PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE VI DZIECI 6 – LETNICH
NA MIESIĄC – MAJ – 2004r.
TEMATYKA:
I TYDZIEŃ - Nareszcie zielono wokół nas!
II TYDZIEŃ - Jestem przyjacielem zwierząt.
III TYDZIEŃ - Uroczysty dzień rodzica.
IV TYDZIEŃ - Wiem, kto mieszka w zoo.
Opracowała :
Anna Szeremeta.
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Nareszcie zielono wokół nas!
EDU
KA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
· Słuchanie fragmentu opowiadania pt. „Zielone miasto”.
· Zabawa dramowa pt. „Jak dbano o Zielone Miasto?”.
· Ćwiczenia słuchu fonematycznego „Co rolnicy sadzą na polu?”.
· Słuchanie wiersza A. Onichimowskiej „Pole” jako wprowadzenie do nowej litery „P, p” na wyrazie „pole”.
· Zabawa pantomimiczna „Nasionko”.
· Konstruowanie gry matematycznej pt. „Wyprawa na pole”.
· Zwracanie uwagi na piękno i estetykę najbliższego otoczenia, rozróżnianie i nazywanie wybranych ekosystemów (pole, łąka).
· Pobudzanie ekspresji ruchowej, odczytywanie komunikatów niewerbalnych.
· Analiza i synteza słuchowa usłyszanych słów.
· Zbudowanie modelu i schematu wyrazu – prawidłowe dokonywanie analizy i syntezy słuchowej, znajomość liter: o, l, e.
· Przedstawianie treści poprzez ekspresję ruchową.
· Przeliczanie elementów, tworzenie zbiorów odpowiadających podanej liczbie, dodawanie w zakresie 10.
RUCHOWA
· Ćwiczenia poranne zestaw nr 28 (wł.)
· Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XV (wł.) M: V. Sherborne.
· Zabawy ruchowe:
- z elem. biegu: „przeszkody”,
- z elem. czworakowania „zguba”,
- z elem. równowagi: „wiążemy sznurowadła”.
· Zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
· Wzmacnianie koncentracji uwagi na wykonywaniu czynności, rozwijania świadomości własnego ciała.
· Zdobycie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu – zrozumienie potrzeb drugiego dziecka.
· Zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu,
wyzwalanie radości z możliwości spożytkowania swojej energii w sposób spontaniczny.
· Sprawne ustawianie nóg jedna za drugą z zachowaniem bezpiecznej odległości od dziecka poprzedzającego.
· Obserwowanie zachowania drobnych zwierząt: motyl, pszczoła, komar, osa. Naśladowanie w zabawach sposobu poruszania się owadów np. lotu.
ESTETYCZNA
· Zabawa rytmiczna „Jak masz na imię”.
· Mini koncert – utwór B. Strauss „Dla Przyjaciela”.
· Wprowadzenie nowego tańca integracyjnego „Yossis Lied” (IZRAEL) wg ped. i anim. KLANZA
· Słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę „ Bocian i żaba”.
· „Niezwykłe obrazy” – wysypywanka z różnych kasz.
· „ Nasionkowe buteleczki” – wypełnianie pojemności butelek.
· „ Wiosna, jesień, lato, zima...na polu” – malowanie farbami jednej z pór roku (praca w grupach).
· „Miasto moich marzeń” – dowolny dobór techniki i przyborów potrzebnych do pracy.
· Rozwijania inwencji twórczej dziecka poprzez improwizowanie głosem w dowolny sposób własnego imienia.
· Próby zagrania uwertury na instrumentach perkusyjnych. Budzenie wiary we własne możliwości muzyczne.
· Aktywnego i wesołego uczestniczenia w zabawie przy muzyce, opanowanie kroków nowego tańca perfekt.
· Poznania słów i melodii nowej piosenki, określenie jej tempa : szybka, wolna oraz metrum.
· Eksperymentowanie z materiałem o różnej fakturze i kolorze.
· Porównywanie pojemności, nabywanie nowych doświadczeń plastycznych, rozróżnianie i nazywanie nasion.
· Doskonalenie sprawności manualnej dłoni, określanie zmian zachodzących na polu w zależności od pory roku, rozwijanie wyobraźni i kreatywnego myślenia, umiejętność współpracy w zespole.
· Umiejętność współpracy w zespole, zorganizowanie miejsca pracy, właściwy dobór materiałów i przyborów potrzebnych do wykonania zadania.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Jestem przyjacielem zwierząt.
· Rozmowa na temat treści wiersza J. Ratajczaka „Mój pies”.
· Zabawa tematyczna pt. „Wiem więcej” w oparciu o wiersz D. Wawiłow „Marzenie”.
· Słuchanie opowiadania A. Onichimowskiej pt. „Łatka” – wprowadzenie litery „Ł, ł” na tym wyrazie.
· Zorganizowanie spotkania z weterynarzem lub wyjście do lecznicy zwierząt.
· Zabawa dramowa pt. „Mój przyjaciel pies”.
· Rebusy obrazkowo – wyrazowe oraz krzyżówki dla chętnych dzieci.
· Gry „Rozmowy liczb”, „Polowanie na tygrysa” (wersja trudniejsza). Metoda E. Gruszczyk – Kolczyńskiej
· Rozwijanie poczucia odpowiedzialności i troski o zwierzęta hodowane w domu.
· Uważnego słuchania utworu i wypowiadania się całymi zdaniami. Poszerzanie słownictwa o nazwy ras psów – wskazywanie ich na ilustracjach w albumach.
· Twórcze wypowiedzi dzieci, opracowywanie list wzorowego postępowania z czworonogami. Zbudowanie modelu i schematu wyrazu – prawidłowe dokonywanie analizy i syntezy słuchowej, znajomość liter: a,t,k.
· Rozpoznawanie i próby nazywania akcesoriów w gabinecie weterynaryjnym, zadawanie pytań dotyczących hodowli i sposobów dbania o małe zwierzęta domowe. Odczuwanie odpowiedzialności o swoje czworonogi.
· Przedstawienie powierzonego zadania ruchem, mimiką i gestem.
· Poprawne odczytywanie haseł utworzonych z obrazków i liter.
· Ustawianie obiektów po kolei w rzędzie i liczenie od początku do końca, od końca do początku, z dowolnego miejsca dalej, z dowolnego miejsca do tyłu.
· Ćwiczenia poranne zestaw nr 29(wł.)
· Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XV (wł.) (powt.) M: V. Sherborne.
- z elem. biegu: „Gonitwa”,
- rymowanki – przytulanki „Autobus” wg M. Bogdanowicz
· Spacery uliczkami osiedla.
· Rozwijanie spostrzegawczości, odwagi, doskonalenie dokładności i odpowiedzialności przy wykonywaniu zadań.
bieg bez potrąceń.
· Osiąganie stanu relaksu.
· Umiejętność wykorzystania wcześniej zdobytych informacji w życiu codziennym
· Nauka II zwrotki piosenki pt. „Bocian i żaba”.
· Taniec integracyjny „Baranki” – wg ped. i anim. KLANZA
· Zagadki – „Co to za odgłosy?” (nagranie magnetofonowe - „ABC sześciolatka”).
· „Marsz Radeckiego” (J. Straussa ) – zabawa muzyczno – ruchowa wg metody Batii Strauss – utrwalenie.
· „Wiosna” – A. Vivaldiego z „Czterech pór roku” – dowolne zabawy do słuchanej muzyki.
· „ To są szczęśliwe zwierzęta” – wycinanka z kolorowych gazet.
...
lulka9