Witerska, Historia pojęcia twórczości.pdf
(
576 KB
)
Pobierz
1
Działania twórcze
Autorzy: prof. dr M.Stasiak
Dr J.Maciaszek
copyright © Polski Uniwersytet Wirtualny
Działania twórcze
Wstęp do kursu
Twórczość jest bardzo istotnym przedmiotem współczesnych badań naukowych. Ma
to znaczące konsekwencje praktyczne i stanowi uzasadnienie dla treści podanych w
kolejnych modułach. Celem kursu jest zmiana tradycyjnego, przedmiotowego sposo-
bu widzenia człowieka na nowy, podmiotowy, który umożliwia świadomą i zamierzo-
ną twórczość. Intencją autorów jest rozbudzenie w uczestnikach świadomości wła-
snej podmiotowości i wyrobienie przekonania, że mogą świadomie kształtować wła-
sną przyszłość. Kurs stanowi podstawę teoretyczną dla osób pragnących uczestni-
czyć w zajęciach warsztatowych z twórczości. Dodatkową korzyścią wynikającą z
zapoznania się z zagadnieniami poruszanymi w tym kursie jest zdobycie umiejętno-
ści traktowania wyzwań i problemów jako okazji do samorozwoju polegającego na
przekraczaniu własnych ograniczeń, co sprzyja kreatywności i podejmowaniu traf-
niejszych decyzji.
Historia pojęcia twórczości
Historia pojęcia twórczości
Wstęp
1. Termin
twórczość
i pojęcie twórczości
2. Twórczość artystyczna w starożytności — twórczość nieświadoma
3. Okres twórczości świadomej i niezamierzonej
4. Twórczość zamierzona
5. Dwie koncepcje twórczości
6. Współczesne badania nad twórczością
Wstęp
Na początku naszego kursu zapoznamy się z historią pojęcia twórczości oraz pro-
blemami, jakie spotykamy przy próbach jej definiowania. Scharakteryzujemy główne
rodzaje twórczości uprawianej w czasach starożytnych i przedstawimy główne nurty
badań nad twórczością oraz specyfikę nauczania twórczości w WSHE. Uświadomimy
sobie rolę twórczości jako istotnego nurtu współczesnych badań naukowych, który
ma bardzo istotne konsekwencje praktyczne.
2
Historia pojęcia twórczości
1. Termin
twórczość
i pojęcie twórczości
Gdy mówimy o twórczości, możemy mieć na myśli trzy rzeczy:
1. Sam termin
twórczość
, którego odpowiednikami (synonimami) są w większości
języków europejskich słowa pochodzące od łacińskiego terminu
creare
(por. an-
gielskie
creativity
, czy polskie
kreatywność
). Terminy te są znakami językowymi,
które oznaczają pewne rzeczy lub zjawiska.
2. Pojęcie twórczości, które można utożsamiać ze znaczeniem tych wyrazów, czyli,
innymi słowy, istotne cechy rzeczy lub zjawisk określanych mianem twórczości
czy kreatywności.
3. Same rzeczy lub zjawiska oznaczane przez
twórczość
lub
kreatywność
.
Niestety nie ma pełnej zgody na to, co określa się mianem twórczości, ani jaka jest
jej istota. W tym kursie spróbujemy przede wszystkim zrozumieć pojęcie twórczości,
czyli istotę zjawisk i rzeczy oznaczanych terminami
twórczość
lub
kreatywność
.
Jedną z metod budowania pojęć jest analiza sposobów użycia terminów. Aby zrozu-
mieć pojęcie twórczości, zastanówmy się na początku, w jakich kontekstach używa-
my najczęściej terminu
twórczość
i terminów pochodnych jak:
twórca
,
stwórca
two-
rzyć
i
stwarzać
oraz terminów bliskoznacznych:
kreatywność
i
kreatywny
.
Słowo
twórczość
stosuje się przede wszystkim w kontekstach
twórczość
artystyczna
i
twórczość
naukowa
, które oznaczają między innymi:
1. Działanie twórcze, czyli zbiór czynów lub czynności, przede wszystkim na polu
sztuki lub nauki, charakteryzują się oryginalnością, nowatorstwem, swobodą, a
niekiedy również użytecznością, prowadząc zazwyczaj do powstania dzieła.
2. Całokształt dokonań na jednym z tych pól, czyli zbiór dzieł będących rezultatem
działania twórczego.
Człowiek uprawiający twórczość, najczęściej twórczość artystyczną, nazywany bywa
twórcą. Czasownik
tworzyć
kojarzy się nam z powoływaniem do istnienia nowej rze-
czywistości, można bowiem tworzyć dzieła sztuki i dzieła naukowe, zaś przymiotnik
3
Historia pojęcia twórczości
twórczy
określa osobę, która praktycznie dowiodła swej zdolności do tworzenia. Wy-
mienione terminy posiadają zazwyczaj wyraźnie pozytywny ładunek emocjonalny,
mimo że zdarzają się niekiedy użycia terminu
twórczość
, np.
radosna
twórczość
, któ-
re mają zdecydowanie ironiczny charakter.
Z terminami
twórca
i
tworzyć
związane są wyraźnie słowa
stwórca
i
stworzyć
. Termi-
ny te oznaczają w języku polskim Boga jako tego, który stworzył świat oraz czynność
polegającą na powołaniu świata do istnienia. Oczywiście istnieją również inne sposo-
by użycia czasownika
stworzyć
. Jest to przede wszystkim forma dokonana czasow-
nika
tworzyć
, jak w wyrażeniu:
stworzył wielkie dzieło
. Istnieją również czasowniki
pochodne
stwarzać
i
utworzyć
, które używane bywają w innych kontekstach, np.:
stwarzać trudne sytuacje
, czy
utworzyć bazę danych
.
W języku polskim sprawę komplikują dodatkowo terminy pochodzące od łacińskiego
creare
:
kreować
,
kreacja
,
kreatywność
i
kreatywny
. Dwa pierwsze terminy posiadają
we współczesnej polszczyźnie wąskie znaczenia jak, np.:
wykreować
polityka
czy
kreacja
balowa
. Z kolei słowo
kreatywność
nie oznacza ani działania twórczego, ani
całokształtu dokonań twórczych, lecz dyspozycję do działania o charakterze twór-
czym również poza obszarem nauki lub sztuki. Ta sama różnica dotyczy również
przymiotników
twórczy
i
kreatywny
, z których drugi posiada zdecydowanie szerszy
zakres obejmujący ludzi zdolnych do wszelkich działań nowatorskich i efektywnych.
Przymiotnik ten pojawia się bardzo często w ogłoszeniach o pracy jako warunek cha-
rakteryzujący potencjalnych kandydatów. Ponadto przymiotnik
twórczy
oznacza ce-
chę w pewnym sensie nabytą — aby być twórczym należy wykazać się pewnymi re-
zultatami. W przypadku przymiotnika
kreatywny
warunek ten nie musi być spełniony,
jest to zatem pewna dyspozycja.
Jak się zdaje, analiza użycia terminów związanych z twórczością nie pomoże nam
w precyzyjnym zrozumieniu tego pojęcia. Jest tak nawet w większości języków euro-
pejskich, gdzie nie ma możliwości dokonywania takich rozróżnień jak w języku pol-
skim, np. w języku angielskim mamy tylko rzeczowniki
creativity
i
creator
i czasownik
to create
. Jednak ta dość pobieżna analiza pozwala nam na wyodręb-
nienie pewnych cech działania twórczego lub twórczego dzieła. Zarówno słowa po-
4
Plik z chomika:
Agresst
Inne pliki z tego folderu:
Witerska, Historia pojęcia twórczości.pdf
(576 KB)
Witerska K, Dydaktyka twórczości.pdf
(541 KB)
Witerska K., Metody dydaktyki twórczości.pdf
(212 KB)
Witerska, Działanie świadome i działanie twórcze.pdf
(1063 KB)
Inne foldery tego chomika:
Adamczyk
Adler
Agnosiewicz
Albański
Amorth
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin