ZASADY KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO W SPRAWIE ROZPOZNAWANIA ZJAWISK NADNATURALNYCH.txt

(38 KB) Pobierz
Objawienia. Czy pochodz� od Boga, czy od diab�a?

Zasady Ko�cio�a katolickiego w sprawie rozeznawania zjawisk nadnaturalnych
Urz�d Nauczycielski i Objawienia
1. Uwagi teologiczne:

Pan Jezus powierzy� swemu Ko�cio�owi potr�jny urz�d: nauczycielski, u�wi�cania i rz�dzenia, sprawowany przez hierarchi�. Urz�d rz�dzenia polega na wprowadzeniu dusz do wiecznego celu przez decyzje, polecenia, nakazy, zakazy, duszpasterstwo, karanie i pot�pianie. Wszelkie inicjatywy wiernych musi bada�, zach�ca� do wsp�pracy dla zbawienia dusz, albo te� zwr�ci� uwag� na ewentualne braki, niebezpiecze�stwa.

Aby zach�ca� wiernych w drodze do �wi�to�ci, B�g rezerwuje sobie w�asne inicjatywy, przez udzielanie szczeg�lnych dar�w, przez objawienia (tak zwane prywatne, w przeciwie�stwie do Objawienia Apostolskiego, do Depozytu Wiary, kt�ry jest jedynym obowi�zuj�cym dla wszystkich i wymaga absolutnej zgody i pos�usze�stwa), cuda i inne dary. Dary te teologia nazywa gratia gratis data: jest to szczeg�lna �aska dana nie dla w�asnego u�wi�cenia, ale pro bono communi � dla wsp�lnego dobra, dla duchowej korzy�ci katolik�w (b�d� dla ca�ego katolickiego spo�ecze�stwa, jak np. Lourdes, Fatima, Paray le Monial, b�d� dla katolik�w danego kraju � jak np. Pontmain, Notre Dame de Laus, Liche�...). Gratia gratis data mog� by� dane �wi�tym osobom, mog� by� objawieniem Pana Jezusa, Matki Bo�ej, �wi�tego... Mog� by� te� tak zwane charyzmaty, kt�rych Duch �wi�ty udziela wed�ug swego upodobania (zob. 1 Kor 12), zawsze za� s� one podporz�dkowane autorytetowi ko�cielnemu i s�u�� dobru Ko�cio�a, nigdy natomiast w�asnej chwale. Dlatego te� Pan B�g da� Aposto�om t� w�adz� rz�dzenia, aby w �wietle ROZUMU i w �wietle OBJAWIONEJ WIARY bada� i sprawdza�, czy nadzwyczajne zjawisko rzeczywi�cie jest gratia gratis data, darem Bo�ym, czy jest z�udzeniem szatana; nazywamy to ROZEZNANIEM DUCH�W. Ten rygorystyczny egzamin nazywa si� KANONICZNYM, to jest oficjalnym badaniem przez Ko�ci� katolicki, kt�ry sprawuje sw�j urz�d rz�dzenia.
2. G�os uroczystego Magisterium

V SOB�R LATERA�SKI, 19 grudnia 1516 r. (Conciliorum Oecumenicum Decreta, Bolonia 1973, ss. 634�636): Wszelkie �natchnienia�, �proroctwa�, musz� by� badane przez Stolic� Apostolsk�, kt�ra bada spraw� w formie PROCESU (st�d �proces kanoniczny�), kt�ry rozpoczyna si� pod autorytetem ordynariusza, on powo�uje komisj� do�wiadczonych i �wi�tobliwych ludzi. Wszelkie oszustwo b�dzie surowo karane (ekskomunika zastrze�ona papie�owi).

SOB�R TRYDENCKI, 4 grudnia 1563 r., Sesja XXV, De Invocatione, Veneratione Et Reliquiis Sanctorum Et Sacris Imaginibus (Conciliorum Oecumenicum Decreta, Bolonia 1973, s. 776): Odpowiedzialny w sprawach �objawie� i nadnaturalnych zjawisk jest ordynariusz. ��aden nowy cud (miraculum) nie mo�e by� zatwierdzony bez aprobaty biskupa�. �Je�li biskup ma pewn� wiedz� o tych sprawach, po konsultacji rady do�wiadczonych teolog�w i pobo�nych ludzi niech dokonuje tego, co uwa�a za stosowne do prawdy i pobo�no�ci�.

JURYSPRUDENCJA KO�CIO�A po Soborze Trydenckim: zawsze proces kanoniczny, z przes�uchaniem �wiadk�w, medycznym badaniem uzdrowie�, teologicznym rozpatrywaniem or�dzi, fizycznym badaniem cudownych wydarze� albo przedmiot�w (np. cuda eucharystyczne, objawienia Matki Bo�ej �w. Katarzynie Labour�, Alfonse Ratisbonne, La Salette, Lourdes, Pontmain, Fatima, Syrakuzy).
3. Cechy kanonicznego os�du Ko�cio�a

   1. Tylko te zjawiska zosta�y uznane za autentyczne, w kt�rych nie ma miejsca na �adne w�tpliwo �ci, nie zosta� znaleziony �aden b��d. Bonum ex integra causa, malum ex quocumque defectu. Je�li znalezionoby najmniejsz� nawet w�tpliwo��, wtedy Ko�ci� odmawia takim zjawiskom autentyczno�ci, je�li natomiast najmniejszy cho�by b��d, Ko�ci� je pot�pia (np. Alumbrados w XVI wieku w Hiszpanii, siostra Maria de la Visitaci�n, etc.).
   2. Nawet je�li hierarchia stwierdza autentyczno�� danego zjawiska, to nie korzysta z przywileju nieomylno�ci, dlatego, �e nieomylno�� jest gwarantowana tylko w przypadku APOSTOLSKIEGO, A WI�C PUBLICZNEGO BOSKIEGO OBJAWIENIA, DEPOZYTU WIARY, APOSTOLSKIEJ TRADYCJI I PISMA �WI�TEGO. Og�oszenie dogmatu jest stwierdzeniem, �e przedstawiona prawda jest tre�ci� apostolskiej Tradycji, Depozytu Wiary. Z tego wynika, �e nawet deklaracja autentyczno�ci jakiego� objawienia nie wymaga absolutnego pos�usze�stwa i zgody katolika z zagro�eniem wiecznego pot�pienia (tzn. kto nie wierzy, b�dzie pot�piony). Nie jest wi�c automatycznie heretykiem albo schizmatykiem kto�, kto nie wierzy np. w La Salette, jest nim za� ten, kto nie wierzy we Wniebowzi�cie NMP. Natomiast odmowa uznania potwierdzonych przez Ko�ci� zjawisk wskazuje na brak wiary, a nawet pogard� wobec Magisterium Ordinarium Ko�cio�a poprzez lekcewa�enie uroczy�cie potwierdzonych prywatnych objawie� (Lourdes, Fatima, Paray le Monial), brak pos�usze�stwa w sprawach dyscyplinarnych, nierozs�dek i brak logiki w sprawach jasnych, brak czci wobec Pana Boga lub Matki Bo�ej.
   3. Z tego wynika r�wnie�, �e zgodnie z powy�sz� nauk� �adne objawienie nie mo�e skupia� na sobie takiej samej uwagi co Magisterium Extraordinarium i nie mo�e wymaga� od wiernych bezwarunkowej wiary, mo�e natomiast � podporz�dkowania si� hierarchii. Je�li wizjoner musi wybiera� mi�dzy rozkazem or�dzi a rozkazem ko�cielnym, to powinien wybra� rozkaz ko�cielny (�w. Ma�gorzata Maria, �w. Katarzyna Labour�, siostra �ucja z Fatimy, szczeg�lnie �w. Bernadetta z Lourdes) � ufaj�c, �e Pan B�g jest w stanie poruszy� serca prze�o�onych.
   4. Nawet w czasie kryzysu kompetentnej hierarchii nie wolno lekcewa�y� potrzebnego procesu kanonicznego. Je�li dzisiejsza hierarchia nie jest w stanie przeprowadzi� rzetelnego procesu (brak wiary albo lenistwo etc.), to trzeba ufa�, �e Pan B�g jest w stanie nawr�ci� odpowiedzialnych. Nigdy nie wolno opiera� si� na niepotwierdzonych zjawiskach nadnaturalnych. Konkretny przyk�ad: proces kanoniczny biskupa Mostaru w sprawie Medjugorie. Proces ten odby� si� wed�ug jurysprudencji Ko�cio�a. Wyniki s� jasne, mimo tego, �e cz�onkowie komisji nie byli zwi�zani z ruchem Tradycji.

Badanie kanoniczne wed�ug �regu� rozeznania duch�w�
1. Zasady:

   1. Trzeba zawsze najpierw bada� zastrze�enia, szuka� negatywnych cech. �B�g jest �wiat�o�ci�, a ciemno�ci w Nim nie ma �adnej!� (1 J 2,1). Poniewa� B�g jest najwy�szym dobrem, czystym aktem (actus purus), nie mo�e by� w Nim braku, wady czy b��du. Je�li wi�c istnieje cho�by ma�y b��d czy wada, czy tylko brak integralno�ci dobra, to nie mo�e by� czynem Boga, ale Jego przeciwnika, zazwyczaj zjawiaj�cego si� jako �anio� �wiat�o�ci�, kt�rego zawsze mo�na �pozna� po owocach�. Kiedy� poka�e sw�j ogon, swoj� ciemno��. �Taktyk� z�ego anio�a jest w�lizgiwa� si� do wn�trza duszy nabo�nej zgodnie z zastanymi w niej poj�ciami, by tak skaptowan� uwie�� z kolei do sobie w�a�ciwych cel�w... Dla rozpoznania tedy jako�ci dzia�aj�cego ducha winna taka dusza zwr�ci� bacznie uwag� na ca�y zasi�g my�li zasugerowanej przez dzia�aj�cego w niej ducha. Je�li tedy spostrze�e, i� zar�wno pocz�tek zasugerowanej my�li, jak te� �rodkowy jej przebieg, a w dodatku sam jej fina� sk�adaj� si� z element�w wy��cznie dobrych, zmierzaj�cych ku dobru, znakiem to b�dzie, i� dzia�a tu duch dobry. Je�li za� w owym ci�gu sugerowanej my�li zarysowa� si� cho�by odcie� z�a, znakiem to b�dzie oczywistym, i� dzia�a za ni� duch z�a� (�w. Ignacy Loyola, Regu�a 4 i 5). W badaniu kanonicznym jednym z najwa�niejszych badaczy jest PROMOTOR FIDEI, ten, kt�ry ma obowi�zek sprawdzenia wszystkiego zwi�zanego z �objawieniem�, kt�ry w jakikolwiek spos�b by�by niezgodny i sprzeczny z Depozytem Wiary, z nauczaniem i moralno�ci� Ko�cio�a katolickiego. Dlatego nazwano go adwokatem diab�a (advocatus diaboli). Ca�y proces kanoniczny jest podobny do procesu kanonizacji. Pierwsze zadanie Promotora polega na przes�uchaniu wszystkich �wiadk�w (zob. KPK 2023 i 2025). Dok�adnie to samo sta�o si� w Lourdes (1859) i w Fatimie (1922).
   2. Badania w �wietle ROZUMU i w �wietle WIARY:
          * Po pierwsze, czy zjawiska te mo�na t�umaczy� naturalnie. W tym badaniu zaanga�owane b�d� dziedziny naturalne i ludzkie: psychologia, medycyna, zasady logiczne i metafizyczne, krytyka �wiadectw �wiadk�w wed�ug tych samych zasad. Przez to wyklucza si� wszelki rodzaj oszustw, chor�b psychicznych etc., a zarazem stwierdza si�, �e chodzi tu o zjawiska, kt�rych naturalna wiedza nie potrafi wyt�umaczy�.
          * Po drugie, je�li na pewno chodzi o fakty nadnaturalne, to trzeba bada� czy pochodz� od Boga, czy te� od szatana. Mamy tu do czynienia z ROZEZNANIEM DUCH�W, chodzi bowiem o czyst� nauk� teologiczn�, kt�ra opiera si� na Boskiej Wierze.
   3. Mo�na posegregowa� te badania wed�ug r�nych kryteri�w: 3 wed�ug porz�dku naturalnego w �wietle rozumu, 7 wed�ug porz�dku nadprzyrodzonego w �wietle Depozytu Wiary. Kryteria teologiczne s� dwojakie: pierwsze dotycz� samego objawienia, jego tre�ci oraz otaczaj�cych je cud�w; traktuj� one o naturze oraz doktrynalnej i mistycznej tre�ci fakt�w i or�dzi, kt�re maj� pochodzi� od Boga. Kryteria te s� obiektywne, pewne i a priori, poniewa� ani sam B�g, ani N.M.Panny nie s� obcy dla katolika. Wiemy o nich z Boskiego Objawienia i te kryteria szczeg�owo sprawdzaj�, czy or�dzie jest we wszystkim zgodne z Depozytem Wiary. Drugie dane dotycz� badania owoc�w duchowych tej nadprzyrodzonej interwencji, wed�ug s��w Pana Jezusa: �Strze�cie si� fa�szywych prorok�w, kt�rzy przychodz� do was w owczej sk�rze, a wewn�trz s� drapie�nymi wilkami. Poznacie ich po ich owocach... Tak ka�de dobre drzewo wydaje dobre owoce, a z�e drzewo wydaje z�e owoce� (Mt 7,15�20). Dobre owoce s� owocami autentycznego �ycia nadprzyrodzonego. Te owoce trzeba znale�� najpierw u wizjonera, potem u wiernych dotkni�tych, wreszcie musz� skutecznie si� przyczynia� do wsp�lnego dobra ca�ego Ko�cio�a, Mistycznego Cia�a Chrystusa. Poniewa� sens historii polega na rozwoju tego Mistycznego Cia�a Chrystusa a� do pe�ni, tak ka�da taka Boska interwencja w naszej histo...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin