26.10_9.11_23.11.2008r.doc

(244 KB) Pobierz
Niedziela 26

Niedziela 26.10.2008

 

 

Administracyjno – prawne ograniczenia wolności gospodarczej.

 

 

Temat 2:

Konstytucyjne, traktatowe i ustawowe pojęcie przedsiębiorcy.

 

Art. 2,20,90,91,22,30,33

 

Nie ma stałego wzorca regulowania gospodarki w konstytucji.

 

Z jednej strony chciano by Polska wyszła z komunizmu, żeby była wolność gospodarcza ale art. 90 mówi o interesie UE – oddajemy swoją wolność w ręce UE.

Art.2 – ustrój państwa – demokratyczne państwo prawne.

 

Przepisy konstytucji mają charakter:

-          zasady (klauzula niejasna, niezrozumiała dla normalnego człowieka)

-          precyzyjny

 

Prawo w znaczeniu:

-          pozytywistycznym –ważne jest tylko to co jest napisane niezależnie co jest treścią tego zapisu.

-          niepozytywistycznym – ma znaczenie co jest treścią prawa, nie jest ważna procedura tylko treść, ważne są zasady moralne, prawo realizuje dobro

 

Demokracja              decyzja podejmowana jest wtedy kiedy tak zdecyduje większość (jednak w procedurze

głosowania zazwyczaj to mniejszość społeczeństwa podejmuje decyzje który kandydat wygrywa bo mało osób chodzi na głosowanie). Demokracja może zmienić się w tyranie jeśli nie będzie niosła za sobą dobra.

 

Sprawiedliwość społeczna – walka o równość ale w rzeczywistości wszyscy i wszystko jest od siebie

różne.

 

Równość :

-          wobec prawa (każdy człowiek płaci taki sam podatek)

-          stanowienia prawa (równość w treści prawa, tak tworzy się prawo żeby wszystko było równe np. był urlop macierzyński a teraz jest również urlop tacieżyński.

 

Nie powinno się wszystkiego równać bo każdy z nas jest inny, powinno tylko się wspierać słabsze grupy społeczne. W rzeczywistości wyrównywanie prowadzi do nierówności , do dyskryminacji.

 

Art. 20

Ustrój gospodarczy państwa

 

Społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej...

 

Społeczna              z doktryny niemieckiej państwo prowadzi gospodarkę tak aby nie doprowadzić do

rewolucji (konfliktu społecznego), wtórny podział dochodów, prywatnie zarabiamy na rynku a państwo w zamian daje nam urlopy macierzyńskie, zasiłki itp. 

 

Rynkowa              zapotrzebowanie na podstawie potrzeb człowieka

Wolność działalności gospodarczej (zarobkowania, bogacenia się ) = CZŁOWIEK

 

 

 

 

 

Art. 30

Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych.

 

Podmiotem źródła wolności jest człowiek

 

Własność prywatna - nie publiczna.

 

Działalność państwowa ma charakter publiczny, niezarobkowy, służy dla ludzi, zaspokaja zbiorowe

                            potrzeby ( np. gmina )

 

Zarobkowanie – działalność gospodarcza , należy do obowiązków tylko i wyłącznie człowieka.

 

Art. 64

Własność -               Każdy ma prawo do własności, innych praw majątkowych oraz prawo dziedziczenia..

 

Art. 65

Wolność Każdemu zapewnia się wolność wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca pracy

Państwo może wprowadzić monopol w drodze ustawy.

 

Przykład Monopolu w Polsce:

-          Poczta Polska

-          Kolej

-          Wyścigi konne

-          Produkcja znaczków

-          Bicie monet

 

Przedsiębiorca – w konstytucji nie ma ani słowa przedsiębiorca  ani definicji przedsiębiorcy.

              Osoba która prowadzi działalność gospodarczą (zarobkową)

              Osoba podejmująca decyzje finansowe na własną odpowiedzialność (definicja ekonomiczna)

 

Art. 30, 31 ust. 1, 20

 

Przedsiębiorca – człowiek lub grupa ludzi są podmiotami działalności gospodarczej – wg konstytucji.

 

Art. 7

 

Władza publiczna – imperium:

-          władza wykonawcza

-          władza ustawodawcza

-          władza sądownicza

 

Wg konstytucji tylko człowiek ( i grupy ludzi)  może prowadzić działalność zarobkową.

 

Nie ma działalności zarobkowej w gminach, stowarzyszeniach. Podmioty publiczne nie są przedsiębiorcą, nie prowadzą działalności zarobkowej, działają na rzecz społeczeństwa.

 

W przepisach UE (w traktatach) nie ma pojęcia przedsiębiorcy.

Używa się tylko: spółki, firma, przedsiębiorstwo traktowane jak osoby fizyczne, spółdzielnie itp. Nie ma znaczenia forma organizacyjno-prawna, każdy kompleks który zmierza do osiągnięcia zysku. 

 

Spółki  – osoby prawne prawa publicznego

 

Przedsiębiorstwo w Polsce:               przedmiot, kompleks składników majątkowych, rzecz, można je kupić

                                          można je sprzedać

Art. 46 kodeksu cywilnego

 

Przedsiębiorca – przedmiot prawa, który może kupić, sprzedać przedsiębiorstwo, jest to jednostka bez osobowości prawnej (np. spółdzielnia mieszkaniowa), osoba fizyczna i osoba prawna.

                           

 

 

 

 

              Niedziela 9.X.08

 

 

Temat 3

Pojęcie i zakres wolności gospodarczej (wg ustaleń nauki i prawa polskiego i dorobku prawnego UE)

 

Art. 6 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej: Podejmowanie, wykonywanie i zakończenie

działalności gospodarczej jest wolne dla każdego na równych prawach, z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa – swobodę ma każdy na równych prawach ale jest to wbrew Konstytucji która mówi, że to tylko człowiek ma swobodę.

 

 

 

Działalność gospodarcza: celem jest zysk, działalność zarobkowa prowadzona przez różne podmioty:

a) prywatne – Jan Kowalski, Państwo Wiśniewscy, spółki osób fizycznych,

spółki komandytowe prowadzone przez osoby fizyczne.

b) publiczne – Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego, zakład

                            budżetowy, przedsiębiorstwa państwowe.

 

 

 

 

Podstawowym podmiotem wszelkich wolności i aktywności jest człowiek i grupy ludzi.

 

Działalność Państwowa ma charakter wtórny i służebny.

Wolność gospodarcza może odnosić się tylko i wyłącznie do podmiotów prywatnych czyli człowieka a nie publicznych czyli państwa.

 

Wolność działalności gospodarczej: możliwość samodzielnej decyzji o rozpoczęciu, prowadzeniu

oraz rozwiązaniu swojej firmy.

 

 

 

Warunki prowadzenia działalności gospodarczej: wszelkie przepisy zawarte w ustawach sprawiają,

że w wielu przypadkach wolność ta jest bardzo ograniczona, można nawet stwierdzić, że tej wolności nie ma.

Zasady wolności działalności gospodarczej:

-          wolność służy tylko człowiekowi

-          wszystko co nie jest wyraźne zabronione przepisami prawa jest dozwolone

Prawo

 

Art. 87 Konstytucji

Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są:

1.Konstytucja

2. ustawy

3. ratyfikowane umowy międzynarodowe

4. rozporządzenia.

 

Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.

 

Ratyfikowana umowa międzynarodowa- po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej

Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową.

 

Rozporządzenia - są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego

upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu. Nie może ograniczać naszej wolności.

 

Zasada interpretacji - sformułowania w ustawach muszą być dokładnie sprecyzowane. Jeśli przepis

nie jest precyzyjny to należy interpretować na rzecz wolności.

 

Konstytucja – są to prawa i zasady dla państwa ale nie dla człowieka, bo człowiek korzysta z

wolności.

 

Podmioty publiczne nie są podmiotami wolności tylko podmiotami prawa – ustaw rozporządzeń,

działają na podstawie i w granicach prawa – art. 7 Konstytucji.

 

Zasada legalizmu -  odróżnieniu od zasady interpretacji dla podmiotów prywatnych obowiązuje

zasada legalizmu – zakaz rozszerzającej interpretacji kompetencji organów publicznych, jeśli jest wątpliwość interpretujemy, że organ władzy publicznej nie może tego zrobić.

 

Zasada pomocniczości (służebności) – zasada działania państwa która umacnia uprawnienia

obywateli. Państwo nie może zrównywać się z człowiekiem , państwo może włączać się w obszary życia człowieka, tylko wtedy gdy jednostka nie daje sobie rady.

 

Podstawowe składniki wolności działalności gospodarczej.

Wolność gospodarcza nie jest prawem jednorodnym, jest to wiązka innych wolności:

-          prawo do własności, innych praw majątkowych oraz prawo dziedziczenia – bez prawa własności nie ma możliwości zarobkowania (możemy coś sprzedać lub korzystać z tego jeśli jest to naszą własnością i mieć z tego zysk)

-          wolność wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca pracy ( tak na prawde w Polsce nie każdy ma prawo wykonywać taki zawód jaki chce np. prostytucja, żebractwo)

Wolność gospodarczą mogą ograniczać lub ułatwiać systemy podatkowe i finansowe, procedury, system prawny, działania ingerencje oraz system nadzoru państwa.

 

 

Zakres podmiotowy wolności działalności gospodarczej:

-          w doktrynie jest spór n temat podmiotowego zakresu wolności działalności gospodarczej.

-          W Konstytucji jest jasno napisane, że godność człowieka jest źródłem (podmiotem) wolności działalności gospodarczej.

To nie państwo jest podmiotem wolności, ono jest tylko podmiotem pomocniczym. Państwo jest podmiotem prawa a nie wolności.

 

 

Konstytucyjne podmioty wolności działalności gospodarczej:

 

CZŁOWIEK = PODMIOT

+grupy ludzi

 

Jednostki publiczne nie są podmiotem wolności tylko prawa

 

Państwowa osoba prawna – podmiot, który działa o własność państwową, zysk jest na cele

działalności publicznej a nie prywatnej –zarobkowej. Np.: spółki, jednoosobowa spółka skarbu państwa, przedsiębiorstwa państwowe. Tu kontrolę sprawuje państwo: ustala wysokość wynagrodzenia na stanowiskach kierowniczych, odprowadzania finansów.

Jednoosobowe spółki skarbu państwa oraz przedsiębiorstwa państwowe nie są podmiotami wolności działalności gospodarczej.

 

Spółki mieszane – np. 90 % prywatny kapitał

                            10 % publiczny, państwowy kapitał                           

              jest to spółka prywatna

 

Podmiot prywatny jest podmiotem prywatnym jeśli przewagę kapitału ma podmiot prywatny np. 90 % a państwowy 10 %. W tym przypadku podmiot realizuje własne prywatne interesy zarobkowe, jednostkowe. Władzę sprawują jednostki prywatne czyli jest to podmiot prywatny.

 

Zależy to nie tylko od ilości kapitału ale również od osób kierujących tą spółką. Mimo że spółka może mieć przewagę kapitału prywatnego może to być spółka państwowa – w umowie założycielskiej może  być zapis że np. członkowie ze strony państwa maja pięciokrotnie liczone głosy w głosowaniu. Tak naprawdę to zależy to od tego kto kieruje a nie kto ile ma kapitału.

 

30 % prywatny

50 % publiczny

jest to podmiot publiczny bo ma większość kapitału publicznego i jeśli większość członków kierujących jest z sektora publicznego to nie ma wątpliwości że jest to podmiot publiczny.

 

40 % publiczny

60 % prywatny

mimo, że więcej kapitału jest prywatnego ale przewagę głosów mają osoby z sektora publicznego i jest to podmiot publiczny.

 

Spółki złożone są z podmiotów prywatnych oraz spółki mieszane, które są kontrolowane w większości przypadków prze podmioty prywatne.

 

Wolność gospodarcza a prawo.

 

Wolność gospodarcza może i musi być realizowana przy pomocy prawa, rozstrzyga to sprzeczne interesy.

 

Wolność działalności gospodarczej                 a                    swoboda UE

 

Publiczne Prawo podmiotowe , gospodarcze,                             dotyczy nie tylko człowieka ale również

publiczne prawo człowieka  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin