Kierunki współczesnej pedagogiki.doc

(25 KB) Pobierz
Kierunki współczesnej pedagogiki 30 godz

Kierunki współczesnej pedagogiki 30.

I.                   Różnicowanie się pedagogiki i sposoby jej uprawiania

-          Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX w., Kielce 1998, str. 31-38

-          Śliwerski, Kwieciński, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Gdańsk 2006, str. 195- 204.

II.                Pedagogika analityczno- empiryczna

-          Watson J., Behawioryzm oraz psychologia. Jak ją widzi behawiorysta, Warszawa 1990. Str. 409-438.

III.             Pedagogika kultury

-          Dilthey W., Budowa świata historyczneg w naukach humanistycznych, Gdańsk 2004, str. 19-90, 190-221.

-          Hessen S., O sprzeczności i jedności wychowania, Warszawa 1997, str. 142-178.

IV.             Hermeneutyka i fenomenologia

-          Palka S., Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1998

-          Ablewicz K., Hermeneutyka i fenomenologia w badaniach pedagogicznych

-          Lippitz W., Różnica i obecność. Studia fenomenologiczne w obrębie nauk o wychowaniu, Kraków 2005, str. 11-38, 111-135, 175-193

V.                 Pedagogika egzystencjonalno- dialektyczna

-          Tomaszewski T., Jak wychowywać, Warszawa 1993, str. 57-91

-          Buber M., Ja i ty,  wybór pism filozoficznych, Warszawa 1992. Str. 39-60

-          Kierkegaard S., Okruchy filozoficzne. Chwila,  Warszawa 1988, str. 66-135

VI.             Pedagogika personalistyczna

-          Maritain J., Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, [w:] Adamski F., Człowiek, wychowanie, kultura. Wybór tekstów, WAM, Kraków 1993.

-          Gadacz T., Wychowanie jako spotkanie osób, [w:] Adamski F., Człowiek, wychowanie, kultura...

-          Gogacz M., Osoba zadaniem pedagogiki, Warszawa 1997, str. 65-75

VII.          Pajdocentryzm

-          Korczak J., Prawo dziecka do szacunku, [w:] Jak kochać dziecko, Warszawa 2002

-          Montessori M., Domy dziecięce, Warszawa 2005, str. 48-66

-          Claparede E., Szkoła na miarę, Warszawa 2005

VIII.       Pragmatyzm, neopragmatyzm

-          Dewey J., Moje pedagogiczne credo, Warszawa 2005

-          Dewey J., Jak myślimy, Warszawa 1988, str. 98- 109, 243-256

-          Rorty R., Filozofia, a zwierciadło natury, Warszawa 1994

IX.             Pedagogika krytyczna

-          Giroux H.A. 103-139, [w:] Witkowski L., Kwieciński, Spory o edukację, Warszawa 1993

X.                 Pedagogika międzykulturowa

-          Śliwerski, Kwieciński

-          Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańsk 2005, str. 200-232

-          Lewowicki T., W poszukiwaniu modelu edukacji międzykulturowej, str. 23-40

-          Malewska M., Śliwerski B., Pedagogika i edukacja wobec wspólnot i różnic  w jednoczącej się Europie, Kraków 2002, str. 23-40

XI.             Antypedagogika i deskolaryzacja

-          Illich J., Celebrowanie świadomości, Poznań 1994, str. 113- 148

-          Von Schoenebeck, Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 1994, str. 86- 128

XII.          Psychologia humanistyczna a pedagogika. Psychoanaliza

-          Erikson E., Tożsamość a cykl życia, Poznań 2004, str. 46-96

-          Rogers, Terapia nastawiona na klienta, Grupy spotkaniowe, Wrocław 1991, str. 5-54

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin