Uzdolnienia językowe (lingwistyczne).
Przejawiają się w:
- łatwym naśladowaniu ustnych i pisemnych przykładów,
- wyczuciu języka i jego możliwości,
- doskonałej pamięci werbalnej w zakresie stosowanych słów,
- oryginalności połączeń słów i wyobrażeń,
- szybkim przyswajaniu wiedzy o języku.
Uczniowie uzdolnieni lingwistycznie
- ujawniają wnikliwą obserwację językową i ciekawość języka,
- są zainteresowani nowymi dla nich słowami,
- lubią piękne wyrażenia, aforyzmy i powiedzonka,
- z łatwością wykonują rozmaite ćwiczenia leksykalne,
- lubią opowiadać,
- próbują swych sił w twórczości literackiej,
- popełniają niewiele błędów ortograficznych i gramatycznych,
- adekwatnie i ekonomicznie wyrażają swoje myśli,
- szybko i efektywnie uczą się języków obcych.
Uzdolnienia literackie.
Obok ww. cech uzdolnień lingwistycznych obejmują dodatkowo:
- rozumienie literackich kryteriów artyzmu,
- umiejętność obserwacji,
- bogaty zasób wiedzy,
- myślenie logiczne,
- wrażliwość emocjonalną (dostrzeganie i odczuwanie nastrojów).
Uzdolnienia do nauki literatury.
Wymagają umiejętności w zakresie:
- myślenia obrazowego,
- rozumienia metafor i epitetów,
- emocjonalnego współprzeżywania treści,
- rozumienia sensu alegorii,
- rozumienia właściwości struktury składniowej mowy pisanej (zdań wielokrotnie złożonych, zwrotów imiesłowowych, przymiotnikowych, przysłówkowych, itp.),
- empatii.
Uzdolnienia czytelnicze.
U ich podłoża leżą:
- rozwinięta wyobraźnia twórcza,
- zdolność do spostrzegania metaforycznego języka sztuki, zrozumienia znaczenia przenośni,
- bogactwo skojarzeń przy percepcji obrazu,
- zdolność reagowania emocjonalnego na odczuwanie świata przedstawionego w dziele,
- ukształtowane pojęcie o metodzie literackiej,
- dobry smak estetyczny.
Uzdolnienia matematyczne.
Składniki:
- zdolność pojmowania formalnej struktury zadania – spostrzegania materiału matematycznego,
- zdolność myślenia logicznego na materiale stosunków liczbowych i przestrzennych, symboli liczbowych i oznaczeń (zdolność myślenia za pomocą symboli matematycznych),
- zdolność szybkiego i szerokiego uogólniania przedmiotów matematycznych, stosunków, działań,
- zdolność streszczania procesu rozumowania matematycznego i układu odpowiednich działań (zdolność myślenia strukturami zredukowanymi),
- plastyczność procesów myślowych w działaniu matematycznym,
- skłonność do tworzenia jasnych, prostych, ekonomicznych i racjonalnych rozwiązań,
- zdolność szybkiego i dowolnego zmieniania kierunku procesu myślowego, odwracalność procesów myślowych,
- zdolność do przechowywania informacji matematycznej – uogólnione pamiętanie stosunków matematycznych, typowych charakterystyk, schematów, rozumowań i dowodów, metod i zasad rozwiązywania zadań.
Dodatkowe zdolności, które mogą, ale nie muszą występować:
- szybkość przebiegu procesów myślowych,
- zdolności rachunkowe – wykonywanie szybkie i dokładne obliczeń, często w pamięci,
- pamięć do cyfr, liczb, wzorów,
- wyobraźnia przestrzenna,
- zdolność naocznego wyobrażania abstrakcyjnych stosunków i zależności,
- mała podatność na zmęczenie.
Uzdolnienia techniczne.
W działalności technicznej wyróżnia się dwa aspekty: intelektualny i praktyczny.
Podstawowe składniki uzdolnień to:
- rozeznanie techniczne (szybkie rozpoznawanie wytworu, spostrzegawczość techniczna, wyobraźnia, myślenie analityczne i syntetyczne),
- mistrzostwo techniczne (wykonawstwo, sprawność, nawyki pracy, umiejętność wykonania rysunku technicznego),
- twórczość techniczna (oryginalność pomysłów, sposób pracy, organizacja pracy).
Uzdolnienia muzyczne.
Do głównych składników należą tutaj:
- czułość słuchowa w zakresie wysokości dźwięków, natężenia barwy i czasu trwania dźwięków,
- pamięć muzyczna,
- wrażliwość estetyczna związana z emocjonalno-intelektualnymi reakcjami jednostki,
- zdolności wykonawcze,
- siła woli,
- pewność siebie.
Uzdolnienia plastyczne.
Dwie główne cechy uzdolnień plastycznych to:
1. Tworzenie sobie szerokiego świata obrazów, kształtów i barwy poprzez wnikanie w obraz natury;
2. Urabianie tego materiału, budowanie i szafowanie tym światem według nakazu własnej indywidualności, który staje się nakazem estetycznym (myślenie twórcze).
Cechy szczegółowe:
- umiejętność widzenia przestrzennego,
- umiejętność spostrzegania istotnych elementów i zjawisk natury (analityczna obserwacja)
- samodzielność w odtwarzaniu i tworzeniu (fantazja twórcza),
- samodzielne i intuicyjne zdobywanie umiejętności plastycznych,
- umiejętność spostrzegania wybitnych dzieł malarskich i badania sposobów ich tworzenia,
- żywe i głębokie zainteresowania plastyczne,
- doskonała koordynacja oko – ręka,
- bogactwo rozwoju uczuć,
- bardzo dobra pamięć wzrokowa,
- siła woli.
Uzdolnienia pedagogiczne.
Obejmują takie składowe jak:
- zdolności dydaktyczne charakteryzujące się umiejętnością szybkiego opracowania metody przekazywania wiadomości i kształtowania nawyków ogólnych prawidłowości uczenia się,
- zdolność konstruktywne - szybkiego projektowania i kształtowania osobowości wychowanka oraz umiejętność przewidywania rezultatów pracy pedagogicznej i zachowania się dziecka w różnych sytuacjach,
- zdolności percepcyjne dotyczące adekwatnego spostrzegania i pojmowania psychologii dziecka oraz poziomu jego rozwoju psychicznego w danym okresie życia,
- zdolności ekspresywne - zewnętrznego wyrażania swoich myśli, wiadomości, przekonań i uczuć, za pośrednictwem mowy oraz mimiki i pantomimiki,
- zdolności autorytatywne warunkujące pośrednie i bezpośrednie oddziaływanie na uczniów,
- zdolności komunikatywne polegające na prawidłowym zawiązywaniu interakcji z dziećmi (takt pedagogiczny),
- zdolności organizatorskie,
- określone cechy osobowości: właściwości uwagi (trwałość i przerzutność, analityczność i całościowe ukierunkowanie), cechy intelektu (obiektywność, sprawiedliwość), postawy emocjonalne (życzliwość i troska o uczniów, więź emocjonalna w stosunkach z uczniami), postawy wolicjonalne (wytrwałość i zrównoważenie).
Uzdolnienia społeczne.
Stanowią grupę, do której zaliczamy uzdolnienia przystosowawcze, uzdolnienia towarzyskie oraz uzdolnienia przywódcze.
Uzdolnienia przystosowawcze związane są z:
- zdolnością do zmian odpowiadającym stanom otoczenia,
- zdolnością do zmiany otoczenia zgodnie z własnymi oczekiwaniami,
- zdolnością do identyfikacji własnych potrzeb i ich zaspokajania,
- zdolnością przystosowania się do grupy (wzajemnego zaspokajania potrzeb grupy i jednostki).
Uzdolnienia towarzyskie obejmują:
- umiejętność adekwatnego odczytywania potrzeb innych ludzi,
- umiejętność tworzenia warunków, w których potrzeby te mogą być zaspokojone,
- umiejętność planowania, inicjowania oraz kierowania zabawą.
Uzdolnienia przywódcze składają się z:
- umiejętności szybkiego podejmowania decyzji,
- umiejętności przekonywania,
- umiejętności szybkiego zdobywania zaufania i autorytetu,
- zdolnością do inicjowania i kierowania działaniami grupy (określanie celu, wyznaczanie ról i zadań, sprawowanie kontroli).
Uzdolnienia empatyczne.
Elementy uzdolnień empatycznych to:
- uzdolnienia percepcyjne (postrzeganie stanów innej osoby),
- uzdolnienia do przetwarzania i wytwarzania informacji (wyobrażanie sobie stanów innej osoby, rozumienie, antycypowanie),
- uzdolnienia do przechowywania (pamięć uczuć, zachowań innego człowieka),
- wrażliwość emocjonalna (współodczuwanie, identyfikacja ze stanem emocjonalnym drugiego),
- umiejętności komunikowania empatycznego werbalnego i niewerbalnego.
Kinnniaa