andrz_wrozby.doc

(53 KB) Pobierz
ANDRZEJKOWE WRÓŻBY - IMPREZA SZKOLNA

ANDRZEJKOWE WRÓŻBY -  IMPREZA SZKOLNA

 

MIEJSCE – korytarz szkolny.

CZAS – 30.11.2004r.

SCENOGRAFIA – korytarz udekorowany kluczami wyciętymi z kolorowego papieru, na ścianach rozwieszone plansze papieru z namalowanymi kartami.

REKWIZYTY – duże plansze z  „zapałczanymi kształtami” naczynie z wodą, naczynie z roztopionym woskiem, klucz z dziurką, dwa andrzejkowe serduszka z imionami  trzy miseczki, krawat, różaniec, obrączka, cukierki z losami, kółka w sześciu kolorach.

CELE – kultywowanie tradycji ludowych,

-         wdrażanie do wspólnej zabawy,

-         kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się w czasie imprezy szkolnej,

-         kształtowanie umiejętności włączania się do wspólnej zabawy,

-         integrowanie zespołu szkolnego – uczniów młodszych ze starszymi kolegami.

UCZESTNICY- wszyscy uczniowie szkoły.

 

 

PRZEBIEG

 

1.    WPROWADZENIE

      Kiedyś wigilię św. Andrzeja obchodzono 29 listopada jako tradycyjny wieczór wróżb. W tym dniu dziewczęta chciały dowiedzieć się co czeka je w najbliższej przyszłości. Stąd stare przysłowie mówi „Na świętego Andrzeja błyska pannom nadzieja.” Według starych wierzeń w tym okresie przybywały na ziemię duchy. Żyjący mieli możliwość zapytania się gości z zaświatów – za pośrednictwem wróżb  - o przyszłość. Chłopcy gromadzili się, by wróżyć 24 listopada w wigilię świętej Katarzyny. Obecnie w wigilię świętego Andrzeja wróżą zarówno chłopcy jak i dziewczęta.

2.    LOSY W CUKIERKACH- - każdy solenizant częstuje cukierkami  - oto cukierki od dzisiejszego solenizanta  ANDRZEJA – cukierek zawiera wróżbę „zwiastun przyszłości”. Każde dziecko otrzymuje cukierek z wróżbą i odczytuje ją głośno.

3.    WRÓŻKI – zadaniem każdej klasy było przygotować strój – postać wróżki. Następuje prezentacja strojów przy radosnej muzyce. Dzieci nagradzają najciekawsze postacie oklaskami. Wróżki pozostają na scenie do pomocy prowadzącego.

4.    RZĄD BUTÓW – tradycyjna wróżba podczas której uczniowie zdejmują lewy but z nogi i ustawiają je w kolejkę jeden za drugim. Ta osoba, której but jako pierwszy wyjdzie za próg, jako pierwsza zmieni swój stan cywilny. Jako pierwsze wróżą dziewczynki, potem chłopcy.  Osoby zwycięskie prowadzą w nagrodę wspólną zabawę przy muzyce „ rób to co ja”

5.    SERCA – każdy chciałby poznać imię swojej \swojego dziewczyny czy chłopaka. Wróżki przygotowały dwa serca; jedno dla dziewcząt, na którym zapisane są imiona chłopców i drugie dla chłopców, na którym są imiona dziewcząt. Kując w wybrane miejsce na sercu dowiemy się jakie imię będzie miała nasza ukochana osoba. Dzieci zapraszamy do wróżby. Wróżki odczytują imiona z serc.

6.       KOLOROWY ZNAK – uczniowie wybierają z zaczarowanego pojemnika kółeczka w wybranym kolorze, kiedy już wszyscy mają swoje kółko odczytujemy co dany kolor oznacza: Biel – spokój.

                                                                                                Błękit – dużo pieniędzy.

                                                                                                Czerwień – miłość.

                                                                                  Zieleń – wielka zmiana w życiu.

                                                               Żółty – ostrzeżenie przed fałszywymi przyjaciółmi.

7.    CO CIĘ CZEKA? – układamy na podłodze trzy miski dnem do góry. Pod jedną kładziemy obrączkę, pod drugą różaniec, pod trzecią krawat. Czynność tę wykonujemy tak aby dzieci nie widziały. Na sygnał dzieci stają przy dowolnie wybranej misce. Odczytujemy podczas odkrywania misek wróżbę:

                                  Różaniec – będziesz księdzem/zakonnicą

                                  Obrączka – szybko wyjdziesz za mąż

                                  Krawat – staropanieństwo lub kawalerstwo.

8.OŁÓWKOWA WRÓŻBA -  rozwieszamy arkusze szarego papieru z narysowanymi układami ołówków. Wróżba składa się z trzech części.

Jaka jesteś?

O czym marzysz?

Co cię czeka?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    I – Jaka jesteś?

Poziomy płotek – jesteś sympatyczna, pracujesz systematycznie, jesteś spokojna, stoisz z boku.

Wachlarz – jesteś ambitna, potrafisz się skoncentrować, zamykasz się w sobie.

Petarda – jesteś szczera, otwarta, przyjacielska, chętnie przewodzisz innym, nie brak ci energii.

Ostre rogi – jesteś przekorna i wojownicza, łatwo popadasz w konflikty, masz mocny charakter.

  II – O czym marzysz?

Płotek – marzysz o życiu bez niespodzianek i przygód, chcesz żyć na wsi w zgodzie z przyrodą.

Domek – marzysz o karierze naukowca, odkrywcy.

Brama – chcesz być artystą

Drzewo – chcesz aby twoje życie było pełne przygód, podróży, nawet w kosmos.

  III – Co cię czeka?

Krzak – twoje marzenia spełnią się.

Słoń – musisz być bardzo wytrwała, na twej drodze są przeszkody.

Siódemka – nie osiągniesz swych marzeń ale czeka cię inny sukces.

Litera – czekają cię różne ciekawe zbiegi okoliczności, los ci sprzyja.

 

8.    KIM BĘDĘ? Dzieci losują karteczki z ukrytą liczbą. Prowadzący odczytuje  z przygotowanej karty zawodów - jaki zawód będziesz wykonywać w przyszłości.

9.    LANIE WOSKU – wróżbę przeprowadza się w tradycyjny sposób. Lejemy roztopiony wosk przez dziurkę od klucza na zimną wodę. Wróżbę odczytujemy z cienia powstałego na ścianie.

10. ZABAWA PRZY MUZYCE – tańce dawne i współczesne.

11. SKLEPIKOWA OFERTA – dzieci mogą zakupić słodycze i napoje w uczniowskim sklepiku, który na tę okazję przygotował ofertę specjalną.

12. KOMNATY WRÓŻB – w czasie zabawy tanecznej wróżki w swych komnatach indywidualnie przepowiadają przyszłość z dłoni, kart, fusów oraz czarodziejskiej kuli.

 

 

Scenariusz imprezy przygotowała

mgr Ewa Włodarczyk

Szkoła Podstawowa w Rachcinie

 

Wróżby zaczerpnęłam z czasopism : 13- LATKA, NAJ, DZIEWCZYNA.

 

 

       ANDRZEJKI – scenariusz

 

 

I Przygotowanie sali – dekoracje, rekwizyty

Na stoliku przygotowane naczynie do topienia wosku, wosk, miska z wodą,     klucz, rękawice, drzewko szczęścia z zawieszonymi karteczkami, puzzle,

 

II. Uczestnicy zabawy andrzejkowej:

     Dzieci przedszkolaki oraz dzieci starsze prowadzące wróżby i konkursy

     Osoba prowadząca wita głośno wszystkie dzieci mówiąc

-         -         „Wasze babcie przed laty też czekały tej daty, tając w sercu cichutką nadzieję.

Naszym ciociom i mamom serca biły tak samo, jak nam biją w ten wieczór Andrzejek.”

 

Wróżba I  „Kim będę”

Na stoliku zgromadzone są przedmioty codziennego użytku mogące kojarzyć się z zawodami lub czynnościami. Prowadząca ukrywa je pod talerzami , zmieniając położenie. Dziecko wskazuje wybrane przez siebie naczynie a przedmiot pod nim ukryty symbolizuje jego przyszły zawód.

 

Wróżba II „Lanie wosku”

Dorosły opiekun topi wosk w odpowiednio przygotowanym naczyniu.

Na stoliku jest miska z wodą. Uczeń bierze naczynie z roztopionym woskiem przez rękawice i wlewa go do miski z woda przez dziurkę od klucza trzymanego przez prowadzącego. Gdy wosk zastygnie prowadzący przykłada go do światła i odczytuje przyszłość dziecka.

Podczas lania wosku prowadzący powtarza:

„Czary mary – wosku lanie. Co ma stać się niech się stanie”

 

Wróżba III  „Drzewko szczęścia”

Starsze dziecko przebrane za kominiarza wchodzi do sali, dzieci ustawione w kręgu. Kominiarz wchodzi do koła i prezentuje drzewko szczęścia. Na gałązkach zawieszone są kartoniki, zawierające krótkie przepowiednie. Kominiarz jako symbol szczęścia podchodzi do każdego dziecka, dziecko zdejmuje z gałązki wybrany przez siebie kartonik, a kominiarz odczytuje przepowiednie.

 

Zabawy i konkursy

 

1.Taniec z balonami.

Dzieci tańczą parami, trzymając się za ręce. Głowami ściskają balon, cały czas poruszają się w takt muzyki. Wygrywa para która najdłużej utrzyma balon w tańcu.

 

2. „Układanie puzzli”

Trzy chętne pary siadają przy osobnych stolikach. Każda z par otrzymuje

Pudełko puzzli 24. Wygrywa ta para która pierwsza dobrze ułoży puzzle.

 

3. „Jedzenie jabłka”

Na sznurku zawieszonych jest kilka jabłek. Na dany sygnał dzieci jedzą jabłka, trzymając ręce za sobą. Po określonym czasie sprawdzamy kto zjadł najwięcej.

Podobna zabawa może być z ciastkami na talerzyku.

 

4. „Przejście po linii”

Dzieci przechodzą pojedynczo z zawiązanymi oczami po linii narysowanej kredą.

 

5. „Rozwiązywanie zagadek”

Zabawa z fantami.

Prowadzący czyta zagadkę, a wskazany uczeń rozwiązuje ją. W przypadku błędnej odpowiedzi lub jej braku dziecko daje fant. Po zakończeniu rozwiązywania zagadek następuje losowanie i wykupienie fantów.

 

Przy wszystkich konkursach przewidziane są nagrody.

 

Po skończonych wróżbach i konkursach dzieci mają zabawę taneczną przy magnetofonie.

      

        

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin