ANTROPOLOGIA KULTURY
OPRACOWANIA TEKSTÓW DO EGZAMINU
W NAWIASACH PODANE SĄ NUMERY STRON WG PODRĘCZNIKA Z 2005
SPIS TREŚCI:
POJĘCIE KULTURY
WZORY KULTURY
6. Ruth Benedict, Wzory kultury
CZAS
11. Paul Davis, Czas Einsteina
PRZESTRZEŃ
CIAŁO
OSOBA - OSOBOWOŚĆ - CHARAKTER SPOŁECZNY
21. Sigmund Freud, Ego i id
MAŁŻEŃSTWO – RODZINA – POKREWIEŃSTWO
PIERWOTNE I WTÓRNE ZWIĄZKI SPOŁECZNE
28. Charles Horton Cooley, Grupy pierwotne
30. Richard Hoggart, „Oni” i my
KULTURA TRADYCYJNA
KULTURA RYCERSKA, KULTURA SZLACHECKA
KULTURA MIESZCZAŃSKA
41. Ian Watt, Robinson Kruzoe – homo oeconomicus
43. Max Weber, Duch kapitalizmu
KULTURA MASOWA
ALTERNATYWY
ROZUMIENIE KULTURY
59. Ruth Benedict, Relatywizm kulturowy
H. Rickert „Człowiek i kultura”
(Marta Nadulska; 23-25)
· nie istnieją ludzie pozbawieni wpływów kultury (jedynie na niektórych ten wpływ jest mniejszy) => społeczeństwo, jakim zajmuje się antropologia = społeczeństwo kulturowe.
NATURA (NASCI); to, co wzrosło, powstało samo z siebie bez ingerencji człowieka, pozostawione własnemu rozwojowi.
KULTURA (COLERE); to, co człowiek pielęgnuje, nie pozwala na samodzielny, swobodny rozwój (z etymologicznego pkt widzenia, „uprawa roli”)
Kultura to zakres wartości, o które człowiek musi się troszczyć.
Natura jako nauka przyrodnicza odnosi się jedynie do „życia naturalnego”, a zagadnienia dotyczące antropologii fizjologicznej, odnoszą się tylko do kultury.
Natura - kultura
Byt cielesny - byt duchowy → byt mający sens
↓
byt czysto psychiczny
§ istota pozbawiona duszy niczego nie „pielęgnuje”
§ myślenie ma charakter jednostronny
§ sens życia ludzkiego – kultura naukowa
§ życie „człowieka jako całości” to nie tylko myślenie teoretyczne; antropologia ogólna nie może określać sensu ogółu kultury z punktu widzenia nauki; powinna być jedynie podporządkowana ogólnej całości kulturowej.
poszukiwanie prawdy kulturowej jest jedynie fragmentem życia kulturowego.
S. Czarnowski „Kultura”
(Krzysztof Kowalski; 26-33)
(Krzysztof Kowalski; 47-54)
Levi-Strauss „Etnolog wobec kondycji ludzkiej”
(Agata Kozłowska; 55-61)
Etnologia – lub antropologia – przedmiotem jej badań jest człowiek, chce go uchwycić w najróżnorodniejszych przejawach. Kondycja ludzka; zauważenie i wyodrębnienie różnic, uwypuklające partykularyzmy - jest głównym celem etnologii. Etnologia zakłada jako swoje domyślne kryterium właśnie wyróżnik kondycji ludzkiej. Ludy badane przez etnologów przyznają godność rzeczywiście ludzkiej kondycji tylko swoim, obcych traktują jako część świata zwierzęcego. Dla starożytnego humanizmu kultura (oznaczająca dawniej przez długi czas tylko uprawę roli) ma za cel doskonalenie dzikiej natury. Zdolność do doskonalenia oznacza wyzwolenie jednostki z więzów narzucanych jej umysłowi przez przeszłość i grupę. Sama etnologia w swoich początkach nie waha się badanych przez siebie ludów zaliczać do innej kategorii niż nasza, umieszczając je bliżej natury. Od swoich początków w pierwszych latach XIX w. aż do połowy XX refleksja etnologiczna wiele uwagi poświęciła znalezieniu sposobu, który pozwoliłby pogodzić zakładaną jedność przedmiotu w etnologii z rozmaitością, a często nieporównywalnością jego poszczególnych przejawów. Trzeba było zastąpić, oznaczające zbiór ogólnych, uniwersalnych i dających się przekazać zdolności, pojęcie cywilizacji pojęciem kultury – wziętym w nowym sensie: jako poszczególne style życia, oryginalne, nie dające się przekazywać, uchwytne w postaci konkretnych wytworów. Etnologia w tej postaci, w jakiej rozwija się w ciągu XX w. chce w pojęciu kultury znaleźć wyróżnik umożliwiający rozpoznanie i definicję ludzkiej kondycji. Pojęcie kultury rodzi 2 problemy, związane z jego użyciem w liczbie poj. i mn. Kultura w l.p. jest atrybutem wyróżniającym kondycji ludzkiej – więc jakie uniwersalne cechy zawiera i jak określić jej naturę? Jeśli z kolei kultura przejawia się jedynie w tych zadziwiająco różnych formach, jakie przybrała w 4 czy 5 tysiącach społeczeństw, to czy wszystkie formy są równoważne, czy podlegają wartościowaniu, co musi znaleźć odbicie w sensie pojęcia? Alfred Kroeber 1917: kultura tworzy swoisty porządek, różniący się od życia tak, jak życie różni się od materii nieożywionej; Każdy porządek zakłada istnienie porządku, który do poprzedza, przejście od 1 do 2 charaktyzuje znacząca nieciągłość; Kultura powinna być rozumiana jako nawarstwienie technik, obyczajów, idei i wierzeń, będących bez wątpienia wytworami jednostek, ale trwalszych niż którakolwiek z nich. Teoria relatywizmu kulturowego: nie neguje się realności postępu ani możliwości ułożenia niektórych rozpatrywanych kultur w pewnym porządku. Ale postęp dokonuje się tylko w poszczególnych działach...
wiewiorciaaa