Uczymy się ładnie jeść.doc

(264 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć przeprowadzonych przez Monikę Ciarkowską 15

Scenariusz zajęć przeprowadzonych przez Monikę Ciarkowską 15.09.2008 r. w grupie dzieci 3 – letnich.

 

 

Temat kompleksowy: Przedszkolak mały i duży wie do czego łyżka służy.

 

Temat dnia: Uczymy się ładnie jeść.

 

Cele ogólne:

- Wzbogacanie wiadomości dotyczących nakrywania do stołu

- Wdrażanie do kulturalnego zachowania się przy stole

 

Cele operacyjne: Dziecko:

- Próbuje prawidłowo nakrywać do stołu

- Prawidłowo trzyma kubek i łyżkę

- Odstawia naczynia tak, aby nie spadały ze stołu

- Nie rozmawia  z pełną buzią

- Powie, jakie mogą być skutki niewłaściwego zachowania się przy stole

 

Metody:

- Podająca (opowiadanie, opis czynności do wykonania podczas zabawy ruchowej i zadania przy stoliku)

- Problemowa (rozmowa dydaktyczna, zabawa ruchowa)

- Eksponująca (ekspozycja ilustracji przedstawiających serwis kuchenny i dzieci przy stole, zastawa stołowa z kącika lalek)

- Praktyczna (udział w zabawie ruchowej, praca przy stoliku)

 

Formy:

- Zbiorowa

- Grupowa

- Indywidualna

 

Środki dydaktyczne:

- Stolik, krzesło i zastawa z kącika lalek

- Ilustracje naczyń oraz jedzących dzieci

- Płyta CD z wesołą muzyką

- Opowiadanie „Nie potrafię”

- Karki z bloku

- Kredki świecowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

a) część wstępna:

1. Zaproszenie dzieci do kręgu.

2. Wprowadzenie dzieci do tematu zajęć. Rozmowa przy tablicy ściennej nt. „Jemy samodzielnie”. Zadawanie dzieciom pytań (Kto znajduje się na ilustracji?, Czy dobrze się zachowuje?, Jakie widzimy naczynia?, Czy mamy takie same w kąciku lalek?)

 

b) część właściwa:

1. Nauczycielka prezentuje dzieciom prawidłowe rozłożenie naczyń i sztućców na stole. Demonstruje także sposób siadania przy stoliku, posługiwania się naczyniami oraz odchodzenia od stołu. Następnie chętne dzieci podchodzą do stolika i naśladują nauczycielkę.

2. Słuchanie opowiadania „Nie potrafię” (Źródło: I. Salach Poznanie środowiska społecznego, Płock 1995, s.9). Rozmowa nt. treści opowiadania (O czym było opowiadanie?, W jaki sposób zachowywały się dzieci przy stole?, Czy ich zachowanie było właściwe?, Co może się zdarzyć, jeśli będziemy nieprawidłowo zachowywać się przy stole?

3. Zabawa ruchowa „Hasło”. Dzieci biegają lub podskakują wesoło przy muzyce. Na pauzę zatrzymują się, tworzą koło lub dobierają się w pary – zgodnie z usłyszanym poleceniem nauczycielki.

4. Nauczycielka prosi, aby dzieci usiadły na dywanie i wyjaśnia, jakie przygotowała dla nich zadanie. Przy stolikach na dzieci czekają białe kartki, kredki świecowe oraz obrazki przedstawiające naczynia. Dzieci mają narysować i pokolorować kredkami świecowymi wybrane elementy zastawy stołowej.

5. Dzieci siadają do stolików i rysują. W trakcie wykonywania zadania nauczycielka podchodzi do każdego ze stolików. Rozmawia z dziećmi na temat ilustracji: nazywanie naczyń, określanie ich koloru i liczby.

 

c) część końcowa:

1. Dzieci siadają do kręgu ze swoimi pracami.

2. Omówienie zajęć (O czym rozmawialiśmy na zajęciach?, Jak należy zachowywać się przy stole?, Co może się stać, jeśli będziemy niewłaściwie zachowywać się podczas jedzenia? Co robiliście przy stolikach?)

3. Następnie dzieci opowiadają, co narysowały. Przy pomocy pani chowają swoje obrazki do teczek.

4. Nauczycielka dziękuje dzieciom za zajęcia i zaprasza do zabaw dowolnych.

 

 







Ilustracje do wykorzystania:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała Monika Ciarkowska

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin