ározmaitoĻciÑ (tj.
þĢczenia cech rŇnorodnych) i wzniosþoĻci. OdrŇnia siħ romantyczny gust. styl. obyczaj.
Za sprawĢ romantykw z krwi i koĻci - zwþaszcza pisarzy i krytykw niemieckich -
zasb terminw i ich znaczeı spiesznie siħ bogaci. WchodzĢ w uŇycie nazwy
áromantycznoĻęÑ (niem. die Romantic, fr. la romantique) i romantyzm (der Romantismus, le
romantisme). Zyskuje wþasne miano romantyk (der Romantiker to wynalazek Novalisa
Friedricha Hardenberga), pojawiajĢ siħ okreĻlenia árodzaj romantycznyÑ i ászkoþa
romantycznaÑ, z zamiarem stosownego przeobraŇania Ňycia rodzi siħ specyficzny czasownik
áromantyzowaęÑ (romanisieren).
Jeszcze gorzej z definicjĢ zjawiska. Na pytanie, czym jest romantyzm, udziela siħ po
prostu zbyt wielu odpowiedzi. Rzecznicy i bystrzy obserwatorzy, Ļwiadomi, iŇ romantyzm
stanowi zjawisko rzeczywiĻcie odrħbne i nowe, przeĻcigajĢ siħ w propozycjach odnoĻnie do
jego swoistoĻci. Komentatorzy stojĢcy na zewnĢtrz niego albo zwyczajnie idĢcy za popħdem
mody na romantyzm, þĢczĢ z nim wszystko, co byþo i jest nieklasyczne, nie dbajĢc o
czytelnoĻę obrazu aktualnej literatury i o precyzje pojħę. Tħ wieloznacznoĻę podsycaþy
zresztĢ niektre manifestacje samoĻwiadomoĻci romantykw - gdy mianowicie utoŇsamiali
oni romantyzm albo ze Ļredniowieczem (szerzej niŇ dziĻ rozumianym, bowiem termin
árenesansÑ nic funkcjonowaþ jeszcze), albo z tradycja wielkich twrcw o formacji
nieklasycznej (jak Dante i Petrarca, Cervantes. Calderon czy Szekspir), albo wþaĻnie z
rozmaitoĻciĢ nieklasycznej literatury wspþczesnej (tak wiħc Friedrich Schlegel rzucaþ myĻl.
4
iŇ romantyzm to sentymentalna zawartoĻę w fantastycznej formie bĢdŅ opieraþ jednoĻę
romantycznej metody estetycznej na wspþmanifestowaniu siħ idealizmu i realizmu).
Opozycjħ klasycznoĻę - romantycznoĻę wykþadano na wiele sposobw: u starszego ze
Schleglw, Augusta Wilhelma, bħdzie ona powiĢzana z przeciwstawieniem poezji perfekcji -
poezji niewyczerpanego pragnienia, z kontrastowymi parami áorganiczny - mechaniczny",
ámalarski Î rzeŅbiarskiÑ. Inne pamiħtne okreĻlenia romantyzmu tworzĢ jego zrosty z literatura
narodowa, z liberalizmem w literaturze i sztuce (Victor Hugo) oraz z ánajnowszym i
najbardziej wspþczesnym wyrazem piħkna", ze ásztukĢ nowoczesnĢ" (formuþy Charlesa
Baudelaire'a) Z wyjĢtkiem Anglikw, niechħtnie dyskutujĢcych nad pojħciem romantyzmu i
uwaŇajĢcych je za problem kontynentalny. Europejczycy mnoŇyli poglĢdy na to zjawisko
przy okazji kaŇdej z rozlicznych debat. Wþadysþaw Tatarkiewicz. wielki znawca idei i pojħę
estetycznych, nazwaþ dobitnie definiowanie romantyzmu ározpaczĢ semantyka .
Naukowa wiedza o romantyzmie stanħþa od razu przed podstawowymi dylematami.
JuŇ Rudolf Haym (Die roniantische Schule, 1870) uznaþ za romantykw twrcw z tzw.
krħgu jenajskiego, tj. Schleglw, Novalisa i Johanna Ludwiga Tiecka, a pominĢþ w swym
obrazie grupħ heidelberska. ktra z romantyzmem ochoczo siħ utoŇsamiaþa. Innymi sþowy, od
poczĢtku staþo siħ kwestia spornĢ, kim byli romantycy i czym byþ romantyzm. Pojawiþy siħ
trzy nierozerwalnie poþĢczone problemy: czym siħ rŇni romantyzm od nieromantycznych
tendencji w wczesnej kulturze: jakie wyznaczniki romantyzmu i co zespala tak rŇnorakie
jego manifestacje; jakĢ wskazaę wsplnĢ pþaszczyznħ dla przejaww romantyzmu w
literaturze, sztuce, Ňyciu umysþowym, obyczajowoĻci, w polityce etc. Od poczĢtku
rozumiano, Ňe romantyzm gþħboko przeobraziþ literaturħ i sztukħ, ale nie zniwelowaþ jej
rŇnorodnoĻci, oraz Ňe przekroczyþ on granice gier symbolicznych i eksperymentw
myĻlowych, poþĢczyþ siħ z Ňyciem realnym, wpþynĢþ szeroko na indywidualne postawy i
naznaczyþ Ňycie zbiorowe.
WymykajĢcy siħ romantyzm usiþowano osaczyę roŇnymi sposobami. Nauki
poszukiwaþy jego atrybutw w wyosobnionych dziedzinach (aktw (romantyzm w literaturze,
sztuce, filozofii, ĻwiadomoĻci naukowej, obyczaju, polityce, wiħzi zbiorowej), prbowaþy go
teŇ rozpatrywaę w pewnej, rozmaicie rozumianej caþoĻci (romantyzm jako zjawisko
umysþowe, prĢd kulturalny, ruch kulturowy). ZmiennĢ modlĢ wyznaczano teŇ klucz do
romantyzmu; przypomnijmy na nasz uŇytek propozycje najwaŇniejsze. lak wiec niektrzy
badacze skupiajĢ siħ na sferze antropologicznej, tj. zmierzajĢ do okreĻlenia centralnego
doĻwiadczenia egzystencjalnego romantykw, traktujĢc ich kulturħ jako Ļrodek odkrywania
ich wþasnego ájaÑ i kreowania wþasnego istnienia (np. Albert Bguin, Romano Guardini). Inni
Ļwietni znawcy przedmiotu, jak Meyer H. Abrams czy Albert Grard, przywiĢzujĢ szczeglnĢ
wagħ do estetycznych przekonaı i decyzji przedstawicieli tego prĢdu kulturalnego. a takŇe do
roli wyobraŅni i do rangi kreacji literacko-artystycznej w wczesnej kulturze. Licznych
zwolennikw zgromadziþo poszukiwanie specyfiki romantyzmu na pþaszczyŅnie
ĻwiatopoglĢdowej. ImajĢ siħ oni roŇnych metod: komponujĢ sieę naczelnych idei (Arthur
Lovejoy), tworzĢ katalog gþwnych problemw (Paul van Tieghem) lub tabelħ powszechnych
kategorii (Henry H. Remak), odsþaniajĢ fundamentalna metaforħ ĻwiatopoglĢdowĢ (np.
dynamiczny organicyzm Morse'a Peckhama). Rozpowszechnienie definicji ostatniego typu
Ļwiadczy, jak przemoŇne byþo w XX wieku - i pozostaje nadal - przeĻwiadczenie
utoŇsamiajĢce kulturħ z formami ĻwiadomoĻci. Ale kultura jest czymĻ wiħcej. Stanowi ona
przejaw wielopþaszczyznowoĻci bytu ludzkiego, narzħdzie przeistaczania Ļwiata w godne
czþowieka Ļrodowisko Ňyciowe, wykwit formalnego "geniuszu czþowieka. A poniewaŇ z
powyŇszĢ teza romantycy zgodziliby siħ bez oporw, za szczeglnie wart uwagi typ okreĻleı
romantyzmu trzeba by uznaę definicje integralne (Fritz Strich. Zygmunt Lempicki, Ren
Wellek), ujmujĢce þĢcznie antropologiczny, poznawczy i estetyczny sens romantycznej
kreacji.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin