Przy rysowaniu herb�w warto pami�ta� o kilku zasadach. Rysuj�c wg opisu trzeba pami�ta�, �e poprawny opis jest wykonywany od strony trzymaj�cego tarcz�. St�d heraldyczna prawa to lewa od strony widza. God�a powinny wype�nia� mo�liwie ca�e pole tarczy, nie sprawiaj�c wszelako wra�enia wt�oczenia. Zbyt du�� woln� przestrze� cz�sto mo�na wype�ni� np. bardziej wygi�tym ogonem w przypadku lwa lub odpowiednim zakomponowaniem drobnych element�w � w ramach zgodno�ci z opisem herbu! Pojedyncze czy zasadnicze god�o powinno by� umieszczone centralnie, chyba �e opis herbu wyra�nie okre�la inne u�o�enie. Poprawny heraldycznie herb powinien dobrze komponowa� si� w tarczy ka�dego kszta�tu. Czasem jednak, zw�aszcza przy herbach wielopolowych, trzeba dokona� lekkiej deformacji god�a w pobli�u rog�w tarczy. Niekiedy i to nie pomaga, i herb komponuje si� tylko na tarczy jednego kszta�tu. Wybieraj�c kszta�t tarczy najlepiej stara� si� dobra� poprawny heraldycznie. Oto kilka wzor�w W kolorystyce herbu panuje zasada umieszczania koloru na metalu lub odwrotnie. Je�eli w rysowanym herbie jest kolor na kolorze lub metal na metalu, lepiej sprawdzi� jeszcze raz �r�d�o, bo jest to prawdopodobnie b��d. Istniej� jednak stare herby przecz�ce tej regule, lecz s� to rzadkie wyj�tki. Natomiast zdarza si� to cz�sto w herbach wsp�czesnych, zw�aszcza polskich herbach miast i gmin. Zwierz�ta i postacie ludzkie oraz ich fragmenty s� z regu�y zwr�cone w praw� (heraldycznie) stron� tarczy, chyba �e w opisie jest wyra�nie zaznaczony inny kierunek. Cz�sto herb lepiej wygl�da, gdy elementy s� obwiedzione cienkim ciemnym konturem. Jest to zgodne z zasadami i stosowane w sztuce heraldyki. Labry herbu powinny mie� kolor dw�ch zasadniczych element�w herbu - t�a i g��wnego god�a lub figury. Zasad� jest, �e metal lub futro daje si� na podbiciu labr�w. Przy herbach kilkupolowych z jednym he�mem labry z prawej (heraldycznie) strony odnosz� si� do pierwszego (lub g�rnego) pola, z drugiej maj� kolory kolejnego pola. Przy herbach z�o�onych o kilku he�mach, ka�dy he�m ma labry w kolorach odpowiedniego pola. Zdarzaj� si� odst�pstwa od tej zasady, zw�aszcza w heraldyce brytyjskiej i niemieckiej, dlatego lepiej oprze� wykonywan� grafik� herbu o takiej nietypowej kolorystyce na kilku r�nych �r�d�ach. U�o�enie he�mu powinno by� zgodne z u�o�eniem klejnotu. Pami�ta� nale�y o w�a�ciwych proporcjach wysoko�ci tarczy, he�mu i klejnotu. W heraldyce polskiej przyj�te jest, �e he�m z klejnotem jest mniej wi�cej r�wny wysoko�ci tarczy. W heraldyce niemieckiej tarcza bywa cz�sto mniejsza, a we francuskiej i iberyjskiej he�m i klejnot bywaj� nieproporcjonalnie ma�e. Elementy herbu wok� tarczy, z klejnotem w��cznie, nie powinny "wisie� w powietrzu". Ka�dy element powinien sprawia� wra�enie przymocowanego lub opartego w spos�b naturalny o inn� cz�� herbu. W heraldyce brytyjskiej przyj�o si� przedstawianie wbrew tej regule, samych klejnot�w ponad tarcz�, i w tym przypadku mo�na pozwoli� sobie na odst�pstwo od zasady.
brewa7