Przygotowanie projektów
Wykład III z dnia 22.11.2008r.
Budżet unijny to – dochody, zobowiązania i realne wydatki.
Budżety w UE są roczne, ale planowanie jest wieloletnie N+2 czyli realny budżet to wydatki realne sprzed 2 lat, z poprzedniego roku i początku roku bieżącego.
2000-2006
Przyjęto rozporządzenie ogólne 1260 dot. wszystkich funduszy, następnie rozporządzenia dot. poszczególnych funduszy
1) Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (pierwszy strukturalny)
2) Europejski Fundusz Społeczny
3) Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnych i Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa – Sekcja Orientacji część dot. rolnictwa będzie realizowana w ramach polityki spójności: zawiera dwa fundusze FOiGR oraz FIWR
4) Fundusz Spójności
5) ISPA – fundusz, który był przeznaczony dla państw kandydackich
6) SAPARD (fundusze przedakcesyjne)
(EFRR) przedakcesyjne, z tym, że PHARE funkcjonuje
PHARE miały przygotować państwa członkowskie do korzystania z funduszy
ISPA (FS) każdy z nich ma swoje rozporządzenia
SAPAERD
Państwa kandydackie – nie dostają żadnych pieniędzy
Państwa akcesyjne
W UE politykę przedakcesyjną prowadzi inny komisarz, a inny po akcesji.
Inicjatywy wspólnotowe to działania w ramach tych funduszy, ale inicjowane z poziomu UE.
Co może być finansowane z poszczególnych funduszy?
EFRR- infr. Techn., społeczna i wsparcie inwestycyjne dla przedsiębiorstw małych i średnich, wspieranie innowacyjności, nowoczesnych technologii.
(Społeczeństwo informacyjne, takie które ma dostęp do informacji)
EFS – projekty miękkie: szkolenia, przekwalifikowania, kształcenie ustawiczne.
Fundusz Rolny – dot. rozwoju obszarów wiejskich, wspieranie turystyki wiejskiej
EI ds. Rybołówstwa – dot. modernizacji przemysłu związanego z rybołówstwem
W okresie 2000-2006 są realizowane na poszczególnych obszarach, określa się cele:
Cel 1 – wspieranie rozwoju i dostosowań strukturalnych regionów zacofanych (w których na poziomie NUC z PKB na głowę mieszkańca jest niższa niż 75% średniego unijnego)
Cel 2 – społeczna i ekonomiczna konwersja obszarów dotkniętych trudnościami strukturalnymi – wszystkie obszary, w których PKB jest wyższe niż 75%, ale występują inne trudności.
Cel 3 – wsparcie adaptacji i modernizacji polityki, edukacji, szkoleń, zatrudnienia – na terenie całej UE.
Jakie fundusze na terenie jakiego celu mogą być wykorzystane:
EFRR – cel 1 i 2,
EFS – cel 1, 2 i 3
FS – cel 1
Fundusz zw. Z Rolnictwem – cel 1
Fundusz ds. Rybołówstwa – cel 1
Dodatkowo wykorzystuje się inicjatywy wspólnotowe INTEREG – ma wymiar przygraniczny, transnarodowy, budowanie sieci współpracy międzynarodowej.
URBAN – inicjatywa wspólnotowa na rzecz funduszy EFRR – na rzecz obszarów miejskich.
LEADER – na obszarach wiejskich.
EQUAL – wyrównanie szans.
Z funduszy europejskich Komisja Europejska realizowała inicjatywy wspólnotowe.
System programowania:
1) rama programowania przygotowana przez UE, podstawy wsparcia wspólnoty – na tej podstawie każde państwo mogło przygotować swój plan: albo narodowy i go rozpisać na programy operacyjne albo dla każdego regionu osobny plan.
Polska przygotowała narodowy plan i zaproponowała w nim programy operacyjne. Polska w okresie 2004-2006 tylko programy o charakterze krajowym.
SPO – sektorowy program operacyjny
SPO wzrost konkurencyjności
SPO rozwój zasobów ludzkich
SPO restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego itd.
Najważniejsze w funduszach europejskich jest to kto zarządza programem. Pieniądze, które nie są wykorzystane przepadają – wygasają automatycznie na koniec trzeciego roku, kiedy do KE nie będą dostarczone wszystkie faktury.
Programy operacyjne – władza zarządzająca programem operacyjnym odpowiada za cały program 2000-2006- to są ministerstwa.
Zasada decentralizacji PHARE, ISPA, SAPARO – za niewydajnie pieniędzy odpowiada KE, a odpowiedzialność polityczną politycy w kraju.
Cechą systemu 2000-2006 – możliwość łączenia funduszy w programie. KE na podstawie rozporządzeń przygotowuje podstawy wsparcia, w kraju powstają programy krajowe. Każdy rząd wskazuje kto jest płatnikiem – w Polsce MF.
W Polsce wszystkie regiony były w celu 1, ale programy realizował rząd.
Reasumując:
2000-2006 – przygotowuje się pakiet rozporządzeń, w których wskazuje się jakie mamy fundusze. Wskazuje się cele, każde państwo przygotowuje swój plan, rozpisuje go na programy, wskazuje władzę zarządzającą i płatnika. Koniec roku 2008 – kończy się cały okres 2000-2006 i na początku roku kończy się rozliczenie zaliczki (NUTS 2) wtedy ostatecznie zamkniemy ten okres.
gosicka