Pytania na egzamin.doc

(69 KB) Pobierz
Rząd 1:

1.      Wymień elementy (składniki) zarządzania procesowego przedsiębiorstwa

·         Aktualna dokumentacja procesów – dokumenty mają być zweryfikowane

·         Procesowe stanowisko organizacyjne – do każdego proces głównego powołany musi być koordynator

·         Cele i mierniki procesów (czas, mierniki kosztowe, liczba reklamacji) – mierniki muszą być zdefiniowane, jakościowe lub ilościowe

·         System informacji o procesach – spotkania pracowników w określonych odstępstwach czasu, spisanie protokołu

·         System motywacyjny – pozytywna motywacja

2.      Wymień cechy i podaj przykład procesu głównego przedsiębiorstwa

·         kluczowe dla sukcesu

·         stosuje się przy nich takie metody jak six sigma, metody poprawy jakości

·         powoływany jest koordynator procesu

Przykład: Udzielenie kredytu przez bank, obsługa reklamacji, proces rekrutacji studenta

3.      Wymień cechy organizacji horyzontalnej

·         Całościowe myślenie, wykraczające poza granice działów

·         Płaskie struktury organizacyjne

·         Większy zakres zadań i odpowiedzialności

·         Konsekwentna decentralizacja

·         Orientacja na wynik

·         Zaangażowanie pracowników oparte jest na wprowadzeniu zmian

4.      Wymień reguły rozmieszczania elementów diagramu ER

·         niezbyt blisko umieszczone relacje

·         nie przecinać

·         Końce związków „wiele” umieszcza się na górze lub po lewej stronie, dzięki temu obiekty o dużym znaczeniu, służące do opisywania innych obiektów, są grupowane i znajdują się na dole po prawej stronie diagramu.

·         Na diagramach rozmiar i kształt encji nie jest istotny – wszystko ma służyć przejrzystości i czytelności diagramu.

5.      Wymień i podaj przykłady zdarzenia

Podział 1:

·         Zdarzenie zewnętrzne – poza kontrolą przedsiębiorstwa

·         Zdarzenie zmiany - powoduje zmianę w systemie np. stron magazynu

·         Zdarzenie czasu rzeczywistego – zachodzi w określonym czasie

·         Zdarzenie systemowe – wiążę się z radykalną zmianą w danej strukturze przedsiębiorstwa

Podział 2:

·         Zdarzenie wywołujące – powoduje zajście rozpoczęcia realizacji procesu

·         Zdarzenie wywoływane – efekt realizacji procesu, może być zdarzeniem wywołującym dla kolejnego procesu

6.      Diagram ogólny zależności

Wstępna ilustracja graficzna hierarchii funkcji np., przedsiębiorstwa uwzględniająca współzależności między funkcjami podrzędnymi.

Obrazuje ogólny przebieg i zależności pomiędzy elementami (etapami) analizowanego procesu np. biznesowego, technologicznego.

Stosowany do projektowania pewnych faz, pokazuje etapy realizacji procesu

7.      Opisz i podaj cechy procesu sterującego

·         zapewniają funkcje masowe przedsiębiorstwa

 

8.      Wymień cechy organizacji wertykalnej

·         myślenie ukierunkowane na oddziały

·         wielopoziomowa hierarchia

·         zbyt szczegółowy podział pracy

·         centralne kierowanie

·         zbyt silna organizacja przedmiotowa

·         intensywna kontrola zewnętrzna

·         zbyt silna biurokracja

9.      Zasady budowy hierarchii funkcji

·         do góry do dołu - cel strategiczny, funkcje nadrzędne do których dopasowujemy funkcje podrzędne

·         do dołu do góry - funkcje elementarne, większe grupy

·         od góry do dołu - od dołu do góry zalecana ponieważ ułatwia kontrolę

10.  Zakres modelowania

·         Koordynacja, kontrola bieżących dziłąń przedsiębiorstwa.

·         Planowanie i kontrola zmian w strukturze i sposobie dziłania przedsiębiorstwa.

·         Rekonstrukcja procesów przedsiębiorstwa.

·         Zarządzanie przepływem pracy.

·         Tworzenie planów rozwoju systmów informacji.

·         Wybór i wdrażanie odpowiedniego systemu oprogramowania.

11.  Na przykładzie opisz zdarzenie wywołujące

Zdarzeniem wywołującym w procesie sprzedaży silnika, w przypadku przedstawienia klientowi propozycji kontraktu będzie np. nie akceptacja tego kontraktu. Decyzja ta spowoduje wywołanie nowego podprocesu, mianowicie postępowanie z klientem nie akceptującym kontraktu.

12.  Elementy składowe zdarzenia funkcji, gdzie stosujemy

·         Składnia podstawowa: Przy zajściu zdarzenia nazwa zdarzenia jeśli wywoływana funkcja nazwa funkcji

·         Składnia odwócona: Czy to prawda, że funkcja nazwa funkcji jest wywoływana tylko wtedy, gdy zajdzie zdarzenia nazwa zdarzenia

·         Składnia alternatywna (uproszczony zapis): Jeśli nazwa zdarzenia to nazwa funkcji

13.  Cechy procesu sterującego i przykłady

·          

Przykłady:

ü      wymiana informacji pomiędzy urządzeniami wchodzącymi w skład systemu komputerowego

14.  Rodzaje modeli funkcji

·         Modele ikoniczne (obrazowe) - Przedstawienie w skali stanów przedmiotów lub zdarzeń

·         Modele analogowe - Przedstawienie badanych własności systemu za pomocą innych cech

·         Modele symboliczne - Wyrażenie własności cech rzeczy za pomocą symboli

15.  Elementy składowe DPD

·         Procesy

·         Przepływy danych

·         Magazyny danych

·         Encje zewnętrzne

 

 

16.  Różnice pomiędzy procesem i funkcją

Proces – ciąg logicznie powiązanych działań lub podprocesów w wyniku realizacji których osiągany jest założony cel

Funkcja – realizowana jest przez podmioty gospodarcze, wykorzystane są do tworzenia opisów pracy i struktur firm.

17.  Cele modelowania

·         uzyskanie aktualnego obrazu procesów zachodzących w przedsiębiorstwie;

·         pomoc w ocenie efektywność wykonywanej pracy;

·         usprawnienie komunikacji i współpracy w przedsiębiorstwie;

·         eliminacja niepotrzebnych zadań(kontroli, uzgodnień, dublowania itd.);

·         zidentyfikowanie i sklasyfikowanie obszarów, które powinny ulec usprawnieniu, udoskonaleniu, tym samym podnosząc poziom funkcjonowania przedsiębiorstwa;

·         wyszkoleni i wyposażeni w odpowiednie narzędzia pracownicy potrafiący kontynuować prace związane z modelowaniem i analizą procesów;

·         podstawa do przeprowadzenia reorganizacji, restrukturyzacji, reengineering’u

·         ułatwienie wprowadzenia informatyzacji przedsiębiorstwa

·         ułatwienie wyboru i efektywniejsze wdrożenie systemu zintegrowanego wspomagającego zarządzanie przedsiębiorstwem

·         jest podstawą do łatwiejszego wdrożenia nowych norm ISO 9001:2000;

·         zarządzanie jakością, zarządzanie ryzykiem.

·         podstawa wprowadzenia elektronicznego obiegu dokumentów, systemu typu workflow

18.  Przedsiębiorstwo w ujęciu podejścia procesowego

Układ wielowymiarowy, forma systemu (makro, mikro) tj zbiór wzajemnie powiązanych podmiotów (podsystemów) uczestniczących w różnorodnych procesach np wymiany towarowo-pieniężnej przepływu informacji

Funkcja: działania bieżące / przyszłe przedsiębiorstwa, które zapewniają realizację / osiągnięcie celów przedsiębiorstwa (organizacji)

19.  Rola diagramów E-R

·         Definiowanie i modelowanie potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa.

·         Określanie strategii i analiza systemu informacyjnego przedsiębiorstwa.

·         Prezentacja zorientowanego na dane obrazu rzeczywistości (systmu, przedsiębiorstwa, firmy).

·         Ułatwianie dostępu do informacji.

·         Właściwa ocena danych.

·         Ilustracja istotnych założeń systemu zarządzania w przedsiębiorstwie.

·         Opracowanie podstaw dla nowych będź ulepszanie istniejących systmów zarządzania.

·         Opracownaie modeli niezleżnych od istniejących w przedsiębiorstwie sposobów przechowywania i udostępniania danych


 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin