nowator3-2007-str6-7.pdf
(
593 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
nowator
XXI
3/2007
6
Innowacje dla motoryzacji
Najlepsze i d∏ugotrwa∏e efekty wykaza∏y – po pi´ciu latach
– Jest Pan autorem interesujàcej pracy doktorskiej, której tematem
jest ocena wp∏ywu aktywatorów magnetycznych na wybrane czynniki
eksploatacyjne silników zzap∏onem samoczynnym. Aktywatory magne-
tyczne nie sà jednoznacznie oceniane. Paƒskie badania pozwalajà je jed-
noznacznie oceniç?
–
Zastosowanie aktywatorów magnetycznych proponowanych przez ró˝-
nych producentów powoduje czasami niejednoznacznà odpowiedê na pyta-
nie o zaletach ich stosowania w uk∏adach paliwowych silników spalinowych.
Wykorzystanie skupionego pola magnetycznego o odpowiednio dobranej
konfiguracji, mo˝e stanowiç rozwiàzanie sygnalizowanego problemu, gdy˝
mo˝e dokonywaç zmian w strukturze paliwa, jakie trudno osiàgnàç jest in-
nymi metodami. Próba oceny wp∏ywu aktywatorów magnetycznych na wy-
brane czynniki eksploatacyjne jest zadaniem z∏o˝onym, gdy˝ wi´kszoÊç
z nich w wi´kszym lub mniejszym stopniu zale˝y od siebie. Trudno jest,
bowiem rozpatrywaç korzyÊci wynikajàce z zastosowania pomys∏u aktywa-
cji magnetycznej paliwa, nie uwzgl´dniajàc przy tym stopnia zu˝ycia sil-
nika i oleju smarujàcego oraz ewentualnego oddzia∏ywania u˝ytkownika na
prac´ silnika.
Badania wykonane w Poli-
technice Szczeciƒskiej, sà
pierwszymi w Polsce o tak
szerokim zakresie badawczym,
z zastosowaniem wielu rodza-
jów paliw oraz ró˝nego typu
magnetyzerów. Trwajàce pi´ç
lat badania laboratoryjne i eks-
ploatacyjne wp∏ywu magnety-
zerów na przebieg procesu
spalania paliwa w silnikach
spalinowych zosta∏y zakoƒczo-
ne pomyÊlnà obronà pracy
doktorskiej. Rozprawa doktorska zosta∏a pozytywnie oceniona przez 26 pro-
fesorów. Nie wiem, czy wyniki przekonajà pesymistów i zach´cà optymistów,
ale wiem, ˝e badania wykaza∏y skuteczne dzia∏anie magnetyzerów Multimag.
– Ca∏e opracowanie oobj´toÊci ponad 200 stron, znajduje si´ wCzy-
telni Wydzia∏u Mechanicznego Politechniki Szczeciƒskiej. Zawiera bar-
dzo bogatà dokumentacj´ badawczà – wyniki badaƒ, wykresy, oblicze-
nia, analizy, opisy, zdj´cia...
– Publiczna obrona pracy odby∏a si´ w styczniu 2007 roku. Promotorem
by∏ prof. dr hab. in˝. Janusz Mys∏owski, a recenzentami – profesorowie: S∏a-
womir Luft oraz Tadeusz Bes.
– Do kilkuletnich badaƒ szczegó∏owych, zakwalifikowano tylko dwa
rodzaje magnetyzerów...
– Tak, by∏y to magnetyzery nak∏adkowe, paliwa i powietrza, typu Multi-
mag, oraz magnetyzery przep∏ywowe paliwa, z bardzo silnymi magnesami
– innej firmy, której nazwa jest podana w pracy doktorskiej.
– Czy badano magnetyzery na ró˝nych silnikach?
– Przedmiotem badaƒ by∏y g∏ównie silniki Diesla o du˝ych pojemnoÊciach
– od 1600 ccm (silnik VW Golf), 6842 ccm (silnik 359) do 9600 ccm (silniki
w autobusach Volvo). Ponadto, do obliczenia wyników Êrednich, powy˝ej b∏´-
dów pomiarowych – odrzucono najkorzystniejsze wyniki w zakresie niskich
pr´dkoÊci obrotowych i wysokich obcià˝eƒ silnika – zgodnie z przyj´tym pro-
gramem badaƒ. W oparciu o analiz´ literaturowà zagadnienia, wyodr´bnio-
no czynniki eksploatacyjne mogàce wp∏ynàç na parametry eksploatacyjne ba-
danego silnika oraz zadymienie spalin. Stworzono plan frakcyjny, dwuwarto-
Êciowy, na podstawie którego przeprowadzono badania wst´pne.
Analiza otrzymanych wyników oraz ich porównanie z pracami prowadzo-
nymi w innych placówkach naukowych, pozwoli∏y wyodr´bniç czynniki istot-
ne dla badaƒ w∏aÊciwych. Zaliczono do nich: rodzaj aktywatorów magnetycz-
nych, rodzaj paliwa zasilajàcego silnik i stan oleju silnikowego. Zgodnie z za-
∏o˝onym programem badaƒ, sprawdzono jak zmieniajà si´ podstawowe pa-
rametry silnika przy zastosowaniu poszczególnych zestawów aktywatorów
magnetycznych.
– Czy podczas badaƒ silniki nap´dzano ró˝nymi paliwami?
– Silnik 359 podczas prowadzonych badaƒ hamownianych, zasilano ole-
jem nap´dowym, natomiast w poszczególnych cyklach badawczych, dodat-
Rozmowa
z dr in˝. Grzegorzem Szyjkà
z Katedry Eksploatacji
Pojazdów Samochodowych
Politechniki Szczeciƒskiej
kowo silnik zasilano paliwami o ró˝nych w∏aÊciwoÊciach fizykochemicznych.
Wykorzystano olej nap´dowy letni ON, niskosiarkowy olej nap´dowy Eko-
diesel Plus 50, czysty olej rzepakowy OR, ester metylowy oleju rzepakowe-
go RME, mieszanin´ Bioxdiesel, sk∏adajàcà si´ z 70 % oleju nap´dowego
ON, 25 % estru metylowego oleju rzepakowego RME i 5 % odwodnionego
etanolu EOL. Do smarowania silnika stosowano olej Lotos Diesel 15W/40
CG – 4/SH.
– Czy badaniom zapewniono maksymalnà wiarygodnoÊç?
– W celu zapewnienia badaniom maksymalnej wiarygodnoÊci, zastoso-
wano metod´ podwójnego sprawdzania skutków dzia∏ania magnetyzerów. Po-
miary mocy, momentu obrotowego, zu˝ycia paliwa, zadymienia i temperatu-
ry spalin, wykonywano przy pracy silnika przed zamontowaniem i z zamon-
towanymi magnetyzerami po 1 godzinie oraz po 10, 20, 40, 60, 80, 100, 120,
140,160, 180, 200, 220, 240, 260, 280, 300, 320, 340, 360, 380, 400, 420,
440, 470 i 500 godzinach pracy. Nast´pnie dokonano pomiarów po zdj´ciu
magnetyzerów z przewodu paliwa i powietrza. Zakres badanych pr´dkoÊci
obrotowych silnika wynosi∏ od 1200 do 2700 obr/ min.
– Jakie wnioski mo˝na wyciàgnàç z tych badaƒ?
– W przypadku pracy silnika z magnetyzerami, stwierdzono spadek zu-
˝ycia paliwa, wzrost mocy i momentu obrotowego oraz spadek zadymienia
i temperatury spalin. Natomiast po zdj´ciu magnetyzerów zanotowano wy-
raêny wzrost zu˝ycia paliwa, spadek mocy i momentu obrotowego oraz wzrost
zadymienia i temperatury spalin. Dowodami sà liczne wyniki badaƒ oraz cha-
rakterystyki zewn´trzne silnika, zawarte w pracy doktorskiej.
Wyniki badaƒ przedstawiono w formie zbiorczych charakterystyk ze-
wn´trznych. Z otrzymanych wyników sporzàdzono charakterystyki mocy,
momentu obrotowego, jednostkowego zu˝ycia paliwa, godzinowego zu˝ycia
paliwa, wspó∏czynnika absorpcji promieniowania podczerwonego oraz tem-
peratury spalin.
Dokonujàc analizy zbiorczej charakterystyki zewn´trznej mocy, okreÊlo-
no wp∏yw zastosowania aktywatorów magnetycznych Multimag, na moc roz-
wijanà przez badany silnik, po ró˝nych okresach eksploatacji silnika, w za-
kresie pr´dkoÊci obrotowych od 1200 do 2700 obr/min. Mog´ powiedzieç,
˝e maksymalna moc uleg∏a podwy˝szeniu z 98,68 kW przed zamontowa-
niem, do 108,70 kW po zamontowaniu, co stanowi wzrost mocy o 10,02 kW,
czyli o 10 %.
– Interesujàce wydaje si´ badanie momentu obrotowego silnika...
– Przedstawi∏em w swojej pracy zbiorcze charakterystyki momentu obro-
towego badanego silnika, przed zamontowaniem magnetyzerów Multimag
i po 120., 300. i 500- godzinnym okresie stabilizacji pracy silnika z aktywa-
nowator
XXI
3/2007
Innowacje w motoryzacji
7
Bezpieczniej
z automatem
przy bramie
badaƒ – magnetyzery Multimag!
torami. Mo˝na zauwa˝yç wyraênie oddzielone gru-
py krzywych w odniesieniu do po∏o˝enia maksi-
mum momentu obrotowego oraz w odniesieniu do
jego wartoÊci. U∏o˝enie maksimum krzywej mo-
mentu obrotowego wp∏ywa w znaczàcym stopniu
na elastycznoÊç ca∏kowità silnika, poprzez wspó∏-
czynnik elastycznoÊci pr´dkoÊci obrotowej.
Po zdemontowaniu aktywatorów Multimag
z badanego silnika, stwierdzono spadek momen-
tu obrotowego w ca∏ym zakresie pr´dkoÊci ob-
rotowej silnika.
Badania wykaza∏y, ˝e wczeÊniejszy przyrost
wartoÊci maksymalnego momentu obrotowego
o oko∏o 10 % jest bardzo znaczàcy dla pracy silni-
ka i stanowi pozytywny wynik dzia∏ania tych ma-
gnetyzerów.
– U˝ytkowników samochodów z magnety-
zerami najbardziej jednak interesuje zu˝ycie
paliwa?
– Zamontowanie aktywatorów wp∏ywa na iloÊç
paliwa, zu˝ywanego przez silnik. Po 120 godzi-
nach pracy silnika z aktywatorami Multimag,
stwierdzono spadek zu˝ycia paliwa w ca∏ym zakre-
sie pr´dkoÊci obrotowej. Najwi´kszy spadek zu-
˝ycia paliwa wystàpi∏ w przedziale ni˝szych pr´d-
koÊci obrotowych, od 1200 do 1800 obr./min
i wi´kszych obcià˝eƒ silnika. Spadek ten przekra-
cza∏ nawet 16 %, w porównaniu do zu˝ycia bez ma-
gnetyzerów.
– Podobno w samochodach z magnetyzera-
mi wyst´puje du˝a i korzystna dla Êrodowiska
naturalnego, redukcja zadymienia, dosyç wyso-
ka w silnikach Diesla?
– SpecjaliÊci z bran˝y motoryzacyjnej uwa˝ajà,
˝e obni˝enie zadymienia w wyniku udoskonaleƒ
konstrukcyjnych silnika choçby o 10 %, uwa˝ane
jest za istotne osiàgni´cie. Tymczasem z badaƒ wy-
nika, ˝e maksymalna wartoÊç obni˝enia wspó∏czyn-
nika zadymienia wynios∏a a˝ 56,82 %. Tak du˝a
i korzystna dla Êrodowiska naturalnego, redukcja
zadymienia silnika Diesla wymaga∏a dodatkowych
badaƒ sprawdzajàcych, dla potwierdzenia tych wy-
ników. Stwierdzi∏em, ˝e przy pr´dkoÊciach obroto-
wych silnika rz´du 1200 do 1500 obr/min, ró˝nica
w zadymieniu, po 120 godzinach pracy silnika z ak-
tywatorami Multimag, a okresem przed monta˝em
aktywatorów wynosi od 0,99 do 1,47 1/m. Od pr´d-
koÊci 1800 obr/min zadymienie spalin stabilizuje
si´ na okreÊlonym poziomie, niezale˝nie od wiel-
koÊci bezwzgl´dnej. Wp∏ywa na nià jednie czas sta-
bilizacji pracy silnika i w∏asnoÊci paliwa poddane-
go obróbce magnetycznej. Widaç korzystny prze-
bieg krzywych dla silnika z magnetyzerami.
– Jak wi´c najkrócej mo˝na przedstawiç
wyniki badaƒ?
– Aktywacja magnetyczna paliwa i powietrza
w silnikach Diesla, za pomocà magnetyzerów Mul-
timag wp∏ywa na spadek zu˝ycia paliwa, wzrost
mocy i momentu obrotowego oraz redukcj´ zady-
mienia, przekraczajàcà nawet o 50 %, wartoÊci za-
dymienia bez magnetyzerów.
– Od czego zale˝y skutecznoÊç dzia∏ania?
– SkutecznoÊç dzia∏ania magnetyzerów zale˝y
na pewno od ich parametrów magnetycznych, ro-
dzaju magnesów, konstrukcji, iloÊci elementów ma-
gnetycznych oraz lokalizacji na przewodach pali-
wowych i powietrznych silnika. Wszak inne ma-
gnetyzery z bardzo silnymi magnesami wykaza∏y
s∏absze dzia∏ania. Wykazujà niekiedy zanik dzia-
∏ania po okresie od 120 do 160 godzin eksploata-
cji. Cz´sto powodujà nawet pogorszenie procesu
spalania paliwa, spadek mocy i momentu obroto-
wego oraz wzrost zadymienia. Warto, wi´c kupo-
waç sprawdzone produkty!
– Czy wystarczà same magnetyzery paliwa?
– Uwa˝am, ˝e niezb´dne jest wspólne stosowa-
nie magnetyzacji paliwa i powietrza. Tylko ∏àczna
aktywacja w´glowodorów w paliwie oraz tlenu
w powietrzu dostarczanym do komory spalania za-
pewnia d∏ugotrwa∏à popraw´ parametrów eksplo-
Automatyka cieszy si´ coraz wi´kszym po-
wodzeniem wÊród w∏aÊcicieli domów jednoro-
dzinnych, którzy chronià swojà prywatnoÊç
i cenià bezpieczeƒstwo najbli˝szych.
Dzia∏ajàca na rynku Êwiatowym od ponad 40
lat firma FAAC, ma w swojej bogatej ofercie do-
datkowe zabezpieczenia, które dajà nam poczu-
cie pe∏nego bezpieczeƒstwa. FAAC oferuje mi´-
dzy innymi fotokomórki podczerwieni a tak˝e
listwy optyczne, ∏àczàce w sobie bezprzewodo-
wà fotokomórk´ z niezwykle czu∏à kraw´dzio-
wà listwà optycznà.
– Listwa optyczna naj-
cz´Êciej stosowana jest przy
bramach przesuwnych, jeÊli
chodzi o bramy dwuskrzy-
d∏owe dodatkowe zabezpie-
czenie stanowi druga linia
fotokomórek podczerwieni,
które instaluje si´ na spe-
cjalnych aluminiowych ko-
lumnach w strefie zamyka-
nia i otwierania skrzyde∏
bramy – mówi S∏awomir
Baran z firmy FAAC Pol-
ska. – Te dwa elementy: fo-
tokomórki i listwy optycz-
ne w momencie napotkania
przeszkody na drodze auto-
matycznej pracy bramy, na-
tychmiast zatrzymujà skrzy-
d∏o bramy i cofajà je, tak by
nikomu i niczemu nie sta∏a
si´ krzywda.
NowoÊcià jest kolumna
aluminiowa pod fotoko-
mórk´ Safebeam. Jest sto-
sowana jako dodatkowe za-
bezpieczenie przy automa-
tyzowaniu bramy dwu-
skrzyd∏owej. Jedna para
fotokomórek, zwykle mon-
towana na s∏upach bramy
wyczuwa przeszkod´ na li-
nii bramy. Druga para fo-
tokomórek umieszczana
jest na aluminiowych ko-
lumnach za skrzyd∏ami bramy i chroni stref´
zamykania i otwierania bramy. Stojàc za linià
s∏upków w otwartej bramie skrzyd∏owej mo˝-
na czuç si´ bezpiecznie wiedzàc, ˝e jest si´
w „czu∏ym” Êwietle fotokomórki.
Fotokomórka podczerwieni jest zainstalo-
wana na odpowiedniej wysokoÊci 63cm, przez
co wykrywa wszelkie przeszkody stojàce na
drodze ruchu skrzyde∏ bramy zatrzymujàc au-
tomatycznà prac´ bramy i odwracajàc jej bieg.
Aluminiowa kolumna podnosi walory estetycz-
ne ca∏ej instalacji.
atacyjnych silnika. Warunkiem jest odpowiednia
korelacja parametrów magnetycznych mi´dzy ak-
tywatorem paliwa i powietrza. Badania z udzia∏em
samych magnetyzerów paliwa wykaza∏y wyniki
zdecydowanie ni˝sze od b∏´dów pomiarowych.
– I na tej podstawie stwierdzi∏ Pan, ˝e...
–... spoÊród ró˝nych rodzajów magnetyzerów
badanych w Politechnice Szczeciƒskiej, w okresie
minionych pi´ciu lat – najlepsze i d∏ugotrwa∏e efek-
ty wykaza∏y magnetyzery Multimag. Oszcz´dnoÊç
paliwa przekracza∏a nawet 16 %, a Êredni spadek
zu˝ycia paliwa wynosi na pewno 10 %, Êredni
wzrost mocy silnika i momentu obrotowego te˝
okreÊli∏em na10 %, zaÊ spadek zadymienia nawet
powy˝ej 50 %.
– Powiedzmy te˝ jasno, ˝e badania nauko-
we nie by∏y wykonywane na p∏atne zlecenie
producentów!
– To by∏y niezale˝ne badania w ramach prze-
wodu doktorskiego, a ich prawid∏owoÊç i rzetelnoÊç
by∏a kontrolowana przez promotora. Jako projekt
badawczy badania by∏y finansowane przez Komi-
tet Badaƒ Naukowych. Ca∏a dokumentacja badaƒ,
ilustrowana wieloma zdj´ciami, wykresami i od-
czytami urzàdzeƒ pomiarowych jest zawarta w roz-
prawie doktorskiej. Do dyspozycji mieliÊmy sprz´t
i aparatur´ badawczà wysokiej jakoÊci – b´dàcà na
wyposa˝eniu Katedry Eksploatacji Pojazdów Sa-
mochodowych Politechniki Szczeciƒskiej.
Rozmawia∏:
JERZY PIÑTKOWSKI
Plik z chomika:
Lobo969
Inne pliki z tego folderu:
nowator3-2007-str6-7.pdf
(593 KB)
Szyjka.pdf
(156 KB)
Patent US5500121.pdf
(187 KB)
Patent US5380430.pdf
(428 KB)
Patent US5331807.pdf
(231 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zdjęcia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin