Postepowanie_IV.doc

(89 KB) Pobierz

Kompetencje w świetle sądownictwa administracyjnego – zakres przedmiotowy kontroli sądowej według ustawy z 31.01.1980 roku o NSA:

- NSA i ówczesne ośrodki zamiejscowe rozpatrywały skargi a 20 kategorii decyzji administracyjnych (klauzula enumeratywna otwarta – ustawodawca w 1980 r. godził się na to, że w przyszłości mogą być wydawane ustawy które rozszerzą kontrolę.

- Skarga na bezczynność czyli na milczenie w zakresie przedmiotowym takich jak decyzje (w tych samych 20 sprawach co decyzje).

- NSA okazjonalnie badał legalność aktów administracyjnych (tzn. nie było skargi na akt normatywny przy okazji badania skargi na decyzję).

 

W 1995 r. nowa ustawa o NSA – zakres właściwości rzeczowej:

- NSA rozpoznawał skargi na decyzję administracyjne (wedle konstrukcji klauzuli generalnej z wyłączeniami). Wszystkie decyzje wolno było skarżyć chyba, że ustawa zabraniała.

- NSA rozpatrywał skargi na niektóre postanowienia z KPA na które służy zażalenie.

- Skarga na inne akty lub czynności z zakresu administracji publicznej,

- Skarga na bezczynność,

- Skarga na akty normatywne wydawane przez organy gmin i związki międzygminne,

- Skarga na akty normatywne wydawane przez terenowe organy administracji rządowej,

- Skargi na rozstrzygnięcia nadzorcze nad samorządem terytorialnym (nadzór nad gminą).

 

W 1995 roku sądownictwo administracyjne uzyskuje sankcje:

- grzywny na te organy administracji, które nie wykonywały wyroku (10-krotne przeciętne miesięczne wynagrodzenie ustalane przez GUS).

- wystąpienie prezesa NSA albo składu orzekającego do organu administracji publicznej z sygnalizacją stwierdzonych nieprawidłowości w ich pracy wykrytych w trakcie kontroli.

 

Ustrój sądownictwa administracyjnego po reformie (dwuinstancyjność postępowania sądowego). W art. 45 Konstytucji RP oraz Europejskiej Konwencji jest wskazane prawo do sądu:

- prawo do procesu sprawiedliwego,

- prawo do procesu jawnego,

- uprawnienie do załatwienia sprawy bez zbędnej zwłoki (Konstytucja) w rozsądnym terminie (Europejska Konwencja),

- prawo do załatwienia sprawy przez sąd właściwy (miejscowo), niezależny (od władzy politycznej), bezstronny (obiektywny) i niezawisły (niezależny od dyrektyw, wytycznych).

 

Wymiar sprawiedliwości w Polsce sprawują:

- Sąd Najwyższy,

- Sądy Powszechne,

- Sądy Administracyjne (kontrola legalności działań administracji),

- Sądy Wojskowe.

 

Zasada dwuinstancyjności – prawo do dwukrotnego merytorycznego załatwienia sprawy. Prawo do dwukrotnego merytorycznego w kontekście sądów administracyjnych oznacza prawo do dwukrotnego skontrolowania legalności działań administracji na wniosek przez uprawnione podmioty. I instancja – to Wojewódzkie Sądy Administracyjne; II instancja – to Naczelny Sąd Administracyjny, które sprawują wymiar sprawiedliwości poprzez kontrolę działalności publicznej oraz rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy:

- organami samorządu i administracji…,

- organami samorządu i administracji rządowej,

- kolegiami odwoławczymi.

Przy czym kontrola działań administracji publicznej sprawowana jest pod katem widzenia zgodności z prawem (legalność).

Nie jest dopuszczalna kontrola celowościowa czyli merytoryczne załatwienie, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

 

Jak rozumieć wymierzanie sprawiedliwości w sądownictwie administracyjnym?

Jest to badanie legalności działań administracji publicznej i rozstrzyganie wymienionych w ustawie sporów kompetencyjnych.

 

Kandydat na sędziego WSA – wymogi:

- musi mieć obywatelstwo polskie i korzystać z pełni praw cywilnych i obywatelskich,

- jest nieskazitelnego charakteru,

- ukończone wyższe studia prawnicze w Polsce i uzyskany tytuł magistra, albo ukończone studia zagraniczne uznane w Polsce,

- właściwy stan zdrowia do pełnienia obowiązków sędziego,

* zdrowie psychiczne,

* zdrowie fizyczne,

- ukończone 35 lat życia,

- kandydat powinien wyróżniać się wysokim poziomem wiedzy z dziedziny administracji publicznej, prawa administracyjnego w szerokim znaczeniu,

- pozostawanie 8 lat na stanowisku sędziego w innym sądzie albo na stanowisku prokuratora, adwokata, radcy prawnego, notariusza przez 8 lat. Albo przez 10 lat dany osobnik pracował w instytucjach związanych ze stosowaniem lub tworzeniem prawa administracyjnego (urzędnicy), lub 2 lata dany osobnik pracował w charakterze asesora sądowego w WSA. Natomiast profesorów, doktorów habilitowanych nauk prawnych zarówno w WSA jak NSA staż pracy nie dotyczy.

 

Kandydat na sędziego NSA – wymogi:

- musi mieć obywatelstwo polskie i korzystać z pełni praw cywilnych i obywatelskich,

- jest nieskazitelnego charakteru,

- ukończone wyższe studia prawnicze w Polsce i uzyskany tytuł magistra, albo ukończone studia zagraniczne uznane w Polsce,

- właściwy stan zdrowia do pełnienia obowiązków sędziego,

* zdrowie psychiczne,

* zdrowie fizyczne,

- kandydat powinien wyróżniać się wysokim poziomem wiedzy z dziedziny administracji publicznej, prawa administracyjnego w szerokim znaczeniu,

- wiek 40 lat,

- staż pracy…

 

Zakres właściwości rzeczowej WSA:

- legalność innych aktów lub czynności:

1) zaświadczenia (akty wiedzy a nie władzy),

2) czynności materialno-techniczne,

3) egzekucja administracyjna,

4) czynności rejestracyjne pojazdów,

5) interpretacje przepisów prawa podatkowego,

6) akty prawa miejscowego wydawane przez organ jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), przez terenowe organy administracji rządowej,

- wszelkie pozostałe akty typu uchwał wydawane przez jednostki administracji publicznej,

- w zakresie właściwości rzeczowej mieści się kontrola aktu nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego (premier, wojewoda, Izby Obrachunkowe),

- bezczynność organów administracji, jeżeli organ administracji publicznej nie wydał:

* decyzji,

* postanowienia

* innych aktów.

Na bezczynność służy skarga do WSA uprawnionym podmiotom. 

 

Właściwość rzeczowa NSA: (zakres kognicji, kompetencji)

- rozpoznaje środki odwoławcze od orzeczeń WSA (skarga kasacyjna od wyroku WSA i od tych postanowień WSA, które rozstrzygają sprawę co do istoty), zażalenie przysługuje na postanowienie WSA,

- rozpoznaje spory kompetencyjne:

* organami jednostek samorządu terytorialnego a organami administracji rządowej,

* między samorządowymi kolegiami odwoławczymi, chyba że ustawa stanowi inaczej. Nie ma różnicy między sporem kompetencyjnym a sporem o właściwość.

- podejmowanie tzw. uchwał ogólnych (7 sędziów), w celu wyjaśnienia przepisów prawnych których stosowanie budzi rozbieżność w orzecznictwie WSA,

- podejmowanie uchwał tzw. konkretnych (7 sędziów), rozstrzyga konkretne zagadnienia prawne, które budzą poważne wątpliwości w konkretnej sprawie prze konkretnym WSA).

Obie uchwały mają walor uchwał interpretacyjnych.

- inne sprawy jeżeli odrębne ustawy tak stanowią.

 

Właściwość instancyjna – sprawa toczy się w dwóch instancjach:

- I – WSA,

- II – NSA.

W obu instancjach podmioty (WSA i NSA) kontrolują legalność działań administracji publicznej lub nielegalność bezczynności (skarga kasacyjna lub zażalenie). Obie instancje działają kasacyjnie, ale zmienia się przedmiot postępowania:

- I instancja kasuje działania administracji (wyrok),

- II instancja kasuje wyroki WSA lub postanowienia WSA. 

 

Co to jest sprawa sądowoadministracyjna?

Ogólnie jako sprawa z zakresu kontroli działalności administracji publicznej oraz inne sprawy.

 

Podmioty sądowoadministracyjne:

1) arbiter – sąd,

2) Skarżący – legitymacja skargowa:

- każdy kto ma interes prawny,

- prokurator,

- rzecznik praw obywatelskich,

- organizacja społeczna, jeżeli sprawa dotyczy jej działalności statutowej,

- inne podmioty uprawnione na mocy przepisów odrębnych,

3) organ administracji publicznej – którego działanie (np. decyzja) lub bezczynność zaskarżono, oraz jednostki organizacyjne które pełnią funkcje zlecone.

 

Koncepcja strony w postępowaniu sądowoadministracyjnycm:

- skarżący,

- organ administracji publicznej, którego działanie lub bezczynność jest zaskarżona.

1) Skarżący:

– każdy kto ma interes prawny w zaskarżeniu działania lub bezczynności,

- prokurator,

- Rzecznik Praw Obywatelskich,

Prokurator i Rzecznik Praw Obywatelskich mogą wziąć udział już w toczącym się postępowaniu. Mogą zainicjować/wszcząć postępowanie wnosząc skargę – rozpoczynającą postępowanie przed WSA, skargę kasacyjną z WSA do NSA, zażalenia, nadzwyczajny środek – skarga na wznowienie postępowania traktując ich jako uczestników na prawach strony.

- organizacja społeczna w cudzej sprawie,

- inne podmioty z mocy przepisów szczególnych.

2) Uczestnik postępowania na prawach strony – ustala ustawa Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – traktuje tylko i wyłącznie osobę, która brała udział w postępowaniu administracyjnym (ogólnym, egzekucyjnym, podatkowym), ale nie wniosła skargi. Tylko wtedy, gdy wynik postępowania sądowego WSA dotyczy jej interesu prawnego.

3) Inni uczestnicy:

- podmiot, który nie brał udziału w postępowaniu administracyjnym, ale wynik postępowania sądowego dotyczy jego interesu prawnego,

- organizacja społeczna w sprawach dotyczących osób trzecich jeżeli sprawa dotyczy jej działalności statutowej,

 

Zdolność sądowa – odpowiednik zdolności prawnej, czyli zdolności do bycia podmiotem praw i obowiązków, człowiek urodzony (prawo administracyjne), z chwilą poczęcia (prawo cywilne). Zdolność sądową mają też nie posiadające osobowości prawnej państwowe jednostki organizacyjne i samorządowe jednostki organizacyjne, organizacje społeczne nie posiadające osobowości prawnej oraz inne jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, a także wszelkie organizacje społeczne w zakresie ich statutowej działalności w sprawach dotyczących osób trzecich.

Zdolność procesowa – jest to zdolność do podejmowania czynności procesowych przed WSA/NSA. Posiadają ją:

- osoby fizyczne, które mają pełną zdolność do czynności prawnych,

- osoby prawne.

Zdolności procesowej nie posiadają osoby, które nie mają osobowości prawnej lub mają ją ograniczoną!

- organizacje społeczne i jednostki organizacyjne posiadające zdolność sądową.

 

Pełnomocnictwo – strony w postępowaniu przed sądami administracyjnymi mogą działać osobiście albo przez pełnomocników. Pełnomocnikiem może być:

- adwokat – pełnomocnik profesjonalny,

- radca prawny – pełnomocnik profesjonalny,

- rzecznik patentowy – pełnomocnik quasi profesjonalny,

- doradca podatkowy – pełnomocnik quasi profesjonalny,

- inny skarżący lub uczestnik postępowania: rodzice, małżonek, rodzeństwo, zstępni oraz osoby pozostające w stosunku przysposobienia oraz inne osoby jeśli przewidują to przepisy szczególne – pełnomocnicy nieprofesjonalni (tylko dla osób fizycznych).  

 

Rodzaje (zakres) pełnomocnictwa:

- pełnomocnictwo ogólne – do prowadzenia wszelkich spraw przed sądami administracyjnymi,

- pełnomocnictwo do prowadzenia spraw poszczególnych,

- postępowanie dla niektórych tylko czynności w danym postępowaniu.

Pełnomocnictwo musi być udzielone na piśmie. Pełnomocnictwo wygasa w razie śmierci strony albo jeśli ta straci zdolność sądową. Pełnomocnictwo może wypowiedzieć mocodawca oraz pełnomocnik.

 

Kto ma legitymację skargową?

Skarżący – czyli każdy kto ma w tym interes prawny (strona z postępowania administracyjnego, która w nim nie uczestniczyła), prokurator, rzecznik praw obywatelskich, organizacja społeczna, która brała udział w postępowaniu administracyjnym na prawach strony, inny podmiot, któremu ustawy szczególne przyznają prawo do wniesienia skargi:

- redaktor naczelny gazety 9prawo prasowe),

- inicjator referendum (ustawa o referendum lokalnym),

- organ nadzoru nad samorządem terytorialnym (ustawa o samorządzie gminnym, powiatowym, wojewódzkim),

- organ nadzoru nad samorządem zawodowym (np. ustawa o izbie lekarskiej, aptekarskiej).

 

Wyczerpanie środków zaskarżenia:

Obowiązek wyczerpania środków zaskarżenia:

- na decyzję najpierw musi być skonsumowane odwołanie,

- na postępowanie wpierw musi być skonsumowane zażalenie.

Surogat odwołania - złożenie pisemnego wezwania w terminie 14 dni jeżeli została wydana decyzja ostateczna.

 

Terminy:

- dla każdego kto ma interes prawny i organizacji społecznych to jest 30 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia skarżącemu,

- prokurator i rzecznik praw obywatelskich – 6 m-cy od dnia doręczenia decyzji/postanowienia [prokurator i rzecznik nie muszą wyczerpać środków zaskarżenia],

- w innych wypadkach – 6 m-cy od dnia wejścia aktu.

 

Tryb wnoszenia:

Tryb wnoszenia jest pośredni. Do WSA za pośrednictwem organu administracji publicznej.

 

Uiszczenie opłaty:

Ani rzecznik ani prokurator nie mają obowiązku uiszczania wpisu od skargi. Pozostali tak.

 

Forma skargi jako pisma procesowego:

- oznaczenie sądu do którego skarga jest kierowana,

- imię, nazwisko lub nazwy przedstawicieli ustawowych/pełnomocników,

- oznaczenie pisma – tytuł,

- oznaczenie organu,

- sprecyzowanie na czym polega naruszenie prawa/interesu prawnego,

- precyzujemy czego oczekujemy od sądu,

- podpisy,

- załączniki.

 

Postępowanie przed sądem I instancji [WSA]:

- wniosek o wszczęcie postępowania przed WSA składany jest kiedy ustawa Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tak stanowi, np. o rozpatrzenie sporów kompetencyjnych,

- składane bezpośrednio do sądu,

- wnioski, które wszczynają postępowanie przed WSA odpowiedź w formie rozstrzygnięcia problemu (postanowienie). 

 

Kwestia suspensywności środka:

Wniesienie skargi na decyzje/postanowienie nie wstrzymuje decyzji postępowania. Skarga na decyzje lub postanowienie nie jest suspensywna, ale organ który wydał tę decyzję może wstrzymać sam z urzędu albo na wniosek skarżącego wykonanie tej decyzji albo w całości albo w części. Sądowi przysługuje wstrzymanie jeśli zachodzi niebezpieczeństwo zastosowania decyzji.

 

Cofnięcie skargi:

Skarżący może cofnąć skargę. Cofnięcie skargi wiąże sąd. Zasada dyspozytywności ograniczonej jeśli sąd uzna skargę za niedopuszczalną do cofnięcia wówczas gdyby zmierzała do obejścia prawa lub utrzymałaby w mocy decyzje dotkniętą wada nieważności.

 

Sąd ma prawo odrzucić skargę z przyczyn formalnych na wszczęciu i postępowanie nie zostaje wstrzymane:

- jeśli skargę złożył podmiot nieuprawniony (brak legitymacji skargowej po stronie skarżącego),

- uchybienie terminu, czyli skarga wniesiona po terminie,

- nie wyczerpano środków zaskarżenia,

- bezpośrednio skarga złożona do sądu,

- brak uiszczenia wpisu (prokurator i rzecznik praw obywatelskich zwolnieni),

- braki formalne skargi,

- sprawa nie należy do właściwości WSA/NSA.

 

Uwzględniając skargę na decyzję lub postanowienie sąd wydaje jeden z trzech wyroków:

- wyrok o uchybieniu decyzji/postanowienia w całości albo w części jeżeli sąd stwierdził że w decyzji lub postanowieniu naruszono prawo materialne albo były przesłanki do wznowienia postępowania administracyjnego albo naruszone inne przepisy proceduralne,

- wyrok w którym stwierdza niemożność decyzji lub postanowienia,

- sąd wydaje wyrok w którym stwierdza wydanie decyzji lub postanowienia z naruszeniem prawa.

Uwzględniając skargę sąd wyda wyrok uchylający interpretację prawa lub stwierdza bezskuteczność tej decyzji,

Uwzględniając skargę na prawo miejscowe, uchwały sąd stwierdza nieważność (wycofanie z obrotu prawnego),

Uwzględniając skargę na akt nadzoru sąd uchyla ten akt (wyrok kasacyjny).

 

Typy wyroków:

Są dwa typy orzeczeń WSA/NSA:

- wyroki – sąd rozstrzyga sprawę co do istoty (skontrolowanie legalności zaskarżonych aktów lub czynności), który zapada:

* po zamknięciu rozprawy,

* może zapaść na posiedzeniu niejawnym, w postępowaniu uproszczonym,

* gdy ustawa tak stanowi.

- postanowienia.

 

W jakich przypadkach sąd orzeka postanowienie?

- gdy ustawa nie przewiduje wyroku,

- gdy rozstrzyga w sprawach sporów kompetencyjnych (NSA),

- sąd nakłada grzywnę na organy administracji publicznej w formie postanowienia,

- postanowieniem sąd umarza postępowanie.

 

Umorzenie:

- skarżący skutecznie cofnął skargę,

- śmierć strony,

- gdy postępowanie sądowe z jakiejkolwiek innej przyczyny stało się bezprzedmiotowe (utrata bytu prawnego = utrata osobowości prawnej).

 

Postępowanie uproszczone:

- gdy decyzje/postępowanie zaskarżone do sądu dotknięte jest wadą nieważności lub gdy zostały wydane na warunkach dających postawę do wznowienia postępowania,

- na żądanie strony a żadna z pozostałych stron w terminie 14 dni od tego żądania nie zażądała rozprawy.

W trybie uproszczonym sąd rozpatruje sprawę na posiedzeniu niejawnym i zawsze w składzie jednego sędziego.

 

Postępowanie mediacyjne (negocjacje):

- wniosek o postępowanie mediacyjne musi być złożony przed wyznaczeniem rozprawy, składa skarżący, organ. Postępowanie mediacyjne prowadzi sędzia, referendarz sądowy.

 

Przywrócenie terminu:

Wniosek o przywrócenie terminu składamy do sądu w którym czynność miała być dokonana w ciągu 7 dni. Należy uprawdopodobnić brak winy w uchybieniu terminu. Równocześnie z wnioskiem o przywrócenie terminu należy dokonać tej czynności dla której termin został uchybiony.

 

Środki prawne w postępowaniu sądowoadministracyjnym:

- skarga kasacyjna – zwykły środek prawny przesuwają sprawę z WSA do NSA,

- zażalenie – j.w.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin