CELE:- usprawnianie narządów mowy- wyrazista wymowa samogłosek- kształtowanie miękkiego nastawienia głosu i umiejętności właściwego stosowania natężenia głosu- różnicowanie fazy wdechu i wydechuPOMOCE: wzory samogłosek stylizowane na dzieci, obrazki ? śpiący miś, sowa, zajączek, myszka, symbole ? mina uśmiechnięta, zdziwiona, magnetofon, nagrania: ?Oh Swallow, ?The Music of Ireland?, Le basque, słomki, kółeczka z kolorowego papieru, kartki w kształcie koła (piłki), karty pracy indywidualnej - sowyPRZEBIEG:1. ?Kółeczko robimy - zabawa integracyjna (dzieci tworzą koło wypowiadając rymowankę)Kółeczko robimy,Wszystkie (nazwa grupy) prosimy.Kółko małe (formujemy kółko z palców wskazujących i kciuków oraz z warg, jak przy wymawianiu o),Kółko duże (formujemy przed sobą koło z rąk oraz z ust, jak przy wymawianiu a)Głowa prosto, język w górze (dotykamy czubkiem języka górny wałek dziąsłowy)Skłoń się w lewo, skłoń się w prawo,Tak się w lesie chwieje drzewo (szszsz?.)2. ?Samogłoski i ich przyjaciele? ? zabawa fabularyzowana.Dawno, dawno temu, za siedmioma górami, w małej chatce na skraju lasu, mieszkała rodzina samogłosek: mama, tata i ich ośmioro dzieci - A O E I U Ę. Ą Y. Rodzice bardzo kochali swoje dzieci ? zabawa z muzyką ?Oh Swallow?Niektóre dzieci w rodzinie były wesołe, wciąż się cieszyły, a niektóre wciąż się czemuś dziwiły (obserwujemy układ ust w czasie wymawiania samogłosek i dokonujemy ich podziału na ?uśmiechnięte? ? E, I, Y oraz ?zdziwione? ? A. O. U).Dzieci codziennie chodziły do lasu. Najpierw szły doliną(dotykamy czubkiem języka każdego zęba na dole) a później górą (dotykamy czubkiem języka każdego zęba na górze). Idąc wesoło mówiły swoje imiona - marsz w rytm muzyki ?The Music of Ireland? z jednoczesnym wypowiadaniem kolejnych samogłosek:AA ? AAAOO ? OOOEE ? EEEII ? IIIUU ? UUUĘĘ ? ĘĘĘĄĄ ? ĄĄĄYY ? YYYW lesie samogłoski miały wielu przyjaciół: grubego misia (wypełniamy policzki powietrzem), zajączka (poruszamy złączonymi wargami, jak przy wymawianiu [u], w prawo i w lewo), myszkę z długim ogonkiem (wysuwamy z buzi długi, wąski język).Miś, niestety, był wielkim śpiochem. Wciąż leżał pod drzewem i cicho mruczał (wybrzmiewamy przedłużoną spółgłoskę [m]).Gdy wreszcie udało się samogłoskom obudzić misia, bawiły się z nim piłką w kolorowe grochy ? zabawa oddechowa (dzieci przenoszą słomką kolorowe kółeczka z papieru na kartkę w kształcie koła)Z zajączkiem samogłoski urządziły zawody, kto najdalej skoczy (wypowiadanie samogłosek ? rytmicznie oraz długo i płynnie .z jednoczesnym wodzeniem po śladzie linii łukowatych).Z kolei z myszką bawiły się w chowanego ? zabawa z muzyką ?Le basque? (wg B. Strauss)Gdy samogłoski długo nie wracały do domu mama i tata wołali je głośno, a one odpowiadały cicho ? zabawa w ?Echo?.Po całym dniu i wesołej zabawie z przyjaciółmi w lesie samogłoski zjadły pyszną kolację (długie i płynne wymawianie samogłosek ze spółgłoską [m] ? Am, Om, Em, itd.).Zapadła noc. Samogłoski smacznie spały - AAA ? psi, OOO ? psi, EEE ? psi, III ? psi, UUU- psi, itd. Zasnął też największy śpioch ? miś (długie wybrzmiewanie spółgłoski [m]).Co jakiś czas z lasu dobiegało pohukiwanie sowy ? hu, hu
jakubowskamarta