Analiza budowy i zasady działania wybranych skrzyń biegów.doc

(1227 KB) Pobierz
UNIWERSYTET

UNIWERSYTET

ZIELONOGÓRSKI

UKŁADY NAPĘDOWE

laboratorium

Temat ćwiczenia: Analiza budowy i zasady działania wybranych skrzyń biegów.

Nr tematu: 2

Nazwisko i imię

Grupa

Data wykonania

Zaliczenie

 

 

B

 

 

 

1.Cel ćwiczenia.

 

              Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z ogólna budową i zasadą działania wybranych trzech skrzyń biegów.

 

2. Przebieg ćwiczenia.

2.1. Ogólne oględziny badanej skrzyni biegów. Określenie ilości zębów.

 

Skrzynia 1.

Skrzynia 2.

 

Skrzynia 3.

 

2.2. Zbadanie jak poszczególne biegi się zazębiają.

 

Skrzynia 1.

Bieg 1.

Bieg 2.

Bieg 3.

 

Bieg wsteczny.

Skrzynia 2.

Bieg 1.

Bieg 2.

Bieg 3.

Bieg 4.

Bieg 5.

Bieg wsteczny.

Skrzynia 3.

 

Bieg 1.

 

 

Bieg 2.

 

 

3. Obliczenie poszczególnych przełożeń na podstawie ilości zębów w kołach zębatych.

Przełożeniem [i] pary kół zębatych jest stosunek ilości zębów koła napędzanego do ilości zębów koła napędzającego.

 

Dla pary kół zębatych zależności są następujące:

 

Jeżeli i >1 to jest to przełożenie zwalniające, wobec tego:

 

                                                 z1 < z2

                                                 n1 > n2

                                             Mo1 < Mo2

 

Jeżeli i = 1 to jest to przełożenie bezpośrednie, wobec tego:

 

                                                 z1 = z2

                                                 n1 = n2

                                              Mo1 = Mo2

 

Jeżeli 0 < i < 1 to jest to przełożenie przyspieszające (nadbieg), wobec tego:

 

                                                 z1 > z2

                                                n1 < n2

                                             Mo1 > Mo2

 

3.1 Skrzynia biegów 1.

Bieg I.

Koła napędzające: Z1=15, Z4=25

Koła napędzane: Z2=29, Z3=23

 

i1=1,93+0,92=2,85

Przełożenie zwalniające.

 

 

 

 

Bieg II.

Koła napędzające: Z1=15, Z7=15

Koła napędzane: Z2=29, Z8=18

i2=2,53

Przełożenie zwalniające.

 

Bieg III.

Przełożenie bezpośrednie.

i3=1

Przełożenie bezpośrednie.

 

Bieg wsteczny.

Koła napędzające: Z1=15, Z7=15, Z8=18

Koła napędzane: Z2=29, Z8=18, Z5=30

iw= 1,93+1,2+1,65= 4,78

Przełożenie zwalniające.

 

 

3.2 Skrzynia biegów 2.

Bieg I.

Koła napędzające: Z1=27, Z8=15

Koła napędzane:  Z2=31, Z7=41

i1=1,15+2,73=3,88

Przełożenie zwalniające.

 

Bieg II.

Koła napędzające: Z1=27, Z6=28

Koła napędzane:  Z2=31, Z5=40

i2=1,15+1,43=2,58

Przełożenie zwalniające.

 

Bieg III.

Koła napędzające: Z1=27, Z4=35

Koła napędzane:  Z2=31, Z3=33

i3=1,15+0,95=2,1

Przełożenie zwalniające.

 

Bieg IV.

Koła napędzające: Z1=27, Z12=45

Koła napędzane:  Z2=31, Z11=22

i4=1,15+0,48=1,64

Przełożenie zwalniające.

Bieg V.

Przełożenie bezpośrednie.

i5=1

Przełożenie bezpośrednie.

 

Bieg wsteczny.

Koła napędzające: Z1=27, Z8=15, Z10=18

Koła napędzane:  Z2=31, Z10=18, Z9=38

iw=1,15+1,2+2,1=4,46

Przełożenie zwalniające.

 

3.3 Skrzynia biegów 3.

 

Bieg I.

Koła napędzające: Z15, Z26

Koła napędzane:  Z35, Z29

i1= 2,6

Przełożenie zwalniające.

 

Bieg II.

Koła napędzające: Z27, Z26

Koła napędzane:  Z28, Z29

 

i2= 28/27 * 29/26

i2= 1,16

Przełożenie zwalniające.

 

 

 

4.Wnioski.

 

Przeprowadzone ćwiczenie pozwoliło na zapoznanie się z budową oraz działaniem trzech wybranych skrzyni biegów. Pierwsza z badanych skrzynia posiada trzy biegi oraz bieg wsteczny. Biegi 1 oraz 3 są synchronizowane. Trzeci bieg jest bezpośredni, pozostałe są zwalniające. Druga skrzynia posiada sześć przełożeń włącznie z biegiem wstecznym. Wszystkie biegi są synchronizowane. Skrzynia działa na 3 wałkach. Trzecia skrzynia posiada 3 biegi. Ma 3 wyjścia o takim samym przełożeniu, dwa wyjścia są stałe, natomiast jedno jest załączane przez sprzęgło. Załączenie biegu pierwszego odbywa się za pomocą zespołu dwóch kół zębatych, w którym jedno jest poosiowo przesuwane na wałku i osadzone jest na nim na wielowypuście. Załączenie biegu drugiego odbywa się za pomocą tego samego koła przesuwnego oraz drugiego koła z uzębieniem wewnętrznym. Zastosowane walcowe koła zębate o zębach prostych powodują głośną pracę przekładni oraz trudność w załączaniu biegów z uwagi na brak synchronizacji.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin