1. Wymień elementy (składniki) zarządzania procesowego przedsiębiorstwa
· Aktualna dokumentacja procesów – dokumenty mają być zweryfikowane
· Procesowe stanowisko organizacyjne – do każdego proces głównego powołany musi być koordynator
· Cele i mierniki procesów (czas, mierniki kosztowe, liczba reklamacji) – mierniki muszą być zdefiniowane, jakościowe lub ilościowe
· System informacji o procesach – spotkania pracowników w określonych odstępstwach czasu, spisanie protokołu
· System motywacyjny – pozytywna motywacja
2. Wymień cechy i podaj przykład procesu głównego przedsiębiorstwa
· kluczowe dla sukcesu
· stosuje się przy nich takie metody jak six sigma, metody poprawy jakości
· powoływany jest koordynator procesu
Przykład: Udzielenie kredytu przez bank, obsługa reklamacji, proces rekrutacji studenta
3. Wymień cechy organizacji horyzontalnej
· Całościowe myślenie, wykraczające poza granice działów
· Płaskie struktury organizacyjne
· Większy zakres zadań i odpowiedzialności
· Konsekwentna decentralizacja
· Orientacja na wynik
· Zaangażowanie pracowników oparte jest na wprowadzeniu zmian
4. Wymień reguły rozmieszczania elementów diagramu ER
· niezbyt blisko umieszczone relacje
· nie przecinać
· Końce związków „wiele” umieszcza się na górze lub po lewej stronie, dzięki temu obiekty o dużym znaczeniu, służące do opisywania innych obiektów, są grupowane i znajdują się na dole po prawej stronie diagramu.
· Na diagramach rozmiar i kształt encji nie jest istotny – wszystko ma służyć przejrzystości i czytelności diagramu.
5. Wymień i podaj przykłady zdarzenia
Podział 1:
· Zdarzenie zewnętrzne – poza kontrolą przedsiębiorstwa
· Zdarzenie zmiany - powoduje zmianę w systemie np. stron magazynu
· Zdarzenie czasu rzeczywistego – zachodzi w określonym czasie
· Zdarzenie systemowe – wiążę się z radykalną zmianą w danej strukturze przedsiębiorstwa
Podział 2:
· Zdarzenie wywołujące – powoduje zajście rozpoczęcia realizacji procesu
· Zdarzenie wywoływane – efekt realizacji procesu, może być zdarzeniem wywołującym dla kolejnego procesu
6. Diagram ogólny zależności
Wstępna ilustracja graficzna hierarchii funkcji np., przedsiębiorstwa uwzględniająca współzależności między funkcjami podrzędnymi.
Obrazuje ogólny przebieg i zależności pomiędzy elementami (etapami) analizowanego procesu np. biznesowego, technologicznego.
Stosowany do projektowania pewnych faz, pokazuje etapy realizacji procesu
7. Opisz i podaj cechy procesu sterującego
· zapewniają funkcje masowe przedsiębiorstwa
8. Wymień cechy organizacji wertykalnej
· myślenie ukierunkowane na oddziały
· wielopoziomowa hierarchia
· zbyt szczegółowy podział pracy
· centralne kierowanie
· zbyt silna organizacja przedmiotowa
· intensywna kontrola zewnętrzna
· zbyt silna biurokracja
9. Zasady budowy hierarchii funkcji
· do góry do dołu - cel strategiczny, funkcje nadrzędne do których dopasowujemy funkcje podrzędne
· do dołu do góry - funkcje elementarne, większe grupy
· od góry do dołu - od dołu do góry zalecana ponieważ ułatwia kontrolę
10. Zakres modelowania
· Koordynacja, kontrola bieżących dziłąń przedsiębiorstwa.
· Planowanie i kontrola zmian w strukturze i sposobie dziłania przedsiębiorstwa.
· Rekonstrukcja procesów przedsiębiorstwa.
· Zarządzanie przepływem pracy.
· Tworzenie planów rozwoju systmów informacji.
· Wybór i wdrażanie odpowiedniego systemu oprogramowania.
11. Na przykładzie opisz zdarzenie wywołujące
Zdarzeniem wywołującym w procesie sprzedaży silnika, w przypadku przedstawienia klientowi propozycji kontraktu będzie np. nie akceptacja tego kontraktu. Decyzja ta spowoduje wywołanie nowego podprocesu, mianowicie postępowanie z klientem nie akceptującym kontraktu.
12. Elementy składowe zdarzenia funkcji, gdzie stosujemy
· Składnia podstawowa: Przy zajściu zdarzenia nazwa zdarzenia jeśli wywoływana funkcja nazwa funkcji
· Składnia odwócona: Czy to prawda, że funkcja nazwa funkcji jest wywoływana tylko wtedy, gdy zajdzie zdarzenia nazwa zdarzenia
· Składnia alternatywna (uproszczony zapis): Jeśli nazwa zdarzenia to nazwa funkcji
13. Cechy procesu sterującego i przykłady
·
Przykłady:
ü wymiana informacji pomiędzy urządzeniami wchodzącymi w skład systemu komputerowego
14. Rodzaje modeli funkcji
· Modele ikoniczne (obrazowe) - Przedstawienie w skali stanów przedmiotów lub zdarzeń
· Modele analogowe - Przedstawienie badanych własności systemu za pomocą innych cech
· Modele symboliczne - Wyrażenie własności cech rzeczy za pomocą symboli
15. Elementy składowe DPD
· Procesy
· Przepływy danych
· Magazyny danych
· Encje zewnętrzne
16. Różnice pomiędzy procesem i funkcją
Proces – ciąg logicznie powiązanych działań lub podprocesów w wyniku realizacji których osiągany jest założony cel
Funkcja – realizowana jest przez podmioty gospodarcze, wykorzystane są do tworzenia opisów pracy i struktur firm.
17. Cele modelowania
· uzyskanie aktualnego obrazu procesów zachodzących w przedsiębiorstwie;
· pomoc w ocenie efektywność wykonywanej pracy;
· usprawnienie komunikacji i współpracy w przedsiębiorstwie;
· eliminacja niepotrzebnych zadań(kontroli, uzgodnień, dublowania itd.);
· zidentyfikowanie i sklasyfikowanie obszarów, które powinny ulec usprawnieniu, udoskonaleniu, tym samym podnosząc poziom funkcjonowania przedsiębiorstwa;
· wyszkoleni i wyposażeni w odpowiednie narzędzia pracownicy potrafiący kontynuować prace związane z modelowaniem i analizą procesów;
· podstawa do przeprowadzenia reorganizacji, restrukturyzacji, reengineering’u
· ułatwienie wprowadzenia informatyzacji przedsiębiorstwa
· ułatwienie wyboru i efektywniejsze wdrożenie systemu zintegrowanego wspomagającego zarządzanie przedsiębiorstwem
· jest podstawą do łatwiejszego wdrożenia nowych norm ISO 9001:2000;
· zarządzanie jakością, zarządzanie ryzykiem.
· podstawa wprowadzenia elektronicznego obiegu dokumentów, systemu typu workflow
18. Przedsiębiorstwo w ujęciu podejścia procesowego
Układ wielowymiarowy, forma systemu (makro, mikro) tj zbiór wzajemnie powiązanych podmiotów (podsystemów) uczestniczących w różnorodnych procesach np wymiany towarowo-pieniężnej przepływu informacji
Funkcja: działania bieżące / przyszłe przedsiębiorstwa, które zapewniają realizację / osiągnięcie celów przedsiębiorstwa (organizacji)
19. Rola diagramów E-R
· Definiowanie i modelowanie potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa.
· Określanie strategii i analiza systemu informacyjnego przedsiębiorstwa.
· Prezentacja zorientowanego na dane obrazu rzeczywistości (systmu, przedsiębiorstwa, firmy).
· Ułatwianie dostępu do informacji.
· Właściwa ocena danych.
· Ilustracja istotnych założeń systemu zarządzania w przedsiębiorstwie.
· Opracowanie podstaw dla nowych będź ulepszanie istniejących systmów zarządzania.
· Opracownaie modeli niezleżnych od istniejących w przedsiębiorstwie sposobów przechowywania i udostępniania danych
trijo4