cwiczenia (1).pdf

(81 KB) Pobierz
POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE – ĆWICZENIA
post. administracyjne – ciąg czynności procesowych podejmowanych przez OAP lub inny uprawniony podmiot w sferze
swoich zadań i kompetencji w celu konkretyzacji normy prawa materialnego, w formie decyzji administracyjnej;
- tryb podstawowy = postępowanie główne, którego celem jest wydanie DA;
- dwuinstancyjne – w II instancji sprawa jest rozpatrywana merytorycznie;
- tryb szczególny:
● tryby wewnętrzne – wznowienie postępowania (WP)
uchylenie/zmiana decyzji (UZD)
stwierdzenie nieważności (SN)
● tryby zewnętrzne – skarga do WSA
skarga kasacyjna do NSA
zażalenie do WSA
Etapy postępowania głównego:
1.
Wszczęcie postępowania (z urzędu lub na wniosek)
Zakres regulacji KPA
● postępowanie administracyjne ogólne
● spory kompetencyjne
● postępowanie uproszczone administracyjne (zaświadczenia, skargi, wnioski)
Postępowanie jurysdykcyjne
● określenie OAP
● właściwość OAP
2.
Postępowanie wyjaśniające – sprawa indywidualna
3.
Rozstrzygnięcie – decyzja administracyjna
Rodzaje właściwości:
→ rzeczowa – wynika z przepisów prawa materialnego
→ miejscowa – określona w art. 21 KPA
→ delegacyjna – art. 26§2 (wyłączenie organu), 52 (pomoc prawna), 136 (uzupełnienie dowodów), 150§2 (wyznaczenie
OAP właściwego do wznowienia postępowania)KPA
→ instancyjna – zdolność do weryfikowania wcześniej wydanej DA – art. 127 (odwołanie);
OAP z urzędu ma obowiązek przestrzegać swojej właściwości (art. 19). Przy braku właściwości OAP w drodze
postanowienia przekazuje sprawę do organu właściwego. Na to postanowienie przysługuje zażalenie. W tym przypadku
termin zostaje zachowany, bo liczy się od wniesienia do niewłaściwego organu.
Jeżeli właściwy jest sąd powszechny lub nie można ustalić organu właściwego to następuje zwrot podania. W tym
przypadku termin wciąż biegnie i może zostać niedotrzymany.
818710631.021.png
INSTYTUCJA WYŁĄCZENIA
→ możliwe jest wyłączenie pracownika lub organu
→ podstawy wyłączenia pracownika:
1). w której jest stroną albo pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy może mieć
wpływ na jego prawa lub obowiązki,
2). swego małżonka oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia,
3). osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
4). w której był świadkiem lub biegłym albo był lub jest przedstawicielem jednej ze stron, albo w której
przedstawicielem strony jest jedna z osób wymienionych w pkt 2 i 3,
5). w której brał udział w niższej instancji w wydaniu zaskarżonej decyzji,
6). z powodu której wszczęto przeciw niemu dochodzenie służbowe, postępowanie dyscyplinarne lub karne,
7). w której jedną ze stron jest osoba pozostająca wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej.
Wyłączenie pracownika może nastąpić z mocy prawa lub na wniosek w formie postanowienia. Aby brak
wyłączenia był postawą wznowienia postępowania decyzja musi zostać WYDANA przez takiego pracownika, czyli się
pod nią podpisać.
Natomiast jeżeli OAP rozpoznał sprawę w ramach “zastępstwa” za wyłączony OAP, a nie było podstaw do
takiego wyłączenia, to decyzja przez niego wydana jest wadliwa. Jako brak właściwości stanowi postawę stwierdzenia
nieważności DA.
Jeżeli członkiem organu osoby prawnej będącej stroną postępowania jest osoba, która powoduje, że pracownik
OAP spełnia jedną z przesłanek wyłączenia, to pomimo iż ta osoba nie jest stroną ze względów celowościowych
pracownik OAP podlega wyłączeniu. Orzeczenie.
Sprawa administracyjna – przewidziana sytuacja w przepisach prawa materialnego, czyli skutki
prawne powiązane są
z konkretnym stanem faktycznym.
SPORY O WŁAŚCIWOŚĆ
spór o właściwość – sytuacja prawna, w której zachodzi rozbieżność poglądów co do zakresu działania organu,
wyróżniamy spory pozytywne i negatywne;
Organy w sporze
Organ rozstrzygajĄcy spór
Organ
rozstrzygajĄcy
w
braku
poprzedniego
organy JST
wspólny organ wyższego stopnia
sąd administracyjny
kierownicy służb, inspekcji i straży
administracji zespolonej w jednym
powiecie
starosta
organy administracji zespolonej w
jednym województwie
wojewoda
organy
JST
w
różnych
minister ds administracji publicznej
województwach
wojewoda
a
organ
administracji
minister ds administracji publicznej
zespolonej
w
różnych
województwach
818710631.022.png 818710631.023.png 818710631.024.png 818710631.001.png 818710631.002.png 818710631.003.png 818710631.004.png 818710631.005.png 818710631.006.png 818710631.007.png 818710631.008.png
 
Organy w sporze
Organ rozstrzygajĄcy spór
Organ
rozstrzygajĄcy
w
braku
poprzedniego
wojewoda
a
organ
administracji
minister ds administracji publicznej
(po porozumieniu z organem
sprawującym nadzór nad organem w
sporze)
niezespolonej
inne OAP
wspólny organ wyższego stopnia
minister ds administracji publicznej
OAP a minister
Prezes Rady Ministrów
organ
administracji
rządowej
a
sąd administracyjny
organ JST
Wyjątek!
OAP działa pomimo swojej niewłaściwości, jeżeli właściwy do załatwienia sprawy jest sąd powszechny, który już
wcześniej uznał się za niewłaściwy (art. 66§4).
SKARGI, WNIOSKI I ZAŚWIADCZENIA – POSTĘPOWANIE UPROSZCZONE
→ brak pojęcia strony;
→ nie kończą się wydaniem DA;
→ postępowanie toczy się przed OAP;
Zaświadczenia
za ś wiadczenie – dokument urzędowy potwierdzający określony stan faktyczny lub prawny względem osoby uprawnionej;
→ odmowa wydania zaświadczenia lub zaświadczenia określonej treści następuje w formie postanowienia, na które służy
zażalenie;
→ odmowa następuje, gdy brak jest interesu prawnego ubiegającego się lub brak jest podstawy prawnej do ubiegania się o
nie;
→ wydanie zaświadczenia to czynność materialno-techniczna;
→ organ może przeprowadzić postępowanie wyjaśniające;
→ powinno zostać wydane niezwłocznie, a maksymalnie w ciągu 7 dni;
→ organ nie może żądać zaświadczenia, jeżeli sam może się dowiedzieć;
Skargi i wnioski
→ realizacja uprawnienia konstytucyjnego (art. 63)
skarga – forma kontroli następczej działania administracji;
wniosek – forma sugestii w zakresie ulepszenia działania administracji;
→ na załatwienie skargi i wniosku OAP ma 1 miesiąc, w przypadku wniesienia skargi przez posła, senatora itp. organ
powinien po 14 dniach poinformować ich o stanie sprawy;
→ rozstrzygnięcia w zakresie skarg i wniosków są kierowane do OAP, a nie wnoszących S lub W;
ZASADY OGÓLNE KPA
→ charakter gwarancyjny
818710631.009.png 818710631.010.png 818710631.011.png 818710631.012.png 818710631.013.png 818710631.014.png 818710631.015.png 818710631.016.png 818710631.017.png 818710631.018.png
 
→ wskazówki dla OAP
→ odnoszą się do każdego postępowania
→ w celu ujednolicenia praktyki OAP
→ zasada praworządności – działanie na podstawie przepisów prawa;
→ zasada prawdy obiektywnej – uwzględnienie interesu społecznego i słusznego interesu stron;
→ zasada udzielania informacji
→ zasada wysłuchania stron – odstąpić można tylko, gdy załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na
niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną;
→ zasada przekonywania
→ zasada szybkości i prostoty postępowania
→ zasada ugodowego załatwiania spraw
→ zasada pisemności
→ zasada dwuinstancyjności
→ zasada trwałości DA – dotyczy decyzji ostatecznych
→ zasada pogłębiania zaufania do administracji
Decyzja ostateczna:
• od której ustawa nie przewiduje odwołania,
• II instancji wydana na skutek wniesienia odwołania,
• I instancji, od której upłynął termin do wniesienia odwołania;
Funkcjonuje domniemanie prawidłowości wydanej DA.
Nadzwyczajne wewnętrzne środki zaskarżania:
• wznowienie postępowania,
• stwierdzenie nieważności,
• sprzeciw prokuratora,
• wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy;
Uwagi!
Zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie do OAP wyższego stopnia na podstawie art. 37§ służy tylko dla spraw
załatwianych w formie DA.
Jeżeli orzeka SKO i później złożono wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy to nie mamy do czynienia z tokiem
instancji, więc literalnie nie powinno stosować się przepisów o wyłączeniu pracownika, ale są co do tego spory w
doktrynie.
DORĘCZENIA, TERMINY, WEZWANIA
Dowody doręczenia:
• potwierdzenie odbioru przez adresata,
818710631.019.png
• odmowa potwierdzenia odbioru przez adresata + stwierdzenie doręczającego (adnotacja),
• potwierdzenie doręczenia pisma drogą elektroniczną.
→ jeżeli strona działa przez pełnomocnikowi to doręcza się tylko jemu,
→ dorosły domownik to pełnoletni domownik (orzeczenie SN), w tym także 16 letnia żona:)
Wezwania:
→ zasada nieuciążliwości wezwań,
→ osobiście (gmina miejsca zamieszkania i sąsiednie) albo na piśmie (zawsze),
→ treść:
└ cel wezwania,
└ pouczenie o możliwości nałożenia grzywny,
└ termin wezwania (min. 7 dni po wezwaniu),
└ skutki niestawiennictwa;
Terminy:
→ terminy materialne nie mogą być przywracane, natomiast procesowe tak;
→ sobota NIE jest dniem wolnym od pracy;
→ o przywróceniu terminu do odwołania lub zażalenia rozstrzyga organ II instancji i jest to postanowienie ostateczne;
→ wnosząc o przywrócenie terminu do określonej czynności procesowej zawsze należy DOPEŁNIĆ tej czynności;
UDOSTĘPNIANIE AKT
→ strona ma prawo do przeglądania akt w każdym stadium postępowania,
→ można sporządzać notatki i odpisy, a także robić zdjęcia akt,
→ odmowa w formie postanowienia, na które służy zażalenie;
PODMIOTY POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO
1. Strona
→ postępowanie z urzędu: każdy czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie,
→ postępowanie na wniosek: każda osoba, która żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub
obowiązek;
interes prawny:
└ indywidualny
└ konkretny
└ aktualny
legitymacja procesowa – uprawnienie podmiotu do żądania wszczęcia lub bycia stroną postępowania;
→ OAP musi powiadomić strony o wszczęciu postępowania z urzędu,
Pełnomocnictwo:
→ skutkiem zastępstwa procesowego jest wystąpienie na miejscu strony,
→ pełnomocnictwo może zostać udzielone na piśmie lub ustnie do protokołu,
→ przy osobach najbliższych domniemuje się istnienie umocowania do działania,
818710631.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin