16.05.docx

(19 KB) Pobierz

Postępowanie sądowo-administracyjne, zwane również kontrolą sądowo-

administracyjną decyzji i innych aktów wydanych przez organy

administracji państwowej, to często jedyna szansa na zmianę decyzji

niekorzystnych dla podmiotów gospodarczych. Dotyczy to zwłaszcza

sytuacji, gdy spór toczy się co do interpretacji niejasnych przepisów

prawa.

Zakres spraw rozpoznawanych w postępowaniu sądowo-administracyjnym

Jak wynika bowiem z treści art. 3 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002

r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153,

poz. 1270 ze zm.; dalej: "upssa"), sądy administracyjne sprawują

kontrolę działalności administracji publicznej i stosują środki

określone w ustawie. Kontrola działalności administracji publicznej

przez sądy administracyjne obejmuje natomiast orzekanie w sprawach

skarg na akty lub czynności z zakresu administracji publicznej

wskazane w powołanym wyżej przepisie. Tym samym należy rozumieć, iż

sądy administracyjne nie mają delegacji ustawowej do rozpatrywania

spraw wykraczających poza zakres wskazany w przepisach upssa.

W związku z tym w praktyce, w oparciu o powołany przepis, skargę do

sądu administracyjnego można składać m.in. na:

*              decyzje określające lub ustalające wysokość zobowiązań podatkowych,

*              postanowienia wydawane w toku postępowań administracyjnych, na które

służą zażalenia,

*              decyzje w sprawie odmowy zmiany lub zmieniające postanowienia w

sprawie wiążących interpretacji podatkowych,

*              decyzje administracyjne wydawane w oparciu o KPA i inne akty prawne

(np. w sprawie znaków towarowych).

Z uwagi na to, iż jednym z najliczniejszych i najczęściej spotykanych,

a tym samym najpowszechniejszym w praktyce rodzajem prowadzonych

postępowań sądowo-administracyjnych jest kontrola sądowo-

administracyjna decyzji i postanowień wydawanych przez organy

podatkowe w sprawach z zakresu prawa podatkowego, niniejsze rozważania

zostaną odniesione do skarg na akty i czynności wydawane w toku

postępowań podatkowych, tj. skarg wnoszonych m.in. na:

*              decyzje określające lub ustalające zobowiązania podatkowe,

*              postanowienia, na które służą zażalenia, w tym postanowienia w

sprawie interpretacji wydawanych do 30 czerwca 2007 r.,

*              interpretacje indywidualne wydawane od 1 lipca 2007 r.,

*              decyzje w sprawie ulg podatkowych (rozłożenie na raty, umorzenie

zaległości podatkowych itp.).

Kto i kiedy może złożyć skargę

Uprawnionym do wniesienia skargi jest każdy, kto ma w tym interes

prawny. Skargę można wnieść także wspólnie - jeżeli kilka osób jest

uprawnionych do wniesienia skargi na tę samą decyzję, postanowienie,

inny akt lub czynność albo bezczynność organu, wszyscy mogą występować

w roli skarżących. Skargę do sądu administracyjnego można sporządzić

samodzielnie lub za pośrednictwem pełnomocnika. Przy wnoszeniu skargi

do sądu administracyjnego przez podmioty reprezentowane przez ich

organy zarządzające albo też np. przez spółki prawa handlowego nie

mające osobowości prawnej (m.in. spółki jawne, komandytowe) ważne jest

właściwe umocowanie osób reprezentujących te podmioty przez sądem

administracyjnym.

Istotną kwestią związaną ze skutecznością wniesienia skargi do sądu

administracyjnego jest wyczerpanie środków zaskarżenia w postępowaniu

podatkowym. Przez wyczerpanie środków zaskarżenia rozumie się

sytuację, w której stronie nie przysługuje żaden środek zaskarżenia,

taki jak zażalenie, odwołanie lub wniosek o ponowne rozpatrzenie

sprawy, przewidziany w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja

podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.; dalej: "OP").

A zatem nie jest możliwe wniesienie skargi bezpośrednio na decyzję

organu I instancji (tj. np. naczelnika urzędu skarbowego). Trzeba

postąpić zgodnie z pouczeniem i najpierw wnieść w terminie odwołanie

do organu wyższej instancji, a potem decyzję organu II instancji

zaskarżyć do sądu administracyjnego.

Termin i sposób złożenia skargi

Postępowanie sądowo-administracyjne od 2004 roku jest dwuinstancyjne.

W pierwszej instancji orzekają wojewódzkie sądy administracyjne (WSA).

Skargę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia

skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie. Po zreformowaniu sądownictwa

administracyjnego zmieniono sposób wnoszenia skargi. Przed 2004 rokiem

skargę należało wnieść bezpośrednio do sądu administracyjnego. Obecnie

skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu,

którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi. Inaczej

mówiąc, adresatem skargi jest wojewódzki sąd administracyjny, ale

organ II instancji, którego decyzję skarżymy, będzie w tym

pośredniczył. Organ sam przekazuje skargę właściwemu sądowi

administracyjnemu wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w

terminie trzydziestu dni od dnia jej wniesienia.

Wojewódzki sąd administracyjny nie jest związany granicami skargi.

Nawet jeśli podmiot gospodarczy będący skarżącym nie korzysta z pomocy

prawnika, sąd po zapoznaniu się z aktami sprawy winien rozpatrzyć

wszystkie okoliczności sprawy.

Skargi wnoszone bezpośrednio do wojewódzkich sądów administracyjnych

są zwracane organom podatkowym w celu zachowania prawidłowej procedury

przekazywania skargi. Jeżeli strona wniesie skargę bezpośrednio do

sądu, ten może nie zdążyć odesłać jej w terminie do organu. W takim

przypadku termin do wniesienia skargi zachowany będzie jedynie wtedy,

gdy sąd, do którego wniesiono omyłkowo skargę, zdoła ją nadać na adres

organu przed upływem 30-dniowego terminu. Ewentualne ryzyko

przekroczenia procesowego terminu oraz skutki z tym związane

(odrzucenie skargi) poniesie skarżący podatnik. Dlatego też warto

upewnić się, czy skarga została skierowana do właściwego organu, mając

na względzie konieczność dochowania ustawowego terminu do wniesienia

skargi.

Na złożenie skargi skarżący ma 30 dni od dnia doręczenia decyzji.

Terminy w postępowaniu sądowym oblicza się według przepisów prawa

cywilnego, przy czym jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę

lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się

następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.

Innym sposobem skutecznego złożenia skargi w terminie - obok

osobistego złożenia jej w biurze podawczym organu II instancji - jest

nadanie skargi pocztą. Zgodnie z przepisami oddanie pisma w polskim

urzędzie pocztowym lub w polskim urzędzie konsularnym jest

równoznaczne z wniesieniem go do sądu.

Skargę do WSA można sporządzić samodzielnie lub też powierzyć jej

napisanie profesjonaliście (np. radcy prawnemu lub doradcy

podatkowemu). O ile jednak przed WSA skarżący może występować

samodzielnie, o tyle przed Naczelnym Sądem Administracyjnym (w ramach

skargi kasacyjnej od wyroku WSA) skarżący musi występować poprzez

pełnomocnika.

Koniecznym warunkiem skuteczności skargi jest opłacenie wpisu. W

przypadku spraw podatkowych zwykle będzie to wpis stosunkowy,

aczkolwiek możliwy jest wpis stały, gdy nie występuje wartość

przedmiotu sporu (np. skargi na decyzje w sprawie interpretacji

podatkowych). Wpis należy zapłacić najpóźniej na wezwanie sądu w

określonym terminie, a brak zapłaty spowoduje odrzucenie skargi. W

sytuacji jednak, gdy strona jest reprezentowana przez adwokata lub

radcę prawnego, wpis stały musi być uiszczony z chwilą złożenia

skargi, pod rygorem odrzucenia skargi.

Czynność podjęta w postępowaniu sądowo -administracyjnym po upływie

terminu jest bezskuteczna. Wyjątkowo sąd może terminy wskazane w

upssa, w tym termin do wniesienia skargi, przywrócić. Niemniej jednak

może stać się tak tylko wtedy, gdy strona nie dokonała w terminie

czynności w postępowaniu sądowym bez swojej winy, i złoży wniosek o

przywrócenie terminu. Pismo z wnioskiem o przywrócenie terminu wnosi

się do sądu, w którym czynność miała być dokonana, w ciągu siedmiu dni

od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Należy w nim

uprawdopodobnić okoliczności wskazujące na brak winy w uchybieniu

terminu. Wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia skargi wnosi się

za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność jest

przedmiotem skargi. Równocześnie z wnioskiem trzeba dokonać czynności,

której strona nie dokonała w terminie. W tym przypadku jednocześnie z

wnioskiem trzeba będzie wnieść skargę.

Skarga

Skarga do WSA powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu

sądowym. Każde pismo strony powinno zawierać:

*              oznaczenie sądu, do którego jest skierowane,

*              imię i nazwisko lub nazwę stron, ich przedstawicieli ustawowych i

pełnomocników,

*              oznaczenie rodzaju pisma,

*              osnowę wniosku lub oświadczenia,

*              podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika,

*              wskazanie załączników.

Oprócz powyższych elementów skarga do WSA musi zawierać: wskazanie

zaskarżonej decyzji (postanowienia, innego aktu lub czynności),

oznaczenie organu, którego działania lub bezczynności skarga dotyczy

oraz określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego.

Jeżeli skarga jest pierwszym pismem w sprawie, powinna dodatkowo

zawierać oznaczenie miejsca zamieszkania (siedziby). W razie jego

braku adresu do doręczeń lub siedziby stron, ich przedstawicieli

ustawowych i pełnomocników oraz przedmiotu sprawy. Każde dalsze pisma

w postępowaniu sądowym pisma muszą zawierać sygnaturę akt.

Wstrzymanie wykonania zaskarżanego aktu

Samo wniesienie skargi do sądu administracyjnego nie wstrzymuje

wykonania zaskarżanego aktu lub czynności. Niemniej jednak możliwe

jest - w razie wniesienia skargi - wstrzymanie wykonania decyzji lub

postanowienia przez organ, który ją/je wydał, przy czym wstrzymanie

wykonania danego aktu lub czynności może wstrzymać organ, z urzędu lub

na wniosek skarżącego, w całości lub w części.

Jeśli jednak nie doszło do wstrzymania wykonania zaskarżanego aktu lub

czynności przed przekazaniem sądowi skargi, wówczas sąd może na

wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania w

całości lub w części zaskarżanego aktu lub czynności. Sytuacja taka co

do zasady jest możliwa, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia

znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków.

Rozprawa

Przed wydaniem wyroku sąd administracyjny rozpoznaje sprawę na

rozprawach, które co do zasady są - poza pewnymi wyjątkami - jawne.

Po rozpoczęciu rozprawy i złożeniu sprawozdania przez sędziego

sprawozdawcę, strony - najpierw skarżący, a potem organ - mogą

zgłaszać ustnie swoje żądania i wnioski oraz składają wyjaśnienia.

Strony mogą ponadto wskazywać podstawy prawne i faktyczne swych żądań

i wniosków.

Z przebiegu posiedzenia jawnego sporządzany jest każdorazowo, pod

kierunkiem przewodniczącego składu sędziowskiego, protokół. Ponieważ w

praktyce protokół uwzględnia zgłaszane w trakcie rozprawy ustne

żądania i wnioski w sposób bardzo ogólnikowy, warto pomyśleć o

sprecyzowaniu wyjaśnień i żądań w tzw. piśmie procesowym i złożyć je

najpóźniej w momencie rozpoczęcia rozprawy, jednocześnie przekazując

jego kopię stronie przeciwnej. Zyskujemy wówczas pewność, iż sąd

weźmie pod uwagę nasze wszelkie zarzuty i wnioski, a ewentualne

nieustosunkowanie się sądu do argumentów wskazanych w piśmie

procesowym może stanowić przesłankę do złożenia skargi kasacyjnej.

Pamiętać również należy o tym, iż nieobecność stron (zarówno

skarżącej, jak i pozwanej) lub też ich pełnomocników na rozprawie nie

wstrzymuje rozpoznania sprawy. Jeśli zatem z uzasadnionych przyczyn

nie może skarżący wziąć udziału w rozprawie, a jednocześnie strona

skarżąca ma przekonanie o konieczności uczestniczenia w niej, lepiej z

pewnym wyprzedzeniem poprosić sąd o odroczenie terminu rozprawy.

Wyrok

Wydawane przez sądy administracyjne wyroki zapadają po zamknięciu

rozprawy, na podstawie akt sprawy. Mają one formę ustnego ogłoszenia,

aczkolwiek sąd, uwzględniając skargę strony skarżącej, ma obowiązek

sporządzić pisemne uzasadnienie wyroku, w terminie czternastu dni od

dnia ogłoszenia wyroku albo podpisania sentencji wyroku wydanego na

posiedzeniu niejawnym. To oznacza, iż w przypadku oddalenia skargi,

pisemne uzasadnienie jest sporządzane wyłącznie wtedy, gdy z takim

wnioskiem zwróci się strona skarżąca, w terminie 7 dni od dnia

ogłoszenia wyroku. A ponieważ ustne uzasadnienie wyroku jest zwykle

ograniczone do zwięzłego podsumowania argumentacji sądu, warto

pamiętać o wniosku o sporządzenie pisemnego uzasadnienia, które

niewątpliwie może być bardzo przydatne przy sporządzaniu skargi

kasacyjnej.

Wydany przez WSA wyrok wiąże sąd administracyjny, który ten wyrok

wydał, a nadto organy podatkowe, których akty lub czynności były

przedmiotem skargi. W praktyce oznacza to, iż organy podatkowe, choćby

nawet nie podzielały stanowiska wyrażonego przez WSA, nie mogą

kiedykolwiek indziej zająć - w stosunku do skarżącego i w oparciu o

identyczny stan faktyczny - innego niż zaprezentowane przez WSA

stanowiska.

Skarga kasacyjna

Od wydanego przez WSA wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie

w sprawie przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu

Administracyjnego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

Skargę kasacyjną można oprzeć wyłącznie na dwóch następujących

podstawach:

1.              naruszeniu prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub

niewłaściwe zastosowanie;

2.              naruszeniu przepisów postępowania, jeżeli uchybienie to mogło mieć

istotny wpływ na wynik sprawy. W praktyce występują znacznie trudności

w określeniu właściwej podstawy skargi kasacyjnej, dlatego też w tej

sytuacji warto skorzystać z profesjonalnej pomocy. Sporządzenie bowiem

skargi kasacyjnej w oparciu o błędną podstawę prawną spowoduje

odrzucenie skargi kasacyjnej z powodów czysto formalnych.

Podobnie jak w przypadku skargi, skargę kasacyjną wnosi się za

pośrednictwem sądu, który wydał zaskarżony wyrok lub postanowienie, w

terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia stronie odpisu orzeczenia

z uzasadnieniem. I w tym wypadku ważne jest dochowanie ustawowego

terminu oraz skierowanie skargi kasacyjnej do właściwego sądu, bowiem

niedopełnienie tych wymogów formalnych spowoduje odrzucenie skargi

kasacyjnej już przez WSA.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego kończy postępowanie sądowo-

administracyjne, a pisemne uzasadnienie wyroku - inaczej niż w

przypadku wyroku WSA - sporządzane jest z urzędu w każdym przypadku,

na co wskazuje treść art. 193 upssa.

W ostatnim okresie coraz więcej kwestii wątpliwych i spornych

rozstrzyganych jest przez sądy administracyjne w ramach tzw. pytań

prejudycjalnych do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Dotyczy to

przede wszystkim niejasności na tle zgodności polskich przepisów

podatkowych z regulacjami unijnymi. Dlatego też sąd...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin