PRAWO EUROPEJSKIE 27.11.2010
Organy pomocnicze
Europejski Komitet Ekonomiczno – Społeczny – głos bezpieczeństwa obywatelskiego :
· 344 członków,
· reprezentuje związki zawodowe, pracodawców, rolników, konsumentów itp.,
· doradza w sprawie nowych aktów prawnych i polityki unijnej,
· promuje zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego w sprawy UE.
Komitet Ekonomiczno-Społeczny :
· założony w 1957 roku, aktualnie podstawą prawną działania Komitetu są art. 13 ust. 4 TUE i art. 300 ust. 1 TFUE
· jest organem doradczym reprezentującym pracodawców, związki zawodowe, rolników, konsumentów i pozostałe grupy interesantów.
· istnieje obowiązek konsultowania się z nim przed pojęciem decyzji dotyczących polityki gospodarczej i społecznej.
· może wydawać opinie z własnej inicjatywy w innych sprawach.
· komitet składa się z 344 członków
· członkowie są wyznaczani przez rządy państw UE, każde państwo ma oznaczoną liczbę swoich członków, np. Polska – 21
· członkowie są jednak niezależni politycznie w wykonywywaniu swoich obowiązków
Struktura Komitetu Ekonomiczno-Społecznego( 3 grupy)
· Grupa Pracodawców – w skład wchodzą członkowie z prywatnych i publicznych sektorów przemysłowych, mali i średni przedsiębiorcy, izby handlowe, a także przedstawiciele handlu hurtowego i detalicznego. Bankowości i ubezpieczeń, transportu i rolnictwa.
· Grupa Pracowników – reprezentuje zatrudnionych wszystkich kategorii, od pracowników fizycznych po kadrę kierowniczą. Członkowie tej grupy rekrutują się z krajowych organizacji związków zawodowych
· Trzecia grupa reprezentuje różnorodne grupy interesów: organizacje pozarządowe, organizacje rolnicze, rzemiosło, ludzi wolnych zawodów, spółdzielnie, zrzeszenia o charakterze niezarobkowym, organizacje konkurenckie i na rzecz ochrony środowiska , naukowe i akademickie społeczności oraz stowarzyszenia reprezentujące rodzinę, kobiety, niepełnosprawnych itp.
Funkcje Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
· przedstawia swoje opinie Radzie, KE i PE na ich wniosek, albo z własnej inicjatywy,
· zachęca społeczeństwo obywatelskie do większego angażowania się w kształtowanie polityki UE,
· wzmacnia rolę społeczeństwa obywatelskiego w krajach nie należących do UE oraz pomaga tworzyć struktury doradcze.
· Opinie nie są wiążące, mają charakter techniczny, ale część z nich jest obligatoryjnym składnikiem procedur decyzyjnych. Brak opinii może być przesłanką zaskarżenia decyzji do Trybunały Sprawiedliwości.
Komitet Regionów – głos samorządu lokalnego.
· 344 członków
· Reprezentuje miasta i regiony
· Doradza w sprawie nowych aktów prawnych i polityki unijnej
· Członkowie komitetu oraz w różnej liczbie zastępujący członków są mianowani na okres 4 lat. Ich mandat jest odnawialny. Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, przyjmuje listę członków oraz zastępców członków, sporządzoną zgodnie z propozycjami każdego z państw członkowskich. Członkowie Komitetu nie mogą być równocześnie członkami Parlamentu Europejskiego.
· Kadencja członka lub zastępcy kończy się w wyniku rezygnacji, śmierci oraz wskutek wygaśnięcia mandatu który stanowi podstawę ich wyboru do Komitetu. Są oni wówczas zastępowani na czas pozostający do zakończenia kadencji, zgodnie z tą samą procedurą.
· Członków komitetów nie wiąże żadna instrukcja. W ogólnym interesie Wspólnoty są oni w pełni niezależni w wykonywaniu swych funkcji. Członkowie i ich zastępcy korzystają z przywilejów i immunitetów określonych przez Protokół w prawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich.
· Zasady i tryb wyznaczania kandydatów na przedstawicieli Polski w Komitecie Regionów Unii Europejskiej określa ustawa z 6 maja 2005 roku o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczpospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej. Zgodnie z ustawą Rada Ministrów przekłada Radzie Unii Europejskiej wniosek zatwierdzający listę 21 kandydatów na członków i 21 kandydatów na zastępców członków Komitetu
Komitet Regionów:
· powołany do życia w 1993 e., działa na podstawie art. 300 ust. 3 TFUE
· organ doradczy złożony z przedstawicieli władz regionalnych i lokalnych. Zapewnia tym władzom możliwość wywierania wpływu na określanie kierunków polityki Unii Europejskiej, a także dba o poszanowanie regionalnej i lokalnej tożsamości oraz prerogatyw.
Skład Komitetu Regionalnego:
· Członkowie KR są członkami wybieranych władz regionalnych lub lokalnych, często zwierzchnikami władz regionalnych, burmistrzami czy prezydentami miast.
· Nominują ich rządy państw członkowskich, jednak w ramach Komitetu są całkowicie niezależni politycznie.
· Powoływani są przez Radę Unii Europejskiej
· Członkowie KR muszą także posiadać mandat władz, które reprezentują, lub muszą być przed nimi politycznie odpowiedzialni.
Rola Komitetu regionów - Instytucje unijne są zobowiązanie do konsultowania się z Komitetem w sprawach dotyczących władz lokalnych i regionalnych, np. w odniesieniu do polityki regionalnej, ochrony środowiska, edukacji i transportu.
Zadania Komitetu Regionów
· jest organem doradczym, opiniodawczym,
· wyraża poglądy na temat aktów prawnych UE z perspektywy lokalnej i regionalnej.
· opiniuje wnioski legislacyjne KE
· KE i Rada mają obowiązek konsultacji z KR zagadnień mających bezpośrednie znaczenie dla władz lokalnych i regionalnych. Mogą jednak również zwracać się o jego opinię w dowolnej sprawie. KR może też z własnej inicjatywy wydawać opinie i przedstawiać je KE, Radzie i Parlamentowi.
Organizacja prac Komitetu Regionów
· Co roku Komitet Regionów odbywa pięć sesji plenarnych, podczas których wyznacza ogólne wytyczne swej polityki oraz przyjmuje opinie.
· Członkowie Komitetu przypisani są do wyspecjalizowanych komisji, których zadaniem jest przygotowanie sesji plenarnych. Są to:
o Komisja ds. Polityki Spójności Regionalnej (COTER)
o Komisja ds. Polityki Gospodarczej i Społecznej (ECOS)
o Komisja ds. Zrównoważonego Rozwoju (DEVE)
o Komisja ds. Kultury i Edukacji (EDUC)
o Komisja ds. Konstytucyjnych i, Sprawozdania Rządów w Europie i Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości
o Komisja ds. Polityki Spójności Terytorialnej
o Komisja ds. Stosunków Zewnętrznych i Zdecentralizowanej współpracy
o Komisja ds. Rozwoju Zrównoważonego
Organy wyspecjalizowane
1. Europejski Bank Centralny – zarządzanie wspólną walutą
a. Zapewnia stabilność cen
b. Kontroluje podaż pieniądza i ustala stopy procentowe
c. Działa niezależnie od rządów krajowych
Europejski bank centralny:
· Został utworzony w 1998 roku na mocy traktatu o Unii Europejskiej
· Funkcjonowanie regulują art. 127-133 oraz 182-184 TFUE
· Ma osobowość prawną
· Stanowi część Unii Gospodarczej i Walutowej
· Siedziba we Frankfurcie nad Menem
· EBC + krajowe banki centralne wszystkich państw członkowskich UE (niezależnie od tego, czy przyjęły one euro) to „Europejski System Banków Centralnych” (ESBC)
· Państwa, które wprowadziły euro tworzą łącznie „obszar euro”
Niezależność Europejskiego Banku Centralnego
· EBC jest całkowicie niezależny w wykonywaniu swoich obowiązków (art. 130 TFUE).
· Przy wykonywaniu uprawnień oraz zadań i obowiązków, które zostały im powierzone niniejszym traktatem i Statusem ESBC, ani EBC, ani członek jakiejkolwiek z jego organów decydujących nie zwracają o instrukcje, ani ich nie przyjmują od instytucji czy organów wspólnotowych, rządów państw członkowskich, ani jakiejkolwiek innego organu. Instytucje i organy wspólnotowe oraz rządy państw członkowskich zobowiązują się respektować tę zasadę i dążyć do wywierania wpływu na członków organów decydujących EBC przy wykonywaniu ich zadań
· Kapitał EBC wynosi 5.760.000.000 euro. Kapitał ten może zostać powiększony o kwotę określoną przez Radę Prezesów. Wyłącznie krajowe banki centralne są uprawnione do subskrybowania i rozporządzenie kapitałem EBC. Zgodnie z kluczem subskrypcji każdemu krajowemu bankowi centralnemu przyznane jest ważnie równe sumie 50% udziału danego państwa członkowskiego w ludności Wspólnoty oraz 50% udziału danego państwa członkowskiego w produkcie wewnętrznym brutto.
Struktura wewnętrzna EBC:
1) Rada Prezesów:
a. główny organ decyzyjny,
b. uchwala wytyczne i podejmuje decyzje niezbędne do zapewnienia wykonywania zadań powierzonych ESBC
c. ustala politykę pieniężną Wspólnoty, włączenie z odpowiednimi decyzjami w sprawach pośrednich celów pieniężnych, podstawowych stóp procentowych i wielkości rezerwy w ESBC oraz określa wytyczne konieczne do ich realizacji
Skład:
· wszyscy członkowie Zarządu EBC,
· prezesi wszystkich banków centralnych krajów strefy euro.
· Rada prezesów zbiera się zazwyczaj dwa razy w miesiącu:
· Na pierwszym posiedzeniu ocenia sytuację pieniężną i gospodarczą, a następnie podejmuje decyzje w sprawie polityki pieniężnej na dany miesiąc.
· Na drugim posiedzeniu omawia kwestie związane z innymi zadaniami i obowiązkami EBC oraz Eurosystemu.
2) Skład zarządu:
a. prezes i wiceprezes,
b. czterej zwykli członkowie,
c. wszyscy członkowie są mianowani za wspólnym porozumieniem głów państw lub szefów krajów strefy euro, na podstawie rekomendacji Rady UE i po konsultacji z Parlamentem Europejskim i Radą Prezesów EBC.
Zadania Zarządu:
· przygotowywanie posiedzeń Rady Prezesów,
· realizacja polityki pieniężnej strefy euro zgodnie z wytycznymi Rady Prezesów oraz przekazywanie niezbędnych instrukcji krajowym bankom centralnym strefy euro,
· zarządzanie bieżącą działalnością EBC.
Skład Rady Ogólnej:
· składa się z :
o prezesa EBC,
o wiceprezesa EBC
o prezesów krajowych banków centralnych wszystkich państw członkowskich UE
· w posiedzeniach Rady Ogólnej mogą uczestniczyć pozostali członkowie Zarządu EBC, Przewodniczący Rady UE oraz członek Komisji Europejskiej, jednak bez prawa głosowania.
Zadania Rady Ogólnej:
· Radę ogólną
· można uznać za organ tymczasowy
· pełni funkcję doradczą w przygotowaniach do zniesienia derogacji, wspomaga wszystkie przygotowania niezbędne do nieodwołalnego ustalenia kursów walut państw członkowskich objętych derogacją
· wspiera gromadzenie informacji statystycznych oraz działalność sprawozdawczą EBC
· bierze udział w sporządzeniu raportów rocznych EBC
· bierze udział w stosowaniu zasad koniecznych do normalizacji procedur rachunkowych i sprawozdawczych stosowanych przez krajowe banki centralne
· uczestniczy w podejmowaniu wszelkich działań związanych z określeniem klucza subskrypcji kapitału EBC innych niż te określone w Traktacie
· bierze udział w ustalaniu warunków zatrudnienia personelu EBC
Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich
· powołany na mocy Traktatu z Maastricht(pierwszy Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich został wybrany przez Parlament w 1995 r. jednak Biuro Ombudsmana zainaugurowało działalność w 1997r.)
· Podstawą prawną stanowi obecnie art. 228 TFUE
· Siedziba Rzecznika mieści się w Strasburgu.
· jest powoływany na okres kadencji Parlamentu, tzn. na 5 lat, z możliwością reelekcji,
· może zostać odwołany przez TS na wniosek PE, kiedy nie spełnia już warunków koniecznych do wykonywania swoich obowiązków lub w przypadku poważnych uchybień w jego działalności.
· powinien być niezależny w swoim działaniu. Podczas trwania kadencji nie może wykonywać działalności zawodowej płatnej i nieodpłatnej.
Zakres działania Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich:
· Rzecznik pomaga w ujawnianiu tzw. „ złych praktyk administracyjnych” w instytucjach UE. „Zła praktyka administracyjna” oznacza mierne lub niewłaściwe działonie administracji.
Np., gdy instytucji można zarzucić :
· niesprawiedliwość,
· dyskryminację,
· nadużywanie władzy,
· brak lub odmowę udzielenia informacji,
· nieuzasadnioną opieszałość,
· niepoprawność procedur.
Bada skargi złożone na niewłaściwe administrowanie w instytucjach wspólnotowych.
Spod jego jurysdykcji wyłączony jest jedynie TS, Sąd oraz Sąd do spraw Służby Publicznej.
Zasadniczo wszczyna postępowanie na podstawie skarg, ale może też działać z własnej inicjatywy.
Nie może prowadzić postępowania w sprawie:
· skarg złożonych na krajowe, regionalne lub lokalne władze, nawet jeśli skargi te dotyczą spraw związanych z UE.
· działań krajowych sądów lub krajowych rzeczników praw obywatelskich. Nie jest organem odwoławczym od decyzji podjętych przez te instytucje.
· skarg wniesionych przeciwko firmom lub osobom fizycznym.
W ramach swoich działań może:
· poinformować zaskarżoną instytucję o wniesionej skardze, sugerując rozwiązanie problemu.
· jeśli sprawa nie została rozwiązana ERPO podejmuje próbę polubownego rozstrzygnięcia sporu i naprawienia szkody wyrządzonej w wyniku nieprawidłowego administrowania.
· jeśli polubowne rozwiązanie okaże się nie możliwe, ERPO może zarekomendować sposób rozwiązania danego problemu.
· jeżeli instytucja nie akceptuje jego zaleceń, ERPO może sporządzić specjalny raport skierowany do PE.
Legitymowani do złożenia skargi do ERPO:
· każdy obywatel UE
· każda osoba fizyczna i prawna mająca miejsce zamieszkania lub statutową siedzibę w Państwie Członkowskim UE.
Agencje UE:
Agencje UE dzielą się na pięć kategorii;
· Agencje wspólnotowe. ...
gosicka