Diagram komunikacji w Netbeans UML.doc

(790 KB) Pobierz
NetBeans 6.0.1 podręcznik UML

 

 

 

 

 

 

 

Diagram INTERAKCJI-DIAGRAM KOMUNIKACJI (Współpracy)

 

Collaboration Diagram - to diagram, który odwzorowuje powiązania pomiędzy obiektami, nie uwzględniając upływu czasu, służy do odwzorowywania efektów oddziaływania na pojedynczy obiekt. Diagram sekwencji jak i diagram współpracy ilustrują ten sam problem, jednak przedstawiają go w innym kontekście, dlatego wybór odpowiedniego diagramu zależy od sposobu w jaki chcemy daną sytuację opisać.

 

Zadanie

W systemie wspomagającym zarządzanie miejskiej firmy kurierskiej do wyboru sposobu przewiezienia przesyłki przeprowadzana jest symulacja czasu przewiezienia różnymi środkami transportu (rower, motor, samochód, ciężarówka). W tym celu obiekt klasy Analityk chcąc poznać najlepszy śr. transportu, tworzy obiekt tymczasowy klasy Szacowanie, który po zakończeniu szacowania jest usuwany. Czas potrzebny na przewiezienie zależy od wielkości paczki i odległości (np. nie każdą paczkę można zawieźć rowerem, a do zawiezienia listu nie potrzeba ciężarówki). Narysuj diagram przebiegu dla opisanej sytuacji.
Klasy i metody do wykorzystania:


ŚrodkiTransportu        Ilość() – zwraca ilość śr. transportu
                                     Podaj(nr) – zwraca śr. transportu z pozycji o zadanym numerze
 

Środek                         CzyPrzewiezie(przesyłka) – czy można przewieźć taką przesyłkę tym środkiem transportu
 

PlanMiasta                  Czas(start, koniec, srodek) – zwraca czas potrzebny do osiągnięcia celu zadanym śr. transportu
 

Szacowanie                 Szacowanie(start, koniec, przesylka) – konstruktor, oblicza czasy dla różnych możliwości
                                        PodajNajszybszy() – zwraca najszybszy środek transportu w danym przypadku

 

Rozwiązanie

Na początku musimy wybrać diagram komunikacji w tym celu wybieramy go z okna Create New Diagram i klikamy Finish tak jak na rys 135:

 





Rysunek 161

Po kliknięciu Finish otworzy nam się dobrze znane okno edytora:

Rysunek 162

Widzimy że tym razem paleta narzędzi jest bardzo uboga. Diagramy współpracy nie są zbyt skomplikowanymi diagramami. Podobnie jak w przypadku diagramu sekwencji tutaj również musimy stworzyć obiekty (wybierając odpowiednio z palety opcje bądź w zależności czy chcemy stworzyć obiekt aktora czy obiekt innej klasy). Warto tutaj zauważyć, że lifeline – linia życia w tym diagramie będzie się mocno różniła od linii życia w diagramie sekwencji.  Stworzymy najpierw obiekt, aktora – analityk klasy Analityk. W tym celu klikamy w palecie na Actor a następnie w którymkolwiek miejscu na edytorze. W wyniki otrzymujemy następujący widok:



Rysunek 163

Udało nam się stworzyć obiekt, jednak nie ma on żadnej nazwy. W tym celu klikamy 2xLPM na pole nazwy obiektu i otrzymujemy:



Rysunek 164

Teraz wystarczy wpisać analityk:Analityk i obiekt aktora jest już gotowy (patrz rys. poniżej). Nadawanie nazw obiektowi nie jest potrzebne , konieczne natomiast jest określenie jakiej klasy jest ten obiekt.

 



Rysunek 165

Kolejnym krokiem jest stworzenie obiektów pozostałych klas. W odróżnieniu od diagramu sekwencji tutaj tworzymy wszystkie obiekty na raz. A więc wybieramy opcje Lifeline z palety i klikamy gdziekolwiek na obszarze edycji. W wyniku otrzymujemy:



Rysunek 166

Teraz łatwo możemy zauważyć różnice między liniami życia obu diagramów. W diagramie sekwencji interesowało nas jakie metody wywołamy ale również i w jakim czasie. Tutaj zwrócimy uwagę tylko na kolejność.

 

 

Zmieniamy nazwę nowo utworzonego obiektu (podobnie jak w przypadku aktora) i dodajemy wszystkie występujące obiekty, otrzymując w ten sposób widok:

Rysunek 167

Teraz pozostało nam dodać połączenia między obiektami. Pierwsza zostanie wywołana metoda Szacowanie(start, koniec, przesylka). Aby dodać połączenie między obiektami klikamy w oknie palety opcję: a następnie przy pomocy „magicznej” różdżki łączymy obiekty klasy Analityk i Szacowanie , klikając na nie 1xLPM. Bardzo ważne jest żeby najpierw kliknąć na obiekt analityk potem na sz  - w ten sposób nadajemy od razu kierunek łączeniu od źródła do obiektu docelowego. W wyniku otrzymujemy:



Rysunek 168

Teraz zajmijmy się opisem tego połączenia. Musimy określić, że w tym łączeniu wykonujemy metodę Szacowanie.

W tym celu klikamy na łączenie PPM i wybieramy opcje jak w oknie poniżej:



Rysunek 169

 

 

 

 

 

Po kliknięciu na Add Operation powinniśmy otrzymać poniższy widok:



Rysunek 170

Teraz wystarczy wpisać odpowiednią nazwę metody i w wyniku otrzymamy:





Rysunek 171

Widzimy, że bardzo ładnie dodała nam się również strzałka odwzorowująca źródło i element docelowy. Teraz analogicznie dodajmy pozostałe łączenia. Jeśli wszystko się udało poprawnie stworzyć w wyniku powinniśmy otrzymać widok:

Rysunek 172

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin