zabawy ew.txt

(11 KB) Pobierz
Zabawy integracyjne

Zabawy integracyjne to dobra propozycja na pocz�tek jakiego� wyjazdu, na pierwsz� lekcj�, a mo�e nawet na imprez�, na kt�rej nie wszyscy si� znaj� � kr�tko m�wi�c: wsz�dzie tam, gdzie trzeba zapozna� lub zintegrowa� grup�. Oczywi�cie nale�y dostosowywa� formy zabaw do wieku uczestnik�w.

1. Rzucanie czego�
Potrzebne: - co� (ew. k��bek we�ny)
Prowadz�cy m�wi jak ma na imi� i rzuca co� (mo�e to by� maskotka, pi�ka, rolka papieru toaletowego) do kogo�, m�wi�c przy tym imi� tej osoby. Kolejna osoba m�wi od kogo dosta�a przedmiot, jak ma na imi� i do kogo rzuca. I tak dalej. Mo�na do zabawy doda� r�wnie� inne informacje, np. wiek, zainteresowania, itp.
Ciekawym wariantem tej zabawy jest rzucanie k��bka we�ny tak, �e pierwsza osoba trzyma jej koniec, a ka�da kolejna te� �api� we�n� tworz�c przy tym swoist� sie�. Zwija� mo�na w ten sam spos�b, z tym �e, trzeba to robi� w dok�adnie odwrotnej kolejno��, �eby si� nie popl�ta�...

2. Rundka z powtarzaniem
Chyba najprostszy i najbardziej znanym sposobem przedstawiania si� jest wymienianie swoich imion po kolei i �eby to troch� utrudni� mo�na zrobi� to tak, �e ka�da kolejna osoba musi wymieni� imi� wszystkich os�b, kt�re robi�y to przed ni�. Oczywi�cie ostatni ma najtrudniej...
Mo�na to r�wnie� zrobi� w taki spos�b, �e ka�dy przedstawiaj�c si� poka�e co�, np. stanie na jednej nodze, zrobi jask�k�, z�apie si� za uszy, czy zagra na nosie. Kolejne osoby powtarzaj� gesty i pokazuj� swoje.

3. W�ze� gordyjski
Wszyscy staj� w kole, zamykaj� oczy, podnosz� r�ce do g�ry i ruszaj� (nie szybko!!!) w stron� �rodka ko�a. Tam ka�dy �apie w g�rze dwie r�ce innych os�b i wszyscy otwieraj� oczy. I teraz ju� najprostsze: nale�y z powrotem ustawi� si� w kole, nie puszczaj�c oczywi�cie r�k!

4. Refleks i r�ne dziwne rzeczy
Wszyscy stoj� w kole. Jedna osoba jest w �rodku ko�a i wskazuj� kogo� m�wi�c: TOSTER. Wskazana osoba podskakuj� jak gotowa grzanka, a osoby stoj�ce po jej prawej i lewej stronie �api� si� za r�ce, tak by �grzanka� by�a w �rodku. Kto si� pomyli wchodzi do �rodka.
Inne dziwne przedmioty (oczywi�cie mo�na samemu wymy�la� najr�niejsze rzeczy):
MIKSER � osoba �rodkowa podnosi d�onie nad g�owy os�b po bokach, a te zaczynaj� si� obraca�
S�O� � osoba w �rodku pokazuje tr�b�, a osoby po bokach wielkie uszy
MA�PA � �rodek drapie si� po brzuchu i g�owie, a s�siedzi �askocz� go po bokach
SUPERMEN � �rodek prezentuje mi�nie, a boki wskazuj� na niego z podziwem

5. Sa�atka owocowa
Ka�dy siedzi na swoim krze�le. Krzes�a ustawione s� w okr�g. Odliczamy do 4. I teraz : 1 to banan, 2 to jab�ko, 3 to kiwi, 4 to gruszka. Jedna osoba stoi w �rodku, dla niej brakuje krzes�a, dlatego wymienia nazw� jakiego� owocu. Ka�da osoba, kt�ra us�yszy sw�j owoc, musi zmieni� miejsce. Wtedy osoba b�d�ca w �rodku zajmuje jak najszybciej wolne miejsce, a osoba, kt�ra teraz zosta�a bez miejsca, wymienia nazw� innego owocu. Mo�na wymienia� wi�cej ni� jedn� nazw�, albo po prostu krzykn��: SA�ATKA OWOCOWA. Wtedy ka�dy musi zmieni� miejsce.

6. Zamiana miejscami
Potrzebne: - szalik
Ka�dy otrzymuj� numerek (np. poprzez komend� �kolejno odlicz�). Wszyscy siedz� na krzes�ach i jak zwykle dla jednej osoby brakuje miejsca. I �eby tego by�o ma�o, ma ona jeszcze zawi�zane oczy. �eby uwolni� si� z tego po�o�enia wymienia dwa numerki, a szcz�liwi posiadacze tych numerk�w musz� si� zamieni� miejscami. Teraz wystarczy ju� tylko kogo� z�apa�...

7. Przesiadka po okr�gu
Potrzebne: - ew. karty do gry
Wszyscy siedz� na krzes�ach ustawionych w okr�g. Ka�demu daj� si� jedn� kart�. Nast�pnie prowadz�cy losuje kart� z talii i wszystkie osoby, kt�re maj� kart� w tym samym kolorze przesiadaj� si� o jedno miejsce w prawo, nawet je�li kto� tam siedzi (wtedy trzeba si��� na kolanach). Przesiada� si� mog� tylko osoby, na kt�rych nikt nie siedzi. Nie ma ogranicze� co do liczby os�b siedz�cych sobie na kolanach. Wygrywa ten, kto pierwszy wr�ci na swoje miejsce po obej�ciu ca�ego ko�a.
Innym wariantem tej zabawy mo�e by� r�wnie� wybieranie os�b, kt�re mog� si� przesi���, przez prowadz�cego, np. przesiada si� ten kto ma bia�e skarpetki, ten kto ma powy�ej 1,8 m wzrostu, tylko kobiety, osoby o jasnych w�oscach itp.

8. Iskierka
Potrzebne: - moneta
Grup� dzielimy na dwie r�wne dru�yny. Osoby w dru�ynach siedz� na �awce jedna za drug� trzymaj�c si� za r�ce. Osoby na pocz�tkach rz�d�w siedz� plecami do pozosta�ych, a twarz� do prowadz�cego, kt�ry rzuca monet�. Je�li wypadnie orze� pierwsze osoby z rz�d�w puszczaj� iskierk�, czyli mocniej �ciskaj� trzyman� przez siebie osob�. Iskierka idzie do ostatniej osoby, a ta podnosi r�k�. Kt�ra dru�yna pierwsza to zrobi przesuwa si� o jedno miejsce, tzn. osoba, kt�ra siedzia�a na ko�cu przesiada si� na pocz�tek i teraz ona patrzy, czy wypadnie orze�, czy reszka. Je�li wypadnie reszka a iskierka i tak p�jdzie i ostatnia osoba podniesie r�k�, dru�yna cofa si� o jedno miejsce. W tej zabawie nie wolno nic m�wi� i jedynym sposobem komunikacji dru�yny jest w�a�nie iskierka. Wygrywa dru�yna kt�ra jako pierwsza przesi�dzie si� z powrotem do pozycji pocz�tkowej po przej�ciu wszystkich zawodnik�w na pocz�tek.

9. Byczek
Potrzebne: - ew. jaka� maskotka
Jest to fajna zabawa, dla os�b kt�re si� ju� troch� znaj�. Prowadz�cy m�wi, �e ma w r�ku byczka (mo�e to by� jaka� maskotka, wtedy mo�e powiedzie�, �e trzyma np. misia albo lalk�, ale mo�e to by� r�wnie� wyimaginowany byczek). Nast�pnie m�wi, �e bardzo lubi byczka i �e ca�uje byczka w czo�o. Prosi, �eby kolejne osoby te� poca�owa�y byczka w jak�� cze�� cia�a. Kiedy byczek wr�ci z powrotem do prowadz�cego, ten m�wi, �e byczek, to by�a tylko taka przykrywka i �e teraz trzeba poca�owa� osob�, kt�rej wcze�niej poda�o si� byczka w t� sam� cze�� cia�a, w kt�r� ca�owa�o si� jego i ca�uje osob� siedz�c� obok w czo�o. I tak po kolei...

Zabawy taneczne

Zabawy taneczne to dobra propozycja, �eby si� troch� porusza�, a przy tym �wietnie bawi�

Taniec przysiadany
Wszystkie osoby stoj� na okr�gu, w kt�rego �rodku stoi okr�g z krzese� skierowanych oparciami do �rodka. Krzese� jest o jedno mniej ni� os�b. Gra muzyka, a wszyscy ta�cz� chodz�c wok� tych krzese�. Muzyka nagle si� urywa, a ka�dy ma za zadanie si��� na krze�le, kto nie zd��y odpada. Zabiera si� wtedy jedno krzes�o i zabawa trwa dalej, a� do momentu, kiedy zostanie jedna osoba.
W t� zabaw� mo�na si� bawi� r�wnie� parami, wtedy ch�opak siada na krzes�o, a dziewczyna na jego kolanach.


Inne zabawy

�eby si� po prostu pobawi�... i mo�e potrenowa� troch� umys�...

Parlament
Ta gra to dobry trening dla pami�ci kr�tkotrwa�ej. Wszyscy siadaj� na krzes�ach po okr�gu. Trzy (mo�e cztery, w zale�no�ci od liczby os�b) miejsca to parlament. Oddziela si� je od pozosta�ych, np. cofaj�c je lekko. Jedno krzes�o zostaje wolne. Grup� dzielimy na dwie dru�yny. Osoby musz� koniecznie pami�ta�, kto jest w kt�rej dru�ynie. Ka�dy na karteczce pisze swoje imi� i losowo zamienia si� karteczki. Osoba, kt�ra ma po swojej prawej wolne krzes�o m�wi jakie� imi� (oczywi�cie z os�b bawi�cych si�), ale nie to kt�re ma napisane na karteczce (mo�e powiedzie� swoje). Terez ten, kto ma karteczk� z wypowiedzianym iminiem przesiada si� na to wolne miejsce i te dwie osoby (ta, kt�ra m�wi�a imi� i ta kt�ra si� przesiada�a) wymieniaj� si� karteczkami. Teraz inne miejsce jest wolne i znowu osoba, kt�ra ma je po prawej m�wi jakie� imi�. Gra polega na tym, �eby ubsadzi� cz�onkami swojej du�yny wszystkie miejsca w parlamencie, co wcale nie jest takie proste...


Skecze ogniskowe

Kilka propozycji o�ywienia np. ogniska. Uwaga, niekt�re skecze trzeba pokazywa� na osobach, kt�re znaj� si� na �artach�

�Matko umieram�
Stoi matka. Wbiega syn i krzyczy �Matko, umieram!�. Matka odpowiada: �Synu nie umieraj, lekarza�. Syn pada i wchodzi lekarz, kt�ry m�wi: �Nic tu po mnie, ksi�dza�. Wchodzi ksi�dz: �Nic po mnie grabarza�. Wchodzi grabarz i mierzy cia�o syna. Nagle wpada re�yser i m�wi, �e tak tego si� nie gra, �e tak to si� gra�o 20 lat temu, a teraz to trzeba inaczej, np. w stylu operowym, hip-hopowym, dzikiego zachodu, strasznie �miesznie, bardzo powoli, po wojskowemu� A mo�e kto� z publiczno�ci ma pomys� jak to si� powinno gra�

�yrafa
Potrzebne: koc, miot�a, butelka wody
Wchodzi �yrafa (dw�ch ludzi pod kocem, z wystaj�c� miot�� z przodu). Treser obja�nia, �e odwiedzi�o nas objazdowe zoo i w�a�nie chce pokaza� kilka sztuczek z �yraf�. Prosi kogo� do pomocy. Trener prosi, �eby osoba ch�tna z publiczno�ci po�o�y�a si� na ziemi, a �yrafa wykonuje sztuczki: np. podnosi nog� nad g�ow� ochotnika, chodzi do ty�u itp. W pewnym momencie �yrafa jednak nie wytrzyma�a i zrobi�a siku na le��c� osob� (tylna osoba w �yrafie wylewa wod� z butelki, ale nie za du�o�)

Magiczna maszyna
Potrzebne: koc, miska z wod�, buty i inne przedmioty po kilka sztuk
Dwie osoby trzymaj� koc, za kt�rym jest niewidoczna trzecia. Konferansjer m�wi, �e to urz�dzenie to magiczna maszyna, kt�ra wyrzuca wi�cej ni� si� do niej wrzuci. Prosi kogo� z publiczno�ci, �eby pom�g� j� przetestowa�. Tester, wi�c wrzuca tam buta. Osoba za koca wyrzuca kilka but�w, podobnie np. z rolkami papieru toaletowego, patyczkami itp. W ko�cu konferansjer prosi, �eby tam splun��. Tester pluje. Koc opada na ziemi�, a za niego wylatuje wiaderko wody, wprost na niego.

Speaker radiowy
Potrzebne: gazeta lub fragment jakiego� tekstu
Taki speaker powinien umie� na�ladowa� wiele os�b, musi, wi�c przeczyta� fragment z gazety jak: bajk�, wyznanie mi�o�ci, nudny wyk�ad, kazanie, ma�e dziecko, obcokrajowiec�

Magiczne ognisko
Jest pewien spos�b no podkoloryzowanie koloru p�onienia ogniska. Wystarczy wrzuci� tam troch� substancji chemicznych: p�omie� ��ty � s�l [NaCl], zielony � Azotan baru [Ba(NO3)2] lub kwas borowy [H3BO3], czerwony � azotan litu [LiNO3], fioletowy � chlorek potasu [KCl]. Mo�na r�wnie� spowodowa� ma�y wybuch energicznie wrzucaj�c do ogniska gar�� m�ki.

Zabawy teatralne

Teatr to bardzo fajna sprawa, a przy ty...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin