Modyfikowanie obiektów.pdf

(984 KB) Pobierz
StyleHeliona
Rozdział 6. Modyfikowanie
obiektów
Modyfikatory zmieniają strukturę oraz wygląd obiektów. Posługując się dziesiątkami
modyfikatorów, standardowo znajdujących się w programie 3ds max 4 , możesz zginać obiekty,
skręcać je , przewężać, falować, toczyć oraz tłoczyć (rysunek 6.1). Możesz je także zgniatać,
ćwiartować, rozciągać, wygładzać, a nawet odwracać „na lewą stronę”.
Podobnie jak transformacje, również modyfikatory mogą być przypisywane obiektowi jeden za
drugim, w celu uzyskania efektu kumulacyjnego. Kiedy przypisujesz serię modyfikatorów, są one
zapisywane na odpowiednio uporządkowanej liście, która jest częścią definicji obiektu. Owa lista
(lub inaczej historia modyfikowania) nosi nazwę listy modyfikatorów (rysunek 6.2).
Za każdym razem, kiedy do listy zostaje dodany nowy modyfikator, informacje o obiekcie są
poddawane odpowiedniej analizie, po czym następuje przekazanie ich dalej, aż na szczyt listy.
Ponieważ dostęp do modyfikatorów znajdujących się na liście nie jest niczym ograniczony,
możesz zmieniać parametry modyfikatorów tak często, jak sobie życzysz. Co więcej, możesz
wyłączać, zmieniać kolejność, a nawet usuwać znajdujące się na liście modyfikatory. Taka
elastyczność sprawia, że lista modyfikatorów jest potężnym narzędziem wykorzystywanym
zarówno w modelowaniu, jak i w mapowaniu oraz animowaniu obiektów.
1
2
404615601.002.png
Rysunek 6.1. Na górnym rysunku pokazano prostopadłościan, który został przewężony i skręcony.
Rysunek dolny przedstawia widok z góry w trybie szkieletowym na ten sam obiekt
Rysunek 6.2. Lista modyfikatorów pokazuje, że do prostopadłościanu przypisane zostały trzy
modyfikatory w następującej kolejności: Taper , Twist i na końcu Bend
3
404615601.003.png
Wykorzystywanie listy modyfikatorów
Polecenia modyfikowania zgromadzone są w panelu bocznym Modify (rysunek 6.3) oraz w
zakładce Modifiers (rysunek 6.4). Aby wyświetlić panel zakładek, kliknij prawym przyciskiem
myszy, w pustym obszarze głównego paska narzędziowego i z wyświetlonego menu wybierz Tab
Panels .
W panelu bocznym Modify wyróżnić można następujące obszary:
Pole nazwy i próbka koloru obiektu — jest to obszar umożliwiający zmianę nazwy oraz koloru
wyselekcjonowanego obiektu.
Menu rozwijalne modyfikatorów — jest to menu rozwijalne, zawierające listę wszystkich
modyfikatorów, które mogą zostać przypisane do bieżącej selekcji.
Lista modyfikatorów — jest to obszar, w którym wyszczególnione są wszystkie modyfikatory
przypisane do bieżącej selekcji. Ikona żarówki , znajdująca się po lewej stronie nazwy
modyfikatora, informuje o aktywności modyfikatora. Kliknięcie ikony włącza lub wyłącza
oddziaływanie modyfikatora.
Narzędzia listy modyfikatorów — są to polecenia ukrywające się pod przyciskami w kształcie
ikon, które kontrolują listę modyfikatorów. Wśród narzędzi tych wyróżnić można:
Pin Stack — blokuje listę modyfikatorów aktualnie wyselekcjonowanego obiektu.
Jeżeli zostanie wyselekcjonowany nowy obiekt, w panelu Modify wciąż będzie wyświetlana
lista modyfikatorów obiektu, dla którego zablokowano listę.
Show End Result — włącza lub wyłącza wyświetlanie rezultatu oddziaływania
modyfikatorów znajdujących się na liście powyżej aktualnie zaznaczonego modyfikatora, a
także tworzy podgląd końcowego rezultatu oddziaływania wszystkich znajdujących się na
liście modyfikatorów.
Make Unique — przekształca klony modyfikatora w kopie.
Remove Modifier from the Stack — usuwa bieżący modyfikator z listy modyfikatorów, a
także odłącza od pól sił.
Configure Modifier Sets — umożliwia tworzenie i wyświetlanie zestawów przycisków dla
modyfikatorów (rysunek 6.5).
4
404615601.004.png
Rysunek 6.3. Panel boczny Modify podzielony jest na kilka głównych obszarów, wśród których
wyróżnić można pole nazwy i próbkę koloru obiektu, menu rozwijalne modyfikatorów, listę
modyfikatorów, narzędzia listy modyfikatorów oraz rolety modyfikatorów
Rysunek 6.4. W zakładce Modifiers znajdują się skróty do najczęściej wykorzystywanych
modyfikatorów
5
404615601.005.png 404615601.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin