poznajemy polskie legendy.doc

(60 KB) Pobierz
Instrukcja projektu

 

PROJEKT DO REALIZACJI W SPECJALNYM OŚRODKU

SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM W MIĘDZYRZECZU

„POZNAJEMY POLSKIE LEGENDY

 

 

 

 

Lp.

Nazwa elementu

1.

Temat projektu: Poznajemy polskie legendy.

2.

Szczegółowe cele projektu:

-          Zaznajomienie z wybranymi legendami, dotyczącymi powstania państwa polskiego, stolic i najbliższych nam miejscowości.

-          Poznanie zagadnień z dziejów regionu i Polski, porównanie ich z treścią legend.

-          Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych oraz kształcenie umiejętności korzystania ze środków upowszechniania informacji.

-          Budzenie zainteresować historią i kulturą własnego kraju i regionu.

-          Kształcenie umiejętności współpracy z kolegami i nauczycielami podczas wykonywania zadań.

3.

Źródła informacji:

Legendy w formie pisanej:

-          J. Koniusz „Dwie rzeki” w: Wójcik J., Wójcik M. Język polski dla klasy 8; WsiP, Warszawa 1991, s.120

-          E. Szymański „Orle gniazdo” w: Pietracha M., K. Język polski. Dziś i wczoraj. Podręcznik 6; WsiP,  Warszawa 2003, s.112

-          E Karulska „Legenda o Lechu” w: Polak A. Język polski. Zaczarowane strony. Podręcznik 5; WsiP,  Warszawa 2003, s.188

-          J. Chrząszczewska „Legenda o Wiśle” w: Pietracha M., K. Język polski. Dziś i wczoraj. Podręcznik 6; WsiP,  Warszawa 2003, s.117

-          M. Kowalewska „Legenda o poznańskich koziołkach” w: Polak A. Język polski. Zaczarowane strony. Podręcznik 5; WsiP,  Warszawa 2003, s.188

-          M. Orłoń „Lwy z gdańskiego ratusza” w: Brzoza E. [wybór]: Baśnie i legendy polskie.; Nasza Księgarnia, 1977, s.73

-          J. Adamczewski „O pierścieniu księżnej Kingi” w: Pietracha M., K. Język polski. Dziś i wczoraj. Podręcznik 6; WsiP,  Warszawa 2003, s.124

-          W. Chotomski „Legenda o Warsie i Sawie” w: Brzoza E. [wybór]: Baśnie i legendy polskie.; Nasza Księgarnia, 1977, s.115

-          M. Orłoń „Bazyliszek” w: Brzoza E. [wybór]: Baśnie i legendy polskie.; Nasza Księgarnia, 1977, s.128

-          M. Jaworczakowa „Przerwany hejnał” w: Pietracha M., K. Język polski. Dziś i wczoraj. Podręcznik 6; WsiP,  Warszawa 2003, s.142

-          M. Orłoń „O wawelskim smoku” w: Brzoza E. [wybór]: Baśnie i legendy polskie.; Nasza Księgarnia, 1977, s.206

 

Legendy mówione, dotyczące naszego regionu, poznawane w bibliotece miejskiej oraz w muzeum na zamku międzyrzeckim.

 

 

 

4.

Zadania uczniów:

-          Zapoznanie się z treścią wybranych legend

-          Przygotowanie ilustracji do wybranych legend

-          Przygotowanie się do konkursu wiedzy o legendach

-          Przygotowanie prezentacji scenek do wybranych legend

5.

Terminy konsultacji: według potrzeb.

6.

Termin prezentacji: koniec stycznia

7.

Sposoby prezentacji projektu:

-          Wystawka prac plastycznych

-          Konkurs wiedzy o legendach

-          Prezentacje scenek do wybranych legend

8.

Czas prezentacji

9.

Kryteria oceny projektu:

-          Stopień zapamiętania treści wybranych legend.

-          Wyniki konkursu wiedzy o legendach.

-          Adekwatność wykonanych rysunków do treści legend.

-          Opanowanie tekstów i sposób prezentacji scenek do wybranych legend.

 

 

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

1.

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

4.

 

 

 

 

5.

 

 

6.

 

 

7.

Zapoznanie dzieci z treścią wybranych legend, analiza treści.

 

Omówienie legend na lekcjach historii, poznanie zagadnień z dziejów Polski i regionu, porównanie ich z treścią legend

 

Przygotowanie spotkań w bibliotece miejskiej i w muzeum regionalnym

 

Przygotowanie tekstów legend do wglądu dla wszystkich uczniów oraz dodatkowych informacji do samodzielnego wykorzystania.

 

Przygotowanie prac plastycznych do wybranych legend.

 

Przygotowanie konkursu wiedzy o legendach

 

Przygotowanie scenek do wybranych legend

Listopad, grudzień

 

 

Listopad, grudzień

 

 

 

Listopad

 

 

Październik, listopad

 

 

 

Grudzień, początek stycznia

 

Styczeń

 

 

Styczeń

 

Nauczyciele języka polskiego.

 

Nauczyciel historii

 

 

 

Bibliotekarz, nauczyciel historii.

 

Bibliotekarz

 

 

 

 

Nauczyciel plastyki.

 

 

Nauczyciel języka polskiego i historii.

 

Wychowawcy klas.

 

 

 

 

 

 

 

Wybór tematu

 

Jakiego zagadnienia będzie dotyczyć?

 

Obrazy z przeszłości Polski.

 

Jakie są zasoby środowiska szkolnego?

 

Biblioteka szkolna zaopatrzona jest w teksty legend oraz inne materiały dotyczące historii Polski i regionu.

Szkoła ma magazyn ubrań, które można wykorzystać przy robieniu strojów do inscenizacji.

Biblioteka posiada ekranizacje niektórych legend.

 

Co wynika z dokumentów programowych:

-          podstawy programowej

-          szkolnych programów nauczania

-          programu wychowawczego szkoły

Podstawa programowa:

Język polski: DKW – 4014 – 20/00

DKW – 4014 – 18/00

Historia i społeczeństwo: DKW – 4014 – 137/00

DKW – 4014- 5/00

Sztuka: DKW – 4014 – 138/00

DKW – 4014-19/00

 

Szkolne programy nauczania:

Treści programowe:

-          Piękno kraju ojczystego

-          Obrazy z przeszłości Polski

-          Lektury

 

Program wychowawczy szkoły:

Dział: Kształtowanie postaw patriotycznych i społecznych.

Zagadnienia tematyczne:

-          Symbole narodowe: godło, hymn, flaga.

-          Moje miasto – moja mała ojczyzna

 

 

Co wynika z diagnozy potrzeb, zainteresowań i możliwości uczniów szkoły?

-          Rozwijanie sprawności w czytaniu

-          Nasilenie kontaktu z literaturą

-          Rozwijanie sprawności komunikowania się z otoczeniem

-          Odróżnienie fikcji literackiej od rzeczywistości.

-          Wzbogacanie biernego i czynnego słownika uczniów.

-          Kształcenie umiejętności uczestnictwa w życiu kulturalnym.

-          Kształtowanie wrażliwości ucznia.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin