p6.pdf

(577 KB) Pobierz
untitled
Projektowanie grafiki użytkowej
Obróbka obrazu
Zaznaczenia i maski
Kompozycje
Kluczowanie i kompozycje
Histogram i poziomy
Krzywe tonalne
Filtracja
Maria Pietruszka 2006
1
2
Zaznaczenia i maski
Narzędzia maski
Narzędzia zaznaczenia
prostokątnego i eliptycznego,
lasso i malowanie maski w trybie
Quick Mask umożliwiają
zaznaczanie obszaru obrazka
o określonym kształcie.
Narzędzie kadrowania (crop)
umożliwia przycięcie obrazka.
Zaznaczenie – wydzielony
obszar obrazka, który można
edytować.
Maska – obszar wokół (lub
wewnątrz) zaznaczenia
chroniony przed zmianami.
Markiza (krawędź) maski
granica między zaznaczeniem
a maską (migające kreseczki).
Nakładka maski
przezroczysta przesłona na
obszarze maski, rysowana dla
odróżnienia maski od
zaznaczenia.
3
4
20423979.043.png 20423979.044.png 20423979.045.png 20423979.046.png
Lasso magnetyczne i magiczna różdżka
są wrażliwe na barwę.
Kompozycje
Lasso magnetyczne tworzy zaznaczenie
porównując kontrast na krawędzi obszarów
różniących się poziomem jasności lub kolorem.
Szerokość (piksele, np. 10) próbkowanego
obszaru,
Częstotliwość (np. 57) – gęstość punktów
kontrolnych na krawędzi,
Kontrast na krawędzi – procentowy skok jasności
(np. 10%).
Kompozycja jest obrazem
powstałym w wyniku łączenia
obrazów pochodzących z różnych
źródeł, epok i mediów.
Wywodzi się z malarstwa i fotografii.
Wielu fotografików w celu pokonania
technicznych ograniczeń
lub poszerzenia twórczej ekspresji
stosuje różne kombinacje
naświetlenia, kolażu i montażu.
Różdżka zaznacza piksele o kolorze i jasności
podobnych do klikniętego piksela obrazka.
Tolerancja różdżki (poziomy, np. 60) – czułość
na podobieństwo koloru i kontrastu
Ciągły – zaznaczenie obejmuje tylko piksele
leżące w bezpośrednim sąsiedztwie punktu
początkowego.
Obraz Jerrego Uelsmanna wykonany
w tradycyjnej ciemni fotograficznej).
5
6
Kompozycje dzielimy na:
Subiektywne (surrealistyczne)
prezentują wizualne relacje
rozbudzające wyobraźnię
i dostarczają wrażeń estetycznych.
Obiektywne (realistyczne)
mają wywołać wrażenie realizmu,
tworzone są na potrzeby filmu
i reklamy.
Kompozycje dzielimy również na:
Kompozycje świetlne (lumine) –
operują śladami światła.
Kolaż –wszelkie połączenia obrazów
pochodzących z różnych źródeł
mających różną formę (tekst, wykres,
rysunek, obraz sztuczny, fotografia)
pod warunkiem, że celem tego
połączenia nie jest nadanie im jednego
wspólnego znaczenia. Chodzi tu
o zachowanie odrębności każdego
obrazu (np. okładka Photo-Paint8).
Montaż –obrazy z różnych źródeł
łączą się w sposób niezauważalny,
tworząc jedną wizualną rzeczywistość.
Montaż. Proporcje rozmiarów,
perspektywa i oświetlenie sprawiają,
że patrzący odnosi wrażenie realności
sceny, w której w trzy budynki zostały
wmontowane książki [4].
© M. Beckelman
© M. Beckelman [4]
7
8
20423979.001.png 20423979.002.png 20423979.003.png 20423979.004.png 20423979.005.png 20423979.006.png 20423979.007.png
Kluczowanie i kompozycje
Czołówka filmu „Kilerów 2-óch”
Kluczowanie jest
stosowane w filmie
w celu usunięcia
i zastąpienia tła.
Aktor Cezary Pazura towarzyszył:
królowej Elżbiecie II; tylko głowa,
ciało A. Kwaśniewskiego,
prezydentom B. Clintonowi
i L. Wałęsie, zamiast H. Clinton,
kanclerzowi H. Kohl zamiast
J. Oleksego (domalowano całą
tylną ścianę pokoju),
noblistce W. Szymborskiej zamiast
Cz. Miłosza
……..
Idea kluczowania:
1. Utworzenie maski
2. Przetworzenie obrazu
pierwszego planu
3. Przetworzenie obrazu
drugiego planu,
4. Łączenie obrazów.
System firmy Ultimatte, Oskar Amerykańskiej Akademii Filmowej 1995 [1]
Realizacja - Studio „ORKA”, 1988 [2]
9
10
Kolor tła niebieskiego studia ( blue box ):
białe lub czarne – w animacji i przygotowywaniu tytułów
Histogram
i poziomy
Histogram jest wykresem
słupkowym odzwierciedlającym
rozkład wartości tonalnych
obrazka.
Poziomy
(0-255)
over =
Mean –wartość średnia ( )
X
S
2
=
( X
)
2
n
i
© University of Wisconsin
StdDev – odchylenie
standardowe ( )
σ
S
2
niebieski – najczęściej,
zielony – gdy niebieski dominuje w kolorze ubrań aktorów,
czerwony – przy znacznych składowych G, B; nie powinno się
stosować czerwonego tła w ujęciach z ludźmi.
Mediana –wartość środkowa;
wartość dla poziomu
znajdującego się pośrodku
uporządkowanego zbioru
słupków.
11
12
X
1
20423979.008.png 20423979.009.png 20423979.010.png 20423979.011.png 20423979.012.png 20423979.013.png 20423979.014.png 20423979.015.png 20423979.016.png 20423979.017.png
 
1. Korekta świateł i cieni za pomocą dopasowania poziomów wejściowych
2. Korekta świateł i cieni za pomocą kroplomierzy
To my wybieramy, który punkt obrazka ma być uznany za najjaśniejszy,
który za najciemniejszy, a który za 50% szarość:
Podwójne kliknięcie na kroplomierz otworzy ustawienie wartości docelowej
kolorów dla kroplomierzy:
- światło drukarki atramentowej lub zdjęć RGB (245,245,245), cień RGB (12,12,12)
- światło maszyny offsetowej CMYK (5,3,3,0), cień CMYK (95,85,83,95)
Kliknij kroplomierzem światła na wybrany punkt (chmurkę) - zostanie on
uznany za najjaśniejszy punkt obrazka.
13
14
Posteryzacja (paskowanie)
3. Automatyczne dopasowanie poziomów
Zmieniając tonację obrazu zmieniamy
rozkład odcieni kolorów w obrazie (tonów)
- na histogramie pojawiają się białe
przerwy. Może to prowadzić do powstania
kontrastowych przejść tam,
gdzie w oryginale były płynne gradienty.
Aby odzyskać wartości tonalne należy
zwiększyć nasycenie odpowiednich barw:
Obrazek/Dopasuj/ Barwa/Nasycenie
Opcja Adjust / Auto Levels
Zwiększenie nasycenia wszystkich kolorów zmienia tylko tony średnie.
15
16
Analogicznie ustawiamy cień.
20423979.018.png 20423979.019.png 20423979.020.png 20423979.021.png 20423979.022.png 20423979.023.png 20423979.024.png 20423979.025.png 20423979.026.png 20423979.027.png 20423979.028.png 20423979.029.png
Krzywe tonalne
Krzywa tonalna
pokazuje jak poziomy
w obrazie
oryginalnym
(oś pozioma) zostaną
odwzorowane na
poziomy w obrazie po
edycji (oś pionowa).
Obrazek jest portretem psa,
tło nie jest istotne.
Światło i cień należy ustawić
w obszarze psa
(Ctrl+lewy przycisk myszy w PhotoShop).
Sytuacja taka jest typowa dla
fotografii produktów, mody, portretów.
Krzywa S zwiększyła
kontrast.
Im większa stromość
krzywej, tym większy
kontrast.
Krzywa dla RGB od
czerni do bieli, wartości
tonalne z zakresu
0-255.
17
18
Każda fotografia
jest portretem
kota, tło nie jest
istotne.
Wnioski:
Światło i cień
należy ustawić
dla kota.
Każdy kot ma
inną krzywą
tonalną.
Krzywe dla CMY od
bieli do czerni, wartości
tonalne z zakresu
0-100%
Skan oryginalny
Obraz po retuszu: Autopoziomy i filtr Wyostrz bardziej
Złożone narzędzia dają znacznie lepszy efekt niż automatyczne
19
20
Obraz po retuszu: krzywe tonalne i filtr wzmocnienie
20423979.030.png 20423979.031.png 20423979.032.png 20423979.033.png 20423979.034.png 20423979.035.png 20423979.036.png 20423979.037.png 20423979.038.png 20423979.039.png 20423979.040.png 20423979.041.png 20423979.042.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin