quarkxpress 4.1. praktyczne projekty full version.pdf

(24021 KB) Pobierz
707657892 UNPDF
IDZ DO
QuarkXPress4.
Praktyczne projekty
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
Autor:
ISBN: 83-7197-741-7
Format: B5, stron: 118
Marek Kostera-Kosterzewski
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Jeli masz doæ czytania instrukcji obs³ugi programu i zale¿y ci na zdobyciu
praktycznych umiejêtnoci, masz jedyn¹ i niepowtarzaln¹ okazjê. Po prostu przeczytaj
tê ksi¹¿kê. Ju¿ wkrótce staniesz na trudnej drodze profesjonalnego DTP wykonasz
pierwszy w³asny projekt, którym zaskoczysz kontrahentów i który pozwoli ci wygraæ
ka¿dy przetarg.
Omawiane projekty maj¹ formê æwiczeñ, które krok po kroku przeprowadz¹ ciê od
procesu koncepcyjnego, poprzez naukê funkcji Quarka, a¿ do samego koñca procesu
poligraficznego wspó³pracy z drukarniami i umiejêtnoci mówienia jêzykiem drukarzy.
Stañ siê dobrym operatorem DTP, zdob¹d swoj¹ pozycjê zawodow¹ poczynaj¹c od
podstaw, czyli poznania profesjonalnego i najbardziej popularnego programu, jaki jest
QuarkXPress. Jego si³ê poznano na ca³ym wiecie.
Piêtnacie praktycznych projektów to miêdzy innymi opis tworzenia:
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
" " " " " "
Wizytówki
Plakatu filmowego
Ulotki informacyjnej
Katalogu i jego ok³adki
Folderu
Biuletynu
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
707657892.010.png 707657892.011.png 707657892.012.png
Wstp .......................................................................................................................... 7
Projekt 1. Wizytówka bez elementów dochodzcych do krawdzi ....................... 11
Projekt 2. Przygotowanie składki wizytówek
do druku na drukarce atramentowej ................................................... 19
Projekt 3. Wizytówka z okre$lonym spadem ........................................................ 25
Projekt 4. Przygotowanie składki wizytówek ze spadem...................................... 33
Projekt 5. Plakat filmowy ...................................................................................... 37
Projekt 6. Okładka na kaset video ....................................................................... 43
Projekt 7. Ulotka informacyjna ............................................................................. 53
Projekt 8. Tworzenie biblioteki elementów
i wykorzystanie jej w projekcie oferty .................................................. 61
Projekt 9. Tworzenie szablonów ............................................................................ 71
Projekt 10. Tworzenie stylów .................................................................................. 75
Projekt 11. Tworzenie tabel ..................................................................................... 79
Projekt 12. Okładka katalogu.................................................................................. 85
Projekt 13. Folder..................................................................................................... 89
Projekt 14. Biuletyn ................................................................................................. 95
Projekt 15. Drukowanie ..........................................................................................103
Zako3czenie ..............................................................................................................108
Dodatek A Palety ...................................................................................................109
707657892.013.png
W tym projekcie wykonasz jednostronn ulotk informacyjn dla firmy produkujcej
pluszowe zabawki. Na ulotce znajdowa si bdzie oprócz standardowych elementów
takich jak ilustracje i tekst, dodatkowo — mapka sytuacyjna wykonana narzdziami
Quarka.
Zagadnienia omówione w projekcie
krzywe Beziera — rysowanie linii o dowolnych kształtach,
oblewanie tekstem,
tworzenie strzałek,
obracanie ramek,
zmiana kształtów ramek poleceniem Item | Shape ,
wypo$rodkowanie tekstu w ramce w pionie i poziomie.
707657892.001.png
54
QuarkXPress 4.1. Praktyczne projekty
Praktyka
1.
Otwórz nowy dokument poleceniem File | New | Document .
2.
W palecie New Document , gdzie ustalasz rozmiar dokumentu w pole Width wpisz
warto$ 148 mm , a w pole Height wpisz warto$ 210 mm . Wszystkie marginesy
( Margin Guides ) ustaw na 10 mm . Kliknij w przycisk OK , aby opu$ci okno opcji.
Rysunek 7.1.
Ustawienia
nowego dokumentu
3.
Narysuj prostoktn ramk graficzn o wymiarach wikszych o 4 mm od wielko$ci
strony. Najszybciej zrealizujesz takie zadanie rysujc dowoln wielko$ ramki
i nastpnie w palecie Measurements wpisujc odpowiednie warto$ci w pola W i H ,
czyli W = 152 mm i H = 214 mm .
4.
Zanim zatwierdzisz ustawienia w pola poło0enia obiektu w układzie współrzdnych
XY , wpisz warto$ci –2 . Teraz dopiero mo0esz wcisn klawisz Enter . Ramka zostanie
przez program przeskalowana i umieszczona centralnie nad stron dokumentu i bdzie
wystawa poza wszystkie krawdzie strony na 2 mm spadu.
5.
Przywołaj palet Colors klawiszem skrótu F12 i ustaw kolor tła ramki — Yellow .
Rysunek 7.2.
Nadanie koloru tła
707657892.002.png 707657892.003.png
Projekt 7. Ulotka informacyjna
55
6.
Ramka, któr utworzyłe$ bdzie tylko podkładem ulotki (tłem), a wic nie bdzie
w niej przechowywany 0aden tekst ani grafika. W zwizku z tym zaznacz ramk
i wybierz polecenie Item | Content | None . Masz ju0 gotowe ładne, rzucajce si
w oczy tło ulotki.
7.
W ulotce oprócz ilustracji i tekstu informacyjnego przewidziano zaistnienie mapki
sytuacyjnej ułatwiajcej odbiorcy reklamy odnalezienie w mie$cie miejsca usytuowania
sklepu. Do utworzenia takiej mapki u0yjesz specjalnych narzdzi do rysowania
krzy wych Beziera. Zatem do dzieła. Z palety Tools wyb ierz narzdzie Bezier Line
, które to „ukryte” jest w grupie narzdzi Line . Kliknij w czarny trójkt
przy ikonie linii i wybierz narzdzie z ikon pióra.
8.
Narzdzie działa w dosy prosty sposób. Kliknij w jednym miejscu, przemie$ kursor
kawałek dalej i kliknij w drugim miejscu. Ka0de kliknicie oznacza wstawienie punktu
kontrolnego (wzła). Pomidzy nimi generowana jest linia prosta.
Rysunek 7.3.
Rysowanie krzywej
9.
Zaznacz lini narzdziem Item . Przyjrzyj si teraz palecie Measurements .
Pojawiły si w niej atrybuty linii. W opcji oznaczonej liter W wybierz grubo$ linii
z listy rozwijalnej. Narysowana linia bdzie ulic na mapie, wic wybierz raczej
dosy du0 warto$.
10.
No dobrze, ale takie linie to mogłe$ rysowa narz dzie m Line to po co korzysta
z innego. Otó0 rysowanie narzdziem Bezier Line daje mo0liwo$ tworzenia
dowolnie skomplikowanych kształtów linii. Kliknij w miejscu pokazanym na rysunku
7.4. Nastpnie kliknij w drugim miejscu, ale tym razem nie puszczaj lewego klawisza
myszy tylko przemie$ kursor w bok. W trakcie poruszania kursorem bdzie tak0e
odkształcała si sama linia. Widoczne bd tak0e tzw. punkty kierunkowe. W ten sposób
powstaj krzywe Beziera.
Rysunek 7.4.
Działanie
odkształce
krzywych
707657892.004.png 707657892.005.png 707657892.006.png 707657892.007.png 707657892.008.png 707657892.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin