zabawy aktywizujące.doc

(50 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ I ZABAW AKTYWIZUJĄCYCH I TWÓRCZYCH

SCENARIUSZ  ZAJĘĆ  I  ZABAW  AKTYWIZUJĄCYCH  I  TWÓRCZYCH

DLA  DZIECI  SZEŚCIOLETNICH

 

 

TEMAT : Wyruszamy  w  podróż  po  Europie.

 

CEL  OGÓLNY : stwarzanie warunków do różnorodnej aktywności dzieci poprzez zabawy na

                              świeżym powietrzu, wzbogacanie treści programowych o wybrane realia

                              krajów europejskich, aktywizacja i integracja grupy

 

I. 1. Zabawa ruchowa przy piosence ,, Palcem po mapie’’.

 

       Nauczycielka zaprasza dzieci do wesołej zabawy. Mogą sobie do niej wybrać opaski na głowę i instrumenty perkusyjne. W czasie trwania piosenki mają okazję do dowolnej twórczości ruchowej: indywidualnej, w parach lub w grupach.

 

    2. Zabawa wprowadzająca w tematykę zajęć - ,, Czym do nas przyjechałeś’.

 

Cele – wzbogacanie słownika czynnego o nazwy środków transportu i sposoby

            przemieszczania się

        -  doskonalenie umiejętności autoprezentacji przed publicznością

 

Dzieci kolejno wychodzą na środek , wymawiają swoje imię i nazwę pojazdu, którym przyjechały lub podają sposób, w jaki dostały się do przedszkola., np. Jestem Zosia, przyjechałam rowerem., Jestem Adam, przyjechałem na osiołku., itd. Jeżeli dzieciom zabraknie pomysłów, mogą podać wymyślone lub bajkowe nazwy i zademonstrować sposób poruszania się takimi pojazdami. Nazwy nie powinny się powtarzać.

 

    3. Dyskusja w grupach

 

Cele – rozwijanie umiejętności argumentowania

         - wyrabianie kultury dyskusji i poprawnej komunikacji między dziećmi

         - dostarczenie dzieciom pretekstu  do zadawania pytań, wymiany zdań i wyrażania 

           własnych opinii i przemyśleń

 

Nauczycielka zaprasza dzieci do trzech dużych obręczy rozłożonych na trawniku. Podział na grupy jest przypadkowy, z jednym zastrzeżeniem, aby było w nich tyle samo dzieci. Każda grupa otrzymuje inny temat do dyskusji :

* jakie sprawy należy koniecznie załatwić przed wyjazdem z domu na dłużej

* co trzeba ze sobą zabrać

* co trzeba zrobić, aby podróż była bezpieczna

Czas dyskusji jest określony i ograniczony. Na dany przez nauczycielkę sygnał dzieci przerywają rozmowę i kolejno prezentują wszystkim, co ustaliły. Prezentacji dokonuje dziecko wyznaczone przez grupę lub chętne.

 

   4. Burza mózgów

 

Cele – wykorzystanie posiadanej wiedzy do typowania propozycji rozwiązań

            

        - wspólne dochodzenie do rozwiązania zadania

        - poszukiwanie odpowiedzi na pytanie ,, Co to jest podróż ?’’.

 

Nauczycielka zadaje pytanie i prosi dzieci o zgłaszanie skojarzeń w postaci haseł. Uprzedza, że każda odpowiedź jest ważna, służy do rozwiązania wspólnego problemu i zostanie zapisana. Potem lista zostaje odczytana i wspólnie z dziećmi przeanalizowana, niektóre odpowiedzi skreślone. Na zakończenie próbujemy ustalić  i zdefiniować pojęcie ,, podróż’’.

 

    5. Zabawa ,, Papierowe kule’’.

 

Cele – aktywizacja dzieci do współdziałania w grupie podczas realizacji niniejszego

            scenariusza

          - uzyskanie informacji zwrotnej co do wiadomości dzieci na temat podróży

          - rozwijanie koncentracji wzrokowej i ruchowej

          - samodzielne podejmowanie decyzji i argumentowanie ich słuszności.

 

Na trawniku umieszczono 5 obręczy lub kartonów podpisanych :

* dokumenty

* pieniądze, karty bankowe

* ubrania, przybory do mycia

* meble

* telefon.

Każde dziecko bierze po 3 gazetowe kule wykonane wcześniej. Po odczytaniu wspólnie z nauczycielką napisów i krótkim namyśle, z niewielkiej odległości wrzuca kule do wybranych

obręczy, podejmując tym samym decyzję, co jest najbardziej potrzebne w podróży. Gdy wszyscy już dokonają wyboru, przeliczamy kule w obręczach i oceniamy, gdzie jest ich najwięcej. Próbujemy wysunąć wniosek na przyszłość.

 

II.1. Zabawa muzyczno- ruchowa przy piosence ,, Wielka wyprawa’’.

        

Każde dziecko bierze sobie plastykową laskę i naśladuje jazdę na koniku. W czasie zabawy omija sprawnie inne konie.

 

   2. Zdobywanie paszportu – rozwiązywanie zadań w grupach.

 

Cele – przypomnienie i utrwalenie wiadomości o Polsce i wybranych krajach europejskich

         - zgodna praca we współpracy dla osiągnięcia  wspólnego celu

        

Dzieci dzielą się na trzy grupy pilnując, by znaleźć się w innym zespole niż poprzednio. W obręczach przygotowane są 3 duże koperty z zadaniami. Ich prawidłowe rozwiązanie jest warunkiem otrzymania paszportu uprawniającego do podróży po Europie. Zadania dla grup :

* w kopercie jest mapka Polski i nazwy krajów sąsiednich napisane na chmurkach i pocięte na sylaby ; zadaniem dzieci jest  ich odczytanie, złożenie poprawnie w całość i umieszczenie po prawidłowej stronie na mapie; w razie kłopotów mogą poprosić o pomoc zaufaną osobę z innego zespołu, w ostateczności panią;

* w kopercie znajdują się obrazki przedstawiające Polskę, Włochy i Francję, czyli kraje, które dzieci do tej pory poznały ; zadanie polega na pozostawieniu tylko obrazków kojarzących się dzieciom z Polską , jeżeli starczy czasu , dzieci mogą opisać inne ilustracje, które rozpoznały;

*koperta zawiera flagi krajów sąsiadujących oraz flagę polską, włoską i francuską a także nazwy krajów, do których należą; wystarczy , jeżeli drużyna prawidłowo połączy 5 z nich w pary, tzn. flaga + nazwa.

Na zakończenie grupy prezentują swoje wyniki, wspólnie sprawdzamy i oceniamy.

 

3. Wręczenie paszportu wspólne odczytanie jego nazwy, powierzenie go opiece jednej osoby.

    Podkreślenie ważności tego dokumentu, zwłaszcza w dalekich podróżach zagranicznych.

 

4. Zabawa twórcza ,, Ratujemy pajacyka’’.

 

Cele – pobudzanie dzieci do twórczego myślenia i działania

         - docenianie pomocy innych osób w różnych sytuacjach

        - przypomnienie postaci Pinokia, dostrzeganie jego wad i zalet

 

Dzieci wyruszają za panią w podróż. Naśladują niesienie ciężkiego bagażu, pokonują dzielnie drobne przeszkody napotykane na drodze. Nagle zauważają coś tajemniczego- w krzakach leży jakaś nieznana postać, przykryta kolorowym papierem. Dzieci wspólnie decydują, czy zajrzeć, kto się tam ukrywa. Unoszą przykrycie i stwierdzają, że to im coś przypomina. Po dokładnym zbadaniu już wiedzą, że to znany im pajac Pinokio. Pewnie znowu wpadł w kłopoty, bo wszystkie części swego drewnianego ciałka ma osobno. Trzeba mu koniecznie pomóc, tylko jak ? W poszczególnych częściach są dziurki, ale nie mamy żadnego sznurka.

Dzieci szperają po kieszeniach, rozglądają się, czy w zasięgu wzroku nie ma czegoś, co by mogło się przydać do akcji ratunkowej. Jakkolwiek naprawią pajacyka, zabierają go ze sobą w

dalszą wędrówkę. Wspólnie z nauczycielką dochodzą do wniosku, że są we Włoszech, bo przecież tam mieszka Pinokio. Wkrótce znajdują list od Pinokia, w którym ten prosi ich , aby ugotowały dużo spagetti dla jego przyjaciół z Cyrku Marionetek. Dzieci chwilę odpoczywają, zanim zabiorą się do ,, gotowania’’.

 

5. Zabawa ,, Gotujemy spagetti’’.

 

Cele – doskonalenie sprawności manualnych w działaniu grupowym

         - ćwiczenie szybkości, zwinności i dokładności

         - wyrabianie wrażliwości kolorystycznej i muzycznej

 

W obręczach znajdują się kawałki różnorodnych sznurków, wstążek, tasiemek, itp. Dzieci ponownie dobierają się w dowolne grupy. Ich zadaniem jest powiązanie jak największej ilości sznurka, by powstał jak najdłuższy makaron . Grupy mają tyle czasu , ile trwa piosenka ,, Niech żyje Italia’’. Po skończonej piosence mierzymy wszystkie makarony i porównujemy, która grupa zrobiła najdłuższy. Potem cały,, makaron’’ kładziemy na jednym wielkim półmisku i już razem przyprawiamy i dekorujemy używając całej swojej fantazji. Na zakończenie śpiewamy refren piosenki samodzielnie, bez nagrania i żegnamy się z  Pinokiem.

 

6. Zabawa ruchowa przy muzyce ,, Rzeczny  rejs’’.

 

Cele – wyzwolenie swobodnej aktywności i fantazji ruchowej

         - wyrabianie wrażliwości muzycznej

         - przypomnienie i utrwalenie wiadomości o Francji

 

Do zabawy wykorzystujemy papierowe łódeczki, które dzieci wykonały wcześniej. Każdy bierze do ręki jedną i wyobraża sobie, że znalazł się na burzliwej rzece. Nauczycielka przypomina dzieciom, że to we Francji jest dużo rzek. Nad jedną z nich , Loarą, jest dużo pięknych zamków, które będziemy zwiedzać płynąc łodziami. Zabawę uprzyjemnią piosenki

,, Marynarz’’ i ,, Ratunku, pomocy’’. Trzymając statek w rękach dzieci poruszają się po wyznaczonym do zabawy terenie, naśladując ruchy statku na falach. W pewnym momencie sytuacja staje się groźna – zrywa się gwałtowna burza, która urywa nam tył statku ( dzieci oddzierają tylną część ), potem przednią i wreszcie cały maszt. Nie pozostaje nam nic innego, jak szukać szybko ratunku. Rozkładamy powoli łódki i naszym oczom ukazują się kamizelki ratunkowe, które zakładamy na siebie i pośpiesznie płyniemy do najbliższego lądu. Witają nas tubylcy i zapraszają do kolejnej, spokojnej zabawy.

 

III.1. Krótkie opowiadanie nauczycielki o Wielkiej Brytanii.

 

Cele – wprowadzenie do pracy nad poznawaniem następnego kraju europejskiego

         - zachęcenie do zdobywania informacji we własnym zakresie

         - zainteresowanie kolejnym państwem.

 

Wielka Brytania to kraj wyspiarski. Jego pełna nazwa brzmi : Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Największą wyspą jest właśnie Wielka Brytania, potem Irlandia ,

Szetlandy i wiele, wiele innych. Wyspy brytyjskie oddzielone są od kontynentu stałego Kanałem  La Manche. Kraj ten znany jest z niezbyt przyjemnego klimatu – wieją tam silne wiatry, często pada deszcz i przez cały rok występują mgły. Stąd powiedzenie ,, londyńska mgła’’, gdyż stolicą państwa jest Londyn. W części irlandzkiej zachwycają rozległe torfowiska

i wrzosowiska. Głową państwa jest Królowa Elżbieta II, a tron jest dziedziczony przez kolejnych członków królewskiej rodziny. Teraz nie mogę wam więcej opowiadać, bo już nie ma czasu, ale możecie sami lub z pomocą rodziców, poszukać dalszych informacji w książkach, czasopismach lub bibliotece.  A ja zapraszam was do następnej zabawy.

 

2. Zabawa ,, Kolorowe wyspy’’.

 

Cele – zintegrowanie grupy, doskonalenie kontaktów interpersonalnych

         - pokonywanie barier nieśmiałości i lęku

         - pobudzanie aktywności poznawczej i twórczej poprzez ekspresję plastyczną

 

Krótkie przypomnienie, co to jest wyspa, np. zaśpiewanie fragmentu piosenki,, Na Wyspach

Bergamutach’’. Dzieci otrzymują kolorowe kartony i grube mazaki. Rysują własną wyspę o dowolnym kształcie, wyraźnie zaznaczając granice. Wyspa powinna być niezwykła, pełna tajemnic, czarów, niespodzianek i atrakcji. Po narysowaniu dzieci nadają wyspom nazwy, kto potrafi, podpisuje. Potem chętne dzieci prezentują swoje prace zachęcając do odwiedzenia  wyspy. Teraz wszyscy wycinają je dokładnie według granic i przyklejają na dużym, niebieskim arkuszu papieru ( morzu ), tak, aby się nie stykały. Po namyśle rysują różne połączenia ( mosty, tunele, tratwy, statki) z innymi wyspami, które im się najlepiej podobają. W czasie rysowania dzieci wypowiadają się, czy lepiej jest mieszkać samotnie, czy raczej nie i dlaczego. Skończoną pracę wystawiamy w kąciku dla rodziców.

3. Pożegnanie gości , sprzątanie terenu zabawy przy wesołej piosence.

 

Zajęcie zostały przeprowadzone na Naradzie Dyrektorów , która odbyła się w Przedszkolu Miejskim w Witkowie.                                                          

 

                                                                                                     Krystyna Pietrewicz

                                                                                                             nauczycielka

                                                                                          Przedszkole Miejskie w Witkowie

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin