Blokady w skuterach.pdf
(
64 KB
)
Pobierz
Blokady w skuterach - gdzie są i na czym polegają
Blokady w skuterach - gdzie są i na czym polegają
Blokady w skuterach to już nie problem!
W Polsce motorower (skuter) to pojazd jednośladowy o
pojemności silnika do 49ccm i prędkości maksymalnej 45km/h.
Zgodnie z tymi przepisami każdy nowy skuter sprzedawany na
naszym podwórku musi spełniać te wymogi, by zostać
dopuszczonym do ruchu jako motorower. Jednoślady o
pojemności skokowej silnika powyżej 49 ccm i (lub) prędkości
maksymalnej powyżej 45 km/h traktowane są jako motocykle
wymagające do kierowania prawa jazdy kategorii A, zatem
odblokowany skuter w świetle prawa jest motocyklem. Dlatego
nowy jednoślad posiada blokady ograniczające jego prędkość
maksymalną.
Wiele osób poruszających się skuterami posiada prawo jazdy
kategorii A i stosowanie blokad w tym wypadku jest bezcelowe.
To właśnie do nich kierowany jest ten artykuł. Odblokowanie
skutera zdecydowanie poprawia jego osiągi, a większość
motorowerów jest fabrycznie przygotowana do rozwijania
większych prędkości, niż nasze ustawowe 45km/h.
Jednocześnie przestrzegam przed zdejmowaniem blokad przez
osoby nie dysponujące prawem jazdy kategorii A. W przypadku
zatrzymania przez Policję na przekroczeniu prędkości fakt
odblokowania skutera może wyjść na jaw, co grozi
konsekwencjami prawnymi! W przypadku osób uczestniczących
w kolizji drogowej ujawnienie faktu kierowania odblokowanym
skuterem grozi postawieniem zarzutu kierowania pojazdem bez
wymaganych uprawnień! Powtarzam - odblokowany skuter jest
już motocyklem wymagającym prawa jazdy kategorii A. W
takiej sytuacji nie działa ubezpieczenie OC wykupione na skuter,
co z kolei oznacza, że sami z własnej kieszeni będziemy musieli
pokryć wszelkie straty powstałe w wyniku kolizji. Nawet, jeśli to
nie my jesteśmy sprawcą kolizji. Ponadto ponosimy wtedy
odpowiedzialność za uszczerbek na zdrowiu osób
poszkodowanych. W przypadku trwałego kalectwa ofiar oznacza
to konieczność wypłacania dożywotniej renty na rzecz
poszkodowanego w wysokości zasądzonej przez sąd.
1
Wróćmy jednak do tych, którzy są uprawnieni do jazdy
jednośladami z prędkością większą, niż 45 km/h. Dla wielu z
nich pierwszą rzeczą, o jakiej myślą po zakupie skutera jest
jego odblokowanie. Otóż blokad w skuterach jest dość dużo,
dlatego opiszę tu te najczęściej stosowane. I tak do
podstawowych należą następujące ograniczenia.
W gaźniku
Tuleja dystansowa nad przepustnicą
- zapobiega ona
pełnemu otwarciu przepustnicy, nasz pojazd nie rozwija pełnych
obrotów i ma małą prędkość maksymalną. Usunięcie blokady to
wyjęcie tulei znad przepustnicy.
Dysza główna w gaźniku
- ta blokada z kolei ogranicza ilość
dozowanej mieszanki do cylindra zmniejszając moc silnika i
prędkość maksymalną. Zmiana dyszy głównej wiąże się zawsze
z ingerencją w układ paliwowy silnika, co prowadzi do
przeróbek w filtrze powietrza oraz w konsekwencji do regulacji
gaźnika.
W przekładni
Tuleja dystansowa pomiędzy wariatorem, a przeciw
talerzem
- tego typu blokada jest dość często spotykana, a jej
zastosowanie powoduje że talerze nie schodzą się ze sobą do
końca i pasek nie „wchodzi" maksymalnie wysoko, co w
konsekwencji prowadzi do obniżenia prędkości skutera.
W króćcu ssącym
Zwężona średnica króćca dolotowego
-czyli zastosowanie
króćca o mniejszej średnicy przelotowej stanowi blokadę
ograniczająca ilość mieszanki dopływającej do silnika tym
samym go osłabiając. Usunięcie tego ograniczenia to wymiana
króćca na większy (odblokowany).
Blaszka zawężająca
- zastosowanie blaszki umieszczonej
pomiędzy zaworem membranowym, a króćcem ssącym, w
której otwór ogranicza ilość przedostającej się mieszanki. Jej
usuniecie powoduje odblokowanie skutera.
W module zapłonowym
Czujnik obrotów
- rejestruje on prędkość obrotową koła oraz
informuje o tym CDI (elektroniczny moduł sterujący silnikiem),
2
co w konsekwencji wpływa na ograniczenie obrotów przez układ
zapłonowy skutera. Sposobem na to zdławienie jest przecięcie
przewodu biegnącego do czujnika.
Moduł zapłonowy
- czyli sam CDI. Zastosowanie przez
producenta zapłonu ograniczającego maksymalne obroty
naszego silnika, co znacznie wpływa na ograniczenie prędkości.
Sposób na odblokowanie w tym wypadku, to wymiana modułu
CDI na odblokowany z inna mapą zapłonu.
W tłumiku
Tuleja zwężająca średnice tłumika
- stosowana w tłumikach
w różnych miejscach zaraz przy cylindrze, lub na samym końcu
w końcówce tłumiącej. Tuleja zmniejsza średnicę tłumika
ograniczając wypływ spalin, a przez to dławiąc silnik. Usuwamy
ją wybijając blokadę za pomocą odpowiedniego narzędzia lub
wyciągając spawarką.
Zawirowywacz spalin
- blokada ta, to dodatkowa rurka
przyspawana do tłumika powodująca zawirowanie spalin, co
prowadzi do zdławienia silnika.. W tym przypadku nie obejdzie
się bez pomocy doświadczonej osoby, która odetnie nam rurkę i
zaspawa nam miejsce po niej.
Katalizator
- zastosowanie katalizatora wpływa na
ograniczenie obrotów silnika, co sprawia, że działa on jak
blokada. Usuwamy go i pozbyliśmy się kolejnego ograniczenia.
Należy pamiętać, że czasem operacja usuwania go może okazać
się skomplikowana wiec tu zalecam wizytę w warsztacie.
W filtrze powietrza
Zwężka dopływu powietrza
- znajduje się wewnątrz filtra
powietrza. Jest to najczęściej krótka rurka o małej średnicy
ograniczająca ilość powietrza, jaka dostaje się do filtra. Zdjęcie
tej blokady polega na usunięciu tej rurki, ale pamiętać trzeba,
że usuwając ją musimy zmienić też dysze w gaźniku.
Odblokowanie filtra wpływa na zwiększenie ilości powietrza w
mieszance. Odblokowany filtr i jednoczesna zmiana dyszy to
pewna regulacja gaźnika, zatem pamiętajmy o tym.
Poza podstawowymi i najczęściej stosowanymi blokadami
spotkać można jeszcze ograniczenia typu:
3
Filtr paliwa
- mały filtr paliwa dozuje mniejszą ilość paliwa
wpływając na osiągi skutera. Ominięcie tego zadławienia to
wymiana na większy filtr.
Wypustka na wariatorze
- niewielki kołnierz w wewnętrznej
części wariatora, który nieznacznie wpływa na ograniczenie
osiągów. Blokadę usuwamy przez stoczenie tej wypustki.
Przekładnie wtórna
- mało kto wie, że może on stanowić
blokadę skutera. Stosowana najczęściej w skuterach chińskich
ze względu na ograniczoną moc silnika. Ograniczenie polega na
zastosowaniu takich przełożeń w przekładni (przenoszącej
obroty ze sprzęgła na koło), które nie zamulą silnika, a dadzą
skuterowi przyzwoite przyspieszenie. W konsekwencji
konstruktorzy ograniczają prędkość maksymalna skutera.
Rolki wariatora
- w tym przypadku trudno mówić o blokadzie.
Zastosowane oryginalne rolki po zdjęciu ograniczeń w naszym
skuterze często wpływają na ograniczenie osiągów. Trzeba więc
je wymienić na odpowiednie, mając na uwadze obecną
charakterystykę pracy silnika. I dlatego niejako można uznać je
za ogranicznik skutera.
Należy pamiętać, że zdejmując blokady zmieniamy
charakterystykę pracy silnika i zawsze konieczna będzie
regulacja, czy to gaźnika, czy przeniesienia napędu (wariatora,
sprzęgła). Często o tym zapominamy i w rezultacie
odblokowanie skutera nie przynosi zamierzonego efektu, a my
niepotrzebnie się denerwujemy.
Wyższe osiągi wymagają dbałości o pozostałe podzespoły
skutera. Bardziej obciążone są wtedy hamulce i zawieszenie.
Nie zapominajmy troszczyć się o nie równie mocno, jak o silnik.
Ponadto większe prędkości wymagały będą lepszej odzieży
ochronnej i odpowiedniego kasku. W końcu nie ma niczego
ważniejszego niż bezpieczeństwo.
4
Plik z chomika:
blackassassin
Inne pliki z tego folderu:
Blokady w skuterach.pdf
(64 KB)
pannonia katalog części.rar
(25817 KB)
katalog czesci wfm zdjecia.rar
(7465 KB)
Sam naprawiam BUELL XB9R 2003 ENG.zip
(85731 KB)
Sam naprawiam BUELL S1 LIGHTING 1997 ENG.zip
(18939 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!! SAM NAPRAWIAM+INSTRUKCJE !!!
• CarChip tuning tools
»Zdjecia motocykli-stare i nowe (RetroClassic)
Do segregacji
Doskonalenie techniki jazdy motocyklem
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin