Nowoczesne aspekty rachunkowości finansowej.doc.doc

(182 KB) Pobierz

Nowoczesne aspekty rachunkowości finansowej

1. Płynność finansowa.

 

Istota i potrzeba sporządzania sprawozdania z przepływów pieniężnych.

 

Płynność finansowa to zdolność jednostki do regulowania zobowiązań bieżących.

Zdolność ta nie zależy od osiąganego zysku, lecz od zasobów pieniężnych, którymi dysponuje dane przedsiębiorstwo.

Ok. 75 – 80 % przedsiębiorstw zaprzestaje działalności nie dlatego, że nie generuje zysków ale dlatego, że utraciły płynność finansową.

Sprawozdanie z przepływów pieniężnych dostarcza istotnych informacji o tym, skąd przedsiębiorstwo w poszczególnych okresach czerpie środki pieniężne i w jaki sposób je zagospodarowuje (wydatkuje).

Sprawozdanie z przepływów pieniężnych obejmuje 3 obszary:

1.      obszar działalności operacyjnej – podstawowej

2.      obszar działalności inwestycyjnej – zakup albo sprzedaż aktywów trwałych

3.      obszar działalności finansowej – zachowanie się firmy na rynku kapitałowym, wzięte kredyty i jego spłaty

Sprawozdanie to przedstawia zmiany w stanie środków pieniężnych w danym okresie.

Podstawowe źródła środków pieniężnych :

1.      zysk netto

2.      spadek aktywów

3.      przyrost pasywów - zobowiązań

Kierunki wydatków środków pieniężnych :

1.      strata netto

2.      wzrost aktywów

3.      spadek pasywów

Rachunek przepływów pieniężnych informuje o poziomie zmian w zasobach środków pieniężnych i pozwala ocenić :

1.      zdolność przedsiębiorstwa do regulowania zobowiązań i wypłaty dywidend

2.      przyszłe zapotrzebowanie na źródła zasilania zewnętrznego (kredyty)

3.      efekty pieniężne z prowadzonej przez przedsiębiorstwo działalności inwestycyjnej i finansowej

Podstawą do sporządzenia rachunku przepływów pieniężnych jest bilans i rachunek zysku i strat.

 

 

2. Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów.

 

KOSZTY:

Jeżeli w danej jednostce występują koszty dotyczące kilku okresów sprawozdawczych, to powinno się dokonać rozliczeń międzyokresowych kosztów.

W zależności od sposobu rozliczania kosztów czasie, dzielimy je na czynne i bierne.

Czynne rozliczenie międzyokresowe (płacimy z góry) występuje w przypadku ponoszenia przez jednostkę kosztów dotyczących przyszłych okresów sprawozdawczych.

Czynne rozliczenie międzyokresowe wykazuje się w bilansie w aktywach jako składnik majątku.

Bierne rozliczenie międzyokresowe (płacimy z dołu) obejmują sumy zaliczone do kosztów bieżącego okresu, których pokrycie nastąpi w przyszłości.

Bierne rozliczenie międzyokresowe wykazujemy w bilansie w pasywach.

Do rozliczenia tych kosztów służy konto: „rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

Zadanie:

1)     Opłacono przelewem bankowym czynsz za wynajem lokalu za 3 miesiące 60000 zł.

2)     Rozliczono koszt rodzajowy 60000 zł.

3)     Rozliczyć koszt przypadający za styczeń  20 000

4)                                                      za luty        20 000

5)                                                      za marzec   20 000

                                         

 

 

Rach.bankowy

 

Pozostałe koszty

 

Rozliczenie kosztów

 

 

Sp.

60.000 (1

 

1) 60.000

 

 

 

60.000 (2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozliczenie kosztów międzyokresowe

 

Koszty działalności podstawowej

 

 

 

 

2) 60.000

20.000 (3

 

3) 20.000

 

 

 

 

 

 

 

20.000 (4

 

4) 20.000

 

 

 

 

 

 

 

20.000 (5

 

5) 20.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZYCHODY:

W praktyce mogą wystąpić także przychody dotyczące przyszłych okresów, dla których w danym okresie nie ponosi się kosztów ich uzyskania, w związku z tym rozlicza się je w czasie.

Przychody, które należy rozliczyć międzyokresowo:

1.      otrzymane w bieżącym okresie z góry opłaty za świadczenia, które zostaną wykonane w następnym okresie

2.      wszelkiego rodzaju dotacje

3.      darowizny

 

Zadanie

1)     Otrzymano dotacje, subwencje na budowę 10.000 zł

2)     Otrzymano darowiznę (srodki trwałe) 4.000 zł

3)     Rozliczenie otrzymanych dotacji 10.000 zł

4)     Rozliczenie darowizny 4.000 zł

 

 

Rach.bankowy

 

Środki trwałe

 

 

 

 

Sp.

 

 

2) 4.000

 

 

 

 

 

 

1) 10.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin