00:00:01:[T�umaczenie i synchro: Niggy (real_niggy@yahoo.com)]|W Ameryce biznes zawsze odgrywa� wielk� rol�, 00:00:05:ustanawiaj�c przemys�owe imprerium. 00:00:08:Jednak w biznesie tym niekt�re interesy|opiera�y si� na oszustwie, 00:00:11:dostarczaj�c ich autorom|ogromnych pieni�dzy. 00:00:15:Monopol rzuci� wyzwanie,|zak�adane firmy powodowa�y coraz wi�ksz� rywalizacj�. 00:00:22:Prawdopodobnie nigdzie indziej tak za�art�|jak w przemy�le muzycznym. 00:00:26:Maj�c mo�liwo�� odrzucania pe�nych nadziei muzyk�w, 00:00:28:wytw�rnie muzyczne z �atwo�ci� eksploatowa�y artyst�w 00:00:31:i kontrolowa�y dystrybucj� nagra� w sklepach|oraz mediach. 00:00:36:Arty�ci cz�sto zmuszani byli|do podpisywania kontrakt�w, 00:00:39:kt�re pozbawia�y ich|praw w�asno�ci do ich w�asnej muzyki. 00:00:43:Byli to szczeg�lnie czarni arty�ci. 00:00:46:Nie mog�c wyst�powa� w radiu,|z powodu swojego koloru sk�ry, 00:00:49:byli zmuszani do cichych wyst�p�w,|przys�aniaj�cych ich muzyk�. 00:00:52:Coraz wi�cej czarnych|zacz�o tworzy� wytw�rnie muzyczne, 00:00:55:w celu zmiany dotychczasowego obrotu spraw. 00:00:59:W latach 70-tych rozwin�a si� nowa forma sztuki, 00:01:05:zawieraj�ca taniec, sztuk�, mod� oraz muzyk�. 00:01:10:Hip-hop nada� g�os m�odzie�y. 00:01:14:Uwa�ana jako chwilowa moda,|muzyka hip-hopowa zosta�a zignorowana przez komercyjne wytw�rnie p�ytowe. 00:01:20:Lecz niezale�nie publikowane rapowe nagrania|zacz�y sprzedawa� si� 00:01:23:w szokuj�cych liczbach setek tysi�cy. 00:01:25:Wielkie wytw�rnie musia�y si� tym zainteresowa�. 00:01:28:Starcie sztuki z biznesem by�o nieuniknione. 00:01:32:Wydano pierwsz�, powa�n� rapow� p�yt�. 00:01:35:Pierdoli� Hanka, cz�owieku! 00:02:30:RE�YSERIA 00:02:38:*Twoje imi� jest jak z�oty dzwon|bij�cy w moim sercu.* 00:02:41:*I kiedy my�l� o tobie, dr��.* 00:02:43:*A dzwon ko�ysze si� i dzwoni:|Roxanne! Roxanne!* 00:02:52:Hit U.T.F.O. z 1984 roku "Roxanne Roxanne" 00:02:55:opowiada o historii Kangol Kida, Doctor Ice'a|i Educated Rappera. 00:02:59:pr�buj�cych poderwa� nie istniej�c�|tak naprawd� kobiet� imieniem Roxanne. 00:03:03:Kawa�ek ten nie mia� by�|�adnym dissem. 00:03:11:Wraz z ujawnieniem piosenki publicznie|s�abo znany DJ z Queensbridge, Marley Marl, 00:03:17:kt�ry na co dzie� pracowa� w fabryce jeans�w, 00:03:20:postanowi� nagra� odpowied� na "Roxanne Roxanne". 00:03:23:To by�o tak, �e Marley Marl,|kt�ry mieszka� dok�adnie naprzeciwko mojego bloku, 00:03:28:powiedzia�: "S�uchaj Shante, s�ysza�em, �e potrafisz rymowa�." 00:03:32:Odpowiedzia�am: "Tak, potrafi�, ale teraz robi� pranie."|Moja mama mia�a obsesj� na punkcie prania. 00:03:36:Powiedzia�: "Zajmie ci to tylko 2 minuty,|poprostu sprawd� ten beat. S�ysza�a� wcze�niej ten kawa�ek?" 00:03:39:M�wi�: "Tak, s�ysza�am to." 00:03:43:"Wi�c w porz�dku, co teraz?"|On na to: "Poka� co potrafisz." 00:03:46:Zgodzi�am si�. 00:03:48:*Wi�c nazywam si� Roxanne...*|By� w szoku. 00:03:51:*Wi�c nazywam si� Roxanne, chyba mnie znacie|Mam rozkr�ci� t� imprez�, wi�c w�a�nie to robi�* 00:03:54:*Powiedzia�am, �e pozna�am tych 3 kolesi|i wiecie, �e to prawda* 00:03:57:*Pozw�lcie mi wi�c wyja�ni� jak to wszystko by�o* 00:03:59:*Pozna�am tego kolesia, z imieniem z czapki* 00:04:01:*Nawet nie wysz�am, nawet nie poda�am mu r�ki* 00:04:04:Pierwsze 5 tysi�cy kopii rozesz�o si� dzi�ki temu,|�e wytw�rnia da�a to do radia. 00:04:11:*Powiedzia�am: "S�uchaj uwa�nie, bo nie codziennie o tym m�wi�:|moje imi� to Roxanne i m�wi� na mnie Shante* 00:04:15:Wi�c wiesz, jestem w radiu pierwszy raz,|moje imi� zaczyna by� znane... 00:04:21:A kto� mi dowala. 00:04:23:Tu� po moim sukcesie. BOOOW! 00:04:25:*Za ka�dym razem, kiedy go widz�, rzuca jaki� rym,|ale w por�wnaniu do mojego jest s�abiutki* 00:04:29:"Roxanne's Revenge" (zemsta Roxanne),|nagrana przez 15-letni� Shante Gooden 00:04:33:sta�o si� natychmiastow� sensacj�,|sprzedan� w oko�o 250 tysi�cach egzemplarzy. 00:04:38:"To niesprawiedliwe, my to wymy�lili�my,|a ona teraz sprzedaje wi�cej." 00:04:43:Musieli�my si� pospieszy� i to rozbi�,|wi�c zrobili�my "The Real Roxanne" (prawdziwa Roxanne). 00:04:55:Odpowied� U.T.F.O. - "The Real Roxanne",|nie wspomnia�a o Roxanne Shante, czy "Roxanne's Revenge". 00:05:02:By�o to bezpo�rednie wyzwanie. 00:05:04:*Roxanne - kobieta-niszczyciel|sprawi�, �e b�dzie ci gor�cej ni� jest na Grenadzie* 00:05:07:*R-O-X-A-N-N-E|Roxanne to w�a�nie ja!* 00:05:12:"Po co?|Przecie� ju� maj� Roxanne.|Mnie. Po co im jeszcze jedna?" 00:05:17:Pomy�la�am wtedy, �e musz� by� wkurzeni. 00:05:20:To wszystko, co chcia�am wiedzie�. 00:05:22:Roxanne Shante odpowiedzia�a w "Bite This",|wyzywaj�c "prawdziw� Roxanne", 00:05:28:Sparky'ego-D, 00:05:30:Kurtisa Blow,|Run DMC 00:05:34:i LL Cool J'a, 00:05:36:og�aszaj�c ca�emu �wiatu,|�e by� kretynem(?). 00:05:44:By� kawa�ek: "Roxanne's Sister",|"Roxanne's Mother" 00:05:49:Wiesz, po prostu ludzie,|kt�rzy nie mieli z tym nic wsp�lnego. 00:05:53:A naj�mieszniejsze jest to, �e... 00:05:56:Nie s�dze, �eby kt�rakolwiek z rapuj�cych kobiet,|kt�ra by�a w to zaanga�owana, 00:06:01:naprawd� mia�a na imi� Roxanne. 00:06:03:Boogie Down Productions KRS One'a i Scotta La Rocka 00:06:06:znani ze swej bitwy z Juice Crew|MC Shana i Marley Marla 00:06:11:wspomnieli o Roxanne Shante|w "The Bridge Is Over". 00:06:16:Pami�tam ten wers KRS'a... 00:06:20:Roxanne Shante nadaje si� tylko|do pieprzenia. 00:06:24:To by�o poni�aj�ce... 00:06:26:Dotkni�ta tym dissem Roxanne Shante|spotka�a si� z KRS One'm w nowojorskim banku. 00:06:32:Krzycza�a: "Nic ci nie zrobi�am!|Nie powiedzia�am twojego imienia w kawa�ku! 00:06:36:Dlaczego wymieni�e� moje imi�?!" 00:06:39:Nie potrafi�em odpowiedzie�... 00:06:41:Ca�e to pojedynkowanie si� odesz�o... 00:06:44:Zatka�o mnie. 00:06:46:*KRS One powiniene� wyjecha� na wakajce,|z tym imieniem brzmi�cym jak chujowa radiostacja.* 00:06:51:*Wi�c odsu�cie si� wie�niaki,|co robicie ten syf* 00:06:54:*Inaczej BDP b�dzie skr�tem od Broke Down Punks!* 00:06:56:*Bo ja jestem All-Star jak Julius Erving* 00:06:58:*Roxanne Shante nadaje si� tylko do zdobywania punkt�w!* 00:07:02:Roxanne Shante disowa�a dalej w latach 90-tych,|wyzywaj�c Queen Latifah, YoYo, 00:07:07:i wiele innych rymuj�cych kobiet,|w kawa�ku z 1992 roku - "Big Mama". 00:07:13:Arty�ci reprezentuj�cy wszystkie gatunki muzyczne,|z ka�dej cz�ci kraju zaanga�owali si� w konflikt. 00:07:17:Ice Cube pojawi� si� na tracku Jay Jay Fada,|dissuj�c Shante, 00:07:21:a "Bitches Ain't Shit" Dr. Dre i Snoopa,|by�o uznawane za odpowied� na "Brothers Ain't Shit" Roxanne Shante. 00:07:27:Gdziekolwiek nie by�am, zawsze by� kto�|odpowiadaj�cy na kawa�ki Roxanne. 00:07:32:I kiedy powiem ci, �e by�o ponad 55 kawa�k�w-odpowiedzi,|kt�re by�y r�wnie� puszczane, 00:07:37:nigdy wi�cej nie znajdziesz takiego fenomenu Roxanne,|nigdy, to si� nigdy wi�cej nie zdarzy. 00:07:41:Bitwa Roxanne pozosta�a znamienn�|w historii hip-hopu, 00:07:45:jako moment, kiedy raperzy odkryli,|�e disowanie innych artyst�w na p�ytach 00:07:48:mo�e pom�c rozpocz�� karier� i sprzedawa� p�yty. 00:07:52:Moja ca�a sytuacja by�a ci�ka. 00:07:55:I dzi�kuj� za to Kangolowi,|za to, �e by� bardzo nieprzyjazny, 00:08:00:bo temu w�a�nie zawdzi�czam moj� karier�. 00:08:02:Bo gdyby nie byli tak wkurzeni tym,|�e jestem Roxanne, 00:08:07:"Nie ona ni� nie jest! To nie jest tak!" 00:08:10:nigdy nie by�abym w stanie nagra�|tych 15 innych kawa�k�w. 00:08:15:Podczas gdy pe�ne przemocy teksty sprawia�y,|�e rapowe p�yty sprzedawa�y si� coraz lepiej, 00:08:19:wytw�rnie p�ytowe osi�ga�y wielkie zyski,|ignoruj�c przypuszczalne konsekwencje ura�ania artyst�w z ulicy. 00:08:32:Us�ysza�em pukanie w szyb�. 00:08:34:Czyta�em wtedy gazet�.|Wszed� Ice Cube z trzema kumplami. 00:08:37:Mieli na sobie p�aszcze. 00:08:41:Przywita�em si�, otworzy�em mu drzwi. 00:08:43:Nie by�o wtedy tych procedur ochronnych. 00:08:46:Spojrza� tylko na mnie, poszed� dalej.|Jego kumple zrobili to samo. 00:08:50:Weszli do biura dyrektora. 00:08:52:Bryan Turner i Mark Cerami|byli dyrektorami Priority Records, 00:08:56:w tamtym czasie jednej z najwi�kszych wytw�rni p�ytowych|i dystrybutor�w w biznesie. 00:09:00:Jakie� 5 minut p�niej|us�ysza�em krzyki i huk t�uczonego szk�a. 00:09:04:Co� by�o nie tak,|wi�c wyskoczy�em zza biurka i wybieg�em. 00:09:08:Drzwi do biura mojego partnera by�y zamkni�te,|a ze �rodka dochodzi�y krzyki. 00:09:11:Cube sta� nad Bryan'em z kijem baseballowym.|Tych trzech kolesi sta�o za nimi. 00:09:15:Cube odwr�ci� si� i krzykn��,|�eby�my wyszli z Markiem z biura. 00:09:20:Powiedzia�: "Mark, wyjd� st�d, nic do ciebie nie mam.|Po prostu prosz� wyjd�." 00:09:25:...�e to nie ma z nami nic wsp�lnego.|Ul�y�o mi, kiedy to us�ysza�em. Cofn��em si�. 00:09:30:Odpowiedzia�em mu, �e nie mog� tego zrobi�.|To jest m�j partner. 00:09:34:Musz� tu zosta� i upewni� si�,|�e nic si� nie stanie. 00:09:38:Je�li chcesz si� bi�, b�dziemy si� bi�,|je�li nie, porozmawiajmy. 00:09:42:Cube rozwali� telewizor|i szklane biurko Bryana, 00:09:45:krzycz�c, �e nie mia� takich pieni�dzy jak Eazy-E,|pyta� dlaczego Eazy dostaje hajs a on nie. 00:09:50:Rozwali� jeszcze swoje z�ote p�yty, wisz�ce na �cianie. 00:09:55:Namno�y�o si� gliniarzy,|chcieli zgarnia� wszystkich po kolei. 00:09:59:Cube jest w porz�dku,|jest naprawd� w porz�dku. 00:10:01:Zawsze by� dobry dla Priority i dla mnie. 00:10:05:Przysz�o do nas paru kolesi. 00:10:07:M�wili, �e s�yszeli, �e jest jaki� problem z Cube'm,|�e chc� go zgarn��. 00:10:12:Odpowiedzia�em, �e nic si� nie sta�o. 00:10:14:Wyszli. Nie podoba�o im si� to.|Chcieli kogo� zgarn��. 00:10:18:Powiedzia�em Cube'owi,|�e wypo�yczy�em 15 metrow� ��d� ryback� 00:10:23:i �eby�my spotkali si� w porcie. 00:10:27:Nied�ugo potem pop�yn�li�my na ryby.|�owili�my przez jakie� 4 godziny, zjedli�my lunch. 00:10:31:Przes�uchali�my nowy album Cube'a. 00:10:33:Powiedzia�, �e jest problem, �e nie dosta� pieni�dzy. 00:10:36:Odpowiedzia�em, �e nie ma �adnego problemu,|�e dostanie swoje p...
Ktaypinski777