_WYKŁADY+teoria+-+źródło+-+SLAJDY.doc

(96 KB) Pobierz

SAMORZĄDY – WYKŁADY teoria                                          dr Adam Mikołajczyk

USTROJE PAŃSTW WSPÓŁCZESNYCH

Ustroje mozna modelować z kilu punktów widzenia

§         Forma rządu (kryterium: sotsunki między naczelnymi organami pańśtwa)

ü       Ze względu na rolę głowy państwa i sposób wyłaniania się

o        monarchie

o        republiki

ü       Rozpatruując relacje między głową państwa, parlamentem, a rządem

o        pezydencki, prezydencjalny

o        semiprezydencki

o        parlamentarny – parlamentarn-gabinetowy

o        parlamentarno- komitetowy (rządów konwentu)

 

 

§         Ustrój terytorialny (kryterium: podział terytorium oraz stopień dystrybucji władzy pańśtwowej – scentralizowany bądz zdecentralizowany – relacja centrum a jednostki terytorialne)

ü       Panstwa unitarne (jednolite ustawodawstwo, sądownictwo, obywatelstwo, system finansowy):

o        scentralizowane (jest szczebel lokalny ale nie ma tutaj samorządu terytorialnego)

o        zdecentralizowane:

+        samorząd tylko na szczeblu lokalnym

+        samorząd również na szceblu regionalnym – państwo zregionalizowane/ autonomia na szczeblu regionu – pańśtwo regionalne

ü       Federacje  (państwo związkowe) - złożone z jednostek zachowujących suwerenność (na zasadzie niemalże państwowości), mających własny parlament ustawodawstwo - federalne kodeksy praw

 

§         Reżim polityczny (styl rządzenia)

ü       Demokratyczne: (wybór jako sposób wyłaniania rządu, wolność wypowiedzi i przekazu informacji – wole media, społeczeństwo obywatelskie – zorganizowane w sposób autonomiczny, niezależny od władzy, zdolne do autnomicznej realizacji zadań (np: organizacje pozarządowe – mogą pełnić funkcje usuwania dysproporcji możliwości oddziaływania pojedynczego obywatela na władzę i realizację prawa), hamulce woli większości: podział władz, zasada państwa prawnego np: Sąd Najwyższy określający ramy w jakich większość może funkcjonować, prawa i obowiązki narzucone przez Konstytucję)

o        Demokracje liberalne (próby uchwycenia równowagi między większością a grupami mniejszościowymi, czy jednostką)

o        Demokracje nieskonsolidowane (demokracja formalna)

o        Demokracje skonsolidowane (demokracja materialna)

ü       Niedemokratyczne

o        autorytarne (defensywny, obywatele obojętni, wolność w sferze prywatnej)

o        totalitarne (oczekuje aktywności i zaangażowania obywateli, wszystko polityczne, publiczne i poddane regulacji państwa, brak autonomicznej sfery aktywności, monopol władzy, ideologia jest ważna)

 

 

o        konfederacja – związak państw (federalizm międzypaństwowy?)

-          każde państwo zachowuje swój sytem prawny, finansowy

-          nie ma podziału w konfederacji na władzę, konfederacja działa za pośrednictwem państw członkowskich za pomocą ich środków działania

-          stosowanie ustaleń wynikających ze współpracy należy do sądów wewnętrznych (krajowych)

-          poszczególne państwa zachowują kompetencję kompetencji – prawo do ustanowienia swoich praw (państwo decyduje o swoich uprawnieniach)

-          przykład: Szwajcaria, USA przed wojną secesyjną

o        reżim polityczny – z franc. – regime – władza) – ogół metod i środków jakimi posługuje się aparat władzy pańśtwowej w stosunkach ze społeczeństwem

o        ideologia – zasady według których należy postpępować

o        wybory – charakter konkurencyjny, alternatywa, możliwość zmiany władzy

o        głosowanie – brak alternatywy, nie możliwa zmiana władzy

o        autonomia – możliwość samostanowienia prawa

o        organ:

+        zdecentralizowany – powoływany przez społeczność lokalną , działa w imieniu społeczności lokalnej, ludzie tworzą samorząd i to wynik decentralizacji, organy lokalne działają w imieniu i na rzecz społeczności lokalnej, musza mięc swobodę decyzyjną ograniczoną jedynie obowiązaującym prawem, organ centralny nie ma możliwości zmiany takiej decyzji (przykład: marszałek województwa)

-          interes lokalny (miejscowy, regionalny) – tyczy się potrzeb społeczności lokalnej a nie koniecznie jest interesem państwa (np: niewybudowanie tarczy antyrakietowej w Słupsku jest interesem lokalnym ale nie państwowym)

+                      zdekoncentrowany – zajmuje się pewnym terytorium wykonując mandat otrzymany od władzy centralnej (wyższego szczebla), powoływany przez organy wyższego stopnia, niesamodzielny w realizacji swoich zadań , nie ma samodzielności finansowej (brak źródeł dochodów, jego budżet częścią budżetu centralnego) (przykład: wojewoda)

o        unia personalna – przykładowo forma współdziałania odrębnych państw, ma miejscie kiedy w wyniku pewnych uwarunkowań jeden organ jest wspólny dla dwóch więcej niż jednego państwa (Polska i Litwa do czasu Unii Lubelskiej, dziś Wielka Byrtania i Australia – głową państwa monarcha brytyjski)

o        unia realnaobudowywanie unii personalnej kolejnymi motywami wspólnymi: wspólny sejm, skarb, część polityki zagranicznej (Polska i Litwa po Unii Lubelskiej)

 

federalizm – koncept, idea, filozofia, prąd myślowy który narodził się w USA

 

FEDERACJA

§         ustrój federalny

§         państwo niejednolite (części składowe z elementami państwowości i suwerenności)

ü       wewnętrzne

o        możliwość kreowania własnego systemu prawnego

o        możliwość kreowania własnych systemów sądownictwa, ustroju wewnętrznego

o        zasady wyborcze indywidualne dla każdego stanu, landu

o        niejednolite obywatlestwo – można być obywatelem danego państwa ale zarazem konkretnego stanu

o        władztwo terytorialne – możliwość kształtowania ustroju terytorialnego

ü       zewnętrzne

o        możliwość zawiarania umów międzynarodowych w sprawach które leżą w kompetencji władz stanowych

§         władza ulega pewnemu transferowi z dołu do góry – odwrotnie niż w państwie unitarnym

§         zabezpieczenia konstytucyjne – podział władzy nie może być zmieniony jednostronnie

ü       podział kompetencji znajduje się w konstytucji federalnej

ü       sądownictwo konstytucyjne rozstrzyga spory kompetencyjne

§         parlament federalny = izba niższa (reprezentuje obywateli całej ferderacji) + izba wyższa (reprezentowane delegacje części składowych federacji)

 

wyliczenie enumeratywne

domniemanie właściwości

umowy na podstawie której federacja i części składowej dotyczące kompetencji

 

§         Formuły konstytucyjnego podziały kompetencji (kontrakt partnerów) w federacji mogą polegać na:

1.       oddzielnym i równoległym wiliczeniu (enumeratywnym) spraw należących wyłącznie  do federacji – z jednej oraz wyłącznie do części składowych – z drugiej strony (dwie kategorie wyliczonych praw – Kanada)

2.       enumeratywnym wyliczeniu uprawnien wyłącznych federacji, uprawnień wyłlącznych części składowych oraz kompetencji dzielonych – będących przedmiotem ustawodawstwa równoległego (Trzy kategorie wyliczonych spraw

3.       enumeratywnym wyliczeniu uprawnień części składowych i sformułowaniu w sprawach niezastrzeżonych ogólnej klauzuli kompetencyjnej na rzecz federacji w pozostałych, nie wyliczonych sprawach (RPA – jedna kategoria wyliczonych praw + klauzula ogólna)

4.       zabiegu odwrowtnym czyli enumeratywnym wyliczeniu tylko uprawnień (kompetencji) federacji i sformułowaniu generalnej klauzli kompetencyjnej na rzecz części składowych (USA, Szwajcaria, Austalia – jedna kategoria wyliczonych spraw + klauzula ogólna)

 

§         Gwarancje ochrony praw i interesów podmiotów federacji

ü       Normatywne – wyrażone w konstytucji (Sąd Konstytucyjny na straży nieprzekraczania kompetencji przez którąś ze stron)

ü       Instytucjonalne – Izba wyższa parlamentu, w której poszczególne części składowe

ü       Reprezentowane są w równej liczbie delegatów lub według okreslonych parytetów (posiadająca kompetencje w zakresie stanowienia prawa, w tym konstytucyjnego, umożliwaiające jednostronną zmianę formuły kontraktu – patrz senat w USA, Rada Kantonów w Szwajcarii)

 

Test efektywności przy zasadzie subsydiarności

 

 

PAŃSTWO UNITARNE

§         Zasadnicze cechy państwa unitarnego

ü       Jednolite obywatelstwo             

ü       Jeden i niepodzielny porządek prawny – ustawodawstwo tworzeone jest centralnie i jednolicie dla całego pańśtwa – prawo lokalne stanowi co najwyżej wyrac decentralizacji legisjacji wykonawczej

ü       Jednolite zasady organizacji aparatu władz publicznych – sądowaych , prawodawczych i wykonawczych

ü       Jednolity model ustrojuy terytorialnego na szczeblu regionalnym i lokalnym – zasady określające stukturę i zakres kompetencji jednostek tego samego szczebla i są wspólne na całym terytorium państwa

ü       Organy regionalne i lokalne – niesamodzielne politycznie i niesuwerenne

§         Państwo unitarne scentralizowane

ü       Na szczeblu regionalny i lokalnym

ü       Wyłącznie organy władzy zdekoncentrowanej

ü       Dekoncentracja – przekazywanie uprawnień i kompetencji, jednakże w sposób niedefinitywny i bez przeniesienia odopwiedzialności, organom terenowym bezpośrenio podporządkowanym (pod względem hierarchicznym i organizacyjnym) rządowi – brak samorządu terytorialnego będącego egektem decentralizacji

ü       Decentralizacja – przekazywanie uprawnień i kompetencji organom terenowym  niepodporządkowanym rządowi hierarchicznie (ani w zakresie osobowym - wybów i odwołanie, ani rzeczowym), organizacyjnie i strukturalnie wyodrębnionych, korzystających w zakresie wykonywania przekazanych finkcji z prawnie ustanowionej zależności i samodzielności (przekazanie i cofnięcie uprawnień tylko w drodze ustawy)

§         Państwo unitarne zdecentralizowane

ü       Gdy na którmś z niższych lokalnych poziomów sprawowania władzy (podziały terytorialnego) istnieją jednostki samorządu terytoialneg – państwo uniarne zdecentralizowane (samorząd lokalny)

ü       Gdy centralizacja oboejmuje też poziom regionalny (tj. Stosunkowo duże pod względem obszaru/liczby ludności jednostki terytorialne, usytuowane bezpośrednio poniżej szczebla centralnego (państo unitane zregionalizowane – samorząd regionalny)

ü       W każdym jednak przypadku (A i B) transfer uprawnień ma charakter odgórny a jego podstawą jest jednostronna decyzja władz centralnych (konstytucja, ustawy ustanowione przez centralny organ prawodawczy

ü       Brak odrębnych organów reprezentujących części składowe w ramach legislatywy (struktury władzy ustawodawczej państwa)

 

 

PAŃSTWO REGIONALNE

§         propozycjca odejścia od dotychczasowego podziału na pństwa unitarne i federalne

§         mówi się niekiedy o nowym modelu ustroju terytorialnego, będącym kategorią pośrednią między federalizmem typowym a państwem unitarnym

§         chodzi o tzw państwo regionalne (autonomiczne?) którego pojawienie się komplikuje dotychczasowy dychotmiczny podział

§         w tym kontekście ywmienia się Hiszpańę i Włochy

§         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin