Rodzina samogłosek.doc

(30 KB) Pobierz
Rodzina samogłosek

Rodzina samogłosek

CELE:
- usprawnianie narządów mowy
- wyrazista wymowa samogłosek
- kształtowanie miękkiego nastawienia głosu i umiejętności właściwego stosowania natężenia głosu
- różnicowanie fazy wdechu i wydechu

POMOCE: wzory samogłosek stylizowane na dzieci, obrazki ? śpiący miś, sowa, zajączek, myszka, symbole ? mina uśmiechnięta, zdziwiona, magnetofon, nagrania: ?Oh Swallow, ?The Music of Ireland?, Le basque, słomki, kółeczka z kolorowego papieru, kartki w kształcie koła (piłki), karty pracy indywidualnej - sowy

PRZEBIEG:

1. ?Kółeczko robimy - zabawa integracyjna (dzieci tworzą koło wypowiadając rymowankę)
Kółeczko robimy,
Wszystkie (nazwa grupy) prosimy.
Kółko małe (formujemy kółko z palców wskazujących i kciuków oraz z warg, jak przy wymawianiu o),
Kółko duże (formujemy przed sobą koło z rąk oraz z ust, jak przy wymawianiu a)
Głowa prosto, język w górze (dotykamy czubkiem języka górny wałek dziąsłowy)
Skłoń się w lewo, skłoń się w prawo,
Tak się w lesie chwieje drzewo (szszsz?.)

2. ?Samogłoski i ich przyjaciele? ? zabawa fabularyzowana.

Dawno, dawno temu, za siedmioma górami, w małej chatce na skraju lasu, mieszkała rodzina samogłosek: mama, tata i ich ośmioro dzieci - A O E I U Ę. Ą Y.
Rodzice bardzo kochali swoje dzieci ? zabawa z muzyką ?Oh Swallow?

Niektóre dzieci w rodzinie były wesołe, wciąż się cieszyły, a niektóre wciąż się czemuś dziwiły (obserwujemy układ ust w czasie wymawiania samogłosek i dokonujemy ich podziału na ?uśmiechnięte? ? E, I, Y oraz ?zdziwione? ? A. O. U).

Dzieci codziennie chodziły do lasu. Najpierw szły doliną(dotykamy czubkiem języka każdego zęba na dole) a później górą (dotykamy czubkiem języka każdego zęba na górze).

Idąc wesoło mówiły swoje imiona - marsz w rytm muzyki ?The Music of Ireland? z jednoczesnym wypowiadaniem kolejnych samogłosek:
AA ? AAA
OO ? OOO
EE ? EEE
II ? III
UU ? UUU
ĘĘ ? ĘĘĘ
ĄĄ ? ĄĄĄ
YY ? YYY

W lesie samogłoski miały wielu przyjaciół: grubego misia (wypełniamy policzki powietrzem), zajączka (poruszamy złączonymi wargami, jak przy wymawianiu [u], w prawo i w lewo), myszkę z długim ogonkiem (wysuwamy z buzi długi, wąski język).

Miś, niestety, był wielkim śpiochem. Wciąż leżał pod drzewem i cicho mruczał (wybrzmiewamy przedłużoną spółgłoskę [m]).

Gdy wreszcie udało się samogłoskom obudzić misia, bawiły się z nim piłką w kolorowe grochy ? zabawa oddechowa (dzieci przenoszą słomką kolorowe kółeczka z papieru na kartkę w kształcie koła)

Z zajączkiem samogłoski urządziły zawody, kto najdalej skoczy (wypowiadanie samogłosek ? rytmicznie oraz długo i płynnie .z jednoczesnym wodzeniem po śladzie linii łukowatych).

Z kolei z myszką bawiły się w chowanego ? zabawa z muzyką ?Le basque? (wg B. Strauss)

Gdy samogłoski długo nie wracały do domu mama i tata wołali je głośno, a one odpowiadały cicho ? zabawa w ?Echo?.

Po całym dniu i wesołej zabawie z przyjaciółmi w lesie samogłoski zjadły pyszną kolację (długie i płynne wymawianie samogłosek ze spółgłoską [m] ? Am, Om, Em, itd.).
Zapadła noc. Samogłoski smacznie spały - AAA ? psi, OOO ? psi, EEE ? psi, III ? psi, UUU- psi, itd.

Zasnął też największy śpioch ? miś (długie wybrzmiewanie spółgłoski [m]).

Co jakiś czas z lasu dobiegało pohukiwanie sowy ? hu, hu

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin