encyklopedii i słowników.
Cele:
Ogólny: nauczenie uczniów korzystania z wydawnictw informacyjnych
bezpośrednich; encyklopedii i słowników.
Operacyjne:- uczeń potrafi dotrzeć do potrzebnej informacji zamieszczonej
w słowniku lub encyklopedii,
- uczeń potrafi wykorzystać uzyskaną informację w czasie
przygotowania wypowiedzi pisemnej lub ustnej.
Środki: wydawnictwa informacyjne( słowniki i encyklopedie ), kartki z poleceniami.
Przebieg zajęcia.
1.Nauczyciel w kilku zdaniach informuje uczniów o podręcznym księgozbiorze biblioteki szkolnej.
2. Uczniowie otrzymują kartki z poleceniami:
a) Odczytanie definicji encyklopedii i słownika.
I. Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie pierwsze. Odczytanie zdań na głos. Nauczyciel pokazuje encyklopedie i słowniki.
· Dodaj odpowiednie wyjaśnienia dotyczące rodzaju i zawartości podanych książek. Możesz je wybrać z ramki.
słownik języka polskiego tu......................................................................................
...................................................................................................................................
słownik ortograficzny tu............................................................................................
słownik interpunkcyjny tu.........................................................................................
słownik wyrazów bliskoznacznych(synonimów) tu.................................................
encyklopedia powszechna tu.....................................................................................
..................................................................................................................................
słownik wyrazów obcych tu.....................................................................................
.................................................................................................................................
encyklopedia(słownik) specjalistyczna tu.................................................................
słownik angielsko-polski tu......................................................................................
....................................................................................................................................
Rozstrzygam wątpliwości dotyczące pisowni; szukam wiadomości z jednej dziedziny wiedzy; znajduję wyjaśnienia znaczeń każdego wyrazu polskiego; podano zestaw wyrazów bliskoznacznych; zgromadzono wiedzę z wszelkich dziedzin wiedzy; podano wyrazy z innego języka i ich tłumaczenia na język polski; znajdę wyjaśnienie znaczeń polskich wyrazów, zapożyczonych z różnych języków; dowiem się jak poprawnie stosować znaki interpunkcyjne.
II. Chętny uczeń odczytuje polecenie drugie. Uczniowie ustnie odpowiadają na pytania.
· Porównaj podane niżej hasła i ustal co jest ich treścią, co znaczą podane w nich skróty? Dlaczego się je stosuje?
Echo, mit. gr. nimfa; E. chcąc pozyskać miłość Narcyza, powtarzała jego własne słowa; odtrącona przez niego, niknęła powoli z miłości- pozostał z niej tylko głos.
Echo(gr.) fala odbita od przeszkody i docierająca do obserwatora po zaniku wrażenia słuchowego, warunki słyszalności e. określa prawo Haasa.
III. Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie trzecie. Odczytanie zadania na głos.
· Wyrazy w ramce ,,przydziel’’ do podanych słowników.
słownik ortograficzny -...........................................................................................
słownik wyrazów obcych - ......................................................................................
słownik wyrazów bliskoznacznych - .........................................................................
Dżdżysty; mały- drobny-niewielki; innowacja; posiłek- pożywienie- strawa; prószyć; reprywatyzacja; reforma; róża.
IV. Uczniowie dzielą się na grupy i wykonują polecenie czwarte. Odczytanie polecenia na głos.
· Zapoznaj się z wiadomościami zamieszczonymi w encyklopedii pod hasłem: Nobel Alfred, Nobla Fundacja, Nobla nagrody. W tabeli ,, Nagrody Nobla „ wyszukaj ilu Polaków je dostało i za co. Jeśli brakuje jakiegoś nazwiska, dopisz je.
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
V. Uczniowie ustnie odpowiadają na polecenie piąte.
· W jakich sytuacjach można sięgać do poniższych encyklopedii?
Mała encyklopedia kultury antycznej
Słownik pisarzy polskich
Encyklopedia szkolna- Geografia polski
Słownik historii Polski
VI. Uczniowie wypisują kilka tytułów słowników i encyklopedii znajdujących się w szkolnej bibliotece.
· Zapisz kilka tytułów słowników szkolnych i encyklopedii znajdujących się w szkolnej bibliotece.
...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
VII. Uczniowie dzielą się na grupy i odszukują hasła w słowniku lub encyklopedii.
· Słownik Wyrazów Obcych- odszukaj hasła: antyk, antyczny, mascara, maskara, Semita, semicki.
Leksykon Humanisty- odszukaj: Pogorzelska Zula, Wóz Drzymały, Homer,
czasownik.
Słownik Synonimów- odszukaj: wyjątkowy, niewychowany, wiedza.
Biologia Encyklopedia szklona PWN- blekot pospolity, gibony, smog.
Przygotowała: Irena Boczniewicz
KARTA UCZNIA
Odczytanie definicji encyklopedii i słownika przez ucznia.
I. Polecenie pierwsze.
II. Polecenie drugie. Uczniowie ustnie odpowiadają na pytania.
III. Polecenie trzecie. Odczytanie zadania na głos.
IV. Polecenie czwarte. Odczytanie polecenia na głos.
V. Polecenie piąte.
VI. Polecenie szóste.
VII. Polecenie siódme.
· Uczniowie dzielą się na grupy i odszukują hasła w słowniku lub encyklopedii.
sylunia_boc