Tomasz Goban-Klas - Społeczeństwo medialne.pdf

(1842 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
EDUKACJA
MEDIALNA
Tomasz Goban-Klas
Spo³eczeñstwo
medialne
WsiP 2005
1.1
Komunikowanie i narodziny mediów
..................................... 15
1.1.1 Cz³owiek-komunikator ( Homo communicans .. 15
1.1.2 Komunikowanie jako proces . . . . . . . . . . . . . 19
1.1.3 Mowa utrwalana przez media . . . . . . . . . . . . . 20
1.1.4 Media i terminy pokrewne . . . . . . . . . . . . . . . 22
1.2 Model przekazu informacji i komunikowania . . . . . . 25
1.3 Media masowe oraz nowe media . . . . . . . . . . . . . . . . 26
1.4 Mediamorfozy i transformacje spo³eczne ......... 29
1.4.2 Mediamorfoza jako symbiotyczny rozwój mediów
..................................... 32
Wielkie transformacje................................ 34
1.5
Poszukiwanie nazwy nowego spo³eczeñstwa....... 38
1.5.1 Miasto, masa, maszyna . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
1.5.2 Krzemowi samuraje i spo³eczeñstwo informacyjne
..................................... 41
1.5.3 Spo³eczeñstwo sieciowe ................. 43
Spo³eczeñstwo medialne ....................... 44
Pierwsza mediamorfoza: pismo jako zapis wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . 52
Protomedia ........................................ 52
Od rysunku do hieroglifów ........................... 54
Pismo alfabetyczne jako rewolucja komunikacyjna . . . . . . . . 56
Kamieñ i papier - czas czy przestrzeñ? .................. 57
Od papirusu do kodeksu ............................. 58
Biblioteka ......................................... 59
Benedyktyñska cierpliwoœæ w scriptorium ............... 61
Druga mediamorfoza - druk jako obieg wiedzy
.................................................. 61
Chiñska tradycja i europejska przedsiêbiorczoœæ .......... 61
Gutenberg i jego ruchome czcionki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Cenzura druków .................................... 65
Mechaniczne pisanie................................. 68
Szko³a i oœwiata publiczna
........................... 69
Trzecia mediamorfoza: propaganda i informacja dla mas . . . . . . . . . . 74
Druk jako orê¿ polityczny ............................ 74
Rozkwit propagandy ................................ 74
Prasa jako Ÿród³o informacji .......................... 76
6
Cechy gazety ................................ 79
Od pras Gutenberga do pras rotacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Od gazety elitarnej do tabloidu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Media jako noœniki reklamy..................... 85
Czwarta mediamorfoza: ikonosfera dla mas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Magazyny ilustrowane - kultura dla dam . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Fotografia - obraz œwiat³em rysowany ............ 91
Bracia Lumière i narodziny kina
..................................... 95
Od kinoteatru do kina domowego . . . . . . . . . . . . . . . 98
Gatunki filmowe ............................. 98
Elektroniczny goϾ .................................. 99
Historia telewizji ............................. 99
Telewizja na drucie (kablowa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
102
Pi¹ta mediamorfoza: - muzyka i s³owo dla mas ................ 106
RzeŸbienie dŸwiêku ................................ 106
Nagrania muzyczne jako medium powszechne . . . . . . . . . . 109
Magnetofon ................................ 111
Radio ........................................... 111
Od radiotelegrafu do radiofonii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
115
Szósta mediamorfoza: ..................................... 116
Telegraf - wiktoriañski Internet ....................... 116
Faksowanie - transmisja obrazów . . . . . . . . . . . . . . . 119
Telefon .......................................... 120
Telewizja z kosmosu ......................... 122
Siódma mediamorfoza: wirtualne multimedia . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Supermaszyna: od abakusa do komputera . . . . . . . . . . . . . . 127
Babbage i jego wspania³e licz¹ce machiny .............. 128
Komputer jako maszyna intelektualna . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Fonografia cyfrowa ................................ 142
Cyfrowa konwergencja mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
147
.................................... 147
Od mediów jednokierunkowych do mediów interakcyjnych
.......................................... 149
7
Ósma mediamorfoza: globalne infostrady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Internet i jego protokó³ ............................. 155
Dziewi¹ta mediamorfoza: medialna mobilnoœæ ................. 158
Telefon oderwany od drutu .......................... 158
Radio cyfrowe .................................... 162
Bezprzewodowe po³¹czenia i bluetooth .................. 165
Prawa mediów wg McLuhana............................... 166
Teleœwiat i McWorld ...................................... 171
Globalizacja: kurczenie i rozszerzanie œwiata ............ 171
Glokalizacja czyli globalne w lokalnym . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Multimedia - zabawiæ siê na œmieræ .................... 184
Praca ............................................ 185
Telepraca - odzyskany warsztat domowy . . . . . . . . . . . . . . .
187
Chory z komputera ....................................... 190
Z dyskietk¹ w tornistrze ................................... 193
E-szko³a i m-szko³a ................................ 197
Biblioteka wspomagana komputerem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Sztuka multimediów ................................ 207
Wojna: szukanie piêty Achillesa ............................. 210
Scena publiczna .......................................... 213
Medialna agora: ................................... 213
Terroryzm wobec telewidzów . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
Globalny bazar .................................... 220
Diab³y i anio³y Internetu ............................ 221
Prawa obywatelskie w spo³eczeñstwie informacyjnym . . . . . . . . . . . 221
E- administracja, sprawny rz¹d i urzêdy ................ 229
Pañstwo nadzoru i powszechna inwigilacja . . . . . . . . . . . . . . 232
Cz³owiek jako medium dla mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Pokolenie SMSów.................................. 235
8
MedialnoϾ i mobilnoϾ ............................. 242
Media i my ....................................... 242
Kolumbowie Internetu: kompetencje medialne i edukacja medialna
.......................................... 242
Wykluczenie spo³eczne ............................. 244
Zamiast podsumowania - P2C2BE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Kwestie do przemyœlenia ........................... 250
Nota bibliograficzna................................ 250
Zgłoś jeśli naruszono regulamin