Rozdział I Wprowadzenie do zarządzania kadrami
Zarządzanie – jest to oddziaływanie na zasoby organizacji dla osiągnięcia jej celu.
Oddziaływania- Cztery czynności kierownicze:
· planowanie
· organizowanie
· motywowanie
· kontrolowanie
Cechy wspólne organizacji – cztery rodzaje zasobów:
· zasoby ludzkie
· zasoby materialne (rzeczowe)
· zasoby informacyjne (wiedza)
· zasoby finansowe
Cele organizacji:
· cele właściciela
· cele pracowników
· cele otoczenia
Zarządzanie zasobami ludzkimi – to działania nakierowane na pozyskanie, rozwój i utrzymanie efektywnie działającej kadry.
Zarządzanie zasobami ludzkimi – fazy:
· planowanie kadr
· dobór kadr
· wprowadzenie do pracy
· szkolenie i doskonalenie – rozwój
· motywowanie pracowników
· ocena i kontrola
Wprowadzenie do zarządzania kadrami
1. Według R. Griffina ogólnie zarządzanie to pewien zestaw działań, który obejmuje planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, kierowanie ludźmi oraz ich kontrolowanie i jest skierowany na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne), i wykonywany jest z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny. Sprawny, czyli wykorzystujący zasoby mądrze i bez zbytniego marnotrawstwa; skuteczny, czyli działający z powodzeniem.
2. M. Armstrong przez zarządzanie zasobami ludzkimi rozumie strategiczne i spójne podejście do zarządzania najbardziej wartościowymi aktywami organizacji - pracującymi w niej ludźmi, którzy indywidualnie i zbiorowo przyczyniają się do realizacji jej celów.
3. Według A. Pocztowskiego zarządzanie można określić jako proces wykorzystania ograniczonych zasobów organizacji do osiągnięcia jej celów, a do podstawowych zasobów stanowiących obiekt zarządzania należą, obok zasobów finansowych, materialnych i informacji, również zatrudnieni w niej ludzie ze swoimi umiejętnościami, zdolnościami, doświadczeniem i motywacją do pracy.
Funkcja personalna, podobnie jak pozostałe funkcje przedsiębiorstwa ulegała systematycznym modyfikacjom. Rozwój tej funkcji można scharakteryzować ze względu na dwa kryteria:
1) kryterium szkoły organizacji i zarządzania,
2) kryterium zakresu obowiązków komórki personalnej.
W odniesieniu do kryterium szkoły organizacji i zarządzania funkcję personalną można rozpatrywać według proponowanych w nauce trzech głównych szkół organizacji i zarządzania: szkoły klasycznej, behawioralnej i szkoły ilościowej.
Szkoła klasyczna - podejście do zatrudnionych można określić jako administrowanie personelem. Pracownicy traktowani byli jako integralny składnik organizacji. Organizacja była postrzegana jako maszyna, której elementami składowymi są również pracownicy. W syntetycznym ujęciu stosunek do personelu określić można następująco:
1) pracodawca i menedżerowie posiadają pełnię władzy ekonomicznej nad zatrudnionymi pracownikami,
2) poziom płac jest regulowany wyłącznie prawem popytu i podaży na rynku pracy, a pracownika zatrudnia się do ścisłe określonych zadań.
3) przedstawiciele władz przedsiębiorstwa dysponują niekwestionowaną wiedzą fachową, która w połączeniu z wiedzą ekonomiczną upoważnia ich do pełnej kontroli zachowań pracowników.
Behawioralne podejście polega na badaniu zachowań pracowników w szerszych kontekstach - socjologicznym, psychologicznym - których uwzględnienie pozwala wnikliwiej analizować, opisać i pełniej wyjaśnić sprzeczności i napięcia powstające między potrzebami personelu a potrzebami firmy.
Szkoła ilościowa - Według tej szkoły najpierw powołuje się mieszany zespół specjalistów z odpowiednich dziedzin do przeanalizowania problemu i zaproponowania kierownictwu właściwych działań. Zespól buduje matematyczny model symulujący problem.
Uwzględniając obowiązki i zadania komórki personalnej, wyróżnia się trzy zasadnicze fazy rozwoju funkcji personalnej:
Pierwsza operacyjna - charakteryzowała się podejmowaniem działań i powstawaniem komórek organizacyjnych nakierowanych na opiekę i załatwianie spraw socjalnych pracowników. Czynnościami typowymi było również prowadzenie ewidencji pracowników i przechowywanie kartotek.
Menedżerska - wiązała się z powstawaniem stanowisk i służb personalnych o wyspecjalizowanym charakterze i różnorodnych funkcjach. Poza działalnością operacyjną i socjalną komórki personalne wspomagały kierownictwo firmy w zakresie rekrutacji, selekcji, oceny, ekspertyz i programów kadrowych.
Strategiczna - jej główną cechą było postrzeganie funkcji personalnej w wymiarze długofalowym i przejmowanie głównej roli w tym zakresie przez kierowników liniowych.
Strategiczne zarządzanie kadrami Koncepcja ta w szczególności dostrzega i ujmuje:
1) ludzi jako aktywa i podstawowy kapitał firmy,
2) wpływ otoczenia, a zwłaszcza konkurencji i rynku pracy,
3) działania wywołujące skutki długofalowe, powiązania ze strategią ogólną przedsiębiorstwa, jego strukturą,
4) powiązania z kulturą organizacyjną firmy, jej wartościami,
5) potrzeby działań raczej proaktywnych niż reaktywnych,
6) przypisywanie głównej roli i odpowiedzialności za realizację funkcji personalnej kierownictwu liniowemu,
7) zmianę i rozwój - jako zasadnicze kategorie pojęciowe i zjawiska społeczne,
8) orientację na klienta, także w stosunkach między pracownikami i zespołami pracowniczymi wewnątrz organizacji (marketing personalny/kadrowy),
9) efektywność praktyk personalnych, wkład w osiąganie celów organizacji.
Strategiczne zarządzanie kadrami obejmuje decyzje odnoszące się do pracowników, które długofalowo ukierunkowują działania w sferze personalnej i mają zasadnicze znaczenie dla powodzenia organizacji.
U podstaw rozwoju strategicznego zarządzania kadrami leży wiele przyczyn, a najważniejsze z nich to:
1) Nasilenie międzynarodowej konkurencji sprawia, że stały wzrost produktywności jest konieczny dla utrzymania się na rynku.
2) Wielkość i złożoność współczesnych organizacji powodują, że metoda „intuicyjna" w zarządzaniu przestaje się sprawdzać.
3) Powolniejszy wzrost organizacji odbiera tradycyjnej funkcji personalnej klasyczny zestaw bodźców, do których należały szybkie awanse pionowe. Konieczne staje się wypracowanie nowego zestawu bodźców i dostosowanie go do zmienionych warunków.
4) Większa ingerencja państwa w politykę personalną przedsiębiorstw powoduje konieczność dostosowania się przedsiębiorstw do tej sytuacji.
5) Wyższy poziom wykształcenia pracowników, wyższe aspiracje społeczne i zmiana w systemie wartości sprawiają, że nowoczesne przedsiębiorstwo ma do czynienia z całkiem nową jakością pracowników.
6) Zmiany w demografii zasobów ludzkich. Powoduje to konieczność dokonania zmian w tradycyjnej polityce personalnej.
Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi według M. Armstronga to metoda podejmowania decyzji związanych z intencjami organizacji dotyczącymi ludzi. Zajmuje się ono zależnością pomiędzy zarządzaniem zasobami ludzkimi a zarządzaniem strategicznym organizacji. Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi (ZZL) odnosi się do ogólnego kierunku, w którym pragnie podążać organizacja, chcąca osiągnąć swoje cele za pośrednictwem ludzi.
W celu sformułowania strategii zarządzania zasobami ludzkimi należy sporządzić plan strategiczny, tak jak w przypadku strategii całej organizacji.
Budowa strategii obejmuje następujące etapy:
1) określenie misji firmy wynikającej z przyjętej filozofii zarządzania,
2) ustalenie celów i kierunków działań sformułowanych w ramach misji firmy,
3) rozpoznanie otoczenia - czynników konkurencji, społecznych, prawnych, demograficznych, technicznych, kapitałowych,
4) ocena mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa (analiza SWOT).
Przez strukturę funkcji personalnej rozumieć należy zbiór tworzących ją składników i powiązań między nimi.
Do najbardziej znanych modeli zarządzania kadrami i wyróżnionych w nich zmiennych należą model Michigan oraz model harwardzki.
Model Michigan powiązany jest ze strategiczną koncepcją zarządzania kadrami i obejmuje cztery składniki:
1) dobór pracowników,
2) ocenianie efektów pracy,
3) wynagradzanie,
4) rozwój pracowników.
Subfunkcje te są wzajemnie powiązane i tworzą cykl zasobów ludzkich.
Model harwardzki również uwzględnia cztery zmienne. Są nimi:
1) partycypacja pracowników,
2) ruchliwość (przepływ) pracowników - do organizacji, w organizacji i od organizacji,
3) systemy wynagrodzeń,
4) systemy pracy.
Zarządzanie kadrami jest to proces zapewnienia organizacji w określonym miejscu i czasie niezbędnych zasobów ludzkich w wymiarze ilościowym i jakościowym oraz stwarzania warunków do efektywnego ich stosowania w procesie pracy, zgodnie z nadrzędnym jej celem.
W zakres zarządzania kadrami wchodzą następujące funkcje: planowanie kadr, dobór kadr, ocenianie pracowników, wynagradzanie oraz rozwój potencjału pracy.
Planowanie stanowi preparację działania i zawiera określenie tego, co należy robić (sposób działania) po uwzględnieniu przewidywanych warunków wewnętrznych i zewnętrznych organizacji, w jakich jej przyjdzie działać w zakładanym przedziale czasu. W odniesieniu do zasobów kadrowych jest to określenie rodzaju i liczby pracowników, źródeł i sposobów ich pozyskiwania oraz doskonalenia.
Dobór ma doprowadzić do takiego obsadzenia poszczególnych stanowisk, które z jednej strony stwarzałoby mozliwosść wykonania funkcji przypisanych danemu stanowisku, z drugiej zaś było odpowiednie do możliwości i aspiracji pracownika. W istocie dobór ma charakter jednostkowy w tym znaczeniu, iż odnosi się do określonego pracownika i jest dokonywany z punktu widzenia wymagań konkretnego stanowiska pracy.
Rozwój potencjału następuje poprzez uzupełnienie wiedzy zawodowej, pozyskanie umiejętności praktycznych oraz kształtowanie określonych postaw. Uzupełnienie wiedzy obejmować może zarówno treści ogólne, dotyczące przedsiębiorstwa, jego otoczenia, zarządzania, jak i treści specjalistyczne, odnoszące się do spełniania określonych funkcji i dotyczące określonych procesów technologicznych i metod wykonywania pracy.
Motywowanie ma wywołać zachowania pracowników zgodnie z celami podmiotów zarządzania. Polega ono na stworzeniu warunków i stosowaniu bodźców, tj. stwarzaniu sytuacji motywacyjnej, w wyniku której pracownik zechce zachować się odpowiednio do woli kierownika.
Ocenianie pracowników Oceniać to znaczy wyrażać swój osąd, wartościować zachowania pracownika, jego postawy, zachowania, cechy osobowości i efekty pracy.
Rozdział II Planowanie zatrudnienia
Faza planowania kadr
Plany kadrowe – wynikają z planów ogólnych – strategicznego, są wypadkową konuinktury.
Plany:
v Strategiczne
v Taktyczne
v Operacyjne
Często zależą od koniunktury na rynku. Wpływ ma także technologia stosowana w przedsiębiorstwie.
Planowanie zatrudnienia
Planowanie zasobów ludzkich to proces określający poziom potrzeb kadrowych niezbędnych do sformułowania i realizacji strategii zarządzania zasobami ludzkimi. Planowanie odnosi się do podstawowych funkcji zarządzania zasobami ludzkimi, tj. pozyskiwania pracowników, utrzymania ich oraz odchodzenia.
Do podstawowych funkcji planowania kadr należą:
1) redukcja kosztów personalnych i społecznych - przez optymalizację zatrudnienia obecnie i w przyszłości, do wyeliminowania niedoboru lub nadmiaru personelu,
2) optymalizacja organizacyjnego zasobu wiedzy, umiejętności i kompetencji przez identyfikację potrzeb i lepsze wykorzystanie istniejącego potencjału,
3) określenie szeroko rozumianych kompetencji, jakie muszą posiadać pracownicy, niezbędnych do efektywnego funkcjonowania organizacji obecnie i w przyszłości,
4) ciągłość uczestnictwa osiągana dzięki równoważeniu popytu na pracowników o określonych kwalifikacjach i ich podaży, przeciwdziałaniu masowym przyjęciom, grupowym zwolnieniom i znacznej fluktuacji,
5) opracowanie i stosowanie odpowiednich kryteriów oceny efektywności polityki kadrowej i narzędzi pomiar.
W praktyce planowanie kadr służy do:
1) określenia optymalnej wielkości i struktury zatrudnienia, która umożliwia redukcję kosztów pracy, poprzez racjonalizowanie poziomu zatrudnienia,
2) poprawy morale pracowników poprzez optymalne wykorzystanie umiejętności pracownika oraz jego czasu pracy,
3) ustalenia optymalnej relacji liczbowej pomiędzy zatrudnieniem na wewnętrznym rynku pracy (trzonem zatrudnienia), a zatrudnieniem peryferyjnym, które stanowi swoisty bufor zatrudnieniowy umożliwiający podjęcie działań dostosowawczych.
Planowanie kadr wymaga uwzględnienia wewnętrznych i zewnętrznych czynników.
Do uwarunkowań istniejących poza przedsiębiorstwem zaliczyć należy:
1) sytuację na rynku pracy z uwzględnieniem potrzeb kadrowych w firmie,
2) konkurencję,
3) uregulowania prawne i ich wpływ na realizację planów zatrudnienia.
Rynek pracy jest jednym z najistotniejszych czynników determinujących proces planowania. Analiza tendencji na rynku pracy umożliwia stwierdzenie, czy pracownicy, których firma potrzebuje lub będzie potrzebować w przyszłości, są dostępni. Oznacza to zbadanie podaży określonych grup pracowników o odpowiednich kwalifikacjach i upewnienie się, że w przyszłości kwalifikacje te będą nadal dostępne (profile kształcenia w szkołach i na uczelniach - trendy w tym zakresie).
Rozeznanie konkurencji, jej pozycji, poziomu rozwoju pozwala na określenie szans i zagrożeń z tego wynikających.
Uregulowania prawne obejmują ogół regulacji prawnych związanych z formami zawierania umów o pracę, czasu, na jaki te umowy mają być zawarte, sposobu ich rozwiązania oraz wynikających z tego. Uregulowania prawne dotyczą też pracy w godzinach nadliczbowych, urlopów i ich wykorzystania.
Wewnętrzne uwarunkowania mające wpływ na planowanie zatrudnienia to:
1) strategia i cele firmy,
2) technika i technologia,
3) odejścia pracowników na urlopy macierzyńskie, wychowawcze, emerytury, renty, itp.
Szczególny wpływ na przyszłe potrzeby kadrowe ma strategia i cele firmy, których Składowymi są ściśle z nimi powiązane cele, strategia personalna.
Stosowana technika i technologia i związany z tym postęp techniczny determinuje wielkośc zatrudnienia oraz wymagania kwalifikacyjne.
Odejścia pracowników na emerytury, renty, urlopy macierzyńskie, wychowawcze ma związek ze strukturą wiekową zatrudnionych oraz zróżnicowaniem wed...
gosicka