PODSTAWY SOCJOLOGII I TEORII ZACHOWAŃ.doc

(44 KB) Pobierz
PODSTAWY SOCJOLOGII I TEORII ZACHOWAŃ

PODSTAWY SOCJOLOGII I TEORII ZACHOWAŃ

1.Przedmiot i zakres socjologii. Prekursorzy

2. Cechy makro, mezo i mikro struktur społecznych

3. Wpływ kultury na życie społeczne

4. Kultura masowa i mcdonaldyzacja społeczeństwa

5. Kultura organizacji

6. Więzi społeczne jako systemy powiązań

7. Zbiorowości, grupy i organizacje

8. Struktura grupy i organizacji. Rodzaje struktur: autorytarna, hierarchiczna, demokratyczna, klikowa

9. Kształtowanie osobowości w procesie socjalizacji. Socjalizacja organizacyjna

10. Przywództwo w grupach i organizacjach społecznych.

11. Kontrola społeczna jako element ładu społecznego w grupach i organizacjach.

12. Komunikowanie w organizacji.

13. Procesy zachodzące w grupach

14. Typologie społeczeństw

15. Naród, pojęcie i specyfika narodu

Cele i zakres przedmiotu:

Cel przedmiotu

-          Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami funkcjonowania człowieka w grupach, organizacjach i szeroko rozumianym społeczeństwie

Zakres przedmiotu

Obejmuje pojęcia dotyczące społeczeństwa globalnego, poprzez pośrednie struktury społeczności lokalnych do małych grup społecznych oraz ogólnego wpływu systemu kulturowego na zachowanie interpersonalne w małej grupie

Zasady zaliczania przedmiotu

Egzamin

Literatura

Literatura podstawowa:

-          Berger P.: Zaproszenie do socjologii. PWN Warszawa 1995.

-          Goodman N.: Wstęp do socjologii. Wydawnictwo Zysk i S-ka. Poznań 1997.

-          Griffin R.W.: Podstawy zarządzania organizacjami. PWN. Warszawa 1996.

-          Łucewicz J.: Socjologiczne spojrzenie na organizację. Wydawnictwo AE. Wrocław 1997.

-          Osborne R., Van Loon B.: Socjologia, Wydawnictwo Emblemat, Warszawa 2000.

Literatura dodatkowa

-          Szczepański J.: Elementarne pojęcia socjologii. PWN. Warszawa 1972

-          Sztompka P.: Socjologia. Analiza społeczeństwa. Znak Kraków 2002

-          Turowski J.: Socjologia. Małe struktury społeczne. Towarzystwo Naukowe KUL. Lublin 1993

-          Ritzer G.: Mcdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1999.

-         Turowski J.: Socjologia. Wielkie struktury społeczne. Towarzystwo Naukowe KUL. Lublin 1994

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ETYKA

 

 

 

 

Opis przedmiotu

1. Wprowadzenie do etyki: pojęcia moralności i etyki, struktura etyki, etyka opisowa a etyka normatywna, spory o dobro najwyższe

2. Intelektualizm etyczny Sokratesa.

3. Eudajmonizm agatyczny Sokratesa

4. Eudajmonizm perfekcjonistyczny Arystotelesa

5. Moralizm stoików

6. Umiarkowany hedonizm Epikura

7. Etyka chrześcijańska

8. Etyka formalna Kanta

9. Utylitaryzm w etyce: B. Mandeville, J. Bentham, J. S.Mill, utyliztaryzm współczesny

10. Współczesne orientacje w etyce noprmatywnej: bioetyka, etyka ekologiczna, etyka gospodarowania, etyka uniwersalna (globalna)

11. Etyka gospodarowania: elementy historii, główne problemy

12. Moralność gospodarowania: wolny rynek i sprawiedliwość, społeczna odpowiedzialność biznesu

13. Krajowe i światowe zasady etyki gospodarowania (m.in. kodeksy etyczne firm

 

Cele i zakres przedmiotu:

Cel przedmiotu

-          zapoznanie studentów z pojęciami i stanowiskami etycznymi, ukazanie roli etyki jako także filozofii dobrego działania zawodowego

Zakres przedmiotu

podstawowe pojęcia, historia najważniejszych koncepcji, najważniejsze problemy etyczne współczesności, w tym podstawowe problemy etyki gospodarowania

Zasady zaliczania przedmiotu

Egzamin

Literatura

Literatura podstawowa:

-          W. Tyburski, A. Wachowiak, R. Wiśniewski, Historia filozofii i etyki. Źródła i komentarze, Toruń 1997

-          V.J. Bourke, Historia etyki, Warszawa 1995

-          P. Vardy, P. Grosch, Etyka, Poznań 1995

-          J. Filek, Wprowadzenie do etyki biznesu, Kraków 2001

-          J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2001

Literatura dodatkowa

-          B. Klimczak, Etyka gospodarcza, Wrocław 1996

-          Cz. Porębski, Czy etyka się opłaca?: zagadnienia etyki biznesu, Kraków 1997

-          G.D. Chryssides, J.H. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, Kraków 1997

-          J.Dietl, W. Gasparski, Etyka biznesu, Warszawa 1999

-         W.Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1 - 3

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin