Etapy kształtowania się sprawnosci manualnej.doc

(33 KB) Pobierz
Etapy kształtowania się sprawności manualnej

Etapy kształtowania się sprawności manualnej

1 Etap od barku do łokcia ( od 2 do ok. 4 roku życia)

 

- zabawy całym ciałem

 

- pisanie na piasku

 

- rysowanie kredą na asfalcie

 

- malowanie na dużych arkuszach

 

- zabawy manualne na podłodze

 

2 Etap od łokcia do nadgarstka ( od 4 do ok. 6 roku życia)

 

- materiał zawieszony w pionie ( malowanie na sztalugach, na kartonach

 

zawieszonych na ścianie, pisanie na zaparowanym lustrze)

 

3 Etap od nadgarstka do końców palców ( do 7 roku życia kształtuje się dłoń)

 

- kreślenie linii etapami:

 

I etap - linie poziome

II etap – linie pionowe

III etap- linie koliste ( ruch nadgarstka)

 

Ćwiczenia sprawności manualnej

Głównym celem ćwiczeń sprawności manualnej jest usprawnianie motoryki rąk, tzn. płynności, elastyczności i precyzji ruchów zwłaszcza mięśni dłoni, palców i nadgarstka, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej niezbędnej przy nauce pisania, kształcenie systematyczności i wytrwałości w pracy ( np. podczas ćwiczeń grafomotorycznych wykonywanych w liniaturze), harmonizowanie wszystkich funkcji psychomotorycznych przy wyrabianiu odpowiedniej gotowości do nauki. Poprzez systematyczne, stopniowe
i przemienne wykonywanie szeregu ćwiczeń, dziecko osiąga taki poziom sprawności manualnej, który pozwala mu dobrze funkcjonować.

 

Do ćwiczeń sprawności manualnej należą:

Ćwiczenia rozmachowe, których celem jest rozluźnianie napięcia mięśni ramienia
i przedramienia:

·          zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn ruchami poziomymi lub pionowymi z zachowaniem kierunku od strony lewej do prawej, z góry na dół

·          zamalowywanie dużych konturów rysunków

·          pogrubianie konturów dużych rysunków i form geometrycznych

·          rysowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania owali

·          malowanie dużych form kolistych

 

Ćwiczenia manualne , których celem jest usprawnianie małych ruchów ręki :

dłoni, nadgarstka i palców:

·          nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otwory

·          zwijanie sznureczka według wzoru

·          układanki płaskie ( obrazkowe, geometryczne, klockowe) na wzorze, według wzoru i bez wzoru

·          montowanie konstrukcji z gotowych elementów

·          modelowanie w plastelinie zaczynając od form prostych typu wałeczki do form bardziej złożonych

·          wycinanie z papieru z uwzględnieniem stopnia trudności ( cięcie po linii prostej, falistej, wycinanie form geometrycznych i konturów rysunków)

·          wycinanki ( naklejanki z papieru, materiału, wełny)

·          wydzieranki- naklejanki

·          łamanki papierowe

·          stemplowanie

 

Ćwiczenia graficzne, których celem jest usprawnianie drobnych ruchów ręki ułożonej
w pozycji jak przy pisaniu:

·          rysowanie wzorów po śladzie

·          pogrubianie konturów

·          kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną

·          rysowanie za pomocą szablonów figur geometrycznych i nieskomplikowanych przedmiotów

·          zamalowywanie kredkami małych przestrzeni

·          kreskowanie – wypełnianie konturów za pomocą równoległych kresek poziomych lub pionowych z zachowaniem kierunków od lewej do prawej i od góry do dołu

·          rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze ( wodzenie po wzorze,

·          kończenie rozpoczętego wzoru, odwzorowywanie)

·          rysowanie szlaczków obrazkowych

·          odtwarzanie układów linearnych z elementów powtarzających się cyklicznie, różniących się kolorem lub kształtem

·          dowolne rysunki kredkami świecowymi lub ołówkowymi.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin