borland_cpp_builder_cw4.pdf
(
233 KB
)
Pobierz
borland_cpp_builder_cw4
C++ Builder. Programowanie obiektowe. Ćwiczenie 4. 1
______________________________________________________________________
PROGRAMOWANIE OBIEKTOWE
ĆWICZENIE 4
C++ BUILDER 6.0 PE
Projektowanie prostego edytora grafiki
·
Obiekt TPanel
·
Obiekt TButton
·
Obiekt TScrollBar
·
Obiekt TColorDialog
·
Obiekt TLabel
·
Obiekt TImage
·
Obiekt TSaveDialog
·
Obiekt TOpenDialog
·
Obiekt TShape
·
Zdarzenia: OnMouseUp, OnMoseDown, OnMouseMove
·
Metoda FormCreate
©2004 Jerzy Kluczewski
·
2 C++ Builder. Programowanie obiektowe. Ćwiczenie 4.
______________________________________________________________________
I. Wstęp
Wykonaj prostą aplikację, która będzie słuŜyła do edycji map bitowych
o rozdzielczości nie większej od 400 x 800 pikseli.
Aplikacja musi umoŜliwiać uŜytkownikowi rysowanie, kasowanie rysunku,
wybór szerokości i koloru pędzla, odczyt i zapis rysunku do pliku dyskowego
o rozszerzeniu BMP oraz zakończenie pracy.
Nasz projekt będzie zawierał następujące obiekty:
·
TPanel;
- górny panel zawierający przyciski
·
TButton;
- przycisk “Kolor pędzla”
·
TScrollBar;
- suwak “Szerokość pędzla”
·
TColorDialog;
- okno dialogowe wyboru koloru
·
TLabel;
- napis “Szerokość pędzla”
·
TImage;
- obszar rysowania
·
TSaveDialog;
- okno dialogowe zapisu rysunku do pliku
·
TOpenDialog;
- okno dialogowe odczytu rysunku z pliku
·
TShape;
- kółeczko pokazujące aktualny kolor
Nasz projekt plikacji zapiszemy w plikach rozpoczynających się od nazwy
Grafika4
.
Utwórz projekt aplikacji za pomocą polecenia
File
ã
New
ã
Application
Zapisz projekt aplikacji za pomocą polecenia
File
ã
Save All ...
Zapisz projekt do plików:
formularza do
Malarz4Unit1.cpp
,
·
głównego pliku projektu
Malarz4.bpr
Zmień tytuł formularza
Form1
na
Malarz4
.
Ustaw opcje projektu za pomocą polecenia
Project
ã
Options ...
a w oknie zmień następujące opcje:
Polecenie:
Project
ã
Options
ã
Application
ã
Load Icon
W polu „Nazwa pliku” ustaw
Malarz4.ico
.
Po zatwierdzeniu w panelu „Icon” pojawi się właściwa ikona.
·
C++ Builder. Programowanie obiektowe. Ćwiczenie 4. 3
______________________________________________________________________
Przejdź do zakładki „
Linker
”
Wyłącz opcję „
Use dynamic RTL
”.
Przejdź do zakładki „
Packeges
”
Wyłącz opcję „
Build with runtime packages
”.
Zatwierdź opcje projektu
Malarz4
za pomocą przycisku „OK.” i przejdź do następnego
rozdziału.
II. Tworzenie panelu i obszaru rysowania
Projektowanie obiektu z klasy TPanel
Zaprojektujemy teraz górny panel zawierający kontrolki sterujące aplikacją.
Z zakładki
Standard
wybieramy obiekt klasy
TPanel
i przenosimy go na formularz.
Za pomocą klawisza F11 przechodzimy do okna
Object Inspector
. Wybieramy
zakładkę
Properties
i wyszukujemy właściwość „
Align
”. Wybieramy wartość
aTop
.
©2004 Jerzy Kluczewski
4 C++ Builder. Programowanie obiektowe. Ćwiczenie 4.
______________________________________________________________________
Projektowanie obiektu z klasy TImage
Zaprojektujemy obszar słuŜący do rysowania.
Z zakładki
Additional
wybieramy obiekt klasy
TImage
i przenosimy go na formularz.
Za pomocą klawisza F11 przechodzimy do okna
Object Inspector
. Wybieramy
zakładkę
Properties
i wyszukujemy właściwość „
Align
”. Wybieramy wartość
aClient
.
Przygotowaliśmy szkielet naszej aplikacji.
C++ Builder. Programowanie obiektowe. Ćwiczenie 4. 5
______________________________________________________________________
III. Tworzenie obiektów na panelu
Zaprojektujemy teraz kontrolki sterujące na górnym panelu.
Projektowanie obiektu z klasy TLabel
Z zakładki
Standard
wybieramy obiekt klasy
TLabel
i przenosimy go na panel
Panel1
.
Właściwość
Caption
ustawiamy na „Szerokosc pędzla”.
Projektowanie obiektu z klasy TScrollBar
Z zakładki
Standard
wybieramy obiekt klasy
TSrollBar
i przenosimy go na panel
Panel1
.
Projektowanie obiektu z klasy TShape
Z zakładki
Additional
wybieramy obiekt klasy
TShape
i przenosimy go na panel
Panel1
.
Projektowanie obiektów z klasy TButton
Z zakładki
Standard
wybieramy obiekt klasy
TButton
i przenosimy go na formularz.
Za pomocą klawisza F11 przechodzimy do okna
Object Inspector
. Wybieramy
zakładkę
Properties
i wyszukujemy właściwość „
Caption
”.
Wstawiamy 5 przycisków i ustawiamy dla nich napisy:
©2004 Jerzy Kluczewski
Plik z chomika:
michl09-12
Inne pliki z tego folderu:
borland_cpp_builder_cw12.pdf
(554 KB)
borland_cpp_builder_cw11_algorytm.pdf
(47 KB)
borland_cpp_builder_cw11.pdf
(290 KB)
borland_cpp_builder_cw10.pdf
(262 KB)
borland_cpp_builder_cw9.pdf
(188 KB)
Inne foldery tego chomika:
Tanca
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin