HERB.txt

(2 KB) Pobierz
Przy rysowaniu herb�w warto pami�ta� o kilku zasadach.

Rysuj�c wg opisu trzeba pami�ta�,
�e poprawny opis jest wykonywany od strony trzymaj�cego tarcz�.
St�d heraldyczna prawa to lewa od strony widza.
God�a powinny wype�nia� mo�liwie ca�e pole tarczy,
nie sprawiaj�c wszelako wra�enia wt�oczenia.
Zbyt du�� woln� przestrze� cz�sto mo�na wype�ni� np.
bardziej wygi�tym ogonem w przypadku lwa
lub odpowiednim zakomponowaniem drobnych element�w
� w ramach zgodno�ci z opisem herbu!
Pojedyncze czy zasadnicze god�o powinno by� umieszczone centralnie,
chyba �e opis herbu wyra�nie okre�la inne u�o�enie.
Poprawny heraldycznie herb powinien dobrze komponowa� si� w tarczy
ka�dego kszta�tu. Czasem jednak, zw�aszcza przy herbach wielopolowych,
trzeba dokona� lekkiej deformacji god�a w pobli�u rog�w tarczy.
Niekiedy i to nie pomaga, i herb komponuje si� tylko na tarczy jednego
kszta�tu.
Wybieraj�c kszta�t tarczy najlepiej stara� si� dobra� poprawny
 heraldycznie. Oto kilka wzor�w
W kolorystyce herbu panuje zasada umieszczania koloru na metalu
lub odwrotnie. Je�eli w rysowanym herbie jest kolor na kolorze lub
metal na metalu, lepiej sprawdzi� jeszcze raz �r�d�o,
bo jest to prawdopodobnie b��d.
Istniej� jednak stare herby przecz�ce tej regule,
lecz s� to rzadkie wyj�tki.
Natomiast zdarza si� to cz�sto w herbach wsp�czesnych,
zw�aszcza polskich herbach miast i gmin.
Zwierz�ta i postacie ludzkie oraz ich fragmenty
s� z regu�y zwr�cone w praw� (heraldycznie) stron� tarczy,
chyba �e w opisie jest wyra�nie zaznaczony inny kierunek.
Cz�sto herb lepiej wygl�da, gdy elementy
s� obwiedzione cienkim ciemnym konturem.
Jest to zgodne z zasadami i stosowane w sztuce heraldyki.
Labry herbu powinny mie� kolor dw�ch zasadniczych element�w herbu
- t�a i g��wnego god�a lub figury. Zasad� jest,
�e metal lub futro daje si� na podbiciu labr�w.
Przy herbach kilkupolowych z jednym he�mem labry z prawej
(heraldycznie) strony odnosz� si� do pierwszego (lub g�rnego) pola,
z drugiej maj� kolory kolejnego pola.
Przy herbach z�o�onych o kilku he�mach,
ka�dy he�m ma labry w kolorach odpowiedniego pola.
Zdarzaj� si� odst�pstwa od tej zasady,
zw�aszcza w heraldyce brytyjskiej i niemieckiej,
dlatego lepiej oprze� wykonywan� grafik� herbu o takiej
nietypowej kolorystyce na kilku r�nych �r�d�ach.
U�o�enie he�mu powinno by� zgodne z u�o�eniem klejnotu.
Pami�ta� nale�y o w�a�ciwych proporcjach wysoko�ci tarczy,
he�mu i klejnotu. W heraldyce polskiej przyj�te jest,
�e he�m z klejnotem jest mniej wi�cej r�wny wysoko�ci tarczy.
W heraldyce niemieckiej tarcza bywa cz�sto mniejsza,
a we francuskiej i iberyjskiej he�m i klejnot bywaj�
nieproporcjonalnie ma�e.
Elementy herbu wok� tarczy,
z klejnotem w��cznie, nie powinny "wisie� w powietrzu".
Ka�dy element powinien sprawia� wra�enie przymocowanego
lub opartego w spos�b naturalny o inn� cz�� herbu.
W heraldyce brytyjskiej przyj�o si� przedstawianie wbrew tej regule,
samych klejnot�w ponad tarcz�,
i w tym przypadku mo�na pozwoli� sobie na odst�pstwo od zasady.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin