mbo - prosta i skuteczna technika zarządzania twoją firmą full.pdf

(20317 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
MBO — prosta i skuteczna
technika zarządzania
Twoją firmą
Autor: Robert Reinfuss
ISBN: 978-83-246-2146-0
Format: 158x235, stron: 272
Oprawa: twarda
Prostota jest cnot¹ biznesu
Najbardziej skuteczne s¹ proste rozwi¹zania. Ta stara zasada nie odnosi siê jedynie
do ma³ych firm i zespo³ów, ale tak¿e du¿ych przedsiêbiorstw. Nawet œwietnie
funkcjonuj¹ca organizacja przestanie byæ skuteczna, a wysi³ki jej pracowników nie
prze³o¿¹ siê na wyniki, jeœli zastosuje siê zbyt rozbudowane procedury, maj¹ce w za³o¿eniu
uwzglêdniæ ka¿dy przypadek. Nowoczesne, zawansowane techniki zarz¹dzania s¹
naprawdê efektywne wtedy, gdy s¹ ³atwe i jasne dla u¿ytkowników oraz kiedy mo¿na je
stosowaæ intuicyjnie, niemal bez zastanowienia.
Chcesz wiedzieæ, jak skuteczniej zarz¹dzaæ firm¹, zapewniaj¹c równoczeœnie pracownikom
zadowolenie z pracy i motywacjê? Kierujesz przedsiêbiorstwem i zale¿y Ci na poprawie
jego wyników? Sprawujesz funkcjê mened¿era personalnego? A mo¿e jesteœ
odpowiedzialny za pracê zespo³u i wywi¹zywanie siê z powierzonych mu zadañ?
W ka¿dym z tych przypadków odpowiednim dla Twojej pracy rozwi¹zaniem jest system
zarz¹dzania przez cele MBO (Management by Objectives). To niezwykle skuteczny i prosty
system mened¿erski, odnosz¹cy sukcesy na ca³ym œwiecie i zdobywaj¹cy rosn¹c¹
popularnoœæ tak¿e w Polsce.
Koncentracja zaanga¿owania wszystkich pracowników na celach strategicznych.
£atwe i skuteczne sterowanie kluczowymi funkcjami firmy.
Precyzyjne definiowanie, analiza i kontrola stopnia realizacji celów.
Delegowanie zadañ.
Dzielenie siê odpowiedzialnoœci¹ i motywowanie za pomoc¹
œrodków pozafinansowych.
Obiektywna ocena wydajnoœci pracowników, zespo³ów i przedsiêbiorstwa.
859971753.001.png 859971753.002.png
Spis treĤci
Drogi Czytelniku! .........................................................................................13
Wprowadzenie ...............................................................................................15
RozdziaĪ 1.
Co to jest MBO? ............................................................................................17
Czym jest „cel” w biznesie? ................................................................................................ 18
Róšnica pomiĂdzy intencjî a celem ............................................................... 21
Czym siĂ róšni zadanie od celu? ...................................................................... 23
MBO, czyli sztuka zarzîdzania ........................................................................................ 23
Polaryzacja — czyli kierunkowanie celów w organizacji ..................... 28
Sztuka stawiania celów ........................................................................................ 30
Czym siĂ róšni MBO od tradycyjnego zarzîdzania
zadaniowego? ......................................................................................................... 31
MBO nie jest systemem premiowym ............................................................. 33
Motywowanie przez cele ..................................................................................... 33
System menedšerski ............................................................................................................. 35
Rola zarzîdu .............................................................................................................. 37
Trzy formy partycypacji ....................................................................................... 39
Zasady doboru uczestników MBO ................................................................. 40
MBO to sztuka rezygnowania ........................................................................................... 41
Efekt Łciskanego balonu ...................................................................................... 43
Odwaga — podstawowa kompetencja menedšerska ............................ 45
RozdziaĪ 2.
Elementy systemu MBO ............................................................................47
Skîd siĂ biorî cele? ............................................................................................................... 47
BSC jako şródĪo celów .......................................................................................... 50
Kaskadowanie celów ............................................................................................. 52
Róšne rodzaje celów ............................................................................................................. 54
Cele korporacyjne ................................................................................................... 54
Cele wspólne ............................................................................................................. 57
Cele indywidualne ................................................................................................. 58
Cele zespoĪowe ......................................................................................................... 58
Cele jakoŁciowe vs cele iloŁciowe ................................................................... 59
Cele rozwojowe ........................................................................................................ 60
Macierz celów ........................................................................................................... 61
Definicja pojĂcia „cel” .......................................................................................................... 62
Wskaşniki .................................................................................................................................. 64
Wskaşniki jednowymiarowe ............................................................................. 65
Wskaşniki dynamiczne (zĪošone) ................................................................... 67
Wskaşniki finansowe ............................................................................................ 68
Wskaşniki jakoŁciowe ........................................................................................... 68
Decyzja jako wskaşnik ......................................................................................... 71
Wskaşniki gĪówne i uzupeĪniajîce ................................................................. 72
„Wskaşniki-kotwice” ............................................................................................. 72
Wskaşniki kontrolne ............................................................................................. 73
Cele bez wskaşników ............................................................................................ 73
Algorytmy celów ..................................................................................................................... 74
Podstawowe rodzaje algorytmów .................................................................... 74
Algorytm zero-jedynkowy ................................................................................... 74
Algorytm liniowy ..................................................................................................... 75
Algorytm progowy ................................................................................................... 76
Algorytm progowo-liniowy ................................................................................. 77
Algorytm przedzia Īowy — „golfowy” ............................................................ 77
Algorytm zadaniowy .............................................................................................. 78
Skîd brað wskaşniki? ........................................................................................................... 80
UznaniowoŁð w ocenie realizacji celów ....................................................... 81
Wskaşniki warunkujîce ...................................................................................... 81
PrzykĪady wskaşników ......................................................................................... 82
Target = wartoŁð wymagana .............................................................................................. 84
Minimum realizacji celu ..................................................................................................... 85
Funkcje minimum .................................................................................................. 85
Maksimum realizacji celu .................................................................................................. 87
Waga celu, waga wskaşnika .............................................................................................. 89
Arkusz celów MBO ................................................................................................................ 90
Inne rozwiîzania arkusza .................................................................................... 96
Kalendarz MBO ...................................................................................................................... 96
Okres rozliczeniowy ............................................................................................... 98
Czym siĂ róšni MBO od innych systemów zarzîdzania personelem? .......... 98
Róšnica pomiĂdzy MBO a systemem oceny pracowniczej ................. 98
Róšnica pomiĂdzy MBO a Balanced Score Card ........................................ 100
Róšnica pomiĂdzy MBO a systemem premiowym .............................. 101
Monitorowanie realizacji celów — systemy informatyczne ............................ 103
RozdziaĪ 3.
Definiowanie dobrych celów ................................................................ 105
Zasada SMART .................................................................................................................... 105
S — (specific) precyzyjnie okreŁlony .......................................................... 107
M — (measurable) mierzalny ......................................................................... 108
A — (ambitious) ambitny ................................................................................. 116
R — (relevant) odnoszîcy siĂ do celów strategicznych ...................... 119
R — (realistic) realistyczny .............................................................................. 119
T — (time framed) ograniczony, okreŁlony w czasie ........................... 121
8
MBO — prosta i skuteczna technika zarzîdzania Twojî firmî
Kaskadowanie — rodzaje i techniki .......................................................................... 122
Etapy kaskadowania .......................................................................................... 127
Kaskadowanie jako technika szkoleniowa .............................................. 128
Stawianie celów — czyli maĪe planowanie strategiczne ................... 128
Metody komunikowania celów .................................................................................... 130
Tryb informacyjny ............................................................................................... 131
Tryb konsultacyjny .............................................................................................. 132
Tryb partycypacyjny ........................................................................................... 133
RozdziaĪ 4.
Czy premiowað realizacjĂ celów? ........................................................ 135
Czy premie motywujî? ...................................................................................................... 136
Wybrane zagrošenia w systemach premiowych ........................................ 139
Czy premia moše stymulowað zmianĂ? .................................................... 141
„Punished by Reward" (ukarani nagrodî) ................................................ 144
Dystans do dzieĪa a premiowanie ................................................................ 146
UznaniowoŁð w premiowaniu ........................................................................ 147
Premie oparte na puli ......................................................................................... 148
Premia jako system informacyjny ................................................................ 148
Ile pĪacið za pracĂ, a ile za wyniki? .............................................................................. 151
Od jakiego poziomu realizacji celu pĪacið premie? .............................. 152
Premia za wyniki ponadprzeciĂtne ............................................................. 153
Minimum ponišej oczekiwaĬ podstawowych ........................................ 154
Kiedy mošna stosowað wysokie premie? ................................................. 155
Co zrobið, aby premie w MBO nie demotywowaĪy? ........................................... 156
Warunki skutecznoŁci premii w systemie MBO ................................... 157
MBO jako kontrakt .............................................................................................. 158
Okresy rozliczeniowe w premiowaniu ....................................................... 159
MBO bez premii ................................................................................................... 160
Dlaczego firmy nadušywajî premii?! ......................................................... 162
Sposoby prawidĪowego finansowania premii ........................................ 163
RozdziaĪ 5.
MBO dla zaawansowanych .................................................................... 167
Rynek celów ........................................................................................................................... 167
Co to jest rynek celów? ...................................................................................... 167
Rynek celów w dojrzaĪych organizacjach ................................................. 168
Stymulowanie rynku za pomocî arkusza celów ................................... 169
Stymulowanie rynku celów poprzez warsztaty ...................................... 172
Stymulowanie rynku celów poprzez procedurĂ wymiany ............... 173
Kto powinien uczestniczyð w rynku celów? ............................................ 174
Co jest potrzebne, aby rynek celów dziaĪaĪ? ........................................... 174
Dewaluowanie siĂ celów ................................................................................................. 177
Dewaluowanie siĂ celu czy dewaluowanie siĂ wskaşnika? ............. 179
Sposoby starzenia siĂ celów ............................................................................ 180
Cele trzeba stale korygowað ............................................................................ 181
Jak skutecznie zapobiegað dewaluowaniu siĂ celów? ....................... 182
9
Spis treŁci
Optymalizowanie poziomu oczekiwaĬ ..................................................................... 183
Czynniki ksztaĪtujîce wysokoŁð targetu .................................................... 184
Kalibrowanie minimum .................................................................................... 187
Kalibrowanie maksimum ................................................................................. 194
MBO jako narzĂdzie restrukturyzacji i zmiany ..................................................... 198
Kalibrowanie wskaşników jako technika negocjacyjna
— kalibrowanie poziome .............................................................................. 200
Kalibrowanie pionowe ...................................................................................... 201
Kalibrowanie jako technika podnoszenia wydajnoŁci pracy .......... 202
Kalibrowanie minimum w negocjacjach indywidualnych ............... 203
Jak wykorzystað kalibrowanie maksimum w negocjacjach ............ 205
Technika 7 kroków ............................................................................................................. 206
Cele MBO a dywersyfikacja portfela .......................................................................... 212
Podsumowanie rozdziaĪu o dywersyfikacji ............................................. 216
RozdziaĪ 6.
Instrukcja wdrošenia MBO w firmie .................................................. 219
Na czym polega wdrošenie MBO? .............................................................................. 219
Ile trwa i w jakim okresie roku budšetowego
najlepiej rozpoczîð wdrošenie? .................................................................. 220
Harmonogram wdrošenia ................................................................................ 221
Etap I wdrošenia. Uzyskanie decyzji o wdrošeniu .............................................. 224
Etap II wdrošenia. Wybór doradcy zewnĂtrznego ............................................... 225
Którî firmĂ wybrað jako doradcĂ? ............................................................... 226
Etap III wdrošenia. Przygotowanie zaĪošeĬ ............................................................ 229
Informacje, które trzeba zebrað
przed rozpoczĂciem prac zespoĪu wdrošeniowego ........................... 230
Co nalešy ustalið ................................................................................................... 231
Budowa koalicji dla wdrošenia ..................................................................... 232
Etap IV wdrošenia. Warsztat inicjujîcy dla zarzîdu ......................................... 233
Przebieg warsztatu ............................................................................................... 234
Metoda 15 pytaĬ .................................................................................................. 235
Etap V wdrošenia. Opracowanie celów strategicznych
— warsztat z zarzîdem .................................................................................................. 238
Przygotowanie i przebieg wywiadów .......................................................... 238
Warsztat strategiczny ......................................................................................... 240
Przebieg warsztatu ............................................................................................... 240
Etap VI wdrošenia. Opracowanie procedur ........................................................... 242
Etap VII wdrošenia. Warsztaty kaskadowania ..................................................... 244
Kiedy stosowað warsztaty kaskadowania? .............................................. 246
Kto powinien prowadzið warsztaty kaskadowania? ........................... 246
Kto powinien uczestniczyð w warsztatach kaskadowania? ............. 247
Przygotowanie ........................................................................................................ 248
Przebieg warsztatu ............................................................................................... 249
NastĂpne kroki ...................................................................................................... 250
10
MBO — prosta i skuteczna technika zarzîdzania Twojî firmî
Zgłoś jeśli naruszono regulamin