zestawy.pdf

(106 KB) Pobierz
Arkusze do rozpoznawania poszczególnych obszarów talentu u dzieci w wieku
przedszkolnym i wczesnoszkolnym
ZESTAW KONTROLNY DO ROZPOZNAWANIA
TALENTU TWÓRCZEGO
1. Wymyśla gry, zabawy
1
2
3
4
2. Wykorzystuje zwykłe przedmioty w celu
1
2
3
4
uatrakcyjnienia jakiejś zabawy
3. Jest Ŝądne przygód, dociekliwe
1
2
3
4
4. Słucha muzyki, interesują go rzadkie
1
2
3
4
instrumenty
5. Skomponuje i zagra miniaturowy utwór
1
2
3
4
6. Wie jak połączyć słowo, muzykę i ruch
1
2
3
4
(w zabawie i nie tylko)
7. Jest dobry w mimice, pantomimie
1
2
3
4
i naśladowaniu
8. Składa elementy, całości w nowy
1
2
3
4
niespotykany sposób
9. Jest wraŜliwy na uczucia innych,
1
2
3
4
potrafi je interpretować
10.Lubi odmienność
1
2
3
4
11.Potrafi marzyć i fantazjować
1
2
3
4
12.Wymyśla niezwykłe rozwiązania róŜnych
1
2
3
4
problemów
1
ZESTAW KONTROLNY DO ROZPOZNAWANIA
TALENTU PRZYWÓDCZEGO
1. Potrafi znaleźć się wśród dorosłych
1
2
3
4
i rówieśników
2. Jest towarzyski, ale lubi teŜ być sam
1
2
3
4
3. Potrafi bronić praw swoich i innych
1
2
3
4
4. Wykazuje inicjatywę w działaniu
1
2
3
4
5. Jest elastyczny w myśleniu i działaniu
1
2
3
4
6. Lubi pełnić róŜne funkcje
1
2
3
4
7. Potrafi być samokrytyczny
1
2
3
4
8. Jest stanowczy
1
2
3
4
9. Potrafi pomóc rówieśnikom w trudnych
1
2
3
4
sytuacjach
10.Bez trudu przyjmuje rolę lidera druŜyny,
1
2
3
4
przywódcy
11.Podejmuje się trudnych zadań
1
2
3
4
12.Często zadaje pytania i czyni komentarze
1
2
3
4
13.śywo gestykuluje podczas dyskusji
1
2
3
4
14.Ma poczucie humoru
1
2
3
4
15.Lubi wyzwania
1
2
3
4
16.Jest lubiany przez kolegów
1
2
3
4
17.Umie współpracować z kolegami i koleŜankami
1
2
3
4
18.Ma skłonności do dominowania nad innymi
1
2
3
4
w grupie
ZESTAW KONTROLNY DO ROZPOZNAWANIA
TALENTU SPORTOWEGO
1. Chętnie uczestniczy w grach i zabawach 1 2 3 4
sportowych o wysokim stopniu rywalizacji
2. Jest sprawny fizycznie
1
2
3
4
3. Lubi sporty na powietrzu, wędrówki, włóczęgi
1
2
3
4
4. Potrafi pomagać w prowadzeniu zabaw i gier
1
2
3
4
sportowych
5. Łatwo adoptuje się do wszystkich rodzajów
1
2
3
4
sportów i zajęć rekreacyjnych
6. Jest wytrwały w ćwiczeniach
1
2
3
4
7. Interesują go programy i nowinki o sporcie
1
2
3
4
2
ZESTAW KONTROLNY DO ROZPOZNAWANIA
ZDOLNOŚCI ARTYSTYCZNYCH
TALENT PLASTYCZNY:
1. Lubi zajęcia plastyczne o charakterze
1
2
3
4
twórczym
2. W czasie wolnym chętnie rysuje, maluje,
1
2
3
4
rzeźbi
3. Jest oryginalny w doborze tematów,
1
2
3
4
technik i kompozycji
4. Chętnie wypróbowuje nowe metody
1
2
3
4
technik i kompozycji
5. Lubi eksperymentować
1
2
3
4
6. Poprzez sztukę wyraŜa swoje uczucia
1
2
3
4
i przeŜycia
7. Interesuje się pracą artystyczną innych ludzi
1
2
3
4
(potrafi docenić ale i skrytykować)
8. Ma rozwinięte poczucie estetyki
1
2
3
4
ZESTAW KONTROLNY DO ROZPOZNAWANIA
ZDOLNOŚCI ARTYSTYCZNYCH TALENT MUZYCZNY :
1. Dziecko rozróŜnia wysokość dźwięków
1
2
3
4
(dźwięk wysoki, średni, niski)
2. Jest wraŜliwy na barwę i natęŜenie dźwięku
1
2
3
4
3. Ma poczucie rytmu
4. Lubi zajęcia o charakterze muzycznym
1
2
3
4
5. Naturalnie trafia w tonację i utrzymuje
1
2
3
4
się w niej w trakcie śpiewania
6. Ma umiejętności motoryczne, porusza rękami
1
2
3
4
nogami, całym ciałem w rytm muzyki
7. Chętnie słucha muzyki
1
2
3
4
8. Chętnie sięga po róŜne instrumenty
1
2
3
4
9. Potrafi bezbłędnie powtórzyć melodię
10.Łatwo kojarzy, często wynajduje róŜne
1
2
3
4
przedmioty i zauwaŜa zjawiska
w swoim otoczeniu
11.Potrafi się koncentrować przez długi czas
1
2
3
4
12.Pochodzi z rodziny o tradycjach
1
2
3
4
muzycznych
3
ZESTAW KONTROLNY DO ROZPOZNAWANIA
TALENTU MATEMATYCZNEGO
1. Interesuje się matematyką
1
2
3
4
2. Rozumie pojęcia matematyczne
1
2
3
4
3. Przejawia duŜe zainteresowanie rachunkami
1
2
3
4
(pojęciami czasu, cyframi)
4. Rozwiązuje zadania rachunkowe, zagadki
1
2
3
4
rebusy
5. Układa puzzle
1
2
3
4
6. Odpowiada na podchwytliwe pytania
1
2
3
4
7. Interesują go nowinki matematyczne
1
2
3
4
8. Rysuje w sposób bardziej mechaniczny
1
2
3
4
i schematyczny, aniŜeli artystyczny
9. Ma umysł ścisły i potrafi logicznie
1
2
3
4
wnioskować z faktów
10.Ma doskonałą pamięć do szczegółów
1
2
3
4
11.Interesuje się komputerami
1
2
3
4
12.Łatwo uczy się obsługiwać komputer
1
2
3
4
13.Szybko pochłania nowe wiadomości
1
2
3
4
ZESTAW KONTROLNY DO ROZPOZNAWANIA
TALENTU JĘZYKOWEGO
1. Potrafi czytać ze zrozumieniem
1
2
3
4
2. Potrafi pisać
1
2
3
4
3. Lubi czytać i pisać
1
2
3
4
4. Posiada duŜy zasób wiadomości na róŜne
1
2
3
4
tematy
5. Ma dobrą pamięć, szybko opanowuje 1 2 3 4
i przywołuje z pamięci konkretne wiadomości
6. Jest dociekliwy, zadaje wiele pytań
1
2
3
4
7. Jest dobrym obserwatorem
1
2
3
4
Klucz do obliczania punktacji zaproponowałam następująco:
1. Nigdy 2. Czasami 3. Często 4. Zawsze
Obliczanie wyniku: im więcej punktów tym większe prawdopodobieństwo
występowania talentu (dotyczy wszystkich zestawów kontrolnych)
4
Nauczycielski kwestionariusz rozpoznawania umiejętności ucznia
S. R.Laycocka
Skala ocen
Zakres umiejętności
słaba
dostateczna
przeciętna
dobra
wyjątkowo
dobra
Sprawność językowa
Wyciąganie
wniosków
Tempo myślenia
Wyobraźnia
Pamięć
Prowadzenie
obserwacji
Koncentracja uwagi
Stawianie pytań
Oryginalność
pomysłów
Rozwiązywanie
problemów
Zakres zainteresowań
czytelniczych
Wykonywanie zajęć
rutynowych (czytanie ze
zrozumieniem,
wypowiadanie się w
przyjętych na danym
etapie formach
( źródło: „Przez tysiąclecia i wieki” M. Sobańska – Bondarczuk, poradnik)
5
795619648.019.png 795619648.020.png 795619648.021.png 795619648.022.png 795619648.001.png 795619648.002.png 795619648.003.png 795619648.004.png 795619648.005.png 795619648.006.png 795619648.007.png 795619648.008.png 795619648.009.png 795619648.010.png 795619648.011.png 795619648.012.png 795619648.013.png 795619648.014.png 795619648.015.png 795619648.016.png 795619648.017.png 795619648.018.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin