Zagadnienia na zaliczenie z Prawa Administracyjnego.doc

(79 KB) Pobierz

 

Zagadnienia na zaliczenie z Prawa Administracyjnego

1.       Czym jest zgromadzenie? 

Zgromadzeniem jest zgrupowanie co najmniej 15 osób.

2.      Na czym polega wolne zgromadzenie?

3.      Komu przysługuje prawo do organizowania zgromadzeń?

Osobom mającym pełną zdolność do czynności prawnych, osobom prawnym, innym organizacją, a także grupom osób.

4.      Co to jest zgromadzenie publiczne?  (Art. 6 ut.1)

Zgromadzeniem publicznym, jest zgrupowanie co najmniej 15 osób w celu wspólnego wyrażenia stanowiska lub w celu wspólnych obrad zorganizowane na otwartej przestrzeni dostępnej dla nieokreślonych imiennie osób

5.      Zgromadzenie publiczne nie wymagające zezwolenia (Art.6 ust.3)

Rada Gminy może określić miejsca, w których organizowanie zgromadzeń publicznych nie wymaga zezwolenia.

6.      Zawiadomienie o zgromadzeniu publicznym .

Organizator zgromadzenia publicznego zawiadamia organ gminy w taki sposób  aby wiadomość  o zgromadzeniu dotarła nie później niż na 3 dni, a najwcześniej 30 dni przed datą zgromadzenia

7.      Zakaz zgromadzenia publicznego (decyzja).

1)      jego cel lub odbycie sprzeciwiają się niniejszej ustawie lub naruszają prze pisy ustaw karnych

2)      odbycie zgromadzenia może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach

8.      Zgromadzenie publiczne (organizator) .

Zgromadzenie publiczne powinno mieć przewodniczącego, który otwiera zgromadzenie, kieruje jego przebiegiem oraz zamyka zgromadzenie. Przewodniczącym jest organizator zgromadzenia, chyba ¿e powierzy on swoje obowiązki innej osobie albo uczestnicy zgromadzenia za jego zgodą wybiorą innego przewodniczącego. Przewodniczący odpowiada za zgodny z przepisami prawa przebieg  zgromadzenia i podejmuje w tym celu przewidziane w ustawie środki.

9.      Rozwiązanie zgromadzenia (przez kogo, przesłanki, dlaczego?). 

Zgromadzenie może być rozwiązane przez przedstawiciela organu gminy, jeżeli jego przebieg zagraża życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach lub gdy narusza przepisy niniejszej ustawy albo przepisy ustaw karnych,  a przewodniczący, uprzedzony o konieczności rozwiązania zgromadzenia, wzbrania się to uczynić. Rozwiązanie zgromadzenia na podstawie ust. 1 następuje przez wydanie decyzji  ustnej, poprzedzonej trzykrotnym ostrzeżeniem uczestników zgromadzenia o możliwości jego rozwiązania, a następnie ogłoszonej przewodniczącemu w obecności zgromadzonych, której nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności . Decyzję tę doręcza się organizatorowi na piśmie w terminie 24 godzin od jej podjęcia.

10.  Prawo do zrzeszania się stowarzyszeń.

Obywatele polscy realizują prawo zrzeszania się w stowarzyszeniach, zgodnie z przepisami Konstytucji oraz porządkiem prawnym określonym w ustawach. . Prawo zrzeszania się w stowarzyszeniach może podlegać ograniczeniom przewidzianym jedynie przez ustawy, niezbędnym do zapewnienia interesów bezpieczeństwa państwowego lub porządku publicznego oraz ochrony zdrowia lub moralności

publicznej albo ochrony praw i wolności innych osób.

11.  Komu przysługuje prawo do zrzeszania się stowarzyszeń?

Prawo tworzenia stowarzyszeń przysługuje obywatelom polskim mającym pełną

zdolność do czynności prawnych i nie pozbawionym praw publicznych.

 

 

12.  Małoletni a stowarzyszenia.

Małoletni w wieku od 16 do 18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą należeć do stowarzyszeń i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego, z tym że w składzie zarządu stowarzyszenia większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.

13.  Gdzie wpisuje się stowarzyszenia  (Art.8 art.1)  KRS.

Stowarzyszenie podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, o ile przepis ustawy nie stanowi inaczej.

14.  Władze stowarzyszenia. 

Walne zebranie delegatów

15.  Najwyższe władze stowarzyszeń. Najwyższą władzą stowarzyszenia jest walne zebranie członków.

W sprawach, w których statut nie określa właściwości władz stowarzyszenia, podejmowanie uchwał należy

do walnego zebrania członków.

16.  Wnioski o zarejestrowanie stowarzyszenia, a sąd rejonowy  (Art. 13).Wniosek o zarejestrowanie stowarzyszenia sąd rejestrowy rozpoznaje niezwłocznie, a rozstrzygniecie powinno nastąpić nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku

17.  Majątek stowarzyszenia.

Majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów

z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia  oraz z ofiarności publicznej.

Stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować

darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.

18.  Stowarzyszenie, a działalność gospodarcza.

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

19.  Likwidacja Stowarzyszenia  (Art. 36).

W razie rozwiązania się stowarzyszenia na podstawie własnej uchwały, likwidatorami stowarzyszenia są członkowie jego zarządu, jeżeli statut lub, w razie braku odpowiednich postanowień statutu, uchwała ostatniego walnego zebrania członków (zebrania delegatów) tego stowarzyszenia nie stanowi inaczej.

W razie rozwiązania stowarzyszenia przez sąd, zarządza on jego likwidację, wyznaczając likwidatora.

20.  Zmiana imienia i nazwiska. Jakie są możliwości?

Zmiany imienia lub nazwiska można dokonać wyłącznie z ważnych powodów, w szczególności gdy dotyczą zmiany:

1) imienia lub nazwiska ośmieszającego albo nielicującego z godnością człowieka;

2) na imię lub nazwisko używane;

3) na imię lub nazwisko, które zostało bezprawnie zmienione;

4) na imię lub nazwisko noszone zgodnie z przepisami prawa państwa, którego obywatelstwo również się posiada.

21.  Na jakie nowe nazwiska nie można zmienić?

Zmiany nazwiska nie dokonuje się w przypadku ubiegania się o zmianę na nazwisko historyczne, wsławione w dziedzinie kultury, nauki, działalności politycznej, społecznej albo wojskowej, chyba że osoba ubiegająca się o zmianę nazwiska posiada członków rodziny o tym nazwisku.

22.  Z ilu członów może się składać nazwisko?

Po zmianie nazwiska, z zastrzeżeniem art. 4 ust. 1 pkt 4, nazwisko nie może składać się z więcej niż dwóch członów.

23.  Gdzie się składa wniosek o zmianę nazwiska?

USC – Urząd Stanu Cywilnego

 

 

24.  Dokumenty dołączone do wniosku.

1) odpis zupełny aktu urodzenia;

2) odpis zupełny aktu małżeństwa;

3) odpisy zupełne aktów urodzenia małoletnich dzieci, jeżeli zmiana nazwiska rozciąga się na dzieci;

4) inne dokumenty uzasadniające zmianę nazwiska.

25.  Decyzja o wyrażenie zgody na zmianę nazwiska.

Decyzję o wyrażeniu zgody na zmianę imienia lub nazwiska bądź o odmowie wyrażenia zgody na zmianę imienia lub nazwiska wydaje kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego wnioskodawcy albo jego zastępca, a w przypadku braku takiego miejsca - kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy ze względu na ostatnie miejsce pobytu stałego wnioskodawcy albo jego zastępca.

26.  Czym jest informacja publiczna?

Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informacje publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie.

27.  Komu przysługuje dostęp do informacji publicznej?

Każdemu przysługuje z zastrzeżeniem art. 5, prawo do dostępu informacji publicznej, zwanej dalej „prawem do informacji publicznej”.

28.  Prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia, jakie?

1) uzyskanie informacji publicznej w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego.

2) wglądu do dokumentów urzędowych

3) dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów

Prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienie do niezwłocznego uzyskania informacji publicznej zawierającej aktualną wiedzę o sprawach publicznych.

29.  Kto jest obowiązany do udzielania informacji publicznej?

Obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności:

1) organy władzy publicznej,

2) organy samorządów gospodarczych i zawodowych,

3) podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa

4) podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego 

5) podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.

2. Obowiązane do udostępnienia informacji publicznej są organizacje związkowe i pracodawców reprezentatywne, w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz.U. Nr 100, poz. 1080, z późn. zm. ), oraz partie polityczne. 

3. Obowiązane do udostępniania informacji publicznej są podmioty, o których

mowa w ust. 1 i 2, będące w posiadaniu takich informacji

30.  Prawo do informacji publicznej, a ograniczenia.

1. Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.

2. Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania

funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.

3. Nie można, z zastrzeżeniem ust. 1 i 2, ograniczać dostępu do informacji o sprawach rozstrzyganych w postępowaniu przed organami państwa, w szczególności w postępowaniu administracyjnym, karnym lub cywilnym, ze względu na ochronę interesu strony, jeżeli postępowanie dotyczy władz publicznych

lub innych podmiotów wykonujących zadania publiczne albo osób pełniących funkcje publiczne - w zakresie tych zadań lub funkcji.

4. Ograniczenia dostępu do informacji w sprawach, o których mowa w ust. 3, nie naruszają prawa do informacji o organizacji i pracy organów prowadzących

31.  Udostępnienia informacji publicznej następuje w drodze, jakiej?

1) ogłaszania informacji publicznych, w tym dokumentów urzędowych, w Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w art. 8,

2) udostępniania, o którym mowa w art. 10 i 11,

3) wstępu na posiedzenia organów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3, i udostępniania materiałów, w tym audiowizualnych i teleinformatycznych, dokumentujących te posiedzenia.

32.  BIP – Biuletyn Informacji Publicznej

Tworzy się urzędowy publikator teleinformatyczny - Biuletyn Informacji Publicznej - w celu powszechnego udostępniania informacji publicznej, w postaci ujednoliconego systemu stron w sieci teleinformatycznej, zwany dalej „Biuletynem Informacji Publicznej”.

2. Informacje publiczne są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej przez podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2.

3. Podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2, obowiązane są do udostępniania w Biuletynie Informacji Publicznej informacji publicznych, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3, pkt 4 lit. a) tiret drugie, lit. c) i d) i pkt 5. Podmioty, o których mowa w zdaniu pierwszym, mogą udostępniać w Biuletynie Informacji

Publicznej równie¿ inne informacje publiczne.

33.  W jaki sposób informacja publiczna może być udostępniana?

1) w drodze wyłożenia lub wywieszenia w miejscach  ogólnie dostępnych,

2) przez zainstalowane w miejscach, o których mowa w pkt 1, urządzenia

umożliwiające  zapoznanie się z tą informacją.

34.  Udostępnienie na wniosek.

1. Informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej, jest udostępniana na wniosek.

2. Informacja publiczna, która może być niezwłocznie udostępniona, jest udostępniona w formie ustnej lub pisemnej bez pisemnego wniosku.

35.  Co to jest obywatelstwo?

Obywatelstwo – więź prawna łącząca jednostkę z państwem, na mocy której jednostka ma określone prawa i obowiązki wobec państwa, a państwo – analogicznie – ma obowiązki i prawa wobec jednostki.

36.   Sposób nabycia obywatelstwa polskiego.

Dziecko nabywa przez urodzenie obywatelstwo polskie, gdy:1) oboje rodzice są obywatelami polskimi albo 2) jedno z rodziców jest obywatelem polskim, a drugie jest nieznane bądź nieokreślone jest jego obywatelstwo lub nie posiada żadnego obywatelstwa

37.   Nabywanie obywatelstwa przez cudzoziemca.

Cudzoziemcowi można, na jego wniosek, nadać obywatelstwo polskie, jeżeli zamieszkuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej co najmniej 5 lat na podstawie zezwolenia na osiedlenie się, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Wspólnot Europejskich lub posiadając prawo stałego pobytu

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin