Temat: Zebrania
Bardzo ważnym elementem komunikowania się są narady i różnego rodzaju zebrania, podczas których są przekazywane informacje i podejmowane decyzje dotyczące działalności przedsiębiorstwa.
Ze względu na charakter uczestnictwa organizuje się:
· zebrania zewnętrzne - z udziałem fachowców z zewnątrz, np. przedstawicieli banków, księgowych, zleceniodawców,
· zebrania wewnętrzne:
- otwarte - dostępne dla wszystkich pracowników,
- przy zamkniętych drzwiach - uczestnikami mogą być tylko osoby zaproszone, np. posiedzenie zarządu.
Celem zebrania może być m.in.:
· przekazywanie informacji,
· kontrola bieżących prac,
· rozwiązywanie problemów,
· podejmowanie decyzji i uchwał,
· wymiana poglądów i doświadczeń.
Zebrania mogą mieć różny charakter i różną rangę. Inaczej będzie zorganizowane spotkanie dwóch kierowników, którzy ustalają termin przekazania sprawozdania, a inaczej spotkanie np. zarządu spółki z radą nadzorczą. Spotkania te różnią się stopniem sformalizowania, liczbą uczestników i formą ich planowania.
Typowe zebrania to:
· Odprawa - niebyt długie spotkanie (do 60 minut) o charakterze wewnętrznym, roboczym, mające cel instruktażowy. W niektórych przedsiębiorstwach zwoływane jest systematycznie co tydzień, np. w każdy poniedziałek; wówczas szef przekazuje informacje i polecenia dotyczące zadań na cały tydzień.
· Narada - niebyt długie spotkanie (do 60 minut) zebranie pracowników o charakterze wewnętrznym, roboczym, np. narada dotycząca nowego produktu.
· Posiedzenie - na ogół bardzo sformalizowane spotkanie, wymaga wcześniejszego ustalenia terminu, powinno być protokołowane, np. posiedzenie rady pedagogicznej, zarządu, rady nadzorczej. Może trwać nawet kilka godzin.
· Seminarium - forma szkolenia, której celem jest przedstawienie zebranym np. nowych technik i metod stosowanych w pracy biurowej. Najczęściej jest to dyskusja prowadzona przez prelegenta, której podstawą mogą być przeprowadzone badania i fachowa literatura. Może trwać kilka godzin lub kilka dni.
· Konferencja - spotkanie przedstawicieli różnych (lub pokrewnych) dziedzin nauki lub rożnych branż (lub jednej), dotyczące określonego tematu, np. konferencja na temat oceniania w szkole, zastosowania biotechnologii w produkcji leków. Konferencje mogą być jednodniowe lub kilkudniowe, wymagają wcześniejszego bardzo szczegółowego planowania zarówno programu wystąpień, jak zakwaterowania i wyżywienia uczestników.
· Kongres - spotkanie naukowców, polityków lub specjalistów określonej dziedziny (np. Kongres Lekarzy Kardiologów). Może trwać nawet kilka dni. Wymaga równie drobiazgowego planowania, jak konferencja.
· Zjazd - spotkanie przedstawicieli określonej grupy osób, które np. są ze sobą związane wspomnieniami - zjazd absolwentów wyższej szkoły; czas trwania nawet do kilku dni.
Niektóre zebrania mają bardzo sformalizowany charakter, określony przez przyjęty regulamin i stosowne przepisy. Na przykład posiedzenie zarządu i rady nadzorczej spółki musi być zwołane z odpowiednim wyprzedzeniem, uczestnicy powinni być zawiadomieni pisemnie, a porządek posiedzenia znany wcześniej. Przewodniczący zebrania - prezes zarządu -prowadzi posiedzenia, a sekretarz protokołuje obrady. Przygotowanie takiego zebrania wymaga wcześniejszego dokładnego zapoznania się z jego procedurą.
Organizuje się też zebrania, które nie wymagają takiej skomplikowanej procedury, jak posiedzenia zarządu. Na przykład odprawa może być zebraniem odbywającym się raz w tygodniu, na którym szef otrzymuje sprawozdanie z bieżących prac oraz wydaje polecenia odnośnie planowanych zadań w najbliższych dniach, omawiane są też bieżące problemy i trudności. O takim zebraniu wszyscy pracownicy wiedzą, mają termin zebrania odnotowany w swoich terminarzach, a zebraniu przewodniczy szef. Takie zebranie nie musi być protokołowane.
Przygotowanie konferencji lub sympozjum wymaga opracowania założeń tego zebrania oraz wielu prac związanych z jego praktycznym przygotowaniem.
Prace związane z przygotowaniem sympozjum lub konferencji
Opracowanie założeń zebrania
Prace poprzedzające termin zebrania
§ ustalenie tematyki i celu zebrania
§ ustalenie listy firm i osób, które powinny wziąć udział
§ ustalenie projektu porządku zebrań
§ sporządzenie listy osób, które mogą przygotować materiały i wystąpienia
§ przygotowanie listy kandydatów, którzy mogą pełnić funkcję przewodniczącego zebrania
§ wstępne ustalenie miejsca, terminu i czasu trwania (liczba dni) sympozjum lub konferencji
§ przygotowanie ramowych zasad obsługi i zaopatrzenia
§ przygotowanie szacunkowego preliminarza kosztów i określenie źródeł ich pozyskania, jeśli takie mają uzasadnienie (wynajem sali, zakwaterowanie, zaopatrzenie, przygotowanie materiałów dla uczestników itp.)
§ potwierdzenie miejsca i terminu
§ opracowanie szczegółowego programu (np. kto prowadzi spotkanie, kto ma wykłady, gdzie są zakwaterowani uczestnicy, gdzie spożywają posiłki); taki program jest opracowany po ustaleniu tematyki i osób prezentujących wybrane tematy
§ ustalenie wstępnej listy osób zaproszonych...
gosicka